Aihe: Mesa Dual/Triple Rectifier
1 2
tomi10
11.05.2005 00:04:45
Mitä eroa näillä tarkalleen on? Kumpaa suosittelisitte?
päänahka
11.05.2005 00:10:20
Eroa on tarkalleen 50 wattia ja yksi tasasuuntausputki.
Soolot on perseestä.
askomiko
11.05.2005 00:11:00
Dual=100w, Triple=150w. En suosittele kumpaakaan, mutta jos noista pitää valita niin Dual, koska 100w->150w ei ole kuin ylimääräistä putkikulua.
Ben_D
11.05.2005 00:19:54

Dual=100w, Triple=150w. En suosittele kumpaakaan, mutta jos noista pitää valita niin Dual, koska 100w->150w ei ole kuin ylimääräistä putkikulua.

Olen täysin samaa mieltä. Soundillisesti en suosittele.
re infecta
11.05.2005 00:27:37 (muokattu 11.05.2005 00:28:55)
Olen täysin samaa mieltä. Soundillisesti en suosittele.

Niin, no nämähän nyt ovat tietysti jälleen kerran makuasioita. Itsehän en ole kumpaakaan nuppia koskaan kokeillut. Minulle ja muille tietämättömille (ehkä ketjun aloittajallekin) olisi hyödyllisempää, jos te Rectifieriä kokeilleet yrittäisitte kuvailla tarkemmin, miltä se kuulostaa sen sijasta, että sanotte vain että huonolta.

EDIT: http://www.mesaboogie.com/Product_I … tifier_Series/rectifier_series.html
[Kuutamo, Kaiho ja Katkeruus]
päänahka
11.05.2005 00:47:09
Rectifier olisi hyvä laite yksikanavaisena, niin että siitä saisi pelkän high gain -soundin, missä se on mielestäni varsin vakuuttava (vaikkakaan kaikki eivät juuri tämän kuuloista tykitystä halua). Puhtaat soundit ovat laittoman tuhnut tämän hintaiselle laitteelle, ja crunchiakin etsisin kyllä muualta. Kolme kanavaa turhaan hintaa lisäämässä.
Soolot on perseestä.
askomiko
11.05.2005 01:04:16 (muokattu 11.05.2005 01:46:04)
Juu, yksikanavaisessa olisi jotain ideaa. Ehkä hyvä kuvaus on BTS2:sta tuttu Uli C.C. Rottweilerin lause "this is a slow amp". Eipä silti, soittelin rectolla kohtalaisen tyytyväisenä muutaman vuoden, ei se ihan luokattoman huono ole. Irroittelin siitä mieluummin poppisoundeja kuin hevijynkkyä. Raskaaseen hevijynkkyyn on huomattavasti mukavampia vaihtoehtoja, vaikkapa Krank ja Engl. Tänään testattu Krank Revolution kyllä vakuutti kirvessoundinsa puolesta todella vahvasti. Eipä siitäkään sitten paljolti muita soundeja oteta. Kerrankin todella iso ja selkeä RRÄyh, tykkäsin. Sellaista lähdin alunperin rectosta hakemaan, enkä löytänyt. Ehkä isoin Räyh tähän mennessä, jos ei monivahvistin-virityksiä lasketa. Eikä loppujenlopuksi pahan hintainenkaan. Vai olenko vain pihalla rahan arvosta. :)
Twinkle
11.05.2005 01:08:14
Kyllä dualilla ja triplellä on soundiero, joka johtuu lähinnä siitä kuinka pitkälle niitä voi vääntää ennen kuin alkaa särkemään. Tuolla 50 watin lisäyksellä ei niin sanottavasti saa mökää aikaan, mutta se kun sen styrkkarin kääntää siihen tilaan ettei se äänen voimakkuus enää kasva, niin tuo 50 wattia tuo jonkin verran lisää säätövaraan tuon päätesärön säätämiseen. Tämän voi itse todistaa repimällä putkia veks tuosta Triplestä, jolloin siitä tulee ihan Dualia vastaava. Vahvari käyttäytyy ihan eri tavalla, tehon puolittamista itse kokeilin ja katsoin paremmaksi soundillisesti että 150 Wattia löytyy.

Mitä taas minä Recton _omistajana_ voin siitä sanoa, että sitä voi suositella kyllä. Se on aivan perhanan vaikea vekotin säätää, mutta kun siinä sitten onnistuu niin tulokset on todella hyvät. Kaikenlaiset soundit cleaneista Hi-gain -särötykseen onnistuu kyllä ja minun korviini ne kuulostaa todella hyviltä. Aina puhutaan ns. rectosoundista josta tykkää tai ei,koska vahvistin on itsessään ihan hävyttömän monipuolinen tekele niin tietty soundi on suorastaan alentava termi tälle.

