Aihe: Laulumelodiat hukassa
1
ten
15.04.2003 20:09:30 (muokattu 15.04.2003 20:10:02)
Niin on sellanen ongelma, että osaan kyllä tehdä kohtalaisen hyviä biisejä (ainakin omasta mielestäni :D), jotka ovat sellaista kivaa riffittelyä, mutta joka kerta kun yritän vääntää biisiin jotain laulmelodiaa, niin siitä tulee aivan mahdottoman lattea ja ponneton.

Olen myös tehnyt muutamia laulumelodioita ihan pelkkien sointukulkujen päälle, ja ne kuulostavat mielestäni paljon paremmalta, kuin noi riffipohjalle tehdyt.

Tässäpä siis kyselen, että mitenkä kannattaisi ryhtyä rakentelemaan niitä laulumelodioita valmiisiin biiseihin. Ongelmallista. Auttakaa kiitos.. :)
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
ten
15.04.2003 20:36:43
Tuttu ongelma, mulla on myös paljon vaikeempaa laulumelodian teko riffin päälle. Elikä sitten vaan vetämään muutama sointu sen riffin taustalle ja sitten unohdetaan riffi ja vedetään melodia sointujen päälle. Sitten unohdetaan soinnut ja vedetään pelodia riffin päälle =D

Kuulostaapa yksinkertaiselta. Taidanpa kokeilla kohta. Lisää ehdotuksia/hyviksi todettuja juttuja toivon.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
aape
15.04.2003 22:01:53

Milestäni riffittelyn päälle on helpompi tehdä laulumelodioita. Riffit sallii enemmän kuin soinnut. Joskus aikoinaan tein melodioita niin, että soitin riffin koneelle, ja sitten lauleskelin sitä riffiä vähän joka suunnalta niin vähitellen syntyi jotain. Jotkut parempia, kun taas jotkut....niin.

Kuitenkin nykyään olen hylännyt tavan, ehkä johtuen siitä että teen riffit melodialle, enkä melodiaa riffille. Kukin tavallaan...
-Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle-
noir
15.04.2003 22:35:53
Itsellä on kanssa vastaava ongelma, vaikka aloitan sanoituksista. Yleensä riffi ja laulumelodia menevät samaa rataa, mikä kuullostaa tylsältä. Sitten kun kuuntelee muiden tekemiä kappaleita, huomaa niiden laulumelodian menevän kauniisti pitkin poikin.

Täytyy kokeilla tuota sointujuttua kuitenkin alkuun.
Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin.
Roberto
18.04.2003 11:29:58

Olen myös tehnyt muutamia laulumelodioita ihan pelkkien sointukulkujen päälle, ja ne kuulostavat mielestäni paljon paremmalta, kuin noi riffipohjalle tehdyt.

Noin päin ainakin itse tulee tehtyä, riffejä nyt keksii aina jos tarvista on, mutta melodian pitää mun mielestä johdattaa biisiä.
Turmis
18.04.2003 18:10:54

Milestäni riffittelyn päälle on helpompi tehdä laulumelodioita. Riffit sallii enemmän kuin soinnut. ...

Mielenkiintoinen väite, itse olen nimittäin täysin päinvastaista mieltä koska sointukulku antaa melodioille vain suuntaa, sen sijaan riffit (varsinkin monimutkaiset) rajoittavat melko paljon käytettävissä olevia säveliä. Tietenkin yksi keino on se että kehittelee sen riffin taustalle sopivan sointukulun ja nappailee soinnuista säveliä laulumelodiaan "randomilla" :)
Kuunnelkee Setheryä.
Deg
18.04.2003 23:42:37

Me tehrään pändin kanssa sillä lailla että kun se piis on suht valmis soitannollisesti niin minä kiekasen siihen sitten miten hyvältä tuntuu. "Lievällä" sorvauksella se siitä sitten rupeaa kuullostamaan jopa hyvältä. Tosin niitä piisejä kyyllä tehdäänkin sitten kauan.
hoho vaan sullekkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)