Aihe: Irkkubändejä?
1
orfus
30.04.2005 01:29:05
On suunnattomasti alkanut kiinnostamaan irkkumusa. Tiedättehän, tinapilli soi ja olut virtaa.. Tiedättekös jotain hyviä tutustumisen arvoisia irlantilaispoppoita?

Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen!
weelie
30.04.2005 02:31:57 (muokattu 30.04.2005 02:32:50)
Ainoat irkkubändi mitä olen kuunnellut on Pogues/Popes ja Dubliners... niin ja kaikki ne kännissä irkkupubeissa soittaneet poppoot. Mutta olisi kiva kuulla muistakin jos joku tietää... sillä kyllä muakin irkkumusiikki alkaa kiinnostamaan kun on muutaman Guinness alla.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
risto
30.04.2005 20:28:41

On suunnattomasti alkanut kiinnostamaan irkkumusa. Tiedättehän, tinapilli soi ja olut virtaa.. Tiedättekös jotain hyviä tutustumisen arvoisia irlantilaispoppoita?

Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen!

Irkkumusassa on siinäkin eri suuntauksia. On laulukamaa, upeita biisejä sekä sitten ihan instrumentaalijuttua. Jälkimmäisessä mm. viulunvigutusta, (josta en, vaikka olen asianharrastaja hirveesti välitä ellei ole tosi hyvä soittaja) ja modernimpaan tyylisuuntaan kuuluvaa mandoliini ja accordion suuntausta ja finger pick tyylillä soitettua kitaramusaa ym.

Omia suosikkejani ovat Sharon Shannon (2 rivinen accordion, ja vielä sikahyvänäköinen). Levyjä löytyy kirjastosta. Sekä ehdoton suosikkini maniskan soittaja Paul Kelly noin aluksi. Sitellä näytepätkiä Kellyn soitosta.
http://www.malgamu.com/htms/pkelly_biog.htm .Itse soitan juuri Paul Kelly tyyppistä tavaraa maniskalla ja itseasiassa samoja biisejäkin.

Instrumentaalipuolelle kuuluu oleellisesti myös tenoribanjo mutta usein se pysyttelee vähän taustalla antaen rytmiä ja vaikutelmaa vaikka soittaa melodiaa samalla tempolla.

Yleisesti oikea irkkuinstrumentaalimusa on teknisesti vaikeaa, lähinnä nopeatempoisuutensa vuoksi ja siten rinnastettavissa esim bluegrass soitantoon. Vaikka itselläni on klassisen kitaran tausta olen joutunut tekemään tosi paljon töitä kyetäkseni pysymään levyjen tempossa, osittain siksi että maniska on aika raskas soittaa nopealla tempolla koostaan huolimatta, paljon raskaampi kuin kitara. Kun tekniikka paranee juttu on tosi cool.

Musan säestys kitaralla on sitten oma lukunsa ja siinä käytetään mm. DADGBE viritystä jossa bassokulut ovat tärkeitä. Hyviä bassokulkuja ei pysty aikaansamaan kunnolla perinteisellä EADGBE virityksellä.

Kiva kun täällä on tällaisikain threadeja, Suomessa tästä tyylistä kiinnostuneita tai ainakin alan soittajia aika vähän.
orfus
02.05.2005 13:25:34
Kiitos Risto kirjoituksesta. Vieläkin saa artisteja tähän listailla niin yritän löytää sieltä niitä helmiä. Lähinnä tuollainen lauluvetoinen pubimeininki kiinnostaa. Pitää tsekata ensi tilassa nuo Riston suosittelemat kyllä.
KantriKatri
02.05.2005 16:14:12

Kiitos Risto kirjoituksesta. Vieläkin saa artisteja tähän listailla niin yritän löytää sieltä niitä helmiä. Lähinnä tuollainen lauluvetoinen pubimeininki kiinnostaa. Pitää tsekata ensi tilassa nuo Riston suosittelemat kyllä.

