Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Weber MASS
1 2 3 4 5
Jucciz
14.04.2005 09:12:55 (muokattu 06.05.2006 00:35:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen etsimässä kohtuuhintaista ja mahdollisimman monikäyttöistä keinokuormaa ja olen kuullut paljon hyvää Weberin MASS:ista, joka käyttää oikeaa kaiutinta. Laitteen ominaisuudet ovat aika ylivertaiset:
 
* kaiuttimelle menevän signaalin taajuusvaste pysyy musikaalisena myös isoilla vaimennuksilla (Fletcher and Munson loudness curve)
* 25, 50, 100 ja 150 watin versiot
* impedanssi valittavissa: 2, 4, 8 ja 16 ohmia (ei tarvitse erillistä laitetta joka impedanssille kuten Hot Platen kanssa)
* 0, 3db, ja 6db treble boost
* bypass, line out, tone stack for line out, tone stack bypass, extra output jack, range switch
 
Valmistajan sivut:
https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/weber/atten.htm
 
Ainut ongelma on se, että tuo 50W malli, joka itselleni olisi passelein, maksaa sekin jo Custom Shopissa 325 euroa. Weberin omien sivujen listahinnat miellyttävät suuresti, joten mietiskelin sitä, olisiko noita mahdollista saada tilattua suoraan valmistajalta järkevään hintaan. Kenties jokin yhteistilauskin voisi kiinnostaa, vähän niinkuin noissa Celestioneissa.
 
Onko joku päässyt testaamaan Webereitä? Kokemuksia, mielipiteitä?
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
PeeJii
14.04.2005 09:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weberin omien sivujen listahinnat miellyttävät suuresti, joten mietiskelin sitä, olisiko noita mahdollista saada tilattua suoraan valmistajalta järkevään hintaan.
 
Oletko käväissyt m.netin torilla? Yksi on myynnissä, malli ei ilmoituksesta selviä.
 
Jucciz
14.04.2005 10:13:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko käväissyt m.netin torilla? Yksi on myynnissä, malli ei ilmoituksesta selviä.
 
Kuvan perusteella kyseessä on vanhempi malli eikä tuo uusi räkkimallinen. Toisaalta tuokin riittäisi, pitääpä kysäistä. Älkää silti tyrehdyttäkö keskustelua. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Jamminen
15.04.2005 09:38:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tästä jonkun kimppatilauksen saisi aikaan, niin voisin mahdollisesti olla messissä.
 
Tosiaan nuo ominaisuudet ovat kyllä todella hyvät, sama vehje toimii kaikilla vahvistimilla. MASS:issa on muuten vielä potikalla säädettävä vaimennus, mikä voi olla isokin plus verrattuna esim. Hotplaten 4 tai 8 db.
 
Omituista on se, että vielä toi Custom-soundsinkin hinta tekee tästä halvemman kuin Hotplate tms.
 
Maybe nothing matters anyway...
saastari
17.04.2005 18:51:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weberin omat hinnat vaikuttavat varsin mielenkiintoisilta. Täältä voisi löytyä mielenkiintoa kimppatilaukseen.
 
Sakkesetä
sihvoh
17.04.2005 19:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvan perusteella kyseessä on vanhempi malli eikä tuo uusi räkkimallinen.
 
Tekstissä oli maininta lisukkeena saatavista "siivistä", jolla sen saa kiinni räkkiin.
 
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Jucciz
07.05.2005 15:01:51 (muokattu 07.05.2005 15:02:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tättärää, uusi leikkikalu saapui. Vehje kulkeutui Jyväskylän tulliin tällä viikolla ja eilen sain sen viimein käyttööni. Otin kuitenkin 100W version, sillä sen hinta ei ollut merkittävästi suurempi ja onpahan sitten enempi säätövaraa jos tarvitsee käyttää tehokkaammissa vahvistimissakin tuota. Itsellänihän pontevin laite on 30-wattinen Orange. :)
http://jucciz.com/mass/mass.jpg
 
Melkoinen episodi siitä kuitenkin kehkeytyi heti alkumetreillä...
 
