Aihe: Steve Vain vahvistin
1 2 3
PoLFus
07.05.2005 21:16:10

Tästä päästäisikin aiheeseen rokkarit vastaan ammattimuusikot

Eihän tää liity mitenkään soundeihin. Kummallakin voi yhtälailla olla yhtä hyviä soundeja. Meinasin vaan, ettei kamoilla oo väliä, kunhan tykkää soittamisesta.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
Les Fender
07.05.2005 21:24:00
Hmm...no...esim, periaatteessa paljon mielummin seurailen aloittelijoita treenaamassa paskoilla kamoilla kuin ns. kitarajumalia jumalattomilla kamoilla. Eihän tämä sulje pois tietenkään sitä, että en ikinä seuraisi hyviäkin kitaristeja, mutta kyllä soittamisen into aloittelijalla on jotain ihan toista kuin ammattilaisella.

nimim. Kun fiilis ohittaa soundin..

Onhan se näin!! Eikös se musiikki pohjimmiltaan olekkin tunteiden ja tarinoiden ilmentämistä ja jakamista. Aloittelijoiden intoa on kyllä hieno seurata, mutta on myös hienoa nähdä joku "vanhoista" Naatiskelemassa lavalla. Oon aina ihaillu Heepin Mike Boxin tapaa olla innostunut ja läsnä esiintymisessään. Vaikkei mikään soitinakrobaatti olekkaan niin livenä toimii. Ilmeisesti omaa jotain Suomi sympatioita kun esiintyy täällä niin useasti... Kyllä Vaikin vakuuttavasti viime keikallaan esiintyi, olis mukava kuulla sen soittoa "yksinkertaisilla" kamoilla tai vaikkapa akustisesti.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Kärpäsruoska
07.05.2005 21:29:17
Musiikistahan on sanottu, että se on tunteen siirtämistä ja että kaikki muut taiteet yrittävät jäljitellä sen tunnelatausta.

Kyllä Vaikin vakuuttavasti viime keikallaan esiintyi, olis mukava kuulla sen soittoa "yksinkertaisilla" kamoilla tai vaikkapa akustisesti.

Totta.
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Da Make
07.05.2005 22:24:27
Steve Vailla oli Carvinit jo Crosroads elokuvan aikoihin, ne ovat nähtävissä real-backlinena loppukohtauksessa. Tosin kyseessä ei ole Legacy välttämättä, mutta soundit ovat kohdallaan.

ps. Filmillä Vai alias Jack Butler soittaa Kramerin Pacerilla josta on logo teipattu/maalattu yli. Kovaa tilutusta, mutta telellä viedään.
"Soundi lähtee sormista!" -Line6 tuo markkinoille mallintavat sormenpäät. Katso omat plussasi täältä!
zepeteus
07.05.2005 23:01:42 (muokattu 07.05.2005 23:05:37)
Steve Vailla oli Carvinit jo Crosroads elokuvan aikoihin, ne ovat nähtävissä real-backlinena loppukohtauksessa. Tosin kyseessä ei ole Legacy välttämättä, mutta soundit ovat kohdallaan.

Vai käytti Carvineja jo soittaessaan Zappan kanssa. Legacyjä ne eivät kuitenkaan olleet vielä Crossroads leffan aikoihin, eikä myöhemmillä DLR ja Whitesnake keikoillakaan...Legacyjä kun ei ollut olemassa vielä tuolloin.

ps. Filmillä Vai alias Jack Butler soittaa Kramerin Pacerilla josta on logo teipattu/maalattu yli.

Kovasti väittävätten, että kyseessä on Charvel/Jackson. Ei Vain omia suosikki-Jacksoneita kuitenkaan, vaan tavallaan elokuvalavaste. Varsinaisissa äänityksissä ko. leffaan Vai käytti kyllä tuolloista suosikkiaan, Green Meanie. Elokuvassa käytetty kitara päätyi Houstonin Hardrock Cafen seinälle.

edit:korj.
Da Make
07.05.2005 23:04:01
Elokuvassa käytetty Jackson päätyi Houstonin Hardrock Cafen seinälle.

Kiitos ja kumarrus! Kysymys: Tiedätkö miksi lavassa ei ollut tekstiä?
"Soundi lähtee sormista!" -Line6 tuo markkinoille mallintavat sormenpäät. Katso omat plussasi täältä!
zepeteus
07.05.2005 23:11:59
Hauskoja teorioita on esitetty. Mm. että koska Jack Butler (Vai) esitti paholaisen kitaristia elokuvassa, herra Michael Jackson ei olisi halunnut nimeään yhdistettävän pimeisiin touhuihin, joten määrättiin teippiä nimen yli. Tämä on kuitenkin vain yksi älyttömistä huhuista, MJ:n myöhempiin puuhasteluihin en taas ota kantaa...