Monipuolisuutta löytyy: kolme kanavaa, särölle kolme moodia, low-gaineja kaksi... jokaisessa kanavassa erilliset equt ja presence ja kanavan volume. Näitä näpräämällä saa jo vaikka mitä aikaan, lisäksi takaa löytyy Variac-kytkin ja kaksi tasasuuntausvaihtoa. Jokainen palikka soundaa erilaiselta ja näistä säätämällä ja vimputtamalla siitä saa ulos kyllä melkein mitä vaan. Kun putket vaihtaa EL84:iin niin sitten löytyy taas kaikkea uutta ja mielenkiintoista.

Se on tosiaan vähän vaikea laite ja se ekalla yrittämällä tosiaan kuulostaa paskalta... Potikoita vimputtamalla se kuitenkin aukeaa ja lukemalla manuaalia. Manuaali on yllättävän kätevä ja vaikka se vetääkin kotiin päin kokoajan, niin niissä soundin säätämiseen liittyvissä jutuissa on selkeästi pointti.

Se on siitä ikävä, ettei tässä voi yksinkertaisesti sanoa että testaa liikkeessä ja päätä itse, koska härpäkkeitä piisaa ja laite käyttäytyy eri tavalla kuin mihin esim. minä olen tottunut. Helpoin tapa tätä testata on ottaa kaveri tai asiaan _perehtynyt_ kauppias kaveriksi ja pyytää sitä tyrkkäämään siitä ulos semmoista ja semmoista. Asiantuntevan tyypin kourissa Mesa taipuu kyllä vaikka mihin.

Toivottavasti tästä nyt olisi apua jollekulle... Triple recto toiseksi paras vahvistin mitä minulla on ollut, saman firman Road King oli parempi mutta se olikin jo niin ufo vempele ettei sitä osannut ydinfyysikkokaan käyttää.
Deranged
11.05.2005 09:18:25
Kun putket vaihtaa EL84:iin niin sitten löytyy taas kaikkea uutta ja mielenkiintoista.

Ei kai tuohon EL84:t käy? EL34 varmaan tarkoitit?

Mutta asiaan: aika monet haukkuvat Rectifier-sarjaa, koska sen soundi on ERILAINEN ja säädöt ovat ERILAISIA kuin mihin perinnehemmot ovat tottuneet.

Eli kun korva ei ole tottunut soundiin ja sävynsäätimet toimivat eri tavalla, aika moni haukkuu vehkeen lyttyyn.

Itse taas tykkäsin säröpuolesta kovastikin, särö oli omaan korvaan lämpimämpi ja tasaisempi (ja samalla myös hieman vähemmän aggressiivisen kuuloinen) kuin 5150:ssa. Puhtaat olivat taas huomattavasti 5150:n vastaavia paremmat.

Rectifierit on hyviä vahvistimia tietyntyyppiseen musiikkiin.
Jos taas etsii yleiskonetta tai ikivihreiden soitteluun sopivaa vahvaria, kannattaa katsella muualle. Fakta.
Ben_D
11.05.2005 09:46:53

Mutta asiaan: aika monet haukkuvat Rectifier-sarjaa, koska sen soundi on ERILAINEN ja säädöt ovat ERILAISIA kuin mihin perinnehemmot ovat tottuneet.

Eli kun korva ei ole tottunut soundiin ja sävynsäätimet toimivat eri tavalla, aika moni haukkuu vehkeen lyttyyn.

Itse taas tykkäsin säröpuolesta kovastikin, särö oli omaan korvaan lämpimämpi ja tasaisempi (ja samalla myös hieman vähemmän aggressiivisen kuuloinen) kuin 5150:ssa. Puhtaat olivat taas huomattavasti 5150:n vastaavia paremmat.

Rectifierit on hyviä vahvistimia tietyntyyppiseen musiikkiin.
Jos taas etsii yleiskonetta tai ikivihreiden soitteluun sopivaa vahvaria, kannattaa katsella muualle. Fakta.

Eipä ole oikein tullut vielä Testamentin Gatheringia ja First Strike Still Dealdy levyjä lukuunottamatta vastaan levyä, jossa Rectifierista olisi revitty meikäläisen korvaa miellyttävät särösoundit. Eikä noissa edellämainituissakaan soundi ole mikään paras mahdollinen. Testamentillakaan ei se kitaroiden livesoundi sitten mikään ihan korvia hivelevä ole.

Sen sijaan vastaan on tullut Mesan Mark IV clippejä, joissa on uskomattoman hyvä soundi. Oman kokemus Rectifierista vs. Kuullut Mesa Mark IV clipit kallistavat kupin kyllä vahvasti Mark IV:n puolelle.
Exhausted
11.05.2005 09:59:39

eikös Triple Rectoistakin ole sekä kaksi- että kolmikanavaiset versiot? Ja kaikki ameriikan uushevipojaat tykkää enempi niistä vanhemmista kaksikanavaisista
Dumb
11.05.2005 11:16:08

eikös Triple Rectoistakin ole sekä kaksi- että kolmikanavaiset versiot? Ja kaikki ameriikan uushevipojaat tykkää enempi niistä vanhemmista kaksikanavaisista

Vanhemmat versiot oli 2-kanavaisia, mutta uudet on kolmella kanavalla varustettuja kaikki.
päänahka
11.05.2005 11:52:57
Vanhemmat versiot oli 2-kanavaisia, mutta uudet on kolmella kanavalla varustettuja kaikki.

