Pena 08.05.2005 15:29:31 | |
---|
Mulla on fostex vf80 ja aattelin myydä sen ja ostaa käytettynä vf160:sen! Kannattaako ostaa tuo vf160 vai ruveta säästämään johonkin laadukkaampaan? www.mikseri.net/werty |
Nitrodelay 11.05.2005 17:11:15 | |
---|
Osta vaan heti PC tai Mac ja siihen musaremelit - tähän päädyt jokatapauksessa ennenpitkää. On kokemusta. |
Lennu 12.05.2005 01:53:18 | |
---|
Osta vaan heti PC tai Mac ja siihen musaremelit - tähän päädyt jokatapauksessa ennenpitkää. On kokemusta. Rasittavaa roudata kämpän ja kodin väliä. PC ei oo mikään kätevin ja helpoin kaikkine krumeluureineen ja säätämisineen. "miksi Pepe Ahlqvist soittaa bluesia?" "koska se syntyi yksin kotonaan 14-vuotiaana". |
Ei semmonen karvalakki-puucee niin hurjia maksa etteikö moista voisi ostaa ihan treenikämpällekkin. Tän verran tuli suunnilleen ittelle kuluja: 150€ - PC 1,6GHz, 256MB, 20GB, näppis+rotta huuto.netistä 140€ - AudioTrak Inca88 (8 monoa sisään samaan aikaan) huuto.netistä Ylimääränen ruutu löyty ennestään (voin muuten sanoa että 15"-monitorilla on veemäistä tehdä äänitelmiä). Kohtuullinen 19" putki taitaa irrota alta kahden sadan nykyään, tosin littu olisi parempi häiröiden takia. |
Nitrodelay 12.05.2005 09:19:53 | |
---|
Joo, VF160:n paras ominaisuus on just toi siirreltävyys. Kyllä sillä kelpo perusdemoja tekee, kunhan tulosignaalit on huolella esivalmisteltu. Itseäni jurppi se, että laitteen omissa efekteissä ei ole esim.geittiä ja auxin kautta kierrättäminen oli jotenkin hankalaa. Voihan esim. rummut geitata ennenkin, mutta se on itsekseen puuhaillessa hankalahkoa. Mutta tietsikan lisälaitteena tuo on oiva; voi lähteä bändin kanssa maalle ja äänittää vaikka levyllinen jööttiä, tulla himaan ja työstää PC:llä valmiiksi. Teen itse tällähetkellä niin, että äänitän biisin valmiiksi 160:llä. Siirrän kaman RW-levyllä PC:lle ja miksaan valmiiksi. Esim. demopalstalla DIVARI:n "Voisin kumittaa" on tehty juuri niin. (Biisin puutteet ovat omaa kokemattomuuttani, ei laitteen vika. Sitä saa muuten kommentoida ) |
Tasapaino 07.03.2006 15:48:15 (muokattu 07.03.2006 16:11:26) | |
---|
Nostanpa tämän ylös. Turhaan uutta otsikkoa teen. Minulla on vain yksi helppo kysymys. Eli onko minun tilanteessani järkevää ostaa tuollaista Fostexin VF80:ntä? Nimittäin saisin käytettynä 300 eurolla. (Onko paha hinta muuten?) Se minun tilanne on siis se, että soittelen pääosin yksin kotona kitaraa ja bassoa. Olisi kiva äänitellä taustoja, joihin taas voisi soittaa päälle ja sillasta. Kappaleitakin jossain vaiheessa voisi alkaa rustamaan tuolla systeemillä. Äänen nappaisin vahvistimesta rokkityyliin yhdellä dynaamisella mikillä, ainakin näin alkuun. Toinen puoli soittamisestani on se, että kyllä meillä joku bändiviritys on meneillään ja ehkä vielä joskus voisi jotain äänitelläkin. Tiedän kyllä, että kyseisessä härpäkkeessä saa vain kaksi sisääntuloa äänitettyä samanaikaisesti, mutta bändin kanssa on mikseri käytössä. Eli otettaisiin mikseristä ulostulo ja nauhotettaisiin se. Siihen liittyy sellainen huoli, että mahtaako mikseristä otettu ulostulo olla suoraan äänitys- ja sitten masterointikelpoista. Miksi ei, mutta kyllä mä silti kysyn, kun mitään en näistä juuri ymmärrä. Tuohon yksikseen äänittelyyn liittyy parikin seikkaa, joita olen miettinyt. Ensiksikin, miten tuosta saa äänen ulos ja miten sen päälle soittaminen onnistuu niin, että ottaa äänen ulos jostain kovaäänisestä. Kuulokkeillako täytyy pelata? Kaksi XLR-ulostuloa tuossa taitaa oleman, mutta mitäs ne noin käytännötasolla meinaavat? Toiseksi täällä jossain on puhuttu sellaisesta, että suoraan mikrofonista otettu signaali ei ole "tasapainotettu", mikä aiheuttaa kohinaa. Pitäisikö siis ostaa mikseri kotinauhoituksia varten ja kuinka hyvän äänen saa halvan mikserin ulostulosta? Okei. Olihan tossa vaikka millä mitalla kysymyksiä, mutta peruskysymykseen kun joku fiksu vastaa asiallisesti ja perustelevasti, niin kiitän. On näet minulle melkoisen suuri summa kyseessä ja oikein mielelläni käyttäisin sen järkevästi pitkälläkin aikavälillä katsottuna. Ne, joille Fostex VF80 ei ole tuttu laite, mutta tietävät näistä jutuista ja ovat valmiita jelppimään niin tuossa on Rytmin arvostelu laitteesta: http://www.rytmi.com/rytmi302/302fostex.htmlOra et labora. |
