Aihe: Koskettimilla soitto
1 2 3
L.C.F
07.05.2005 14:29:12
Nii, mä oon aatellu alkaa opettelee myös koskettimilla soittamista, enkä kyllä osaa oikeestaa mitää, nii mistähä mun kannattas alottaa? Saan tänää siskon koskettimet lainaa, ja jotai pitäs alkaa harjottelee, mutta kertokaa te viisaammat miten alotan sen.
Ratiritiralla kutsuu valhalla! Pastilli?
mr.muzak
07.05.2005 15:15:30
Nii, mä oon aatellu alkaa opettelee myös koskettimilla soittamista, enkä kyllä osaa oikeestaa mitää, nii mistähä mun kannattas alottaa? Saan tänää siskon koskettimet lainaa, ja jotai pitäs alkaa harjottelee, mutta kertokaa te viisaammat miten alotan sen.

Kandee aloittaa aika alhaalta. Ne alimmat koskettimet on aika helppoja ja sit vähitellen edetä ylemmäs kun itseluottamus kasvaa. Mä oon ite jo päässy vähän yli puolen välin. Onx qukaan päässy loppuun asti?
fidZi
07.05.2005 16:09:06
Riippuu siitä, soitatko jotain muuta soitinta vai et. Musiikkiliikkeistä löytyy erilaisia piano-oppaita aloittelijoille, kaikenlaisia helppoja harjoituksia siis. Sen lisäksi asteikot, soinnut ja säestys on hyvä opetella.

Kunhan olet edistynyt, ovat klassiset etydit hyviä sormien treenaamiseen.
Notefix
07.05.2005 16:21:04

Varmaan kandee jotain sointuja ja harmonioita ensin opetella...Toki löytyy myös näitä aaroneita sun muita pianokouluja, mutta ehkä niitä ei nyt kannata ryhtyä kahlaamaan.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
L.C.F
07.05.2005 16:35:07
Riippuu siitä, soitatko jotain muuta soitinta vai et. Musiikkiliikkeistä löytyy erilaisia piano-oppaita aloittelijoille, kaikenlaisia helppoja harjoituksia siis. Sen lisäksi asteikot, soinnut ja säestys on hyvä opetella.

Kunhan olet edistynyt, ovat klassiset etydit hyviä sormien treenaamiseen.

Juu, kyllä mä skittaa oon soittanu jo viitisen vuotta... Osaisittekoha sanoa jotai suht helppoa biisiä tai jotai bändiä jolla olis hyviä kosketin tabeja alottelijalle..?
Ratiritiralla kutsuu valhalla! Pastilli?
Anti
07.05.2005 20:30:35

Varmaan siitä kannattaa lähteä kattoon että tsekkailee mitä säveliä siellä näkyy ja missä ne on nuoteissa. jos kitaraa olet soittanu niin haet samat soinnut mitkä kitarallaki osaat, suht helppo, jopa helpompaa lähes.
kalamies#27 >-)))> http://slowmotion.beigetower.org/
U.Honey
07.05.2005 21:23:07
kosketin tabeja alottelijalle..?

Noi kosketin tabit olis täälläkin hakusessa kun nuoteista soittaessa tulee niin paljon tuubaa.
My name is Baron, U.Honey Baron.
zorro
07.05.2005 23:02:53 (muokattu 07.05.2005 23:03:58)
sisäistä se miten otetaan ne koskettimien "parresoinnut", ja siten pystyt ainaki peruschordeja soittamaan.

eli esim C mennee C, E ja G.. ja Cmolli menee C, D# ja G.
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään:
mr.muzak
08.05.2005 00:04:53
sisäistä se miten otetaan ne koskettimien "parresoinnut", ja siten pystyt ainaki peruschordeja soittamaan.

eli esim C mennee C, E ja G.. ja Cmolli menee C, D# ja G.

Ja siis C-mollissa C, Eb ja G, ei ylennetty d vaikkakin se on sama ääni. Opetellaan kirjoittamaan enharmonisesti oikein heti alusta alkaen, kiitos.:)
zorro
08.05.2005 00:12:08
Ja siis C-mollissa C, Eb ja G, ei ylennetty d vaikkakin se on sama ääni. Opetellaan kirjoittamaan enharmonisesti oikein heti alusta alkaen, kiitos.:)

miksi se pitää merkitä noin? onko sillä joku järkevä syy? minun mielestä olisi kaikilla helpompaa jos "Eb"n standartimerkintä olisi aina d#
Martso
08.05.2005 00:24:54
miksi se pitää merkitä noin? onko sillä joku järkevä syy? minun mielestä olisi kaikilla helpompaa jos "Eb"n standartimerkintä olisi aina d#

Soinnuilla on aina joku tarkotus. Eli minkä takia se joku säveltäjä on sen siihen kohti halunnu. Puhutaan nyt sitte vaikka tehoista ja tolppa-analyysistä.

