Aihe: Koskettimilla soitto
1 2 3
Ragorn
08.05.2005 13:43:58
EHKÄ se ei ollut täysin tosissaan kirjoitettu..ehkä.

Aa, olen liian tosikko. :)
Vittu, lefa iski heti.
baron
08.05.2005 17:18:08

Mun mielestä kun aloittaa kosketinsoiton, tärkeintä on hyvä jalkatyöskentely eli ensin opetella ne pedaalit niin, että ne menee vaistomaisesti.

Sitten vasta kantsii ottaa kädet mukaan.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
M.i.k.key
08.05.2005 18:31:29
Kuunnelkaa Totoa
Mä lopetan nää hommat!
zorro
08.05.2005 18:34:14
Mun mielestä kun aloittaa kosketinsoiton, tärkeintä on hyvä jalkatyöskentely eli ensin opetella ne pedaalit niin, että ne menee vaistomaisesti.

Sitten vasta kantsii ottaa kädet mukaan.

LOPPUU SE PELLEILY!
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään:
baron
08.05.2005 18:59:01

LOPPUU SE PELLEILY!

Miksi luulet että tällä palstalla on perusteelliset volyymi- ja sustainpedaalisäikeet??
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
U.Honey
08.05.2005 22:05:26
LOPPUU SE PELLEILY!

Zorro on puhunut!
My name is Baron, U.Honey Baron.
Fuzzy Boner
08.05.2005 22:11:48 (muokattu 08.05.2005 22:13:17)
LOPPUU SE PELLEILY!

Hoho!! Mikäs ny tuli?

Koskettimilla soitosta voidaan jutella lisää. Mitä haluat kuulla?

Kannattaa aloittaa samalla kun nuoteista opettelee simppeleitä juttuja myös korvakuulolta opettelu samalla. Siitä on suunnaton hyöty. Eli jos on kivan biisin kuullut niin yrittää tapailla sitä koskettimistolta.

Ja siitä Eb/D#-jutusta. Espooki on enharmoonisesti Dispoo. Mieti sitä
Olet kirjoittanut keskusteluun 8200 kirjoitusta
musamies
08.05.2005 22:45:27
Noi kosketin tabit olis täälläkin hakusessa kun nuoteista soittaessa tulee niin paljon tuubaa.

Jos meinaat sen tapaisia kuin jotkut kitaristit harrastaa, niin mun täytyy sanoa, etten tosiaankaan diggaile sellaisia.

En ole edes mikään superhyvä nuottien lukija, mutta monesti on nuotteihin merkitty hyviä ideoita, joita ei pelkkien sointumerkintöjen perusteella keksisi. Mä en noudata nuotteja kuin suuntaa-antavasti ja sen verta kuin kulloinkin huvittaa.

Ärsyttää kovasti kun on kunnon nuottikirjoja sointumerkintöineen vaikka kuinka paljon ja treeneihin tuodaan netistä jotain hätäisesti puolihuolimattomasti kyhättyjä tabulatuureja, joissa hukataan tärkeää informaatiota kyseisestä kipaleesta.
zorro
08.05.2005 23:23:14
Jos meinaat sen tapaisia kuin jotkut kitaristit harrastaa, niin mun täytyy sanoa, etten tosiaankaan diggaile sellaisia.

En ole edes mikään superhyvä nuottien lukija, mutta monesti on nuotteihin merkitty hyviä ideoita, joita ei pelkkien sointumerkintöjen perusteella keksisi. Mä en noudata nuotteja kuin suuntaa-antavasti ja sen verta kuin kulloinkin huvittaa.

Ärsyttää kovasti kun on kunnon nuottikirjoja sointumerkintöineen vaikka kuinka paljon ja treeneihin tuodaan netistä jotain hätäisesti puolihuolimattomasti kyhättyjä tabulatuureja, joissa hukataan tärkeää informaatiota kyseisestä kipaleesta.

niinno miten kukin soittaa. me tehdään aina silleen kovereita soiteltaessa, että katsotaan vain soinnut ja sovitetaan omaan muotoon lähes improvisaationa.
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään:
musamies
09.05.2005 00:24:19
niinno miten kukin soittaa. me tehdään aina silleen kovereita soiteltaessa, että katsotaan vain soinnut ja sovitetaan omaan muotoon lähes improvisaationa.

Jos on oikeen hyvä soittaa, niin ei tartte välttämättä mitään sointumerkintöjä tai nuotteja.

Mä en ole, joten multa irtoaa lähinnä perus blues siltä pohjalta.

Tykkään eniten siitä jos mulla jonkinlainen muistikuva biisistä, joka on tarkoitus esittää. Mielellään sellainen versio, joka puhutteli jotenkin itseä. Sitten kaivan nuotit ja kokeilen, että mites tämä nyt menikään. Kun alkaa sujumaan, niin sen jälkeen vedän mielellään sen oman varsin ehkä vapaankin version lisäillen omia sointujani ja juttujani joukkoon fiiliksen mukaan. Myös rytmillisiä muutoksia saatan tehdä.
Eddy
09.05.2005 00:39:16 (muokattu 09.05.2005 00:43:03)
Jos on oikeen hyvä soittaa, niin ei tartte välttämättä mitään sointumerkintöjä tai nuotteja..

