Aihe: Huippubändejä vaikea saada festareille
1
Feggy
26.04.2005 21:11:12

*Huippubändejä vaikea saada Suomen festareille *

Ulkomaisia huippubändejä on entistä vaikeampaa saada esiintymään
suomalaisille festivaaleille. Yhtenä syynä on kansainvälisten
pörssiyhtiöiden mukaantulo viihdebisnekseen, mikä on nostanut myös
artistien palkkioita. Provinssirockin promoottori Juha Koiviston mukaan
yhtiöt ovat ostaneet kokonaisia artistien maailmankiertueita, minkä
takia pääsylippujen hinnat ovat nousseet. Ilmiön myötä kotimaisten
festareiden on jo vaikea saada esiintyjäkaartiinsa joitakin ulkomaisia
artisteja, sanoo Koivisto.

Muutamien isojen artistien saaminen suomalaisille festareille maksaa jo
niin paljon, että kotimaiset pop-ja rockartistit joutuvat puolestaan
joustamaan palkkioistaan. Koiviston mukaan joillekin suomalaisille
bändeille onkin tullut tärkeämmäksi festarilla esiintyminen kuin siitä
saatava kohtuullinen korvaus.
Less is more.
Jani The Rock
26.04.2005 21:37:47

Kuka ylipäänsä haluaa mennä soittamaan taustamusiikkia tuulipuku-urpojen kännäämiselle?
The road never ends for me, kid. Bella Italia #1
Vilhelmus
26.04.2005 22:09:27

Kuka ylipäänsä haluaa mennä soittamaan taustamusiikkia tuulipuku-urpojen kännäämiselle?

Aika helvetin moni.
MV
26.04.2005 22:31:22

Tänä vuonna näyttää kyllä siltä että aika saatanan moni...
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
Fortune
27.04.2005 10:22:55

No, harvapa sitä työolosuhteitaan valitsee. Onneksi kenenkään ei ole pakko sinne mennä, jos niin ahdistaa.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Bonham
27.04.2005 10:25:30
Mä olen jo useamman vuoden ihmetellyt, että koska festarien pudotuspeli alkaa... ihmeen suosittuja tapahtumia ne on ollut jo pitkään... kansa tykkää...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
MV
27.04.2005 17:09:44
Mä olen jo useamman vuoden ihmetellyt, että koska festarien pudotuspeli alkaa... ihmeen suosittuja tapahtumia ne on ollut jo pitkään... kansa tykkää...

Jotenkin musta tuntuu, että jo tänä kesänä voi joillekkin pienille voi käydä köpelösti mutta erittäin sääli jos näin käy...
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
Mortal Jane
28.04.2005 19:17:11

Millä festareilla tollasia löytyy? Mä haluun mege!
"Klassinen ratkeaminen, siinä konttaa myös etevä" -Tulenkantajat-
ICE
02.05.2005 01:57:35

Samaa mäkin oon miettinyt. Suomen kesä on jo tupaten täynnä musiikkifestareita. Tai sanotaanko, että meillä on muutamia monen päivän festivaaleja ja tukuttain yhden päivän häppeninkejä. Kaiken kruunaa vielä se, että festivaalitoiminta on hyvin suurta riskibisnestä. Ei siinä rikastumaan pääse, jos nyt omillensa edes. :-)

Ihan tulevan ammatin kannalta näitä asioita oon pähkäillyt..
"Taidetta taiteen vuoksi" - Theophile Gautier Ärlä #025
PL
02.05.2005 10:50:32

Viimeksihän tuo pudotuspeli oli menossa 80-luvun lopulla, jonka jälkeen festarimäärät ovat hiljalleen kasvaneet. Laman merkkejäkö?

Olihan niitä:

Tulivuorirock
Kuusrock
Saapasjalkarock
Dinosaurock
.
.
.
.

Sitten epälukuinen määrä Juhannukseen sijoitettuja festareita
sirdickyj
03.05.2005 16:42:32

Suosittua on myös kotimainen musiikki nykyään, että sikäli ei tilanne ole verrattavissa tuohon 80-luvun lopun meininkiin, olkoonkin että silloinkin noita rip-off festareira oli ympäri Suomea. Nää nykyhommat taitaa olla aika pro-meiningillä toteutettuja, ainakin Provinssi, DBTL, Ruisrock, Raumanmeren juhannus, Himosfestivaali, Ilosaari ja Ankkarock tulee nyt heti aika semmosina ammattimaisen kuvan itsestään antaneina festareina. Taatusti on muitakin, nuo nyt näin nanosekunnissa ponnahti mieleen.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Silvio Dante
03.05.2005 19:29:49 (muokattu 03.05.2005 19:31:25)
Viimeksihän tuo pudotuspeli oli menossa 80-luvun lopulla, jonka jälkeen festarimäärät ovat hiljalleen kasvaneet. Laman merkkejäkö?