Kaikkein todennäköisintä on, että merkki peitettiin samasta syystä kuin niin monet kitara- ja vahvarimerkit aikoinaan ja nykyään; ei voitu mainostaa merkkiä, jolla kenties ei ollut sopivaa sponsoriyhteyttä tuotantopuoleen tms.
Da Make
07.05.2005 23:23:06
Hauskoja teorioita on esitetty...--

Aah, väiteltiin tästä kerran kaverin kanssa, hänen vankkumaton mielipiteensä oli että Vai oli juuri endorsannut Ibanezille, mutta minä väitin hänen vielä soittaneen Kramerilla. Molemmille miinusta.

Mutta, asiaan. DLX;ssä on/oli yksi tuollainen Legacy, kovin oli pätevän oloinen, vaikken koesoittanutkaan. (Onnettoman alhaisilla volumeilla ei saa kunnon kuvaa mistään vahvarista.)
zepeteus
07.05.2005 23:39:09 (muokattu 07.05.2005 23:41:01)
Jeps. Jos omistaa Vain uusimman levyn, Real Illusions, voi tavallisen JEMin ja Legacyn kanssa varustettuna järjestää pienen soundivertailun.

Kappaleeksi K´m-Pee-Du-Wee:
http://www.vai.com/realillusions/04kmpeeduwee.html

"Technically, if you were to take a stock Jem and a stock Legacy amp and play on the neck position pick up, you should have this tone. Keep in mind though, tone is in your head and your fingers and not necessarily an amp and guitar."
Twinkle
08.05.2005 00:00:29

Mutta, asiaan. DLX;ssä on/oli yksi tuollainen Legacy, kovin oli pätevän oloinen, vaikken koesoittanutkaan. (Onnettoman alhaisilla volumeilla ei saa kunnon kuvaa mistään vahvarista.)

Pätevän oloinen vaikka et kokeillutkaan? joo, onhan siinä aika helvetin hyvä potikat ja komea etupleksi. :P
Farski
08.05.2005 10:14:03
jossain mun kirjassa oli juttu kyseisestä miehestä, ja siinä sanottiin että se oli joskus käyttäny soldanoa. sit ku pääsen kotiin ja jos muistan voisin kattoa mitä muuta siinä luki niistä vahvistimista, muistaakseni joku marshall oli myös.
I Hate Love But I Love Hate
Da Make
08.05.2005 11:52:19
Pätevän oloinen vaikka et kokeillutkaan? joo, onhan siinä aika helvetin hyvä potikat ja komea etupleksi. :P

Olihan se, olin ohikulku matkalla ja käytin kallisarvoista aikaani liikkeen sisällä noin 2min, ostin kielet ja ravasin kitarat ja vahvarit ympäri. Siinä ajassa ei paljoa putkivahvaria lämmitellä. Saatika sitten kytketä. En vihaa irvileukoja.
Swan
08.05.2005 14:26:44
Kyllähän Steven, kuten valitettavan monen muunkin huippukitaristin, soundit ovat valitettavan prosessoidun kuuloisia...

Jotenkin minulle on jäänyt hämäräksi tuo käsite 'prosessoitu saundi'. Millä tavalla pedaalilaudan ja vahvistinnupin saundi eroaa todellisuudessa etuaste-multiefekti-pääteaste-räkkijärjestelmän vastaavasta? Eipä tuolla itse asiassa mitään merkitystä ole, jos lopputulos kuulostaa hyvältä.
kalamies#26 >-)))>
Les Fender
08.05.2005 14:36:57
Jotenkin minulle on jäänyt hämäräksi tuo käsite 'prosessoitu saundi'. Millä tavalla pedaalilaudan ja vahvistinnupin saundi eroaa todellisuudessa etuaste-multiefekti-pääteaste-räkkijärjestelmän vastaavasta? Eipä tuolla itse asiassa mitään merkitystä ole, jos lopputulos kuulostaa hyvältä.
No.. prosessoimaton ääni on varmaan sit se kun sähiksestä kuuluu vaan akustisesti doing:o)... En tie missä vaiheessa prosessia se sit muuttuu kenenkin mielestä prosessoiduks saundiks.. Onko se sit joku tietty ehvekti tahi kun niiden määrä ylittää jonkin luvun...
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
trih
08.05.2005 16:21:43
En usko että kukaan tämän topikin kirjoittajista on kuullut Vain soittoa suoraan kamoista. Vai onko joku? Jos taas haetaan "sitä" soundia niin pitää muistaa mikittää ne elementit ja miksauspöydän läpi vähintään vetää ja siitä sitten kuuntelulaitteistoon.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
zepeteus
08.05.2005 16:36:24 (muokattu 08.05.2005 16:43:32)
En usko että kukaan tämän topikin kirjoittajista on kuullut Vain soittoa suoraan kamoista. Vai onko joku?