Kerkesin reilun puoli tuntia tutustua vehkeeseen kunnes "Speaker"-potikka, eli se, jolla säädetään vaimennuksen määrä, päätti vetäytyä kokonaan vehkeen sisälle ja varovasti laitetta käännellessäni siellä selvästikin liikkui useita irtonaisia osia... päätin ottaa selvää, mitä oikein tapahtui. Omistamani kuusiokoloavaimet olivat kaikki liian pieniä tai suuria, mutta pienen työstämisen (viilailun ja hiomisen) jälkeen sain yhdestä "hieman liian isosta" avaimesta sopivan kokoisen ja pääsin avaamaan laitteen.
 
Sisällä oli todellakin kaikkiaan kuusi (!) osaa irti.
http://jucciz.com/mass/parts.jpg
 
Mielessäni en suorastaan kiitellyt tapahtunutta, mutta ajattelin ettei noita irronneita osia hirvittävän moneen eri järjestykseen saa, ja noin varttitunnin pähkäilyn ja ähertämisen jälkeen laite oli kuin olikin jälleen ehjä. Voi sitä riemun tunnetta kun kytkin vehkeen jälleen kiinni Orangen kaiutinlähdön ja kaiuttimien väliin. Tunsin suurta onnistumisen iloa, sillä olin ylittänyt itseni: en ole todellakaan mikään elektroniikkaekspertti. Kerkesin mailata jo Weberin päähänkin, kysellen mahdollista rakennusohjetta tai vinkkejä, miten tuo saataisiin takaisin kasaan. No, vehje on nyt kasassa, mutta odottelen silti mielenkiinnolla vastausta - selviääpähän asiakaspalvelun taso samalla.
 
Laite itse on sisältä suhteellisen simppelin näköinen ja juotostyöt on tehty huolellisen näköisesti. Kuvasta näkyy myös se, että laitteen sisällä todellakin on pieni kaiutin, joten mistään pelkästä resistiivisestä keinokuormasta ei ole kyse.
http://jucciz.com/mass/inside.jpg
 
Nyt kun laite taas toimii, voin kahta eri vahvistinta (Orange AD30TC ja Marshall Jubilee 25/50) testanneena kertoa, että soundi on melkoista kermaa ja hunajaa. :) Ihan uudenlaisia nyansseja löytyy koko ajan käännellessäni Master volumea tuolla "loppupäässä" eli noin kasista kymppiin. Hienoa murinaa kerrassaan, ei tällaisia soundeja edellyttävää äänenvoimakkuutta voi hyödyntää normaaliolosuhteissa, joten keinokuorma on juuri se, mitä tarvitsinkin. Seuraavaksi testaan vehjettä Uraltonella, sillä sekin pitää kerrostalo-olosuhteissa liikaa mökää.
 
Ääninäytepätkiä on luvassa jahka palaan alkuviikosta Jyväskylään.
 
Niin ja, se kaikista kiinnostavin asia: verrattuna Custom Shopin hintaan säästin useita satoja markkoja tilatessani vehkeen suoraan valmistajalta. Itse korjausprojektin otan kokemuksena ja voin tarvittaessa neuvoa muitakin nyt, mikäli samanlainen edellä mainittu "ominaisuus" on muissakin yksilöissä. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
momo
07.05.2005 15:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laite itse on sisältä suhteellisen simppelin näköinen ja juotostyöt on tehty huolellisen näköisesti. Kuvasta näkyy myös se, että laitteen sisällä todellakin on pieni kaiutin, joten mistään pelkästä resistiivisestä keinokuormasta ei ole kyse.
 
Mitähän tällä kaiuttimella käytännössä pystyy tehdä? Onko siitä mitään hyötyä? Kunhan tässä kyselen, vaikken putkivahvistinta omaakaan (ainakaan vielä...)
 
"Raha on vain vaihdon väline"
Jucciz
07.05.2005 19:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän tällä kaiuttimella käytännössä pystyy tehdä? Onko siitä mitään hyötyä? Kunhan tässä kyselen, vaikken putkivahvistinta omaakaan (ainakaan vielä...)
 