Riippuu vähän genrestä ja bändin kattauksesta.Isoilla bändeillä noi hommat on oikeasti arrattava.Ei voi sinfoniaorkan kapu heittää kavereille,että vedetään Mozartin biisi X,C-duurista.Yy kaa koo nee...
Koskettelen soittimia...
mr.muzak
09.05.2005 00:47:43
Riippuu vähän genrestä ja bändin kattauksesta.Isoilla bändeillä noi hommat on oikeasti arrattava.Ei voi sinfoniaorkan kapu heittää kavereille,että vedetään Mozartin biisi X,C-duurista.Yy kaa koo nee...

Ja pitää olla vielä aika kova jäbä että muistais ne ulkoo.
musamies
09.05.2005 00:58:43
Meinasin jos on oikein kova, niin voi olla, että lähes biisistä kuin biisistä saa jotain irti improvisointipohjalta tai ulkomuistin varaisesti ilman nuotteja tai sointuja.

Itsellä tuppaa olemaan niin, että saan irtoamaan paremman kuuloisia juttuja jos soitettava kappale on dokumentoitu paperille mahdollisimman selkeästi.

Selkeän dokumentoinnin pohjalta lähtee parhaiten muodostumaan käsitys miten haluaisin kyseisen biisin tulkita tai sovittaa.

Jos eteen lätkäistään vaan pelkät soinnut, niin se vetää ehkä turhan varovaiseksi, eikä kerkiä suunnittelemaan omaperäistä tulkintaa. Nuotit auttaa siinä kun näkee jo etukäteen mitä on luvassa.
Titares
09.05.2005 09:20:13 (muokattu 09.05.2005 09:34:09)
Tässä on uusinta tekniikka edustava "pähkinänsärkijä" aloittelijalle: http://www.digitalmusicnotebook.com/tools/
Katso demo. Ilmaiseksi pääset ainakin alkuun.

Nämä perusharjoitukset kannattaa käydä huolella läpi, kunnes musiikki soljuu rytmissä. Jos nuotteja opettelet, niin älä opettele ensisijassa niiden nimiä, vaan opettele tietämään ulkoa missä kukin nuotti on koskettimilla. Siis ilman, että ensin sanot mielessäsi vain nuotin nimen! Senjälkeen pystyt soittamaan minkä tahansa melodian takeltelematta suoraan nuoteista. Jos ensin tavaat nuotin nimeä ja sitten vielä lasket sen paikkaa koskettimilla esim. C:stä alkaen, ei soitto tietenkään etene. Opettele siis selkäytimestä tietämään missä kukin nuotti on koskettimilla. Se vaatii vain riittävästi harjoitusta vaikka satunnaisnuottigenetaattorin (poimi nuotteja satunnaisesti vaikka silmilläsi) kanssa.
Notefix
09.05.2005 11:24:05

Ja pitää olla vielä aika kova jäbä että muistais ne ulkoo.

Mut Mosse oli kova jäbä! Se muisti kaiken ulkoa.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
mr.muzak
10.05.2005 01:09:50
Mut Mosse oli kova jäbä! Se muisti kaiken ulkoa.

Joo en mä sitä jäbää tähän väitteeseen ottaiskaan mukaan:)
Neekermaisteri
12.05.2005 05:11:39
Yksi suosittu tapa ottaa koskettimia haltuun on installoida Ski jump pc:lle ja treenata sitä säännöllisesti vähintään 2 tuntia päivittäin. Taimikäsitys harjoittuu hyppyrin nokalla ja tyylitaju lennon aikana. Vielä kun lopetus osuu telemarkilla kohdalleen niin kerkevä ja pörheä lopputulos on valmis!
Haipuma
12.05.2005 11:38:45
motif.
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
JurviZ
12.05.2005 15:08:14 (muokattu 12.05.2005 15:09:58)
Nyt saa nauraa jos tietää enemmän (vähemmän?), mutta IMHO kiipparia voi käyttää kolmella eri perustavalla. Se onko näitä tapoja jossain tietyssä biisissä vaan yks käytössä, tai vaikka kaikki on sitten ihan biisistä riippuvainen.

Yksi tapa on soinnutus eli siellä muun musiikin taustalla vedetään soituja joko hitaina mattoina tai nopeana jazz-kikkailuna tai jotain siltä välilta. Toinen tapa on liidien eli melodioiden vetäminen ja siihen kuuluva kikkailu pitch bendillä ja modulaatioilla (ts sooloilu). Kolmas tapa on perinteistä pianoa lähentelevä yksinsoitteleminen eli vedetään sointuja ja melodiaa yhtä aikaa.

Näistä voi sitten miettiä että mikä on se mitä siinä omassa musatyylissä eniten tarvitaan ja siltä pohjalta alkaa treenaamaan sointuteoriaa, modulaatiokikkailuja, tai sitten käsien itsenäisyyttä. Noin siis esimerkiksi.

Edit: kirjoitusvirheitä
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)