Single on edelleen 2-kanavainen.
Soolot on perseestä.
Reddie
11.05.2005 11:57:14
Meidän bändin kitaristilla on tosiaan tommonen Duali. Hirveesti en osaa sen ruuvaamisesta sanoa ku en oo ite sitä paljoa ruuvaillu, mut kyl meidän kitaristi siitä loihtii ainakin meidän musaan erittäin hyvin sopivat soundit. Ja niille jotka epäilee että onko se 100W tarpeeksi kovaa: Kyllä on piste.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Dumb
11.05.2005 13:13:49

Single on edelleen 2-kanavainen.

Tiedän, kun tuollaisen itsekin omistan. 8-)

Jätin tuon Sinkun kuitenkin huomiotta kun ei alkuperäisessä aloituksessakaan niistä puhuttu. Mutta tosiaan; Sinkku on 2-kanavainen, Duali ja Triple nykyään 3-kanavaisia.
Twinkle
11.05.2005 13:23:23

Juu, niitä tarkoitin. Huomatkaa viestin kirjoittamisaika, ajatusharha. :P

Jos taas etsii yleiskonetta tai ikivihreiden soitteluun sopivaa vahvaria, kannattaa katsella muualle.

No joo, tästä en tiedä. Itse olen emuloinut tuolla vähän kaikenlaisia soundeja omasta mielestäni varsin onnistuneesti. Kyllä siitä kaikenlaisia saa, mutta eri asia sitten onko ne tarpeeksi hyviä kyseisen alan harrastajille.

Joo, mutta tällä ei ole mitään väliä kun kanavat 2 ja 3 ovat toistensa kopioita. Soundillista eroa niissä ei ole.
J.Hollström
11.05.2005 15:59:06 (muokattu 11.05.2005 16:01:44)
Eipä ole oikein tullut vielä Testamentin Gatheringia ja First Strike Still Dealdy levyjä lukuunottamatta vastaan levyä, jossa Rectifierista olisi revitty meikäläisen korvaa miellyttävät särösoundit.

Aijjaa. Mielummin testaan ja koen laitteen henk. koht. ennenkuin uskallan tuomita sen soundit esim. joidenkin clippien, levyjen tai edes liveolosuhteiden perusteella. Muuttuvia tekijöitä on liikaa välissä. Tokihan se luo aina jonkun mielikuvan mitä laitteesta voisi saada ulos, mutta paskasoundisia äänitteitä on tehty varmaan joka vermeellä.

Ja itse tähän aiheeseen liittyen. Olen soittanut tommotteella Mesalla (en muista kumpi dual vai triple) studiossa ja mielestäni oli vakuuttava nuppi. Ja jos ääninäytteen nyt haluaa miltä se kuulosti lopputuloksen ja muuttuvien tekijöiden kanssan niin semmonen on esim. tässä: http://juki.1g.fi/anomalia/Viikkotaynna.mp3

EDIT: eli kysyttiin kumpaa suositellaan; suositellaan molempia.
Super-Jari
11.05.2005 17:44:20
Aijjaa. Mielummin testaan ja koen laitteen henk. koht. ennenkuin uskallan tuomita sen soundit esim. joidenkin clippien, levyjen tai edes liveolosuhteiden perusteella. Muuttuvia tekijöitä on liikaa välissä. Tokihan se luo aina jonkun mielikuvan mitä laitteesta voisi saada ulos, mutta paskasoundisia äänitteitä on tehty varmaan joka vermeellä.

Ja itse tähän aiheeseen liittyen. Olen soittanut tommotteella Mesalla (en muista kumpi dual vai triple) studiossa ja mielestäni oli vakuuttava nuppi. Ja jos ääninäytteen nyt haluaa miltä se kuulosti lopputuloksen ja muuttuvien tekijöiden kanssan niin semmonen on esim. tässä: http://juki.1g.fi/anomalia/Viikkotaynna.mp3

EDIT: eli kysyttiin kumpaa suositellaan; suositellaan molempia.

Mukavaa mattoahan sieltä tulee. Sopii tuohon teidän mekastukseen niinko nyrkki perseeseen. Mukava biisikin.
The words fall out like fire
Pluto
11.05.2005 17:50:04
Mä olin aina ennen assosioinut Rectifierit sellaiseen järkyttävän mitäänsanomattomaan jenkkipomppuhevisoundiin. Siis juuri sellaiseen kliseiseen "tosikovaan kitaravallisoundiin", mitä löytyy vaikka esmes. Evanescensen tuotoksilta.

Mutta eräänä päivänä luin, että PUSAn kakkoslevyllä, joka on muuten aivan perkeleen kova ja yksi suosikeistani kitarasoundien suhteen, on käytetty Rectifieria. Kyllä sillä voi sitten ilmeisesti saada hyvääkin aikaan.
Dillon, you son of a bitch!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)