MASS:in toiminta nimen omaan perustuu siihen, että siinä kuorma toteutetaan oikealla kaiuttimella, jolloin taajuusvaste pysyy mahdollisimman luontevana ja kuorma on mahdollisimman "luonnollinen" vahvistimen näkökulmasta. Kaiutin on kiinnitetty tiukasti laitteen koteloon eikä se pääse liikkumaan, eli MASS itse ei toki tuota ääntä, vaan "vetää välistä" tuolle mykälle kaiuttimelle sen suuruisen osan äänisignaalista kuin tarve on ja päästää loput kaiuttimelle, joka MASS:in perään on kytketty.
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
McNulty
07.05.2005 20:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

* impedanssi valittavissa: 2, 4, 8 ja 16 ohmia (ei tarvitse erillistä laitetta joka impedanssille kuten Hot Platen kanssa)
 
Tuohan on nerokasta... ja minä kun pidin Hot Platea hyvänä :))
Jos tää homma nyt menee Framuksen ostamiseksi niin tuollainen Weberhän sen olla pitää!!!
 
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Jucciz
07.05.2005 20:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on nerokasta... ja minä kun pidin Hot Platea hyvänä :))
Jos tää homma nyt menee Framuksen ostamiseksi niin tuollainen Weberhän sen olla pitää!!!

 
Weberin rinnalla Hot Plate on ylihintainen ja säädöiltään yksipuolinen vekotin. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Fide
07.05.2005 21:01:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt iski TAAS vakava G.A.S...
 
Mites, onko kukaan vertaillut Kochin LoadBox II:seen???
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
goose
08.05.2005 00:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla jätkillä on styrkkareissa sisäänrakennettu keinokuorma! =)
 
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
Jucciz
08.05.2005 00:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla jätkillä on styrkkareissa sisäänrakennettu keinokuorma! =)
 
Sitä onkin sitten kätevä käyttää kakkos- ja kolmosvahvistimessa. Puhumattakaan kaverin vahvistimesta. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
goose
08.05.2005 00:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä onkin sitten kätevä käyttää kakkos- ja kolmosvahvistimessa. Puhumattakaan kaverin vahvistimesta. :)
 
Kakkosvahvistin on niin piäni. =) Onhan toi liikuteltavuus kieltämättä weberissä vähän parempi. Ja soundi myös. Suhteellisen kökkö nimittäin toi Buddan oma attenuaattori.
 
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
LaXu
08.05.2005 01:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla jätkillä on styrkkareissa sisäänrakennettu keinokuorma! =)
 
Vielä kovemmilla jätkillä onkin Power Scaling. ;P ;)
 
Näemmä Weber pistänyt MASSin uuteen uskoon. Alkuperäisestähän tuolla Harmony-Centralin puolella selvisi, että se värittää soundia. Ehkä sen takia suunniteltu uusiksi?
Fide
08.05.2005 09:31:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla jätkillä on styrkkareissa sisäänrakennettu keinokuorma
 
Ai,oon kova jätkä =)... mutkun ei toi Kochin kuorma ota kuin puolet pois... ja 50W vehkeessä se ei muuten vielä riitä...
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
svilo
08.05.2005 11:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovilla jätkillä on styrkkareissa sisäänrakennettu keinokuorma! =)
 
mulla on keinokuorma ranteessa :)
 
- when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know
that I am in for trouble ... most of the time -

-One mans junk is another mans gold- BluesJam´s Mp3
Jucciz
08.05.2005 11:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on keinokuorma ranteessa :)
 
Odotin tätä. Mutta niinhän sen täytyy olla jos kerran päätesärökin lähtee ranteesta. :)
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
goose
08.05.2005 12:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai,oon kova jätkä =)... mutkun ei toi Kochin kuorma ota kuin puolet pois... ja 50W vehkeessä se ei muuten vielä riitä...
 
Eiku kato portaaton säätö sen olla pitää ;)
 
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «