Aihe: Kotistudion perustyökalut
1 2
saastara
07.05.2005 16:40:57
Tarkoituksenani olisi pistää pystyyn jonkin asteinen semi-harrastelija-mutta-ei-ammatti-studio. Eli en tarkoita tällä nyt omaa huonettani, Shuren SM 58:a ja Audacityä vaan jotakin hivenen tasokkaampaa.
Budjetti on rajattu n.1500 euroon.

Tarpeelliset tilat (ei mitään kovin hifiä mutta riittävät)
on käytössä ja niitä voidaan, eristyksillä / akustoinnilla yms. parantaa.

Tarkoitus olisi saada aikaan tilat jonne kehtaisi tuoda ihan vieraitakin bändejä (demo-tason) nauhoittelemaan, ei pelkästään siis vain yleiseen rämpyttelyyn ja hauskan pitoon.

Varsianinen topicin aihe / kysymys onkin siis:

Mitkä ovat teistä nks. must studioon? Millaista laitteistoa, rautaa, mikkejä, softaa ym? Heittäkää ehdotuksia..

Tietysti on itsestään selvää, että tälläiset asiat luten mikä on paras softa, ovat subjektiivisia mutta jotain vinkkejä varmaan kuitenkin pystytte pistämään.
Kuin aikoinaan, pestään puna puhtahaksi. Kuin hanget maan, pestään musta valkoiseksi.
oltsi88
07.05.2005 16:52:47

No tietenkin perus-tärkeä on hyvät mikrofonit. Esim Shure sm58 laululle vaikka ei studiomikki olekaan. Sm57 on aika must kitaroiden ja myös basson mikitykseen. Toinen mitä kantsii ottaa heti huomioon on kunnon monitorit. Esim Yamahan jotku mallit mahtuvat tuohon sun budjettiin ja soivat oikein sijoitettuna oikein mukavasti. Jotkut kuulokkeet ois kans varmasti kivat ja kunnon kuulokevahvistin. Näillä alkuun!
Risk
07.05.2005 17:05:54 (muokattu 07.05.2005 17:12:39)
Muuten samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa mutta en kyllä suosittele tuota viiskasia studiokäyttöön ainakaan pääasialliseksi laulumikiksi, mieluummin joku isokalvoinen konkka.

Rumpujen äänitystä tai liveäänityksiä ajatellen noita äänikortin sisääntuloja saa mielellään olla ainakin 8 (ja tietysti sama määrä etuasteita). Lisäksi ne rummut vaativat omat mikkinsä, alkuun vaikka T.Bonea.

Efektit ja dynamiikkaprosessoinnin voi hoitaa plugineilla.
MikkoPaskavasara
07.05.2005 17:25:46 (muokattu 07.05.2005 17:27:09)

Aika hankala antaa mielipidettä, kun ei tiedä tarkemmin lähtötilannettasi. Omistatko äänityskäyttöön sopivan ja pyhitetyn tietokoneen vai olisiko studiosi esim. moniraiturin ympärillä pyörivä?
Itse ajan kaiken materiaalin softien kautta, sillä en omista kuin kitaraefektejä, enkä ensimmäistäkään varsinaista rautakompressoria tai -ekvalisaattoria. Softina käytän suht' edullisia ja toimivia Sonar 4:sta ja Sound Forgea. Äänikorttina minulla on M-Audion Firewire Solo, joka on pelittänyt mainiosti (tosin rumpujen saaminen narulle vaatii mikserin väliin kun sisääntulot eivät riitä, siksi voisin suositella paremmaksi vaihtoehdoksi esim. Edirol FA-101:stä)
Mikrofoneista SM57 olisi hyvä valinta lähes kaikelle. SM58 on lähinnä keikkamikki, mutta kuten aikaisemmin joku sanoi, studiokäyttöön laajakalvoinen konkka olisi parempi lauluille ja iloiselle ördäykselle.
Halpisstudiomonitoreista on ok-tasoisia kokemuksia Behruista. Jossakin aika uudessa Tekniikan Maailma -lehden arvostelussa budjettimonitorisarjan voitti Yamahan MSP5. Suljetut kuulokkeet ovat muuten ehdoton must kun ollaan tekemisissä kovaäänisten äänilähteiden parissa - esimerkkinä kun mikittää rumpuja, niin olisi hyvä kuulla itse paukkeelta miltä se kuulostaa mikrofonin kautta.