JPQ 07.03.2006 16:07:07 | |
---|
Osta vaan heti PC tai Mac ja siihen musaremelit - tähän päädyt jokatapauksessa ennenpitkää. On kokemusta. Se ihmiskohtaista mikä kätevää ja vieläpä olosuhteista kiinni. |
kivi 07.03.2006 18:00:52 (muokattu 07.03.2006 18:02:28) | |
---|
Minulla on vain yksi helppo kysymys. Eli onko minun tilanteessani järkevää ostaa tuollaista Fostexin VF80:ntä? Nimittäin saisin käytettynä 300 eurolla. (Onko paha hinta muuten?) Ei kannata, jos täällä oli jollakulla myynnissä Akain 12-raituri 400 eurolla. Se on nimittäin jo kertaluokkaa parempi soinniltaankin (johtunee muuntimista). Noi digitaaliset kasiraiturit alkaa olla sellaista "annetaan pois" -kauraa. Tosin aika kalliilla oli tuo yksi kaveri tässä ketjussa tuon 1,6 -koneensa ja Audiotrak Incansakin ostanut, mun mielestäni. Mun nähdäkseni ei ole mitenkään itsestään selvää että pitäisi siirtyä tietokonesysteemeihin. Erillinen tallennin on useimmiten ihan pätevä valinta, jos tavoitteena on tehdä soolokamaa ja demoja. |
Kuha 07.03.2006 18:06:53 (muokattu 07.03.2006 18:12:09) | |
---|
Nostanpa tämän ylös. Turhaan uutta otsikkoa teen. Minulla on vain yksi helppo kysymys. Eli onko minun tilanteessani järkevää ostaa tuollaista Fostexin VF80:ntä? Nimittäin saisin käytettynä 300 eurolla. (Onko paha hinta muuten?) Mulla oli joskus tuollainen. Ongelmana oli, että edes studiossa ei saatu siitä siirrettyä dataa kuin analogisena. Diginä tuli aina joku synkkaongelma ja teki häiriötä ääneen. Etuasteet on heikohkot. Älä osta. Lisäys: olikin vielä vanhempi malli tuosta eli VF08. Muistakaa venytellä. |
Aki 08.03.2006 00:55:42 | |
---|
Ei kannata, jos täällä oli jollakulla myynnissä Akain 12-raituri 400 eurolla. Jeh, mulla, silläkin uhalla että halpa hinta herättää epäilyksiä. Ostin uutena joskus 6v sitten (yli 8000mk!!), ja sittemmin siitynyt 24-raitaisen ulkoisen kautta PC:lle. Erillinen tallennin on useimmiten ihan pätevä valinta, jos tavoitteena on tehdä soolokamaa ja demoja. Viimekesänä Lumpuksen mökillä ääniteltiin juuri jamitouhuja yms, ja sanomattakin selvää, ei sinne olisi tietokonetta ottanut mukaan, edes läppäriä. Toi Akai mahtuu pehmusteineen metallisalkkuun, ja sen lisäks ei muuta tarttekaan ku pari piuhaa. |
Tasapaino 08.03.2006 18:34:09 (muokattu 08.03.2006 18:38:01) | |
---|
Heräsi kyllä sellainen kysymys, että miten tuosta saa siirettyä dataa tietokoneelle? Edit: Jotain löysin, että olisi S/P DIF -digitaaliliitännät. Mitähän mahtaa tarkoittaa? Ora et labora. |
kivi 08.03.2006 18:44:40 | |
---|
Heräsi kyllä sellainen kysymys, että miten tuosta saa siirettyä dataa tietokoneelle? Edit: Jotain löysin, että olisi S/P DIF -digitaaliliitännät. Mitähän mahtaa tarkoittaa? s/pdif -digitaaliliitäntä on yksinkertaisesti digitaalinen stereoliitäntä, samaa sarjaa kuin löytyy joistakin äänikorteista tai vaikkapa DAT-nauhureista. Hämmennystä kyllä aiheuttaa se, että s/pdif voi olla joko optinen tai koaksiaalilla. |
askomiko 08.03.2006 18:44:49 | |
---|
Miusta kaikista räväkin ratkaisu olisi wanha ADAT-nauhuri tai pari ja sopiva lajitelma etusia. Semmoisen ehken hommaisin itse jos hommaisin ylipäätänsä yhtikäs mitään. Ei mitään ylimääräistä jos on ajatuksena kierrättää jokatapauksessa tietokoneen kautta. Ja räkkilaatikossa nippu olisi kätevä kuljettaakin. Varmuuskopiointikin sujuu siinä samalla. Tahdon bändiisi soittamaan.
