Aihe: "Teinihevi"
1 2 3 4 5 6 7 814 15 16 17 18
miscage
02.05.2005 11:24:02
Teinit ottaa joskus hevin liian vakavasti. Siksi teinihevi ja teinihevarit.
Osta!
Necromuru
03.05.2005 11:22:51 (muokattu 04.05.2005 18:17:25)

Itse pidän teinihevarina sellaista, joka ei ole perillä siittä mitä kuuntelee. Eli viittaan meininkiin joka on legendaarisessa suosikki-lehden artikkelissa jossa kerrottiin mm. että "Death Metal, eli dödis on musiikkia jota kuunnellessa toivoo olevansa kuollut. Edustajia mm. Slipknot ja Slayer" (Huumorillahan tuo varmaan oli tehty mutta auta armias niitä jotka ottivat tuon todesta.)

Jos joku teini kuuntelee siis Metallicaa, ei pidä mennä suoraan mennä arvostelemaan teinihevariksi. Jos henkilö selvästikkin kuuntelee vain ja ainoastaan 'tallicaa ja jutut ovat luokkaa "Hammet on paras kitaristi 4ever!" eikä vasta väitteitä kuunnella niin silloin tiputan henkilön kyseiseen kastiin. Tai jos vaikkapa CoB:ta kutsutaan vaikkapa black metalliksi niin teinihevari varmaan kyseessä.
Jos teini taas osaa keskustella sivistyneesti ja perustellen Metallicasta, ja selkeästi kuuntelee muutakin musiikkia ei voida teinihevarista voida puhua.

En siis tarkoita etteivätkö teinihevarit voisi älykkäitä olla. He vain eivät ole perillä mitä he todella kuuntelevat. Itsekkin myönnän olleeni sellainen. Pyrin ennen kuuntelemaan blackia ja deathia, enkä edes kunnolla ymmärtänyt mikä oli blackia ja deathia. Tein niin vain koska yritin olla epätoivoisesti olla tr00. Nyt ymmärrän paremmin mitä kuuntelen ja olen muutekin onnellisempi kuin tuolloin.

E: Älkääkä luulko että on vain teineistä kyse. Nimi teinihevi on erittäin harhaanjohtava ja "teinihevari" voi olla minkä ikäinen. Osuvampi nimitys voisi siis olla nyyppähevari.
Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin.
shovi
03.05.2005 16:01:19
Jos joku teini kuuntelee siis Metallicaa, ei pidä mennä suoraan mennä arvostelemaan teinihevariksi. Jos henkilö selvästikkin kuuntelee vain ja ainoastaan 'tallicaa ja jutut ovat luokkaa "Hammet on paras kitaristi 4ever!" eikä vasta väitteitä kuunnella niin silloin tiputan henkilön kyseiseen kastiin. Tai jos vaikkapa CoB:ta kutsutaan vaikkapa black metalliksi niin teinihevari varmaan kyseessä. Jos teini taas osaa keskustella sivistyneesti ja perustellen Metallicasta, ja selkeästi kuuntelee muutakin musiikkia ei voida teinihevarista voida puhua.

Asiaa puhut. +
Naama-amis
03.05.2005 17:12:33 (muokattu 03.05.2005 17:27:18)
Teinihevi

Hähää, naurettavaa.

Teinihevari

Hähää, säälittävää.

Joopa joo, lässyn lässyn. Jostain syystä mun typerään päähäni on saatu syntymään seuraavanlainen ajatus. Nämä lässyttäjät, jotka jaksaa kommentoida vaikkapa toisten musiikinkuuntelutaipumuksia, ovat todennäköisesti joutuneet vastaavan, korttelin rane-kingien taholta tulleen kommentoinnin vaikutuspiiriin enintään 2 päivää aiemmin. Todennäköisesti myös raivoisa murrosikä on jäänyt pahemman kerran päälle. Ja koska rane-kingi oli tosiaan 2 päivää sitten kova jätkä, voin nyt itsekin olla piinkova uguli tekemällä ranet, ja lässyttämällä muille juuri saamani tiedon valossa. Olenhan nyt kokenut musiikinkuuntelija, guru. GURU. Tiedän ja päden. Tiedän ja päden. He eivät tiedä. He eivät tajua. Tiedän ja päden. Tuomitsen itse vapaasti valitsemani kohderyhmän, ja kohderyhmän jäsenten kuunteleman musiikin, ranen minulle viitoittamalta moraalin kusiaispesältä! Teinihevi, HYH!

Jostain syystä mun päähäni on istunut myös seuraavanlainen kumma ajatus. Vähän varttuneempien, jo mahdollisen lässytysvaiheen ohittaneiden ei tarviitte olla keksimässä asioille mitä ihmeellisimpiä kehyksiä ja nimikkeitä. Täällä Muusikoiden.netissäkin joidenkin kommenteista näkyy kyllä, mikä vaihe on menossa. Teinihevi? Piut paut. Antaa teinien kuunnella teiniheviä, ja antaa niiden ottaa se vakavasti. Antaa "niiden" kuunnella bändiä X vain koska muutkin kuuntelevat.

Pointtini... Vaikkapa And justice for all -nimimerkin takaa löytyvän kaverin tuskin kannattaa vaivata päätään jollain helvetin "teinihevi" -nimikkeellä. Teet mitä tahansa, näytät miltä tahansa, tai olet kuka tahansa niin aina jostain löytyy se elämää vailla oleva kiintiösätkymanta, joka _täysin_ vakavissaan lässyttää, kommentoi, ja tekee kaupan päälle itsestään pellen.

Hyvää kevättä, menen kuuntelemaan teiniheviä.
Karvoitus tekee turkkilaisen. Bella Italia tifoso #3
Pelsi
03.05.2005 17:40:46
Hähää, naurettavaa. ...

Viisautta. +

Hyvää kevättä, menen kuuntelemaan teiniheviä.

Näin teen itsekin. Tai, vielä parempi, menen kuuntelemaan musiikkia, jonka jokainen genrettäköön kuten itse haluaa.
Kalamies #3 >-)))>
undone
04.05.2005 19:56:05
Teinihevi --> Siinä vasta käsite.

Jos aikuinen kuuntelee Metallicaa, ei mitään. Jos teini-ikäinen kuuntelee sitä niin heti on lokaa niskassa, naureskelua yms.
Mistä johtuu?

Oon miettinny tota samaa käsitettä.
Mun mielestäni teinihevistä puhuvat ovat itse aikuisuuden kynnyksellä, joten kuuluu asiaan näpäytellä nuorempiaan. Tosin teineiksi luokitellaan vielä 20-vuotiaatkin, nuori aikuinen tais olla 21 tai 23. Joskus olen lukenut lääketieteellisestä näkökulmasta esitetyn ikähaitarin, jossa näin sanottiin. Tarkkaan en muista, sillä siitä lukusessiosta on jo aikaa.
18-vuotias on lain mukaan täysi-ikäinen, mutta lääketieteellisesti teini-ikäinen.
Mihinkäs sitä omaa ikäänsä karkuun pääsee?
Nuoret haluaa olla aikuisia oikein pian ja aikuiset haluaisivat nuoruutensa takaisin..
Mihin elämän paras ikä sitten jäikään?
Jostakin on alotettava, vaikka ite en koskaan ole pitänyt mainitsemistasi bändeistä. Musiikkimakuaan ei tarvitse muokata muiden mukaan, vaan sen mukaan, mistä itse pitää. Nuoret kuitenkin haluavat tuntea kuuluvansa porukkaan, joten sitten on valtavirtamusaa.
Asenteet muuttuu, kun kasvetaan ja eihän se sitä sano, että musamaku muuttuisi matkalla, mutta taatusti pitää aidosti kuuntelemastaan.
la m quina
04.05.2005 20:23:44 (muokattu 04.05.2005 20:25:34)
Teini: thirTEEN-nineTEEN
Tyyti: twenTY

E: eikä ahhah
Ajattelin lukea vähän teini-iästä sun muusta. Siis wikipediaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolescence

A new general term to describe normal modern teen behaviour has spawned in Finland and already widely spread into Sweden and Estonia, the term pissismi and in Iceland they are called gelgjur. Pissismi (gelgja) means in short everything both parents and many of teen sub-cultures (notably the teen-goths) look down on. This is basically creating of a self-image that is based on mainstream behaviour and style offered by popular youth series and MTV, while simultaneously thinking one is cool and unique.

Lollotilol
Jackson Dinky
05.05.2005 01:48:55
Off-topic:

Huvittaa, kun Metallican hyvyydestä/huonoudesta pitää vääntää peistä joka helvetin ketjussa. Miksi juuri Metallica on tälläinen vedenjakaja?

