Aihe: Putkivahvistin vertailu
1 2 3
anma86
12.05.2005 15:27:25
Juu tuota hot rodia olen, testannut hyvän kuulonen. Mutta se watti määrä siinä eniten jarruttaa, liian iso minun tarpeisiini.
Deluxe reverb olisi pienempi tehoinen, mutta se taas vintagena maksaa hirveästi. Eli mikä olisi lähinnä fenderin cleanejä ja säröytyisi mukavasti??
Ocku
12.05.2005 16:24:32
Mutta se watti määrä siinä eniten jarruttaa, liian iso minun tarpeisiini.

Mainitsemasi vahvistimien tehot liikkuvat 25-40 watin välillä. Se on niin pieni ero että sillä ei volumen kannalta ole mitään merkitystä. Tuskin edes korvinkuultava ero, eli noin 2 db.

Jos sinulla on 40 wattinen vahvistin ja haluat puolittaa äänenvoimakkuuden, joudut pudottamaan watit kymmesosaan, eli 4 wattiin.

Volumeen vaikuttaa enemmänkin kaiuttimen/kaiuttimien herkkyys ja lukumäärä.
Ocku
12.05.2005 16:29:38
Hot rod deluxe kuulosti yllättävän hyvältä, kun sitä eräissä reeneissä kuulin.

HotRod Deluxesta (ja ehkä muutkin HotRodit) kannattaa tietää sen verran että masterpotikka on lineaarinen eikä logaritminen. Tekee siitä vaikeakäyttöisen ja liian herkän, eli se tavallaan pamauttaa volat ilmoille jo heti alusta, kun taas tavalliset logaritmiset potikat toimivat enemmän kuin ihmiskorva.

Tämä on yksi syy miksi ihmiset mieltävät HotRodit "hirveän äänekkäiksi" tehoonsa nähden.
Ocku
12.05.2005 16:53:39
Peaveyn Classic sarjasta sen verran että eräs tuttavani, vahvistinvalmistaja ja -korjaaja, on tehnyt muutamia parannuksia Classic 30:seen saadakseen siitä käyttökelpoisen vahvistimen.

Parannuksiin kuuluu m.m.

-tuuletin
-särösaundin parantaminen muutamia komponenttiarvoja vaihtamalla
-1k suojahilavastukset jokaiseen putkeen
-mittausvastukset ja mittauspisteet jokaiselle pääteputkelle
-biaksensäätöpotikat kummallekin päätepuoliskolle
-switchi jolla sa kaksi putkea pois pelistä ja kaiuttimen ohmitappi samalla kytkettynä 8. ohmiin.

Tämä moddaus vaati kuitenkin hieman osaamista. Itse en viitsisi semmoiseen ryhtyä, eli Peavey jäisi kyllä ostamatta.
Pertsa
12.05.2005 19:13:01
Peaveyn Classic sarjasta sen verran että eräs tuttavani, vahvistinvalmistaja ja -korjaaja, on tehnyt muutamia parannuksia Classic 30:seen saadakseen siitä käyttökelpoisen vahvistimen.
.
.
.
Tämä moddaus vaati kuitenkin hieman osaamista. Itse en viitsisi semmoiseen ryhtyä, eli Peavey jäisi kyllä ostamatta.

No kyllä se on ihan yhtä lailla käyttökelpoinen ilman mitään modeja kuin mikä muu saman hintaluokan vahvistin. Ei mahtava, mutta hintaansa nähden ok ja varmasti käyttökelpoinen. Jos taas puhutaan soundimieltymyksistä, niin se on ihan eri asia. Mutta ei niin voi sanoa, että se modeja tarvitsisi, jotta siitä saisi käyttökelpoisia (ja hyviä) soundeja. Itse vaihtaisin ensin eri kaiuttimen ja kokeilisin eri valmistajien etuasteputkia ennen kuin alkaisin muuten modaamaan. Esim. ämyrillä on loppujen lopuksi erittäin paljon vaikutusta lopulliseen soundiin ja C30:ssä tuo ämyri on tunnetusti aika kehno (terävä ja honottava), joten...