Joku viisaampi voisi varmaan jatkaa, toivottavasti en selittänyt ihan hölmöyksiä!

EDIT: Jahas, mitä tulikaan tehtyä muuta kuin toistettua aikaisempia kirjoittajia... Sori!
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
saastara
07.05.2005 17:49:20
Ihan tietokoneella (joka on muutaman vuoden vanha perus-PC) olisi tarkoitus nauhoituksia hoitaa..

Eli tässä aletaan kallistumaan ulkoisen äänikortin suuntaan joka sisältäisi vähintään 4-16 sisään-, ja ulostuloa..?

Entäpä mikserin direct outista, etuastevahvistimen läpi kulkeva singnaali johonkin audi-interfaceen?
Tai yleensäkkin audio-interfacen käyttö?
Kuin aikoinaan, pestään puna puhtahaksi. Kuin hanget maan, pestään musta valkoiseksi.
Risk
07.05.2005 18:02:17 (muokattu 07.05.2005 18:07:35)
Eli tässä aletaan kallistumaan ulkoisen äänikortin suuntaan joka sisältäisi vähintään 4-16 sisään-, ja ulostuloa..?

Ulkoisen (USB/Firewire) tai sisäisen (PCI) jossa on breakout box/vastaava.

Entäpä mikserin direct outista, etuastevahvistimen läpi kulkeva singnaali johonkin audi-interfaceen?

Audiointerface on mikä tahansa laite jolla saadaan ääntä sisään tietokoneeseen.
MikkoPaskavasara
07.05.2005 18:08:59

Kerro vähän tarkemmin minkälainen PC on kyseessä, nimittäin ikävä kyllä äänityskoneelta vaaditaan aika lailla potkua raitojen lukumäärän kasvaessa. Jos ulkoiseen äänikorttiin päädyt, niin huoli vain Firewire-liitäntäinen. Vaikka paperilla USB2.0 on suurinpiirtein yhtä nopea, se ei silti sovellu omien kokemuksieni mukaan äänityspuuhiin. Drop-outteja, rätinää, yms. on tullut havaittua.
Audition olisi yksi vaihtoehto softaksi koneella nauhoittamiseen, sen löytää noin puolet halvemmalla kuin Sonarin, joten jos budjetti ottaa tiukille... Auditionista kyllä puuttuu aika lailla ominaisuuksia verrattuna esimerkiksi Sonariin, mutta kyllä sillä alkuun pääsee hyvin.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
saastara
07.05.2005 18:52:39
Audiointerface on mikä tahansa laite jolla saadaan ääntä sisään tietokoneeseen.

Näinhän tämä on mutta tarkoitin tuolla kommentillani jotain Mbox:a tmv. laitetta.

Koneeni spekseistä ei ole minulla tarkaa tietoa, sain sen lahjaksi enkä ole löytänyt koneeltani (sisältä tai ulkoa) mitään lukuja.Käyttöjärjestelmä on Windows 98 ja arvioisin koneeni olevan tehoiltaan kutakuinkin n. 750 mhz / 128 ram.

Pientä off-topicointia tähän väliin:

Olen mac-puolella huomannut tuollaisen mielenkiintoisen puolen, että kun vanhaan koneeseen asennetaan uudempi käyttöjärjestelmä, nopeutuu koneen suorityskyky huomattavasti. Onkohan PC-puolella huomattu vastaavaa reagointia?
lion
07.05.2005 19:10:58
Ehdotus:

Samson C02 konkkapari
Rode NT-1000
Shure SM-57
E-mu 1212m
Behringer ADA8000
Behringer UB802 mikseri kuulokevahvariksi ja monitoroinnin volumeksi
Behringer 2031A monitorit
Line6 POD tai Behringer V-Amp II kitarointiin ja bassolle
AKG K240m kuulokkeet

no tossa oli mun ehdotus. Mukailee aika paljon sitä settiä mitä mulla on kotona, paitsi että mulla ei ole noita mikkejä. Mut pitäis kyllä hommata.

