Seuraavaa projektia tässä katellaan isälle ni pari kysymystä. Muutama mandoliini ku ollaan saatu tehtyä harjotteluks ni akustinen kitara olisi aika himokas vaihtoehto seuraavaksi projektiksi. Piirrustukset löydettiin, Martinin D, Ikaalisissa piirretty. Rakennekysymyksiä on paljon mutta niihin palataan myhemmin, nyt kiinnostaisi siis tuo elektoniikka. Piezomikkejä taitaa olla suurin osa noista elektoakustisten mikeistä jotka saa "piiloon". Jotain sellaisia on tullut vastaan mutta mistä niitä saa? Entäs saako tuollaisia elektoniikkapaneeleja mistään valmiina, minkälainen siinä elektroakustisen kyljessä on. Viimeisenä vaihtoehtona on sellaisen tekeminen itse, eihän siinä ole kuin muutama liuku ja yks potikka sekä patterikotelo. Yleinen tieto siis kiinnostaa. Niin ja sori sekava postaus. EDIT:Puusilmä näköjään olen, T-kaupasta pisti heti silmään yksi. Mutta keskustelua silti kiitos. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
poppamies 05.05.2005 14:31:54 | |
---|
... eihän siinä ole kuin muutama liuku ja yks potikka sekä patterikotelo.... No onhan siinä paljon muutakin kiini kuin muutama potikka. Siinä on koko soundi. Eli etuvahvistin (ehdottoman tarpeellinen elektroakustisessa) ja sitten koko aktiivi EQ. Joissakin paremmissa on vielä lisäksi "notch" suodin joka auttaa kierron estossa, ja joissain vielä vaiheenkääntövipu. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY! |
spyykko 05.05.2005 15:12:39 | |
---|
Piezomikkejä taitaa olla suurin osa noista elektoakustisten mikeistä jotka saa "piiloon". Piezolle vaihtoehto on tuon naapurivirman, B-Bandin transduceri. Nuo eivät ole Piezoja, vaan perustuvat vähän toisenlaiseen tekniikkaan. Kovin kehuttuja pelejä ainakin tuntuvat olevan. B-Bandilta on näemmä tullut myös rumpujen mikitykseen soveltuva sydeemi, olisi kiva kuulla miten se pelaa. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Joel Harald 05.05.2005 15:24:09 | |
---|
No onhan siinä paljon muutakin kiini kuin muutama potikka. Siinä on koko soundi. Eli etuvahvistin (ehdottoman tarpeellinen elektroakustisessa) ja sitten koko aktiivi EQ. Joissakin paremmissa on vielä lisäksi "notch" suodin joka auttaa kierron estossa, ja joissain vielä vaiheenkääntövipu. Tiedän, puhuin nyt "ulkoisesta olemuksesta". Jos tuollaiselle skemat löytyy niin elektroniikka ei ole ongelma, lähinnä siististi toteuttaminen. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
poppamies 05.05.2005 17:26:05 | |
---|
...Jos tuollaiselle skemat löytyy niin elektroniikka ei ole ongelma, lähinnä siististi toteuttaminen. Ei kannata. Edullisimmat Fishman etuvahvistin sydeemit saa alle 100€ Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY! |
Joel Harald 05.05.2005 17:27:39 (muokattu 05.05.2005 17:38:06) | |
---|
Ei kannata. Edullisimmat Fishman etuvahvistin sydeemit saa alle 100€ Mistä? EDIT: Anteeksi puusilmä iskee taas, sivujen mukaan näyttäisi Millbrookilta saavan. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
Tim 05.05.2005 19:51:58 | |
---|
|
duane 05.05.2005 20:56:11 | |
---|
jos kitaraa alkaa itse tekemään, niin ainakin itse toteuttaisin sen siten, että kitaraan itseensä ei tule mitään "ylimääräisiä" osia. Jos se elektroniikka on mukaan saatava, niin piezo tai b-band tallaan, jakki piiloon hihnatappiin ja preamp mieluiten ulkoiseksi (tai vaihtoehtoisesti outputjackin sisäinen versio)... Kitara on kuitenkin paljon akustisemman tuntoinen ilman rumaa muovimööpeliä kyljessä... Roudarikin on ihminen. |
Joel Harald 05.05.2005 21:52:02 (muokattu 05.05.2005 21:52:54) | |
---|
jos kitaraa alkaa itse tekemään, niin ainakin itse toteuttaisin sen siten, että kitaraan itseensä ei tule mitään "ylimääräisiä" osia. Jos se elektroniikka on mukaan saatava, niin piezo tai b-band tallaan, jakki piiloon hihnatappiin ja preamp mieluiten ulkoiseksi (tai vaihtoehtoisesti outputjackin sisäinen versio)... Kitara on kuitenkin paljon akustisemman tuntoinen ilman rumaa muovimööpeliä kyljessä... Hyviä ideoita, mutta tuo volumehanikka kyljessä on aika tarpeellinen livekäytössä. Kaikenlisäksi ulkoinen preamp on aika kehno jos joutuu esim. tuon langattoman kanssa soittamaan. Ps: Niin ja älkää nyt vaa alkako valittamaan että langaton on turha. Kyseinen kapine oli kätevä kun soitin näytelmässä kitaraa ja lavalta piti juosta pois, ei ihan vauhdissa revitä piuhaa irti. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
Roberto 06.05.2005 09:31:54 | |
---|
jos kitaraa alkaa itse tekemään, niin ainakin itse toteuttaisin sen siten, että kitaraan itseensä ei tule mitään "ylimääräisiä" osia. Jos se elektroniikka on mukaan saatava, niin piezo tai b-band tallaan, jakki piiloon hihnatappiin ja preamp mieluiten ulkoiseksi (tai vaihtoehtoisesti outputjackin sisäinen versio)... Kitara on kuitenkin paljon akustisemman tuntoinen ilman rumaa muovimööpeliä kyljessä... B-bandin A1 ja A2 preampit on hihnatapin jatkeena joten kylkeen ei tarvita mitään holtittomia muoviklönttejä. Ulkoinen etunen on sikäli ongelmallinen että korkeaohmista mikkisignaalia ei häiriöiden ym. takia voi vedellä kovin pitkiä matkoja. Ja pietsoista kannattaa pysyä niin kaukana kun ikinä voi ellei tarkoituksena ole emuloida jotain kasari-Takaminen kilkatusta. |
poppamies 06.05.2005 10:20:48 | |
---|
...Ja pietsoista kannattaa pysyä niin kaukana kun ikinä voi ellei tarkoituksena ole emuloida jotain kasari-Takaminen kilkatusta. No mutta. Mulla on nailonkielisessä Fishmannin Prefix etuvahvistin ja perinteinen Fishmannin tallapiezo. Kitaraa on jopa lainattu studiohommiin nimenomaan soundinsa takia. Ainakin nailonkieliselle piezo soppi hyvin. Metallikieliselle piezo saattaa olla vähän kireä. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY! |