En muuten ymmärrä millä tavoin tuo mainitsemasi tuuletin parantaa vahvistimen käyttökelpoisuutta. Toki se voi jonkin verran pidentää pääteputkien ikää, mutta ei se todellakaan välttämätön ole. Eikä se Classicin biasointikaan välttämättä ole ensimmäinen juttu, joka tuohon vahvistimeen kannattaa tehdä. Toki sekin vaikuttaa pääteputkien käyttöikään, mutta soundillisesti en usko, että kovinkaan moni huomaa eroa biasoidun tai biasoimattoman Classic 30:n välillä.
januszian
12.05.2005 20:48:01

Mä olin joskus ihan mehuissani tohon Hot Rod Deluxeen. Aivan järjettömän magee blues kone! Fender kepillä jossa yks kelanen kaulassa (on olemassa myös humbuckerilla varustettuja Fendereitä...), se laulaa ku enkeli.

Jotkut on ihan mehuissaan noiden Line6 POD-sarjan vehkeitten kanssa just ton Hot Rod Deluxen FX-loopissa. Kuulemma tekee jotain maagista sille digitaalisaundille...

tiä sitte.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Generic L
13.05.2005 00:57:03
Sirkkelisärö?

Kyllähän JCM-800:sta jonkinnäköistä puhdasta saa kitara volumepotkikkaa kääntämällä.

tarkoitin sirkkeliä hyvänä asiana siis rässiin :D
Mikko Kankaanpää
13.05.2005 08:47:03

Eikä se Classicin biasointikaan välttämättä ole ensimmäinen juttu, joka tuohon vahvistimeen kannattaa tehdä. Toki sekin vaikuttaa pääteputkien käyttöikään, mutta soundillisesti en usko, että kovinkaan moni huomaa eroa biasoidun tai biasoimattoman Classic 30:n välillä.

Jos vahvistinta ei biasoi asettuu bias mihin haluaa. Voi käydä niin että putket käy niin kuumana että kuluvat täysin loppuun muutamissa tunneissa, tai sitten voi käydä niin että ne ovat biasoituneet niin kylmiksi että soundi on karmea. Harvoin näihin ääripäihin mennään, mutta kyllä EL84 putkien "arvot" vaihtelevat esim. 8-22 (tämä numero ei kerro yksinään tietenkään mitään, ainoastaan verrattuna toiseen settiin), joten kyllä tuossa eroa on...
http://www.uraltone.com
booster
13.05.2005 09:33:57
Noita JCM800:iakin on moneen lähtöön. Mulla on JMP 2203 joka siis muistuttaa, vain onko peräti kytkennältään samanlainen kuin nuo vanhimmat JCM:t. Ja kyllä se "Low" -kanava pysyy puhtaana reilusti yli puolenvälin, eli puhdasta mökääkin lähtee aivan _helvetisti_. High -kanavalta lähtee taas sellainen jytinä, että jos on tuota kuullut, niin ei kyllä varmasti sano "sirkkelisäröksi".
Pertsa
13.05.2005 10:32:39
Jos vahvistinta ei biasoi asettuu bias mihin haluaa. Voi käydä niin että putket käy niin kuumana että kuluvat täysin loppuun muutamissa tunneissa, tai sitten voi käydä niin että ne ovat biasoituneet niin kylmiksi että soundi on karmea. Harvoin näihin ääripäihin mennään, mutta kyllä EL84 putkien "arvot" vaihtelevat esim. 8-22 (tämä numero ei kerro yksinään tietenkään mitään, ainoastaan verrattuna toiseen settiin), joten kyllä tuossa eroa on...

Totta kai puhut asiaa, niin kuin aina. Omien kokemuksien perusteella ehkä hieman yleistin liikaa...On varmaan itsellä käynyt hyvä tuuri pääteputkia ostaessa, kun ei noihin ääripäihin ole tullut vielä törmättyä niiden muutaman vuoden aikana, kun olen classic -sarjan koneiden kanssa soitellut. Classic 30:iin teetätin aikoinaan tuon bias-modin ja biasoinnin ja totta puhuen en puurokorvana eroa soundissa huomannut. Toki on saattanut juuri silloin olla edelliset pääteputket aika hyvin kohdallaan ilman biasointiakin.

JJ:tä olen käyttänyt eikä ongelmia ole tähän mennessä ollut. Varmaan niissä on kuitenkin yhtä paljon eroja matsattujen nelikkojen kesken kuin esim Sovtekeissä, vai kuinka? Joka tapauksessa olisi mukava kuulla rinnatusten sellaisen Classicin tai Delta Bluesin joka käy liian "kylmänä" ja sellainen, jossa bias on sädetty kohdilleen. Ehkä silloin huomaisi eron paremmin? Onko jollain kokemuksia?
anma86
13.05.2005 19:09:48
Onko suurta eroa jos ostaa 30 wattisen sijasta 15 wattisen vahvarin?? Olen lähinnä ajatellut tuota Pro junioria.
spm
13.05.2005 20:08:38
Meikäläinen antais äänensä riveralle.
Muutama klubi keikka on tullu sellaisella
heitettyä ja hieno peli on.
Fenkussa ehkä hitusen parempi puhdas (johtunee kaiuttimesta), mutta särösaundi riverassa mielestäni selkeasti toimivampi.
Ocku
13.05.2005 23:33:11
Onko suurta eroa jos ostaa 30 wattisen sijasta 15 wattisen vahvarin?? Olen lähinnä ajatellut tuota Pro junioria.

Jos kaikki muut asiat ovat identtiset 30 ja 15 watin ero on 3 db, jos luukutat ne täysillä. Mutta kaksi identtistä styrkkaria josta toinen on 30 ja toinen on 15 wattia on vaikea löytää.

Styrkkareissa on eri ratkaisut ja päätemuuntajat vaikuttaa soundiin eri tavalla.

Saman 3 db:n eron, ja paljon suuremman, saat vaihtamalla kaiuttimen.

Watit ei kerro paljoakaan. Osta vahvari mielummin soundin kuin wattien perusteella.
manto
14.05.2005 01:58:58 (muokattu 14.05.2005 10:42:49)
Jaa-ha (nyt haluan tietoa)

Parannuksiin kuuluu m.m.

-tuuletin
Miksi? Soundiin vai pääteasteille?
-särösaundin parantaminen muutamia komponenttiarvoja vaihtamalla
Siis mitä? Mitä sille "särö" soundille tapahtui? (itse en käytä muuta classicista kuin cleania)

-1k suojahilavastukset jokaiseen putkeen
Mitäs se siellä tekee? (Tuskin Aku Ankkaa lukee?)

-mittausvastukset ja mittauspisteet jokaiselle pääteputkelle
ÖÖ.. Siis tulevaa jännitettä vai mitä?

-biaksensäätöpotikat kummallekin päätepuoliskolle
?

-switchi jolla sa kaksi putkea pois pelistä ja kaiuttimen ohmitappi samalla kytkettynä 8. ohmiin.
Miten tämä vaikuttaa soundiin???Siis tietenkin vaikuttaa,mutta miten toimii sen jälkeen? Ja mitkä putket?

Niinpä niin!
-Nojoo-
dazed
14.05.2005 12:06:49

Osta nyt hyvä mies se mun Orange! ; )

Sentään 12" Vintage 30 siinä.

(nostivat taas musamaailmassa sen hintaa, 977e näyttää olevan)
I`m not a great player, but I can make it howl.
wiren
14.05.2005 12:49:07
Mulla on Fender HotRod Deluxe, tulee ihan tarpeeksi bluesia ilmoille nätillä soundilla.
anma86
15.05.2005 17:49:30 (muokattu 15.05.2005 17:50:00)
Jotenkin orange ei iske muhun. Eikä siinä orangessa taida olla kaikua? Korjaa jos olen väärässä.

Onko muuten hot rodin ja pro juniorin soundeissa mitään samaa? Tietysti molemmat ovat fendereitä eli pitäisi niissä jotain samaa olla?
rauno v
15.05.2005 21:11:15
jos budjetti on 500 euroo, niin peavey classic 30 on ihan hyvä valinta. näppärän kokoinen ja jos hot rodiin vertaa, niin drivee irtoo enemmän, aikalaillakin tehokkailla humbuckereilla. jos teet paljon keikkaa ja vahvari on kovilla, niin syö aika paljon putkia joten kun putkia vaihdat niin biasit kohdilleen. riittää kun tekee biasoinnin kerran jos olet putkiin tyytyväinen, otat vain putkista graden-luvun ylös ja ostat seuraavalla kerralla samanlaiset putket (grade voi heittää + - 2)
dazed
15.05.2005 21:37:38
Jotenkin orange ei iske muhun. Eikä siinä orangessa taida olla kaikua? Korjaa jos olen väärässä.

Onko muuten hot rodin ja pro juniorin soundeissa mitään samaa? Tietysti molemmat ovat fendereitä eli pitäisi niissä jotain samaa olla?

Ei ole kaikua. Mut on noihin verrattuna ylivoimainen. Briteissä tehty, toi fenkkukin on tehty jossain Mexikossa.

En tyrkytä sitä sitten tämän enempää. Ymmärrät sitten joskus isona ; )
I`m not a great player, but I can make it howl.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)