Topic:

Teinihevin seuraksi voisimme kehitellä seuraavat käsitteet:
siittiöhevi, sikiöhevi, synnytyshevi, vauvahevi, lapsihevi, murrosikä-hevi, nuori aikuinen-hevi, aikuishevi, varhaiskeski-ikähevi, keski-ikähevi, vaihdevuosihevi, työkyvyttömyyseläkehevi, eläkeläishevi, vanhainkotihevi, sairaalahevi ja death metal.

HOHO!! :D Plussa napsuu.
-"Ei tual takana ketää oo..?" -"Kaksin ollaan liikentees"
rheinone
05.05.2005 01:57:32
Teinit ottaa joskus hevin liian vakavasti. Siksi teinihevi ja teinihevarit.

Olen ollut huomaavinani, että muusikoiden.netissä muutkin kuin teinit ottavat muunkin musiikin kuin hevin joskus liian vakavasti ;+)
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Spike
05.05.2005 08:30:28
Olen ollut huomaavinani, että muusikoiden.netissä muutkin kuin teinit ottavat muunkin musiikin kuin hevin joskus liian vakavasti ;+)

Komppaan.

P.S. Mulle genrettäminen on enemmänki sellasta kavereitten kanssa harrastettavaa hupia, jota joskus sortuu tekemään muuallakin. "Ei, mun mielest se on enemmän avantgarde-vaikutteista stoner rockia höystettynä dödölla jne." Hauskaahan se o tiettyyn pisteeseen asti.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
...And Justice For All
05.05.2005 11:45:34
P.S. Mulle genrettäminen on enemmänki sellasta kavereitten kanssa harrastettavaa hupia, jota joskus sortuu tekemään muuallakin. "Ei, mun mielest se on enemmän avantgarde-vaikutteista stoner rockia höystettynä dödölla jne." Hauskaahan se o tiettyyn pisteeseen asti.

Sitähän se on. Monet kerrat koulun pihalla on kaveriporukalla lätkitty eri bändejä ihmeellisiin genreihin ja hauskaa on ollut.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
la m quina
05.05.2005 16:43:12
avantgarde-vaikutteista stoner rockia höystettynä dödölla

Tuo voisi olla vaikka post hardcorea.
Gulo
06.05.2005 14:19:33
Siksi, että "niitä pystyy nuorempikin kuuntelemaan koska ne ovat mainstreamia". Ei siinä sen kummempaa ole.

Otapa huomioon, että 80-luvulla käytännössä kaikki hevi oli lähinnä teinipoikien musiikkia. Ei King Diamond silti mielestäni ole koskaan kovin mainstreamia ollut. :)

Eiköhän se ole aina yksilöstä kiinni kuitenkin. Tuollainen mainstreamunderground -jaottelu on hieman naurettava mielestäni. Tuollaisella logiikalla Black Sabbath ja Deep Purple on lastenmusiikkia/teiniheviä, koska olen niitä kuunnellut pennusta asti. :)
Roitto
07.05.2005 18:50:18 (muokattu 07.05.2005 18:50:27)
Kuinka muuten selitätte esim Nightwishin, Children of Bodomin ja Slipknotin poikkeusellisen suuren teinifanikannan..?

Yksi syy on se että nuo bändit tiedetään. Toinen on se että ne ovat sellaista millä on hyvä aloittaa. Tuskinpa tekään aloititte millään "tr00evilkuolekilinytsyödäänkiveksiäjaaivojamennäänjuomaanverta" metallilla.
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
luopio
07.05.2005 18:54:26
Yksi syy on se että nuo bändit tiedetään. Toinen on se että ne ovat sellaista millä on hyvä aloittaa. Tuskinpa tekään aloititte millään "tr00evilkuolekilinytsyödäänkiveksiäjaaivojamennäänjuomaanverta" metallilla.

