Aihe: Kitaramikin langan lisääminen
1
NoCo
10.05.2005 04:24:47
Oletteko kokeillut lisätä lankaa sinkkumikkeihin? Operaatiohan suht turvallinen koska mikin voi palauttaa alkuperäiseksi.

Mahtuiko paljon lankaa lisää, muuttuiko ohmit, entä soundi, teho, kiertääkö, kannattiko.. jne.
N.C.
spyykko
10.05.2005 07:49:43

Sanoisin että mikki on entin kun siihen kosket.

No, jatketaan tällä arvailulinjalla.

Äkkiseltään homma ei IMO kuulosta yhtään sen ihmeellisemmältä kuin kesken käämimisen katkenneen langan jatkaminen. Eli otetaan käämin pää irti johdosta, raaputetaan eristeet pois, juotetaan lanka kiinni, eristetaan tipalla kynsilakkaa ja jatketaan kelaamista. Omat riskisnä sössimiseen tuossakin tietysti piilee, mutta mahdottomana hommana en tuota pidä.

Ei, eipä ole tullut kokeiltua (ei ole tullut edes mieleen että valmista mikkiä voisi näin ylikäämiä), joten tuloksista en mene sanomaan mitään
Ite olis taas tarvinnu tehdä
PPG
10.05.2005 08:56:58

Eli otetaan käämin pää irti johdosta, raaputetaan eristeet pois, juotetaan lanka kiinni, eristetaan tipalla kynsilakkaa ja jatketaan kelaamista.
Kynsilakan puuttuessa voi homman hoitaa spray-lakalla, melko ohkainen kalvo piisaa tuohon. Single coililla kannattaa katsoa että se mikki sitten lisäkääminnän jälkeen mahtuu siihen muoviseen koteloonsa + toittakai se pitää taas uittaa parafiinissa. Jos lisää tehoja haaveilee, mikisssä jossa on n. 7500 kierrosta lankaa, vastusta löytyy n 6 K. Että parituhatta kiekkaa saa lisätä jos aikoo saada sen lähellä 8 K. Käsinkäämittynä tällainen määrä ei sitten välttämättä mahdu sinne mikin kuoreen.
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
NoCo
10.05.2005 09:26:07
Käsinkäämittynä tällainen määrä ei sitten välttämättä mahdu sinne mikin kuoreen.

Tuo on se mitä pelkäänkin. Näyttävät nuo kuoret olevan jo ennestään melko täynnä lankaa.

Pitänee voelä odotella jos ilmaantuisi testin kokeillut. Jos ei niin mielenkiintoinen testi on edessä. Pitää mitata mikki ennen ja jälkeen samoin äänet talteen ja vahvarin asetuksiin ei sovi koskea siinä välissä jne.

Niin ja lanka samaan suuntaan kierretään kuin ennenkin.
Kynsilakka eristys on hyvä, kunha antaa kuivua ettei takerru alkuperäiseen lankaan jos meinaa purkaa entiselleen viritelmän. Tai jokin ohut paperi tms elmukelmu väliin, itse asias tuo elmukelmu on hyvä laittaa vanhan kelan ympäri, niin pysyy varmemmin ehjänä ja on merkkinä purettaessa...

Ei tuo nyt niin vaarallinen operazuunii ole. Turha tämä voi olla.
N.C.
kivi
10.05.2005 11:19:12
Ei tuo nyt niin vaarallinen operazuunii ole. Turha tämä voi olla.

Mä olen joskus vähentänyt mikistä lankaa, mikä mun nähdäkseni on paljon järkevämpi operaatio, ellei tavoitteena oo sitten saada aikaan sellaista turbomikkiä, joka peittää soittotaidon puutteet.

Lankaa vähentämällä saa joissain tapauksissa soundista puuroutumista pois ja lisää sävyjä esiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
10.05.2005 12:40:17

Että parituhatta kiekkaa saa lisätä jos aikoo saada sen lähellä 8 K. Käsinkäämittynä tällainen määrä ei sitten välttämättä mahdu sinne mikin kuoreen.

Mikin resonanssitaajuus muuttuu, samalla muutkin ominaisuudet. Kyllä ne on hyvinkin pitkälti jo siellä mikki-valmistamossa ne ominaisuudet puntaroitu. Kiven pointti on varsin varteenotettava..
Mutta kas, kukaan ei kokeilemasta kiellä! Voihan siitä tulla sellanen "Heavy DogBreath (TM)" mikki että oksat pois, voi tosin olla myös "pimeenä" viritysten jälkeen...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
NoCo
10.05.2005 12:59:17
...oo sitten saada aikaan sellaista turbomikkiä, joka peittää soittotaidon puutteet

Tuo kyllä kuulostais lupaavalta :)

Jotain taikoja noissa käämeissä on, välillä on kelattu mikin ala-osaan enempi kierrosta sillai pyramidin muotoisesti...

