Aihe: Mistä syvälle virvelille teline?
1
Groovi
07.05.2005 21:44:52
Terve,

Otsikko tilanteen aika pitkälle kertoo. Olen yrittänyt joka paikasta löytää syvälle virvelille telinettä, mutta tahtoo joka telineessä olla se säätö 18 tuumasta ylöspäin. Pitäisi siis löytää joku teline, jonka säädöt ovat noin 16" ylöspäin. Sattuisitteko tietämään telinettä tarpeisiini?

Ei löydy. Tai ainakaan en vielä ole törmännyt.
Mulla on 8" virppa yleensä alla, ja pakkaa olemaan sama ongelma. Vastaus on löytynyt kahdesta asiasta: käden asennot ja penkin korkeus. Tiedä sitten oliko tästä apua....
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
vapauskauppias
07.05.2005 21:50:39
Ei löydy. Tai ainakaan en vielä ole törmännyt.
Mulla on 8" virppa yleensä alla, ja pakkaa olemaan sama ongelma. Vastaus on löytynyt kahdesta asiasta: käden asennot ja penkin korkeus. Tiedä sitten oliko tästä apua....

Mitä tarkoitat tuolla käden asennolla?

Tuota penkin korkeutta olen kokeillut, mutta itse en tykkää istua hirveän korkealla, jotenkin tulee hirveän omituinen olo. Kaipa sitä sitten semmoinen asia pitäisi opetella, että jotta saa virvelin oikealle korkeudelle.

Sitten vielä erittäin off-topic (mutta oma topic tämä muutenkin on): Millaisessa vireessä pidät tuota 8" syvää virveliäsi?
miän vain
07.05.2005 22:31:08

Piti ihan käydä mittaamassa, kun kävi hämäämään. Mulla on nimittäin kanssa 8" virveli, olen lyhyt ja tykkään istua aika matalalla ja pitää hyvin pientä kallistusta - eikä ongelmia ole ollut. Ei tarvi olkapäästä nostaa.

Teline niin matalalla kuin sai eli jalat leveällä ja putki alhaalla, virveli ihan suorassa, oli maasta yläkalvoon suunnilleen näin:

Vanha noin 80-l. Tama, kallistuksensäätö hampaaton: 24" miinus virveli = 16"

Yamahan pallonivelständi: 25,5" miinus virveli = 17,5"

Kanttilyöntejä ei olisi voinut tuossa asennossa soittaa, kun jalka oli tiellä.

Ihmettelen vain. Noita jos vielä kallistaa sen tuuman verran, niin saa olla aika Erkinharju-penkki.
Love can't buy you money
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Groovi
07.05.2005 22:42:49
Mitä tarkoitat tuolla käden asennolla?

Tuota penkin korkeutta olen kokeillut, mutta itse en tykkää istua hirveän korkealla, jotenkin tulee hirveän omituinen olo. Kaipa sitä sitten semmoinen asia pitäisi opetella, että jotta saa virvelin oikealle korkeudelle.

Sitten vielä erittäin off-topic (mutta oma topic tämä muutenkin on): Millaisessa vireessä pidät tuota 8" syvää virveliäsi?

No syvyydestä huolimatta vire on ehkä hivenen yläkanttiin, mutta pidän erittyisesti 8" virvelin antamasta "bodysta" soundiin. lisäksi käytän myös Taman tuplaleveää mattoa, joka antaa herkyyttä todella paljon isoon virveliin. Jää sellainen "kasari-heavy-soundi" pois, ja kuulostaa paljon luonnollisemmalta. Sen lisäksi olen mieltynyt juuri tuohon syvän virvelin tuomaan kanttilyönti-soundiin, joka iskee jo kevyellä tatsilla todella "munille".

Tuota käden asentoa tarkotin siten, että koska itsekkin istun suhteellisen alhaalla (sivusta katsottuna reidet ovat vaakatasossa), on kohtuullisen helppo nostaa kättä hieman kyynärvarresta ylöspäin. Eli otat hieman irti vartalosta kyynärpäitä. Oikeaoppista? Mene ja tiedä, mutta mahdollistaa sopivan soittokorkeuden, virvelin syvyyden ja sopivat lyöntikulmat.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
hollmi-5
08.05.2005 00:01:49 (muokattu 08.05.2005 00:02:07)
No syvyydestä huolimatta vire on ehkä hivenen yläkanttiin, mutta pidän erittyisesti 8" virvelin antamasta "bodysta" soundiin. lisäksi käytän myös Taman tuplaleveää mattoa, joka antaa herkyyttä todella paljon isoon virveliin. Jää sellainen "kasari-heavy-soundi" pois, ja kuulostaa paljon luonnollisemmalta. Sen lisäksi olen mieltynyt juuri tuohon syvän virvelin tuomaan kanttilyönti-soundiin, joka iskee jo kevyellä tatsilla todella "munille".

Bonzolla oli 6,5" Supraphonic ja 42 karvainen Gretschin matto. Aika hyvältä kuulosti.
Mika Hollström
Groovi
08.05.2005 00:37:41
Bonzolla oli 6,5" Supraphonic ja 42 karvainen Gretschin matto. Aika hyvältä kuulosti.

joo, kyllä siinä heti semmonen aika jyhkeä soundi on. Olen itse huomannut että jos haluaa pitää matto-balanssin suhteellisen vakiona, on maton lankojen määrää kasvatettava aina syvempään virveliin mentäessä. Huomaa esimerkiksi teräs-piccolo virvelissä (3,5"), että perus matto kuulostaa kyllä vähintään riittävältä, mutta sama matto 8" virvelissä kuulostaa todella kuivalta ja kolkolta.
HeavyMachinery
08.05.2005 01:16:28

No syvyydestä huolimatta vire on ehkä hivenen yläkanttiin, mutta pidän erittyisesti 8" virvelin antamasta "bodysta" soundiin. lisäksi käytän myös Taman tuplaleveää mattoa, joka antaa herkyyttä todella paljon isoon virveliin. Jää sellainen "kasari-heavy-soundi" pois, ja kuulostaa paljon luonnollisemmalta. Sen lisäksi olen mieltynyt juuri tuohon syvän virvelin tuomaan kanttilyönti-soundiin, joka iskee jo kevyellä tatsilla todella "munille"..

Oma mieltymys kallistuu kanssa hieman ylös viritettyyn 8" tällä hetkellä käytössä mulla on taman 14x8 vaahtera siinnä on vaan hieman herkkyyden puutetta mutta kohta pitäisi siitä vaivasta päästä kun saan 14x7 kumun :) Mutta takaisin telinen asiaan kannattaa katsoa dw:n katalokia olikohan se 9020 koodilla snare teline menee pirun alas ja säätö on joka suuntaa portaaton. Mites toi tupla leveä matto futaa ?
Minä tiedän - siis pelkään !
Groovi
08.05.2005 01:21:27
Oma mieltymys kallistuu kanssa hieman ylös viritettyyn 8" tällä hetkellä käytössä mulla on taman 14x8 vaahtera siinnä on vaan hieman herkkyyden puutetta mutta kohta pitäisi siitä vaivasta päästä kun saan 14x7 kumun :) Mutta takaisin telinen asiaan kannattaa katsoa dw:n katalokia olikohan se 9020 koodilla snare teline menee pirun alas ja säätö on joka suuntaa portaaton. Mites toi tupla leveä matto futaa ?

No herkkyys kasvaa suoraan sen mukaan kuinka leveä matto on. Mulle se on hyvä siksi, että saa dynamiikkaan pelivaraa enemmän ja tulee myös efekti että virveli "soi" jo tosi pienellä lyöntivoimalla. Tosin jotkut ei tykkää leveän maton rikkaasta soundista, ja kohtalaisen matalassa virvelissä se voi olla jopa vähän luonnottoman kuuloinen.

Kapealla matolla tuntuu olevan aina taipumus soida erilailla lyöntivoiman mukaan, ja pahimmillaan tuntuu ettei matosta tule mitään resonanssia hiljaa lyödessä.
HeavyMachinery
08.05.2005 01:31:26

Juu tykkään että mattoa on soundissa ja huolella. Samoin kuin vaadin virveliltä herkkyyttä että kaikki ghoust striketkin kuuluu, siksi tilasin sen 7" ilman ventholeja. Meneekö noi extra leveät verkot tavan verkon paikalle ? pitäneen kokeilla sellaista.
Minä tiedän - siis pelkään !
Groovi
08.05.2005 01:49:34
Juu tykkään että mattoa on soundissa ja huolella. Samoin kuin vaadin virveliltä herkkyyttä että kaikki ghoust striketkin kuuluu, siksi tilasin sen 7" ilman ventholeja. Meneekö noi extra leveät verkot tavan verkon paikalle ? pitäneen kokeilla sellaista.

