Aihe: passiivi ja aktiivi
1 2 3 4
hemmo
05.05.2005 09:56:54

Ihme spedeilyksi mennyt koko palsta.NIH.

Äh, sekoitat ns. spedeilyn häröilyyn sekä älämölöön. Aivan eri asia on. Munsta.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
poppamies
05.05.2005 11:02:52

..Olenkin joskus fantasioinut bassosta, jossa olisi yksi kolmiasentoinen kytkin: Volat täysillä/volat täysilla ja yläpää leikatt/ mute. Sillä pärjäisin, luulen.

Tuo on aika hyvä idea. Haeppa patentti! Hyvin pärjäisi. Sekavimmillaan mulla oli Jazzissa series/parallel kytkin. Silloin soundi oli aivan hukassa. Jos haluaa "fat" soundin niin pitää hommata Presari j.ne.Eri kitara eri soundiin on järkevin tapa hoitaa tuo äänimaailma.
Muistan että Rick Turner jossain palstassaan kerran sanoi että "ultimate" soundi lähtee kun volapotikkakin lähtee ja on suorat linjat.
Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY!
absqua
05.05.2005 11:05:49
Olenkin joskus fantasioinut bassosta, jossa olisi yksi kolmiasentoinen kytkin: Volat täysillä/volat täysilla ja yläpää leikatt/ mute. Sillä pärjäisin, luulen.

Stäkkipotikoilla ton saisi hoidettua niin että olisi vielä säätöoptiokin olemassa takataskussa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
05.05.2005 11:11:40

Stäkkipotikoilla ton saisi hoidettua niin että olisi vielä säätöoptiokin olemassa takataskussa.

Kävin tuossa juttelemassa Paasosen kanssa Musarista, ja sanoi ettei näkisi mitään esteitä sille että voisi kytkimellä ohittaa tuon aktiivielektroniikan kokonaan. se mikkihän siinä on passiivi. Juuri tuollaista nostopotikkaa ehdotti siihen. Siten siinä olisi myös passiivimode pelkällä volumesäädöllä. Ja yhden potikan vaihdolla selviäisi. Voisi olla ihan kätevä, tälläkin hekellä on kaksi aktiivisbassoa ja vain yksi patteri...
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Karlsson
05.05.2005 11:11:51
Tuo on aika hyvä idea. Haeppa patentti! Hyvin pärjäisi. Sekavimmillaan mulla oli Jazzissa series/parallel kytkin. Silloin soundi oli aivan hukassa. Jos haluaa "fat" soundin niin pitää hommata Presari j.ne.Eri kitara eri soundiin on järkevin tapa hoitaa tuo äänimaailma.
Muistan että Rick Turner jossain palstassaan kerran sanoi että "ultimate" soundi lähtee kun volapotikkakin lähtee ja on suorat linjat.

Muistaakseni tolla Zarmolla on erihienoon Columbus bassoon modattu potikoiden tilalle kytkimet. Katotaan, jos sais sen kertomaan käyttökokemuksistaan.
"Ainoa mikä erottaa sut trollista, on se että sä kuulut sbassomumoihin, joku muu käyttäjä saisi kunnolla satikutia jatkuvasta vittuilusta. Eikös sulle riitä Faq-ketju ja DADA, onko pakko myös terrorisoida tavallist keskustelua?" -Niskis
Karlsson
05.05.2005 11:12:44
Kävin tuossa juttelemassa Paasosen kanssa Musarista, ja sanoi ettei näkisi mitään esteitä sille että voisi kytkimellä ohittaa tuon aktiivielektroniikan kokonaan. se mikkihän siinä on passiivi. Juuri tuollaista nostopotikkaa ehdotti siihen. Siten siinä olisi myös passiivimode pelkällä volumesäädöllä. Ja yhden potikan vaihdolla selviäisi. Voisi olla ihan kätevä, tälläkin hekellä on kaksi aktiivisbassoa ja vain yksi patteri...