Tuskin enempää kuin mitä livekonserteissa pääsee kuulemaan, en minä ainakaan. Se mitä livenä kuulee sitten suoraan lavan kamoista ja mikä taas kuuluu PA:sta, on sekin eri asia.

Lisäys: Ja "suoraan soittoa" erinäköisistä videoklipeistä. Soundi on mitä on, mutta muutamia mielenkiintoisia on jossakin päin pyörinyt. Mm. Vai 101 erinäisten kitaristien kanssa, kaikki plugaavat siihen/niihin vahvaimiin mitä paikanpäällä on. Kuinka moni näki esim. Steve Vain ja Kornin kitaristien jamisession, oli yli puolen tunnin pätkä kaiken kaikkiaan?

Jos taas haetaan "sitä" soundia niin pitää muistaa mikittää ne elementit ja miksauspöydän läpi vähintään vetää ja siitä sitten kuuntelulaitteistoon.

Vähintäänkin samat mikit/mikkietuset/pöytä/efektit jne. Monitoroidaan samoilla vermeillä ja ihmetellään vielä kenties samoja asioita kuin ko. soittaja itsekin omalla tahollaan. Umpikuja on tuo, ei pointtia.

Toisaalta, on ihmisiä jotka ovat saavuttaneet "sen" soundin hyvinkin erilaisilla vermeillä, aina alkaen itse instrumenteista.
Tony Narrows
08.05.2005 16:54:31
Tuota en kyllä tajua,että monien artistien saundi on prosessoitu. Mitä se sit tarkoitaa oikeasti?
Onko se prosessoitu saundi,että siihen kuuluu kitara,vahvari,reverb,delay,kompura,EQ ja vahvari on mikitetty 2 eri mikillä eri kulmista.. tuohan on vain monipuolisempi satsi kuin esim sinulla,jonka mielestä saundi on prosessoitu. Kyllä Steve vain saundi aika pitkälti on sitä,etä se soittaaa JEMillä, Carvinin Legacyn läpi hänen omilla mahtavilla sormillaan ja uskomattomalla tatsillaan.
Tottahan on että kaikki mitä te kuulette levyiltä ja videoilta on miksattu ja niille on tehty mitä tehtykin,mut kyl se perussaundi on noi kolme tekijää. (kitara,vahvari,äijä itse)
Näillä huippuartisteilla on todella kalliita efektejä ja muita vermeitä,jotka maksavat meille tavallisille pulliaisille omaisuuden,mut siksi ne niillä ovat,että saundi pysyisi mahdollisimman "luonollisena" eli sellaisenaan kuin se on ilman näitä kamoja ellei sitten tarkoitus ole muokata saundia erinlaiseks. Kyllähän tekin mielummin otatte choruksen joka kuulostaa vain siltä,että saundiin tulee chorus,eikä suhinoita ja vahvarin omasaundi muuttuu miksi muuttuukin.
Alias Tonza
Kärpäsruoska
08.05.2005 17:27:48
Näillä huippuartisteilla on todella kalliita efektejä ja muita vermeitä,jotka maksavat meille tavallisille pulliaisille omaisuuden

Kuten Vain DS-1.
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
N33m0
08.05.2005 19:42:29

Oma määritelmä yliprosessoidulle soundille, (aka. Nintendo©-soundi):

- Hi-Gain särö
- Delay
- EQ
- Kompura
- Chorus
- Jotain muita härpäkkeitä mahdollisesti

Noi ei oo siis missään järjestyksessä, mutta noilla kuitenkin saa sellasen soundin että on sama soittaako plektralla nuotin vai täppääkö sen sormella, soundi on identtinen, tätä kutsuisin yliprosessoiduks soundiks.
( 'o')-d[||] More Beer!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)