Quu 05.05.2005 08:15:58 | |
---|
Vitut riipu, watti on watti. Totta, joten on aivan sama onko se sitten putkea vai ei. Tästä on kiistelty 1xxxxxxxxxx kertaa (myös minä). Asiaan! Oma laney tf200 (65w) on riittänyt aivan hyvin suht lailla raskaskätisen rumpalin kanssa. Ja joku sanoi joskus, että pienikin vahvistin riittää kun sen mikittää ja laittaa pa:n läpi. Lopetetaan tämä putkitappelu tähän. http://hevijammu.cjb.net
Hinta: 400e/En tingi. |
pekkaautio 05.05.2005 11:20:09 | |
---|
kuuluuko 60w combo rumpujen yli?? vai pitääks hommata 100 wattii? mulle tyrkytetää rolandin 60 wattista cube vahvistinta..? Itse kysymykseen vastaus: kyllä kuuluu. Sanoisin, että 20 w riittää jo erinomaisen hyvin. |
Timesby 05.05.2005 11:35:25 | |
---|
Mie soittelin 30 wattisella trankulla betoniseinäisessä autotallissa aikalailla kovakätisen rumpalin ja toisen kitaristin kanssa. Mökää kyllä riitti, mutta voluumi oli kaakossa ja soundi aika hirveä. Tosin sen vahvarin soundi on muutenkin vähän mitä sattuu. "Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään." |
trih 05.05.2005 12:29:16 | |
---|
Hoho, paskaa kyllä jauhetaan ja perusteellisesti. Vertailin tuossa omaa 35w Cratea (trankku) ja kaverini 30w Peavey Classicia (putki) joskus, ja jälkimmäisestä lähti aivan helvetisti suurempi mökä nupit kaakossa. Oliko molemmissa samat elementit ja kaappirakenne? Jos ei ollut on turha puhua vertailusta. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
overtake 05.05.2005 14:32:42 | |
---|
Sitten kun vielä otetaan huomioon että mitä ne vahvistimen todelliset tehot mahtavat olla, eikä mitä siinä mainostetaan olevan. Sitä alunperin tarkoitin tuolla "riippuu vahvistimesta" kommentillani. www.stonetabs.tk |
Heart Of Steel 05.05.2005 15:05:58 | |
---|
Sitten kun vielä otetaan huomioon että mitä ne vahvistimen todelliset tehot mahtavat olla, eikä mitä siinä mainostetaan olevan. Eikös ne ihan todelliset ulostulevat tehot ole mitkä kitaravahvistimissa ilmoitetaan, eikä pelkkä virrankulutus. Eli siis hukkawatit on jo poistettu siitä ilmoitetusta maksimitehosta. Saattaahan valmistaja tietty ilmoittaa mitä lystää mutta se tuskin olisi kovin järkevää pitemmällä tähtäimellä. |
J.Hollström 05.05.2005 16:16:43 | |
---|
Tekniikasta riippuen vahvistin vaan kuulostaa äärirajoilleen ajettuna erilaiselta. Se, että joku on "äänekkäämpi" on vaan ihmisen aistimus asiasta ja esimerkiksi täydelle särölle ajettu 5-wattinen laite saattaa kuulostaa äänekkäämmältä kuin täysin puhtaalla pysyttelevä 20-wattinen vahvistin johtuen siitä, että ihmiskorva reagoi eri taajuuksiin eri tavalla ja etenkin ääneen säröytyminen voimistaa "ääniaistimusta", eli kuulostaa kovemmalta. Asia on juuri näin. Puhtaasti tuotettu ääni, ilman vahvistimen klippaamisesta johtuvaa säröä kuulostaa hiljaisemmalta kuin äärirajoille ajettu vehje. Samoin kaiuttimet kestää puhdasta ääntä enemmän kuin säröllä tulevaa signaalia. Yleensähän kaiutin särkyy vain silloin kun vahvistinta on luukutettu yli rajojensa. Joskus on testailtu pienellä television ovaalikaiuttimella mitä se kestää, ja uskomatton kovaa siitä saa kuulumaan, jos signaali on puhdas. Putkilaitella pystyy ilmeisesti ajamaan samalla teholla kovempaa ilman että vahvistin menee kyykkyyn. Joku sähkötekniikkaa enemmän ymmärtävä varmaan osaa selittää mistä tämä johtuu. |
Bomber 05.05.2005 16:20:30 | |
---|
ihan kevyesti. 30w trankkukin riittää R.Ock & R.Oll |
Risk 05.05.2005 16:48:56 | |
---|
Putkivahvistimet leikaavat yliohjautuessaan "siistimmin" kuin transistorivahvistimet ja tästä syystä putkivahvistinta voidaan yliohjata transistorivahvistinta enemmän ennen kuin äänestä tulee kuuntelukelvotonta. |
Jucciz 05.05.2005 17:14:51 | |
---|
Putkivahvistimet leikaavat yliohjautuessaan "siistimmin" kuin transistorivahvistimet ja tästä syystä putkivahvistinta voidaan yliohjata transistorivahvistinta enemmän ennen kuin äänestä tulee kuuntelukelvotonta. Tätä kutsutaan putkisäröksi ja se on yksi kauneimman kuuloisia (ja vaikeimmin matkittavia) asioita maailmassa. |
ReBeat 05.05.2005 17:52:30 | |
---|
Eikös ne ihan todelliset ulostulevat tehot ole mitkä kitaravahvistimissa ilmoitetaan, eikä pelkkä virrankulutus. Eli siis hukkawatit on jo poistettu siitä ilmoitetusta maksimitehosta. Saattaahan valmistaja tietty ilmoittaa mitä lystää mutta se tuskin olisi kovin järkevää pitemmällä tähtäimellä. Ainakin putkivahvistimien tehoja ilmoitetaan alakanttiin. Jonkun 100W vahvistimen todellinen maksimi ulostuloteho voi olla sopivilla säädöillä vissiin pitkälle toistasataa wattia jos vaan putket kestävät, kai. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Jucciz 05.05.2005 17:59:12 | |
---|
Ainakin putkivahvistimien tehoja ilmoitetaan alakanttiin. Jonkun 100W vahvistimen todellinen maksimi ulostuloteho voi olla sopivilla säädöillä vissiin pitkälle toistasataa wattia jos vaan putket kestävät, kai. Kyllä. Mikäli vahvistimen teho ilmoitetaan puhtaana äänenä, saadaan vehkeestä säröllä vielä huomattavasti enemmän hönkää. Myös saman putkityypin sisällä on merkkikohtaisia teho- ja sävyeroja, ja lisäksi pääteputkityypeistä on olemassa varta vasten suurempitehoisia malleja, joten esimerkiksi 6L6-putkilla toteutettu putkipääte antaa jonkin verran enemmän tehoa, jos tilalle vaihdetaan 5881- tai KT66-putket, jotka ovat yhteensopivia, mutta tehokkaampia kuin 6L6. |
Samuel P. 06.05.2005 08:43:00 | |
---|
Comboista Fender 60 super (60 W putki) riitti, Line6 Spider (50W? transistori) ei. Kyseessä sama, aika raskaskätinen rumpali jota vastaan piti soittaa. Itse olen soitellut suhteellisen raskaskätisen rumpalin kanssa niin ikään Fender 60 Superilla ja Line6 60w Flextone I :llä, ja kyllä mulla on molemmat kuulunut läpi. Flexussa volanuppi on ollut jossain 4:n (klo 10-11) kohdilla, Fenderissä pienemmällä. Musatyyli on vaihdellut melkein rautalangasta ahtojunttamenoon, joten ei se ole soundistakaan kiinni ollut. |
StJerky 06.05.2005 09:10:53 (muokattu 06.05.2005 09:12:00) | |
---|
50 wattinen Marshall kuuluu liiankin hyvin. 30 wattista orangeakaan ei tarvitse kovin isolla pitää. VOX AC30 taitaa olla meillä kaikista kovaäänisin |