Lyyhyssä kulkeva laiska pitkätukka, joka asuu äitinsä luona ja on luotettavista tahoilta kuultuna ja tilastollisista syistä myös liimanhaistelija, varas, narkomaani, eläimiinsekaantuja, pyromaani ja homo. |
Aki 09.03.2006 01:23:08 | |
---|
wanha ADAT-nauhuri... Varmuuskopiointikin sujuu siinä samalla.Mutta kuuntelu ei. Ollenkaan. Ellei sitten raijaa viuhkoja ja isoja pöytiä mukana. Tolla Akailla saa tavaran siis tietokoneelle synkkaamalla laitteen tietokoneen kanssa esim MTC:llä, ja äänittää 4 raitaa kerrallaan (master L R + 2x aux). Tuolla puhuinkin tästä tarkemmin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=117818&o=20 |
kivi 09.03.2006 09:08:01 | |
---|
... Mutta kuuntelu ei. Ollenkaan. Ellei sitten raijaa viuhkoja ja isoja pöytiä mukana. ...paitsi jos kykenee kuuntelemaan softan kautta ja saa pidettyä latenssin tarpeeksi pienenä, tai jos äänikortti tarjoaa suoran monitoroinnin. Viilaan pilkkua, ettei jää lapsille väärää käsitystä :-) |
Zammy 09.03.2006 09:19:01 | |
---|
Viilaan pilkkua, ettei jää lapsille väärää käsitystä :-) Siis Akihan puhui ADAT-nauhurilla ja etuasteilla äänittämisestä? Susikoira Roi Orbison |
kivi 09.03.2006 09:30:29 | |
---|
Siis Akihan puhui ADAT-nauhurilla ja etuasteilla äänittämisestä? Hm, Askomikon tekstistä olin käsittävinäni, että ne ADATit olis samalla muuntimina ja backuppaajina, ja kama menis läpi tietokoneeseen jonkin sopivan ADATia ymmärtävän kortin kautta? Mutta jos ei, niin sitten tietenkin tarvitaan pöytä. |
Zammy 09.03.2006 09:33:49 | |
---|
Hm, Askomikon tekstistä olin käsittävinäni, että ne ADATit olis samalla muuntimina ja backuppaajina, ja kama menis läpi tietokoneeseen jonkin sopivan ADATia ymmärtävän kortin kautta? Saattopa muuten olla niin, tulkitsin eri tavalla. Susikoira Roi Orbison |
Tasapaino 09.03.2006 12:05:24 (muokattu 09.03.2006 12:05:46) | |
---|
s/pdif -digitaaliliitäntä on yksinkertaisesti digitaalinen stereoliitäntä, samaa sarjaa kuin löytyy joistakin äänikorteista tai vaikkapa DAT-nauhureista. Hämmennystä kyllä aiheuttaa se, että s/pdif voi olla joko optinen tai koaksiaalilla. Hmm... Eli s/pdif liitännällä laitteen saa kiinni tietokoneeseen joka tapauksessa oli se sitten optinen tai koaksiaalilla. Vai? Ora et labora. |
kivi 09.03.2006 12:18:14 | |
---|
Hmm... Eli s/pdif liitännällä laitteen saa kiinni tietokoneeseen joka tapauksessa oli se sitten optinen tai koaksiaalilla. Vai? Nyt en ymmärrä, tai sitten sinä et ymmärrä. Jos tietokoneessa on samanlainen s/pdif kuin tallentimessa, sitten ne voi kytkeä. Muuten ei. |