- Li'oN
Olen Hovari. Simo. Systeemi tappaa yksilön - Jumalaa ei ole - Nahkahousuissa voi vihdoin tuntea olevansa alaston.
Cornflake
07.05.2005 19:22:19
saastara:
Ihan tietokoneella (joka on muutaman vuoden vanha perus-PC) olisi tarkoitus nauhoituksia hoitaa..

Riffissä oli jokuaika sitten juttua noista Firewire interfeisseistä. Aikalailla jutun perusteella ostin itsekin Presonuksen Firepodin ja mitä olen parin nauhoituksen verran kerennyt kokeilemaan niin ei mitään valittamista.

Laite tosin lohkaisee ison osan tuosta budjetistasi, mutta siinä samalla tulisi 8kpl _mainioita_ etusia samaan syssyyn. Helppoa kuin mikä.

Tsekkaa se riffi, siellä oli edullisempiakin vermeitä tsekattu.
Lick my lovepump! Redbound
Risk
07.05.2005 19:57:18 (muokattu 07.05.2005 20:08:21)
Arvelen että tarvitset ainakin seuraavaa:
- entiseen verrattuna reilusti lisää keskusmuistia ~100 €
- uusi kiintolevy ~90€
- polttava cd-asema ~40€
- tietokoneen äänenvaimennus ~50€
- isokalvoinen konkkamikki (esim. Rode NT-1A tai NT-1000) ~170-250 €
- Shure SM57 ~100 €
- pari pienikalvoisia konkkia (esim. juuri C02) ~90-200 €
- T.Bone-rumpumikrofoneja budjetin mukaan
- audiointerface (M-Audio / ESI / TerraTec / E-MU jne.)
- etuvahvistimet (ART / Behringer tai interfacen omat)
- kuulokkeita + kuulokevahvistin (ainakin 4 kanavaa)
- lähikenttämonitorit (Behringer / Yamaha jne.)
- äänityssoftat ja -käyttis (Linux-järjestelmää suosittelen taas)
- kaapeleita, jalustoja, tarviketta ja härpäkettä...
mhelin
07.05.2005 20:26:22 (muokattu 07.05.2005 20:32:06)
Ehdotus:

Samson C02 konkkapari
Rode NT-1000
Shure SM-57
E-mu 1212m
Behringer ADA8000
Behringer UB802 mikseri kuulokevahvariksi ja monitoroinnin volumeksi
Behringer 2031A monitorit
Line6 POD tai Behringer V-Amp II kitarointiin ja bassolle
AKG K240m kuulokkeet
-

Hyvä kun on joku konkreettinen ehdotus, laitetaan toinen, pienin muutoksin edelliseen:

Studioprojects C4 konkkapari
Studioprojects C1 konkka
Studioprojects B1 konkka
Tbone Sc150 konkka (pienikalvoinen kolmella kapselilla)
SM57 (lähinnä kitara/virveli äänitykseen)
M-AUDIO DMP 3 mikkietunen (1212m:lle ja laulu/kitaramikeille ja overheadeille)
E-mu 1212m
Behringer ADA8000 (lähinnä rumpujen äänitykseen, OH:t DMP3:n kautta)
Behringer 2030A monitorit (+ joku subbari tarpeen mukaan)
Samson S-Amp kuulokevahvistin
SOUNDCRAFT SPIRIT E8 mikseri

Noi mikit ei riitä kyllä vielä rumpusetin äänitykseen. Joku D112 typpinen mikki tarvitaan bassarille (tuo B1 tomeille, C4 pari OH, C1 tila, 57 virveli, SC150 hihat).

Behringerillä on halpoja DI systeemejä bassolle (Behringer V-TONE BASS BDI21) ja kitaralle, noita DSP mallintavia haitaa latenssi eli viive. Peavey Rage transtube tai behrignerin joku V-Tone vahvistin kitaralle voisi olla pätevä.
saastara
07.05.2005 20:52:06
- entiseen verrattuna reilusti lisää keskusmuistia ~100 €
- uusi kiintolevy ~90€

Nämä ovatkin jo työn alla..