Itse olen soitellut suhteellisen raskaskätisen rumpalin kanssa niin ikään Fender 60 Superilla ja Line6 60w Flextone I :llä, ja kyllä mulla on molemmat kuulunut läpi. Flexussa volanuppi on ollut jossain 4:n (klo 10-11) kohdilla, Fenderissä pienemmällä. Musatyyli on vaihdellut melkein rautalangasta ahtojunttamenoon, joten ei se ole soundistakaan kiinni ollut. Volanupin asento antaa aavistusta mutta ei kovin tarkkaa tietoa. Useissa vahvistimissa säröytyminen alkaa jo kun volaa avaa puoliväliin, sen sijaan esimerkiksi Fender Super 60 puhdas kanava kasvattaa oikeasti puhdasta volaa alusta loppuun. Ainakin muinoin omistamassani kappaleessa oli myös oikeaoppinen logaritminen potikka joka puolivälissä ollessaan vastaa lineaarisen asentoa 2-3. |
...And Justice For All 06.05.2005 09:35:23 | |
---|
Tätä kutsutaan putkisäröksi ja se on yksi kauneimman kuuloisia (ja vaikeimmin matkittavia) asioita maailmassa. Tunnetaan myös kutsumanimellä päätesärö. Vahvistimien anto/otto teho on kai yksilöllisyyskysymys. Toisessa saattaa olla kerrottu oikea ulosanti wattimääränä, toisessa taas pelkkä ottoteho. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
päänahka 06.05.2005 11:34:24 | |
---|
Tunnetaan myös kutsumanimellä päätesärö. Vahvistimien anto/otto teho on kai yksilöllisyyskysymys. Toisessa saattaa olla kerrottu oikea ulosanti wattimääränä, toisessa taas pelkkä ottoteho. Päätesäröähän se on trankkupäätteenkin särö. Luulenpa, ettei kovin moni, jos yksikään, valmistaja ilmoita ottotehoa vahvistimen tehona. Tässä liikutaan nimittäin aivan eri lukemissa. Korjatkaa jos tiedätte tällaisia. Tehot lienevät joka tapauksessa karkeita pyöristyksiä. Vai mistä muuten johtuu, ettei markkinoilla ole esim. 37,4 W vahvistimia? Soolot on perseestä. |
J.Hollström 06.05.2005 13:13:05 | |
---|
Itse olen soitellut suhteellisen raskaskätisen rumpalin kanssa niin ikään Fender 60 Superilla ja Line6 60w Flextone I :llä, ja kyllä mulla on molemmat kuulunut läpi. Flexussa volanuppi on ollut jossain 4:n (klo 10-11) kohdilla, Fenderissä pienemmällä. Musatyyli on vaihdellut melkein rautalangasta ahtojunttamenoon, joten ei se ole soundistakaan kiinni ollut. Ok, minusta toi Line6 oli yksinkertaisesti vaan niin huonosoundinen peli, että se ei riittänyt senkään puolesta. Yritin epätoivoisesti myös lisäkaapilla, mutta ei se tirinä siitä sen kummemmaksi muuttunut. Ei muuta kuin vaihtoon... |
Vapour 06.05.2005 13:25:39 (muokattu 06.05.2005 13:25:48) | |
---|
Luulenpa, ettei kovin moni, jos yksikään, valmistaja ilmoita ottotehoa vahvistimen tehona. Tässä liikutaan nimittäin aivan eri lukemissa. Onko olemassa jonkinlaista sääntöä, tai likiarvoa siihen, miten paljon vahvistin ottaa virtaa verkosta suhteessa omaan tehoon? Esim. TF 300: 120W out/200W otto... Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut |
Risk 06.05.2005 13:29:34 | |
---|
Onko olemassa jonkinlaista sääntöä, tai likiarvoa siihen, miten paljon vahvistin ottaa virtaa verkosta suhteessa omaan tehoon? Esim. TF 300: 120W out/200W otto... Riippuu hyötysuhteesta. |