Aihe: Ensimmäistä kitaraa rakentelemassa. Mitä tulisi "varoa"?
1 2
Puavali
24.04.2005 10:51:19
Jyrsimen kanssa käytetään AINA sapluunaa tai ohjuria. Vaikka olisi kuin pieni siivu nopeasti otettava. Sapluunoiden kiinnitys pitää olla siten ettei vahingossakaan liiku.
Kaularaudan uran jyrsinnässä on hyvä käyttää lyijykynää terän paikalla ja sillä piirtää jyrsintälinjan ja verrata mihin sen olisi pitänyt tulla.

Tuo lyijykynähomma on hyvä vinkki. Skunk stripen kohtaa ajaessa mulla oli lauta sivussa, jota vasten jyrsin nojasi, ja kohdalleen tuli.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
jtt
25.04.2005 15:03:36
Noihin sabluunoihin ja jigeihin kannattaa kyllä nähdä vaivaa.
ne ei mee ikinä hukkaan. ja toi mittaaminen pariin kertaan ja AJATUKSEN kanssa niissä se virhe tulee helpoiten.
Kukko
28.04.2005 23:20:48

Tuttua tekstiä..Suurinpiirtein kaikki virheet on kokeiltu. Seuraavassa projektissa aion vieläkin painottaa tuota hiomista. Joku jo sanoikin että soitinrakennuksesta 95% on hiomista, ja allekirjoitan tämän. Toki voit päästä vähemmälläkin, mutta jos pyritään oikein ammattimaiseen jälkeen, niin tuosa hionta/lakkaus/pintakäsittelystä erottaa kyllä jyvät akanoista. Lisäksi vois piheydessään ehkä kuitenkin sijoittaa alkuperäisen kaltaisiin plekseihin ja muihin osiin. Semmonen "persoonallinen" oma munklaus on pitemmän päälle vaan aika veemäistä kateltavaa.
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
kulmahiomakone
28.04.2005 23:49:57
Tuttua tekstiä..Suurinpiirtein kaikki virheet on kokeiltu. Seuraavassa projektissa aion vieläkin painottaa tuota hiomista. Joku jo sanoikin että soitinrakennuksesta 95% on hiomista, ja allekirjoitan tämän...

Ajattelin seuraavan kitaran rakentaa hiomatta. Nauhahiomakonetta ei lasketa, koska sillä pitää tehdä otelaudan radius ja kaulan profiili, mutta muuten.

Aivan sama, näyttää kitara miltä hyvänsä. Se on soitin ja ensisijaisesti sillä soitetaan. Hiominen taas on rektaalista.
X
Juzzu
29.04.2005 08:08:11
Aivan sama, näyttää kitara miltä hyvänsä.

Jep. Mutta mun mielestä instrumentilla on myös visuaalisia arvoja, joten enpä taitaisi itse tuohon lähteä.
Tonttoroi
Niq
29.04.2005 08:46:36

Jep. Mutta mun mielestä instrumentilla on myös visuaalisia arvoja, joten enpä taitaisi itse tuohon lähteä.

Onhan se kirveellä veistetynkin näköinen varmasti omalla tavallaan hieno, tai ainakin omaa visuaalisia arvoja.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Juzzu
29.04.2005 09:03:14
Onhan se kirveellä veistetynkin näköinen varmasti omalla tavallaan hieno, tai ainakin omaa visuaalisia arvoja.

Toki toki. Olisi varmaan pitänyt vielä lisätä että mun tekemisiä 'häiritsee' kun olen vakkiintunut noihin melko perinteisiin muotoihin ja malleihin (lue LP:iin) ;o)
Tonttoroi
skeba
30.04.2005 08:55:52
Minkä niminen laite se on, millä se kaularaudan ura jyrsitään?
Pystyykö sitä uraa tekemään ilman sitä, kun ei viittis oikein ostaa sellasta yhtä kitaraa varten? :P
kilroy
30.04.2005 09:02:50
Minkä niminen laite se on, millä se kaularaudan ura jyrsitään?
Pystyykö sitä uraa tekemään ilman sitä, kun ei viittis oikein ostaa sellasta yhtä kitaraa varten? :P

Yläjyrsin ja halvimmillaa joku "einhell" merkkine EI NII HYVÄ...maxaa n.50 euroo.....

ite ostin semmosen ja suht hyvin on toiminu,oon jyrsiny jo pyöristykset kaappeihin ja kaiuttimien reikiä 8 kpl....

mutta on parempiakin olemassa.... ja niiku joku tuolla jo aikasemmin sano NI KUNNON VEHKEET PITÄÄ OLLA!!!!!!

:)
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
JS-
09.05.2005 19:15:47
Minkäslaisia nää sabluunat ja jigit on? Ilmeisesti jotain ohjureita yläjyrsimeen? Mutta en tiedä niistä enkä niiden käytöstä mitään, niin olisiko jollakin laittaa kuvaa tuommoisesta sabluunasta vaikka?
PPG
10.05.2005 15:18:30

Yläjyrsin ja halvimmillaa joku "einhell" merkkine EI NII HYVÄ...maxaa n.50 euroo....:) Einhellihän on jo laatumerkki.
Itse ostin tuollaisen 1050W PowerSuperin 29,70, silläkin sohlaa tuon homman vaikka ei mikään laatupeli tosiaankaan ole.
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
maxell
11.05.2005 18:10:27
Mitä tulisi varoa??
Ensiksikin, mulla on toinen rojekti menossa ja kuvittelin oppinneni ensimmäisen virheistä, no kyllähän mä opinkin, mutta toisen kanssa on tullut sitten taas uudet virheet.

Ja yhtä homma en oppinu vielä toisellakaan kertaa.
Märkähionta: body tuli vedettyä Diccolla, no viimesissä vesihionnoissa vesi pääsi imeytymään poratustuista rei'istä puuhun asti, mikä seurauksena lakka halkeili reikien ympäristöstä. Ekan projektin perusteella luulin, että olin vaan käyttänyt liika märkää paperia. Toisen kanssa pyyhin pintaa useasti hionnan aikana, mutta niin vaan tuli taas halkeamia. Eli kannattaa pitää huoli, että reiät/jyrsinnät on lakkautuneet, ennen kuin hioo märällä. Tai sitte porailee vasta viimesen hionnan jälkeen.
On nimittäin tosi motivoivaa, kun just on muka saanut pinnan tasaseksi useiden lakkaus- ja hiontakertojen jälkeen ja sitten saa aloittaa taas alusta puhtaaksi hiomisella.
vrajala
11.05.2005 22:34:18
Eli kannattaa pitää huoli, että reiät/jyrsinnät on lakkautuneet, ennen kuin hioo märällä. Tai sitte porailee vasta viimesen hionnan jälkeen.

Tai sitten tukkii ne reiät hionnan ajaksi. Tukkeet voi sitten poistaa pinseteillä tms. heti hionnan jälkeen jotteivat ne märkänä muhi siellä reiässä.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)