- polttava cd-asema ~40€

Tämä löytyy jo omasta takaa

- tietokoneen äänenvaimennus ~50€

Tätä en ollutkaan tullut ajatelleeksi. Tänks!

- isokalvoinen konkkamikki (esim. Rode NT-1A tai NT-1000) ~170-250 €
- Shure SM57 ~100 €

Näitä mainitsemisiasi mikkejä olin itsekkin ajatellut hankkia

- pari pienikalvoisia konkkia (esim. juuri C02) ~90-200 €

Näitä en koe niin must-jutuksi mutta toki pari pikkukonkkaa hankin jos budjetti antaa myöten

- T.Bone-rumpumikrofoneja budjetin mukaan

Ajattelin nauhoittaa rummut parilla kelpo dynaamisella ja muutamalla konkalla. Varsinaista kokemusta minulla ei T-Bonen rumpumikeistä ole mutat olen kuullut niistä hyvin paljon hyvin pahaa..
- audiointerface (M-Audio / ESI / TerraTec / E-MU jne.)

Tässä kohtaa olisi mukavaa jos sisäänmenoja olisi tarpeeksi. Vähintään 4-8..

- etuvahvistimet (ART / Behringer tai interfacen omat)
- kuulokkeita + kuulokevahvistin (ainakin 4 kanavaa)

Tuo Presonus Firepod vaikutti sangen varteenotettavalta vaihtoehdolta, sisältäähän se 8 mikkietuastetta, firewire liitännän + kuulokevahvistimen.
Tosin niitä oli vain yksi. Ehkä olisi älykästä hankkia jonkin sortin kuulokevahvistin..?

- lähikenttämonitorit (Behringer / Yamaha jne.)

Näitä olin myös itse pohtinut. Sopivat kaiket parhaiten omaan budjettiini.

- äänityssoftat ja -käyttis (Linux-järjestelmää suosittelen taas)

Käyttistä tuskin alan vaihtamaan kaikesta huolimatta mutta softien hankinnan ei pitäisi olla onkelma

- kaapeleita, jalustoja, tarviketta ja härpäkettä...

Näitähän löytyy aina jostakin..

Kitara-, & bassonauhoitukset olin ajatellut hoitaa ihan vanhan kunnon tavan mukaan (putkicombo + SM 57 & joku röden konkka.

Minulla olisi tuosta firewire:sta vielä tälläinen kaksi-neitsyttä-ongelma, eli: Mihinkäs se tungetaan koneessa sisään se liitäntäkaapeli? Täytyykö koneessa olla valmis Firewire-tuki vai täytyykö osataa jokin erillinen liitin jolla sen saa koneeseen kytkettyä?
passe
07.05.2005 21:43:19
Toi sun pc on valitettavasti aika pieni vähänkään suurempaan musakäyttöön. ja erityisesti rammia siinä on ERITTÄIN vähän. Ainakin cubasen kanssa, ensimmäinen windows, joka pelittää kunnolla, on xp. Suosittelen uuden koneen hommaamista ja sitten pikkuhiljaa studiota päivittelemään.

Itselläni on saman suuntaisia ambitioita, kuin sinulla. Jotain alkeellista sälää tossa jo pc:n ympärillä lojuu, mutta päivitykseen menee...

Mulla on muuten Packard Bellin pakettikone (n.600Euroa). homma toimii-uskokaa tai älkää- mainiosti. Tietysti oon sitä vähän päivitellyt: ulkoinen äänikortti, lisää rammia, ja valmistajan omat bios-päivitykset sekä tuunaus musakäyttöön.
Jibbe
07.05.2005 23:19:36
Ajattelin nauhoittaa rummut parilla kelpo dynaamisella ja muutamalla konkalla. Varsinaista kokemusta minulla ei T-Bonen rumpumikeistä ole mutat olen kuullut niistä hyvin paljon hyvin pahaa..

http://www.mikseri.net/brokensignal/

Tuolla sivulla oleva eka biisi on äänitetty T-Bonen rumpumikkisetillä, siitä kuulostelemaan. Tomit eivät kuulosta mitenkään hehkeiltä, mutta se johtuu enemmän äänittäjästä kuin mikeistä :)