Ja kuten kakko sonata arcticasta taisi joskus jossain haastattelussa todeta, että "me soitetaan tämmöstä kevyempää metallia, mutta tästä on helppompaa ihmisten sitten edetä tuonne bläkkiin ta dödiin, kuhan se hiphop-levy vaan jää sinne kaupan hyllylle." huom. en ollut kovin asia tarkka, mutta kuitenkin.;)
Wie bitte?
Roitto
07.05.2005 19:04:57 (muokattu 07.05.2005 19:05:17)
Ja kuten kakko sonata arcticasta taisi joskus jossain haastattelussa todeta, että "me soitetaan tämmöstä kevyempää metallia, mutta tästä on helppompaa ihmisten sitten edetä tuonne bläkkiin ta dödiin, kuhan se hiphop-levy vaan jää sinne kaupan hyllylle." huom. en ollut kovin asia tarkka, mutta kuitenkin.;)

Niin. Juuri tuota ajoin takaa. Eli 13-vuotias ei pidä hirveämmin mistään Dimmusta tai Nasumista. Joten he kuuntelevat vähän kevyempää metallia, ja siirtyvät sitten joskus sinne raskaaseen sarjaan.
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
saastara
07.05.2005 20:19:11
Niin. Juuri tuota ajoin takaa. Eli 13-vuotias ei pidä hirveämmin mistään Dimmusta tai Nasumista. Joten he kuuntelevat vähän kevyempää metallia, ja siirtyvät sitten joskus sinne raskaaseen sarjaan.

Tätä minä tuolla viestilläni hainkin. Harva aloittaa Burzumilla.
Kuin aikoinaan, pestään puna puhtahaksi. Kuin hanget maan, pestään musta valkoiseksi.
Pelsi
08.05.2005 15:23:54 (muokattu 08.05.2005 15:24:25)

Aivan. Ihan ensimmäiseksi kuunnellaan sitä paskaa, jota tulee Radio Novalta. Kyllästytään, ja sitten kuunnellaan sitä kevyempää metallia (alumiinia?) kuten Children of Bodomia, Stratovariusta tai Sonata Arcticaa. Siitä sitten siirrytään Maideneihin sun muihin vähän "aikuisempiin" bändeihin, jotka ennen ovat kuulostaneet liian raskailta. Lopulta saavutetaan metallivuoren huippu, eli "hevikliimaksi", kohta josta hevi ei enää parane. Ruvetaan etsimään uutta musiikkia. Löydetään blues tai jazz. Diggaillaan sitä. Sen jälkeen joko löydetään hard rock ja hevi uudestaan, tai opetellaan kuuntelemaan iskelmää. Sitten ollaan koko loppuelämä joko huru-ukkoja, jotka kuuntelevat ZZ Topia, röytävät ja juovat kaljaa, tai sliipattuja Eaglesia kuuntelevia herrasmiehiä, jotka käyvät Matti Eskon keikalla saadakseen naisia.

Näin selvitimme musiikillisen elinkaaren. Itse luulen olevani tuossa hevikliimaksi-kohdassa.
Kalamies #3 >-)))>
luopio
08.05.2005 17:51:55 (muokattu 08.05.2005 17:53:38)
Aivan. Ihan ensimmäiseksi kuunnellaan sitä paskaa, jota tulee Radio Novalta. Kyllästytään, ja sitten kuunnellaan sitä kevyempää metallia (alumiinia?) kuten Children of Bodomia, Stratovariusta tai Sonata Arcticaa. Siitä sitten siirrytään Maideneihin sun muihin vähän "aikuisempiin" bändeihin, jotka ennen ovat kuulostaneet liian raskailta. Lopulta saavutetaan metallivuoren huippu, eli "hevikliimaksi", kohta josta hevi ei enää parane. Ruvetaan etsimään uutta musiikkia. Löydetään blues tai jazz. Diggaillaan sitä. Sen jälkeen joko löydetään hard rock ja hevi uudestaan, tai opetellaan kuuntelemaan iskelmää. Sitten ollaan koko loppuelämä joko huru-ukkoja, jotka kuuntelevat ZZ Topia, röytävät ja juovat kaljaa, tai sliipattuja Eaglesia kuuntelevia herrasmiehiä, jotka käyvät Matti Eskon keikalla saadakseen naisia.

Näin selvitimme musiikillisen elinkaaren. Itse luulen olevani tuossa hevikliimaksi-kohdassa.

Siinä se on joka muusikon elämänkaari. Ja just prikulleen näin!

EDIT - olis semmonen kysymys ku toi mun pikkuveli on teini-iän kynnyksellä ja kuuntelee kovasti heavyy, mutta sanoo jo menneensä iskelmävaiheen ohi, mites tää luokitellaan? aika paha, perkele!
Wie bitte?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)