No ainakin sarjaankytkentä on tehtävä pushpull potikalla tai siistillä vivulla. Jos ei miellytä surinat niin keskimikki vielä RWRP:ksi.

Tai sitten pitää laittaa letkun väliin suristinpönttö, hmm ei.

Pitänee treenaa kelaamista kiinamikillä ennenkuin tai jos alkaa toimeen.
N.C.
kulmahiomakone
10.05.2005 13:25:13
Äärettömän yksinkertainen ja jokseenkin hyödytön operaatio on tuo langan lisääminen. Jos törkeälle kärjistyslinjalle lähtee, niin samaan lopputulokseen pääsee ruuvamalla tonepotikkaa hivenen pienemmälle ja volapotikkaa hivenen isommalle.

Sinne keskelle kelaa ei kannata mitään kelmuja tai papereita laittaa, vaan antaa kynsilakan kuivua ennen kääminnän jatkamista. Myös eristeiden rapsuttelu toisiinsa liitettävistä langanpäistä on jokseenkin turhaa hommaa, sillä kolvi ja tina kyllä käristävät eristeet.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Puavali
10.05.2005 14:03:48
Äärettömän yksinkertainen ja jokseenkin hyödytön operaatio on tuo langan lisääminen. Jos törkeälle kärjistyslinjalle lähtee, niin samaan lopputulokseen pääsee ruuvamalla tonepotikkaa hivenen pienemmälle ja volapotikkaa hivenen isommalle...

Ai vola sinne yhteen-kahteentoista?
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Tim
10.05.2005 14:34:15

Miksei samantien käämisi kokonaan uutta mikkiä? Eihän nuo kuoret/magneetit paljoa maksa, ja lankaa kuitenkin kannattaa isossa köntässä ostaa, jos kuitenkin siihen 2k kierrokseen sitä hommaat.
Olispahan sitten originaali, eikä mikään päällerävelletty.
maxell
10.05.2005 18:34:20
Olen itsekin joskus samaa homma mietiskellyt, johonkin halpismikkiin voisi kokeilla, Musta siinä ei pitäs olla juuri mitään menetettävää, kun juottaa uuden langan siihen, missä alkuperäinen on juotettu johtoon. eikä tee mitään jatkoksia suoraan käämilangoille. Samalla saa siitä helposti tapped mallin ja jos lisäptäkä sittenoikosulkee, niin mikkikän on periaatteessa taas alkuperänen. Tuon lisälangan oikosulku tuskin vaikutaa mihinkään ominaisuuksiin, vai??
Sen verran on jotain tullu katseltua, että lisälankaakin mahtuisi. Mutta onkos kellä kokemuksia lisämagneetin lisäämisesta mikin pohjaan??
kulmahiomakone
10.05.2005 18:37:19
Ai vola sinne yhteen-kahteentoista?

En tiedä noista numeroista kun mulla ei niitä ole kitaroissa, polkimessa (yksi niitä vain käytössä on) saati vahvistimissa. Mutta jos vehkeistä ei löhde tarpeeksi mökää, ja sitä tarvitsisi saada lisää, niin kyllä tuo lisäkierrosten käämiminen mikkiin mulla viimeisenä tulisi mieleen...
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
NoCo
10.05.2005 23:59:41
......Samalla saa siitä helposti tapped mallin ja jos lisäptäkä sittenoikosulkee, niin mikkikän on periaatteessa taas alkuperänen...

Hei toi olikin hyvä ajatus.

Tälläinen testi:
Kiinamikki/joku muu huono johon lisätä lankaa vanhan päälle jatkokohtaan ja tosiaan ylimääräinen ulostulo jotta voi kokeilla todellisen eron helpommin.

Kiitos ideasta.
N.C.
maxell
11.05.2005 18:00:08
Samalla saa siitä helposti tapped mallin ja jos lisäptäkä sittenoikosulkee, niin mikkikän on periaatteessa taas alkuperänen.
Oho, tulipahan siihen paljon kirotusvihreitä.
No pääasia, että tarkoitus selvisi.

Kerropa sitten miten onnistu, jos ehdit kokeileen ennen mua
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)