Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 5 6 7 8 925 26 27 28 29
angie_
21.03.2005 17:45:57
Tyttö olen.
Ääniala ilman äänenavausta on keski-c:stä vajaa puoli oktaavia alaspäin ja reilu puolitoista oktaavia ylöspäin.
Epik
25.03.2005 15:00:46
Matalin ääni mitä pystyn laulamaan on kitaran ala-E:n ensimmäiseltä nauhalta löytyvä F. Korkein (puhtaana) on sitten siitä 2 oktaavia ylöspäin. Falsettina menee vielä siitä yhden oktaavin etiäpäin (loppu tuskaa tehden).
Wilma_a
17.04.2005 14:18:39

Naispuolinen olen

Matalin ääni on F (keski C:stä alaspäin) ja korkein on kaksiviivainen es. Falsetilla menee sitten kaksiviivaiseen g:hen saakka.
Olen käynyt laulutunneilla (about 10 kertaa takana) ja ääniala on kasvanut molempiin suuntiin, varsinkin ylöspäin. Ennemmin en päässyt edes kaksiviivaiseen c:hen ihan puhtaasti!
*kaamos*
29.04.2005 22:54:25 (muokattu 06.05.2005 11:09:10)

Yllätin kerran itseni ja ylin ääni mihin pääsin oli peräti kolmiviivainen c ... *wow* Hmm...Matalinta ääntä en tiedä
Dweia
Meisseli
07.05.2005 01:36:30

Bobby McFerrinillä kuulemma 6 ja puol oktaavia.

Pelimiäs..
Röllissä on sitä jotain alkukantaista.. -Skebaristi www.strangefruitband.net
Rumpali Rölli
08.05.2005 11:54:20
en noita asteikoita viitsi ruveta miettimään :P... eiköhän se ole sieltä matalasta päästä tyylillä perus mörinä ja ärinä
Sannoesinpa jopa niinkui' ystävämme Tuponttit "Muikene kuv vuarj "
miredritr
08.05.2005 15:07:18
Kitaran ala-ee:stä kolme oktaavia ylöspäin, ja falsetilla vähän päälle. Viimeinen puoli oktaavia ylhäällä on kyllä aikamoista mikkihiiriääntä, jota ei kehtaa muutakuin lohikäärmeistä laulettaessa käyttää.
Sandey
08.05.2005 18:43:11
Oon klasarilaulaja, sopraano. Laulanut kolmisen vuotta. Nyt menee ääniharjotuksilla korkeimmillaan kolmeviivaseen e:hen. Alhaalla menisköhän johonki isoon g:hen tai a:han. Että kyllä se ääniala kehittyy huimasti kun vaan jaksaa treenata ahkerasti päivästä toiseen. :)
Puavali
21.05.2005 11:49:28
"Kuulemma". Ei kykene ihminen valitettavasti tuollaisiin lukemiin. Laaja on Bobbyn ääniala kyllä, se on varma.

Kyä se veti niin matalat bassot ja korkiat sopraanot Porin Jatseilla, että voi ollakin kuus ja puol oktaavia.

Mun ääniala on forte fortissimo.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Epik
23.05.2005 22:39:46 (muokattu 23.05.2005 22:40:26)
Kyä se veti niin matalat bassot ja korkiat sopraanot Porin Jatseilla, että voi ollakin kuus ja puol oktaavia.

Ei se kyllä voi. En ole ko. artistia koskaan kuullut, mutta esim. neljä oktaavia olisi jo siten että otetaan kitaran ala-E vapaana ja ylä-Een 24:s nauha. Eli siitä pitäisi mennä vielä yksi oktaavi alaspäin ja toinen ylöspäin ja vielä puolikas johonkin suuntaan että päästäisiin kuuteen ja puoleen.

Kerran yksi tyyppi väitti kivenkovaan tietävänsä että Freddie Mercuryn ääniala on 8 oktaavia. Ei välttämättä...
LNA
23.05.2005 23:31:21