joo, menee paikoilleen.
hollmi-5
08.05.2005 08:36:11
Ei se herkkyys ole pelkästään maton leveydestä kiinni. Herkin virvelini on -60 Ludwigin COB Supraphonic, jonka Supersensitive (Huom. nimitys)nostajan matossa on vain 11 jousta.
Mika Hollström
miän vain
08.05.2005 12:37:03

joo, menee paikoilleen.

Menee joo, mutta ei välttämättä toimi niin kuin on tarkoitus. Jos mattosyvennys on kapea ja matto leveä, uloimmat langat jäävät surisemaan tyhmän kuuloisesti, oli matto millä kireydellä tahansa. Yhteen virveliini ei sovi ollenkaan, toiseen taas vallan mainiosti. Taman 30-lankainen oli kiva, mutta sitä ei tehdä enää. 40 taas aiheuttaa usein noita ongelmia.

Sitten tuo kasituumainen. Tykkään pitää sitä aika kireällä, mutta kuitenkin niin että se hieno jykevyys tulee läpi. Tuntuisi, että syvemmässä rummussa eri soundialueet ovat selkeämmin esillä ja tarkempirajaiset -> helpompi soittaa muutakin kuin "keskelle ja ihan täysii"

Herkkyyden puute ei vaivaa, vaikka matto onkin kapea. Tuossa on nimittäin sellainen rakenne, että matto on ylipitkä ja sen päät ovat rungon ulkopuolella, eikä mattosyvennystä ole ollenkaan. On herkkä, eikä ota resonanssia muista soittimista kovinkaan helposti. Ainut vaan, että noita mattoja ei tahdo löytää mistään. Pearlin free floatereita olisi kyllä, mutta ovat pari senttiä liian pitkiä.
Love can't buy you money
Monochromatic - bändi
www.kolumbus.fi/voitto.kattinen/semisuper/ - rumpusivut
Groovi
08.05.2005 13:11:22
Ei se herkkyys ole pelkästään maton leveydestä kiinni. Herkin virvelini on -60 Ludwigin COB Supraphonic, jonka Supersensitive (Huom. nimitys)nostajan matossa on vain 11 jousta.

puhun matto-soundin herkkyydestä tässä yhteydessä. Laitappas siihen Ludariin vielä leveä matto, niin ero on iso. Eli en tarkoita tässä sitä miten itse virveli syttyy.

Ja mitä mainittiin noista sopivuusongelmista, niin en ole törmännyt, ja muutenkin ei ole ilmennyt mitään sivuääniä tai ylimääräistä resonanssia sen enempää kuin vakiomatollakaan.
Huonosti asennettu ja viritetty kuulostaa aina huonolta, ja ei ole sinäänsä kiinni maton mallista.
vapauskauppias
13.05.2005 01:21:29
Millaisia kokemuksia porukalla on Yamahan ss740 virvelitelineestä? Onko tässä portaaton kulmansäätö? Ainakin siltä näyttäisi. Onko kaikinpuolin toimiva peli? Kestääkö tuo? Olisi ehkä mielessä hieman itse sahata sitä base putkea ja täten saada matalampia säätömahdollisuuksia. Jalat eivät varmasti taittuisi enää täysin kokoon, mutta sen uskaltaisin uhrata.

Onko kukaan ennen modifioinut tuolla tavalla virvelitelinettään? Kannattaako edes kokeilla?
Simbe
13.05.2005 02:44:49 (muokattu 13.05.2005 02:46:02)
Millaisia kokemuksia porukalla on Yamahan ss740 virvelitelineestä? Onko tässä portaaton kulmansäätö? Ainakin siltä näyttäisi. Onko kaikinpuolin toimiva peli? Kestääkö tuo? Olisi ehkä mielessä hieman itse sahata sitä base putkea ja täten saada matalampia säätömahdollisuuksia. Jalat eivät varmasti taittuisi enää täysin kokoon, mutta sen uskaltaisin uhrata.

Onko kukaan ennen modifioinut tuolla tavalla virvelitelinettään? Kannattaako edes kokeilla?