Muutenkin äänitykseen on käytetty yhtä täällä jo ehdotettua pakettia lähellä olevaa kokonaisuutta: EMU 1212, Behringer ADA8000 ja Behringerin kuulokevahvistin. Lauluun käytetty AKG:n 880:aa ja kitaraan AKG 770:aa. Basso vedetty DI-boxin läpi.
lion
08.05.2005 12:28:17
http://www.mikseri.net/brokensignal/

Tuolla sivulla oleva eka biisi on äänitetty T-Bonen rumpumikkisetillä, siitä kuulostelemaan. Tomit eivät kuulosta mitenkään hehkeiltä, mutta se johtuu enemmän äänittäjästä kuin mikeistä :)

Muutenkin äänitykseen on käytetty yhtä täällä jo ehdotettua pakettia lähellä olevaa kokonaisuutta: EMU 1212, Behringer ADA8000 ja Behringerin kuulokevahvistin. Lauluun käytetty AKG:n 880:aa ja kitaraan AKG 770:aa. Basso vedetty DI-boxin läpi.

Snare oli tosi outo.. Ootko miksannu paljonki vai onko tuo puhdas signaali? Ja tomit oli myös vähän kummat.

- Li'oN
Olen Hovari. Simo. Systeemi tappaa yksilön - Jumalaa ei ole - Nahkahousuissa voi vihdoin tuntea olevansa alaston.
Reddie
08.05.2005 15:46:32
Tarina siitä miten lähdin itse suunnilleen samalta pohjalta tekemään studiota:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=86437&o=0
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Aki
08.05.2005 18:51:02

Tietokoneen äänieristys ei välttämättä ole ihan ensimmäisten asioiden joukossa. Ja riippuu kovasti sijoituksesta yms.

Mutta noista mikeistä. Ite oon käyttäny aika paljon aikaa halpojen mikkien ääressä, ja oon tehnyt paljon vertailuja.

Samsonin ja Roden isokalvoiset korvaisin kokonaisuudessaan joko TSM tai (etenkin pikkukalvoiset) MXL mikeillä, hinta alle 100€/kpl. Mikäli kolvi pysyy kädessä niin 2 komponenttia vaihtamalla TSM:stä saa jo oikein hyvän mikin, pitäisi parantaa MXL:ääkin reilusti. Täällä lisäinfoa:

http://www.prodigy-pro.com/forum/

Rumpumikeistä:
Hyviä:
-TSM MT56 (tomit/snara)
-Shure PG52 (basari)
-Shure PG81 (ovarikonkka)

En suosittele:
-TSM MT52 (basari)
-TSM MT184 (ovarikonkka)

SM57:n standardinmaine saattaa antaa syytä etsiä moinen käytettynä, vaikkei se äänenlaadultaan paras vaihtoehto olisikaan. Mm AKG:n D770 on hyvä yleismikki 57:n tilalle, käytettynä hintaluokassa pyörivä Beyerdynamic M201(TG) olisi paras. Mutta Shuren halpisrumpumikkisarja (PG) olis jo sitä luokkaa että sitä ei tarttis hävetä myöhemminkään. Noin 400€ sisältäen basari-, ovari-, sekä 3kpl tomi/snaramikit.

AKG D112 on vahvasti värittävä mikki, Shure PG52 tai Audio-Technica ATM25 toimii huomattavasti paremmin yleiskäytössä.

tBonella on myös kohtuuhyviä mikkejä, mutta osaako sellaisen valita ja sattuko yksilö olemaan hyvä, tekee hankinnasta aika riskialttiin.

TSM:
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/studio/tsm/
http://www.intoluthman.fi/

MXL:
http://www.mxlmics.com/
http://www.carbonmusic.fi/

Disclaimer: Kaikki mainitsemani olivat makuasioita.

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
saastara
09.05.2005 10:07:04
Lieköhän tuosta vanhasta koneestani mihinkään jos sitä päivittelisi (lisää muistia, tehoa, tilaa, uusi kovalevy kenties ym.)..?

Vai pitääkö minun uhrata hirmuinen määrä euroja uuteen koneeseen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)