Cool.. Väliaikatietoja. Ala ei juuri ole muuttunut, eli edelleen oleillaan siellä G-g3:ssa.. Mutta! Miul on tänä keväänä tapahtunut klassisella puolella kehitystä sen verran nopsaan tahtiin (onko sitten hyväksi vai huonoksi), että itseäkin hirvittää. Opettaja kertoi tuossa juuri tutkintolautakunnalle kuinka puoli vuotta sitten olin ihan täysin lyyrinen, eikä "merkkiäkään kehityksestä eikä muutoksista ollut pitkiin aikoihin havaittavissa". Ja nyt on ääneni alkanut kuulemma heräillä: ja on kyllä ihan mielenkiintoista huomata, kuinka sitä alkaa ..dramatisoitua.. "uuuu.. scary.." Mut oikeasti. Ja mikä lystikkäintä: nopeinta kehitys on aina kun olen esim. randomisti vaikkapa dokailun/lomailun takia viikon päästämättä ääntäkään treenimielessä. Voi kun tämä opiskelutekniikka toimisi tulevaisuudessakin ;) Noei.. reenaaminen on mukavaa puuhaa. Kappalejaot ovat turhia ;)
...Why don't you do right like some other men do... Pehmeä keksi on leivos - Bella Italia #11
Kalmo
05.06.2005 13:21:20
Aloittelin bändin kanssa laulamisen 60-luvulla 16-vuotiaana asenteella:Ei voi ottaa laulutunteja, muuten menee persoonallisuus! Liikuttava tekosyy.
Äänialani ei ole kaksinen, mutta tässä oma kokemus, josta ehkä joku itsekseen aloittelija voi hyötyä:
Lukion jälkeen treenasin kovasti kitara sylissä. Pää käännettynä katselin otelautaa laulaessani istualtani. Lopputuloksena neljän kuukauden kuluttua äänihuulten pareesi, eli ne eivät enää sulkeutuneet kunnolla. Puoli vuotta olin käytännöllisesti katsoen puhekiellossa. Vuoden puheterapialla saatiin ensin puheääni kuntoon, sitten meni vielä 3-4 vuotta, ennenkuin lauluääni alkoi palata. Olen nyt 51 v. ja ääni vuotaa vieläkin, mutta toimii muuten ok. Falsettia en pysty laulamaan oikeastaan lainkaan. Ja minä olin sentään eräänlaisessa "lasten radioteatterikoulussa" saanut äänenmuodostuksen ja hengityksen perusoppia jo yhdeksänvuotiaasta lähtien, mutta se kitara sylissä kailottaminen iski pahasti puun takaa. Koko juttu tapahtui täysin tajuamattani. Yhtenä aamuna vaan puhuessa tulikin kurkusta pelkkää suhinaa.
Eli älkää missään tapauksessa vähätelkö perusasioiden opettelua, älkääkä luottako sokeasti kurkkunne kestämiseen vain siksi, että olette kovia rock-jätkiä tai belloja.
mannerheim666
06.06.2005 20:23:51
Itse olen laaja alainen baritoni. onko se sitten dramaattinen vai mikä? ns sankaribaritoni... sen lisäksi olen kontratenori. falsettiahan se on mutta kuulostan hyvin palhon altolta/mezzolta. Korkeimmalla äänellä todella saa vierustoverien korvat hajalle. Kysymykseni kuuluukin että kun äänialaa lasketaan niin onko hyväksyttyä lisätä baritoni ääni alaan kontratenori ääniala??? Baritonina sitten varmaan jotain 2,5 octaavia ihan maximi. plus sitten nää kontra alat...
komposti
06.06.2005 23:54:13 (muokattu 06.06.2005 23:55:35)
Tänää katoin pianolla ja se olis kolme oktaavia. Matalimmat kyl aika heikosti ja korkeimmat tais taas hajottaa äänikoneistoa jonku verran.

edit: nii siis ala-Deestä lähtien ja olen 17v miehenalku.
muikkuja, perkele!
rautayrtti
13.06.2005 21:10:38
neljä oktaavia menee. kaks viimistä falsetissa. olennnainen.
Porky
17.06.2005 20:48:09
Stagelle nih kapenee "muutamalla" octavialla, tai jotai...eiks?
Porky
17.06.2005 20:51:15
Kerran pääsin Pispalan rannasta aina harjulle asti. Väsytti. Eikä kukaan pitänyt minusta vissiin, mut siin oli aineski hivveen huikeesti mun mielestä.
Joni Koskimaa
21.06.2005 17:55:26 (muokattu 21.06.2005 18:02:21)

Kalmo kirjoitti:Aloittelin bändin kanssa laulamisen 60-luvulla 16-vuotiaana asenteella:Ei voi ottaa laulutunteja, muuten menee persoonallisuus! Liikuttava tekosyy...
...Lopputuloksena neljän kuukauden kuluttua äänihuulten pareesi, eli ne eivät enää sulkeutuneet kunnolla. Puoli vuotta olin käytännöllisesti katsoen puhekiellossa. Vuoden puheterapialla saatiin ensin puheääni kuntoon, sitten meni vielä 3-4 vuotta, ennenkuin lauluääni alkoi palata. Olen nyt 51 v. ja ääni vuotaa vieläkin, mutta toimii muuten ok. Falsettia en pysty laulamaan oikeastaan lainkaan.

Yhdenksän vuotta olen rokkia/metallia/humppaa laulanut, enkä pysty enää myöskää laulamaan falsetissa kuin muutaman nuotin. Tulee sellasta Udo Dirkschneider rähinä-ääntä vaan. Ilmeisesti on äänihuulet jotenki mäsänä...

Mutta parhaina päivinä kun ääni on hyvin auki, on ääniala ollut 3,5 oktaavia peräti, viimeksi viikko takaperin pianolla kokeilen alkaen alimmasta F-nuotista. Toisaalta joinain päivinä en pääse kunnolla edes kahteen... Mutta mulla on olematon tekniikka. Lähinnä sekoittelen imitoituja tyylejä keskenään.

Oon kyl miettiny et vois ruveta opettelee jollai yhellä tekniikalla laulua ni pystys kunnolla keskittymään. Nyt ikäänku välillä huomaan että "ainiin näinhän tää ääni taipu ylemmäs" mutta sitte toisina päivinä yritän vaa jollai eri tyylillä enkä saa oikein kiinni siitä miten ylempiä nuotteja tuotetaan...

Nii ja niiku kuvasta (ehkä) näkyy ja nimestä voi päätellä, olen mies. :D
"Pelko, se on vain pessimistinen ennakkoluulo."
rbt
22.06.2005 09:56:55
3 täyttä oktaavia. E neljästä eri oktaavista. Vinkumisella vajaa oktaavi siihen päälle.

Olen mies ja laajentanut äänialaa lähes oktaavin.

Onneksi ei kysytty lauluäänestä tai laulutaidosta...viuh...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)