No kandee kuunnella ainakin Niamh Parsonia:-)
"Olen Erittäin hyvä ellen Täydellinen"
risto
02.05.2005 20:03:03

Laulupuolelta tulee heti mieleen miespuolisia Van Morrison sekä Noel MacLoughlin.

Laulupuolen suhteen suosittelisin käväisyä kirjastosta ja lainaat 100 Irish Songs Vol 1 ja 2. Näissä nuotit ja sanat 200 perusbiisin ja CD:llä lyhyet näytepätkät kustakin. Kirjastosta kannattaa muutenkin käydä usein ja roudata iso kasa levyjä ja ihan vaan kuunnella läpi mikä sattuisi olemaan mieleisen kuulosta.

Muita kuuluisia irkkupoppoita ovat mm. The Chieftains, The Corrs, Bothy Band ja Altan, joillakin sekaisin laulu- ja instrumentaalibiisejä toisilla pääpaino instrumentaalissa. Lisäksi Google haku tuottaa kaikenlaista ja myös mp3 näytteitä joista voi sitten tehdä omat päätelmänsä.

Lisäksi kannattaa kuunnella erilaisia kokoelmalevyjä, niistä saa poimittuja biisejä vaikka äänet eivät miellyttäisi sekä bändien nimiä jatkohakuja varten. Muutama tuosta hyllystä vilkaistuna: Dublin songs, 24 Irish pub songs ja Festival of Irish Music.

t. risto
elbowski
02.05.2005 23:34:26
Meillä on kasoittain levyjä jotka on ostettu irkkupubeista, mahtavuutta.

Mikään ei oo upeempaa kuultavaa kun AITO irkkumusiikki livenä.

Nimim. Olen käynyt Irlannissa.
Kun me marssimme halki tämän maan, etelästä pohjoiseen, lippumme tuulessa uljaana liehuu, kunniaksi Totuuden!
IMIK #25
Ärlä #017
Se en ollut minä, se oli pastilli?
Bella Italia #2
Late_
03.05.2005 19:49:00
Ainoo irkkubändi mitä oon kuunnellut ahkerammin on Flogging Molly. Suosittelen, vaikka ehkä se ei oo ihan sitä mitä tässä haettiin :)
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi" 1.Kor 11:14
kalamies#28 >-)))>
jazzy
04.05.2005 23:13:28
Itse en ole irkkumusaan hirveämmin kuuntelemalla perehtynyt, mutta eikös se Celticum ole jonkinlainen irkkumusaorkesteri.
'Am I singing in this?'
Capu
05.05.2005 22:03:40
Oliks The proclaimers irkku?
steelin
08.05.2005 05:31:28
Jokunen vuosi sitten täällä Härmälandiassa toimi pumppu nimeltä Tara 'n' Tellas. Muistaakseni solisti/viulisti/kengännapsauttaja -tyttö oli Eirestä kotoisin ja Suomessa opiskelemassa.
Hyvin toimi laukeuksilla triona... eiku bochrain(?) oli mukana... tais olla 4 immeistä.
Hyvin pelasivat.
Old Pale.
oprahk
08.05.2005 18:35:26
Olin tossa kuukausi takaperin kaymassa Irlannissa Galwayssa ja Dublinissa. Galwayssa oli aika veikea meininki niissa pubeissa. Siella oli joka ilta pari poytaa varattu muusikoille, joissa sitten illan mittaan istui kirjava sakki soittajia. Oli kaksirivisia, tinapillia, akustista kitaraa, viulua ja sitten sita Piazzolan paljesoitinta, mika lie ja sellainen noitarummun oloinen lyomasoitin, jota hiplaillaan (ei siis lyoty kovaa). Jamit jatkui lapi illan ja aina valilla oli tuoppien tayyto tauko.

Biisit olivat ilmeisesti vanhoja trad. biiseja, koska melkein kaikki osasivat kierrot ja teemat. Oli aika rajut tempot ja kuulostaa aika komealta, kun viulu, tinapilli ja haitari vetaa unisonossa samaa teemaa. Kuulosti erittain pentatoniselta meiningilta. Iloista musiikkia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)