Kai siinä ss 740:ssä on portaaton säätö, nythän eletään 2000 lukua!!

Mielestäni valmiiksi matalassa, ss930 ständissä, on samanlainen portaaton säätö kuin yamahan tomikiinnikkeissä. Eli sellainen pallo. Koria voi liikutella siinä tomipidikkeen varressa sisään ja ulos telineen pystyakselin keskustasta. Itselläni on 2 kpl, 70 ja 90 luvulta. Nykyään myynnissä olevissa on hieman erilainen alaosa. 70 luvun ständin mittasin, ja korkeus on siinä 16"-16,5". Etureunaa saa alemmas, kun siirtää sen korin ihan kauimpaan asentoon keskustasta ja kallistaa. Tällöin pitää kyllä katsoa, että korin alle jää yksi jalka suoraan, ettei koko komistus keikkaa.

Itsellä oli tuossa 8" syvä Pearl Free Floating snare vaakatasossa, ja telinettä piti nostaa pari tuumaa ala-asennosta. Tuo putken sahaaminen onnistuisi varmasti ainakin tuossa 70-luvun ständissä, en ole varma onko uudemmissa sitten se base mallia "yläosasta kiinteä".

Yamahan ss940 mallissa se base on perinteisempi, siis sahaus onnistuu, mutta se on hinnakkaampi, koska siinä korissa on 4 vartta.

Paras vaihtoehto on varmasti, että sahaat vain halvimman ständin alaputkesta pätkän pois, ja niittaat uudelleen sen kiristinholkin siihen päähän. Yläputkestakin voi joutua ottamaan pätkän, jos se koskee jo maahan.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
13.05.2005 19:42:25
Kai siinä ss 740:ssä on portaaton säätö, nythän eletään 2000 lukua!!

Mielestäni valmiiksi matalassa, ss930 ständissä, on samanlainen portaaton säätö kuin yamahan tomikiinnikkeissä. Eli sellainen pallo. Koria voi liikutella siinä tomipidikkeen varressa sisään ja ulos telineen pystyakselin keskustasta. Itselläni on 2 kpl, 70 ja 90 luvulta. Nykyään myynnissä olevissa on hieman erilainen alaosa. 70 luvun ständin mittasin, ja korkeus on siinä 16"-16,5". Etureunaa saa alemmas, kun siirtää sen korin ihan kauimpaan asentoon keskustasta ja kallistaa. Tällöin pitää kyllä katsoa, että korin alle jää yksi jalka suoraan, ettei koko komistus keikkaa.

Itsellä oli tuossa 8" syvä Pearl Free Floating snare vaakatasossa, ja telinettä piti nostaa pari tuumaa ala-asennosta. Tuo putken sahaaminen onnistuisi varmasti ainakin tuossa 70-luvun ständissä, en ole varma onko uudemmissa sitten se base mallia "yläosasta kiinteä".

Yamahan ss940 mallissa se base on perinteisempi, siis sahaus onnistuu, mutta se on hinnakkaampi, koska siinä korissa on 4 vartta.

Paras vaihtoehto on varmasti, että sahaat vain halvimman ständin alaputkesta pätkän pois, ja niittaat uudelleen sen kiristinholkin siihen päähän. Yläputkestakin voi joutua ottamaan pätkän, jos se koskee jo maahan.

Nyt tuli kuningasidea! Myy minulle tuo 70 luvun teline, jos se toimii hyvin ja on kunnossa.
Simbe
13.05.2005 19:55:19
Nyt tuli kuningasidea! Myy minulle tuo 70 luvun teline, jos se toimii hyvin ja on kunnossa.

Oon niin kurja jätkä, että en myy. Sehän on pala historiaa ja edelleen kovassa iskussa.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
vapauskauppias
14.05.2005 13:37:22
Oon niin kurja jätkä, että en myy. Sehän on pala historiaa ja edelleen kovassa iskussa.

Niin oletkin kurja jätkä sen-kin lurjus. Et myy minulle palaa historiaa, joka on edelleen kovassa iskussa ja jonka arvo todennäköisesti vain kasvaa ja jolla on vielä todennäköisesti tunnearvoa. Sinä sen-kin sydämeni murskaaja. Olet paha ihminen ja tulet palamaan helvetin tulessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)