Jossain oli arvio että Suomen suvessa olisi n.140-150 enemmän tai vähemmän festariksi luettavaa tapahtumaa. Se on paljon se, mut toisaalta siihen joukkoon mahtuu monenlaista tapahtumaa. Esim. Blues/Jazz festarit on luonteeltaan hieman erilaisia kuin vaikkapa Metalli-festarit, joita muuten kyllä Suomen suveen mahtuu monennäköistä ja kokoista. Muutenkin tuossa määrässä on mukana todellakin eri kokoisia ja eri budjetilla rakennettuja tapahtumia.
Pääasia että pizza herkullinen ja kuuma.
Deep Shadow
03.05.2005 23:03:51
Kyllä tuosta jotenkin helvetin likainen maku jää taas suuhun, kun pörssiyhtiöt ostavat maailmankiertueita. Ei kiva. Ja kuitenkin tänne pohjolaankin olisi ihan kiva noita "suuren maailman" bändejäkin saada. Ei sillä, etteikö kotimainen tarjontakin olisi aika korkeatasoista... Kyllähän esim. Ruisrock vielä pari kolme vuotta sitten nojasi vahvasti vielä kotimaiseen tarjontaan. Tosin tämähän taisi johtua rahapulasta.

Ja onhan tuo tavallaan sääli, että kotimaiset artistit joutuvat sitten omista liksoistaan antamaan periksi sen vuoksi, että saadaan isoja bändejä lauteille. Hienoa kuitenkin, että se esiintyminen merkitsee bändeille niin paljon, että tuollaiseenkin ollaan valmiita. Vai onko se vaan niin, että pakko tyytyä siihen, mitä maksajalla jää tarjottavaksi ulkomaanesiintyjien jälkeen? Jotenkin haluaisin vaan olla niin hyväuskoinen, että se soittaminen yleisön edessä olisi bändeille se juttu eikä pelkkä raha.
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
kivi
05.05.2005 00:39:19
Jotenkin haluaisin vaan olla niin hyväuskoinen, että se soittaminen yleisön edessä olisi bändeille se juttu eikä pelkkä raha.

Ja leipä pöytään tulisi ...niin mistä?

Älä huoli, oli liksat mitä tahansa, se soittaminen yleisön edessä on ja tulee olemaan se juttu. Varsinkaan rokkipuolella se raha ei voi koskaan muodostua tärkeimmäksi syyksi, niin paljon sille on ottajia ja niin vähän siitä jää käteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Deep Shadow
05.05.2005 21:47:16
Ja leipä pöytään tulisi ...niin mistä?

Älä huoli, oli liksat mitä tahansa, se soittaminen yleisön edessä on ja tulee olemaan se juttu. Varsinkaan rokkipuolella se raha ei voi koskaan muodostua tärkeimmäksi syyksi, niin paljon sille on ottajia ja niin vähän siitä jää käteen.

No niin siis tottakai ovat soittajat leipänsä ansainneet, sitä en sano. Ja monet varmasti ansaitsisivat paljon enemmänkin mitä käteen jää.

Mutta sitten kun mennään siihen pisteeseen, että isot pörssiyhtiöt ostavat kokonaisia kiertueita, niin siinä on jotenkin se alkuperäinen soittamisen pointti vähän kadonnut ja koko touhu haisee vain ja ainoastaan rahalta. No tämä tietysti pätee vain juuri noihin isoihin kansainvälisiin nimiin.
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
henkiluu
02.06.2005 13:10:08
Eiköhän ne ulkomaiset huippubändit oo kiinnostunu Suomessa keikkailusta enemmään Konsertti mielessä kun Festari, kai?
Ukko
02.06.2005 16:38:06

*Huippubändejä vaikea saada Suomen festareille *.

Me voitais tulla jos joku heittää vaan tarpeeksi hintaa ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)