Jos joutuu soittamaan jotain outoa biisiä johon ei ole ehtiny tutustumaan. Biisin sävellaji on Eb. Jos siellä tulee vastaan G#maj7, se tarkoittaa nopeasti ja vaistonvaraisesti ajateltuna, että nyt on modulaatiot kehissä. Menee turhaksi hätäilyksi ja ylimääräistä ajattelua, ennen ku tajuaa, että joku idiootti oli tarkottanu Abmaj7:a. Jos siinä olisin alunperinki ollu Abmaj7, niin ei olisi tarvinu funtsia mitään, koskaa se olisi ollu itsestään selvä IV aste/subdominantti-teho/sävellajissa ollaan.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
R.Syke
08.05.2005 07:22:17
Mutta taas on helpompi opetella ne nimitykset "asioille" joita kaikki muutkin käyttävät eikä keksiä omia ja tulla näin väärinymmärretyksi joka paikassa.

-Joo. Ennen opeteltiin soittamaan korvakuulolta. Nyt Suzuki-metodilla.

-Suosittelen Suzuki-metodia korvakuulon sijaan.
zorro
08.05.2005 12:05:28
No nuo teoripalstan FAQ:itkin varmaan kertoo mutta siis lyhykäisesti...

Kolmisoinnuissa on priimi, terssi ja kvintti. Tässä tapauksessa C-Eb-G. Ylennetty D ei ole C-pohjaiselle soinnulle terssi vaan sekuntti (intervallit haltuun jos et ymmärrä tätä). Menee hankalaksi lukea nuottia/ymmärtää toista jos systeemiä sekoitetaan liikaa.

EDIT: Nuottikirjoitussyistähän nuo erot ovat tärkeitä, tietysti samaltahan pianossa D# ja Eb kuulostavat. Mutta taas on helpompi opetella ne nimitykset "asioille" joita kaikki muutkin käyttävät eikä keksiä omia ja tulla näin väärinymmärretyksi joka paikassa.

eli millon sitten voi merkitä D#?
U.Honey
08.05.2005 12:08:21 (muokattu 08.05.2005 12:13:36)

Arvoisa Zorro, Mozartkin joutui rikkomaan tämän pähkinän aivan itse!

EDIT: U.Honey ei koskaan saanut pähkinää rikki...
My name is Baron, U.Honey Baron.
mr.muzak
08.05.2005 12:09:51

Esim. H-duuria (B-duuria) merkittäessä H-D#-F#.

Ja sellainen huomautus että esim. viulisteille on eri asia soittaa ylennetty D kuin alennettu Eb. Siis kuulostaakin eri vireisiltä.
zorro
08.05.2005 12:17:28 (muokattu 08.05.2005 12:18:10)
Arvoisa Zorro, Mozartkin joutui rikkomaan tämän pähkinän aivan itse!

EDIT: U.Honey ei koskaan saanut pähkinää rikki...

minä en vain ymmärrä.. mistä niitä intervalleja saa opiskeltua ilmaiseksi?

Esim. H-duuria (B-duuria) merkittäessä H-D#-F#.

Ja sellainen huomautus että esim. viulisteille on eri asia soittaa ylennetty D kuin alennettu Eb. Siis kuulostaakin eri vireisiltä.

en vain huomaa tuossa sitä logikkaa
mr.muzak
08.05.2005 12:28:56
minä en vain ymmärrä.. mistä niitä intervalleja saa opiskeltua ilmaiseksi?

en vain huomaa tuossa sitä logikkaa

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=39&t=24411&o=0&co=0
Ragorn
08.05.2005 13:24:47
Kandee aloittaa aika alhaalta. Ne alimmat koskettimet on aika helppoja ja sit vähitellen edetä ylemmäs kun itseluottamus kasvaa. Mä oon ite jo päässy vähän yli puolen välin. Onx qukaan päässy loppuun asti?

Mitä helvettiä, en tajunnut..?

Itse aloitin jollain yksinkertaisilla melodioilla,
esim. Sonata Arctican San Sebastian tai vaikka My Selene.
Ja Ensiferumilla on kanssa kivoja helppoja melodioita, esim. Tale Of Revenge, Old Man, Eternal Wait.
Vittu, lefa iski heti.
mr.muzak
08.05.2005 13:42:37
Mitä helvettiä, en tajunnut..?

EHKÄ se ei ollut täysin tosissaan kirjoitettu..ehkä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)