Hmm, passiivi-musari...
"Ainoa mikä erottaa sut trollista, on se että sä kuulut sbassomumoihin, joku muu käyttäjä saisi kunnolla satikutia jatkuvasta vittuilusta. Eikös sulle riitä Faq-ketju ja DADA, onko pakko myös terrorisoida tavallist keskustelua?" -Niskis
Teijo K.
05.05.2005 11:15:15

Muistaakseni tolla Zarmolla on erihienoon Columbus bassoon modattu potikoiden tilalle kytkimet. Katotaan, jos sais sen kertomaan käyttökokemuksistaan.

No minulla on Paula ihan ilman niitä kytkimiäkin. Ainoa trapeli oli niillä keikoilla joissa oli myös nauhaton mukana. Mutta tein sellaisen A/B boksi jolla sai siis polkaisemalla valita kumpi sbasso on käytössä. Hyvin pelasi. Ulostulemaa tuntuu olevan normaalia enemmän, jopa aktiivi EMG mikiksi. Kenelle sopii kenelle ei, minulle passaa hyvin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Teijo K.
05.05.2005 11:23:47

No minulla on Paula ihan ilman niitä kytkimiäkin. Ainoa trapeli oli niillä keikoilla joissa oli myös nauhaton mukana. Mutta tein sellaisen A/B boksi jolla sai siis polkaisemalla valita kumpi sbasso on käytössä. Hyvin pelasi. Ulostulemaa tuntuu olevan normaalia enemmän, jopa aktiivi EMG mikiksi. Kenelle sopii kenelle ei, minulle passaa hyvin.

Niin juu. Lisäksi kun ainoa tapa säätää volumea, on soittaa lujempaa tai hiljempaa niin sit tulee dynamiikkaa treenattua melkoisesti. En ole vielä löytänyt yhtän säröpedaalia mikä toimisi tuon potikattoman sbasson kanssa. Se saa ne kaikki kyykkämään aivan totaalisesti. Tuo Behkun mikkietunen toimii kun laittaa sisääntuleman noin millin verran auki.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
absqua
05.05.2005 13:26:05
Niin juu. Lisäksi kun ainoa tapa säätää volumea, on soittaa lujempaa tai hiljempaa niin sit tulee dynamiikkaa treenattua melkoisesti.

Ei kai kukaan tosielämässä "soita hiljempaa" vääntämällä bassosta volumea alas?? Sormet on sitä dynamiikkaa varten IMO.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
05.05.2005 13:34:05

Ei kai kukaan tosielämässä "soita hiljempaa" vääntämällä bassosta volumea alas?? Sormet on sitä dynamiikkaa varten IMO.

Kuulemma jotkut niin tekee. Miulla on aina ollut volumet täysillä niissä bassoissa missä sellinen on. Siksi ne potikat tuosta jätinkin pois.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
hemmo
05.05.2005 13:43:34

Omista passiivisistani en kyllä vähennä volaa koskaan. Mites aktiivipelien käyttäjät?
Niskamies
05.05.2005 13:57:46
Omista passiivisistani en kyllä vähennä volaa koskaan. Mites aktiivipelien käyttäjät?

Mulla on aktiivibassoissa aina täysillä, niinkuin passiivibassossakin.
Meitsi on meshissä.
poppamies
05.05.2005 13:59:33 (muokattu 05.05.2005 13:59:53)

Ei kai kukaan tosielämässä "soita hiljempaa" vääntämällä bassosta volumea alas?? ...

Voi olla eri asiasta kyse mutta on joitain tilanteita missä jätän pienen säätövaran tuon volumen suhteen. Siis en laita aivan täysille jos: kyseessä on ensimmäinen setti eikä oikein ole ollu aikaa soundchekkiin ja pienellä lavalla bassokamat on kiipparisoittajan ja rumpujen välissä niin että ei pääse helposti säätämään yhtään mitään. Toki pystyy aina soittamaan hiljempaa mutta toisinpäin ei.
Myytävänä 300W Fenderin nuppi! MYYTY!
Wil-J
05.05.2005 14:47:47

Mulla tossa AVssa nyt on viikon ajan toiminut sellanen että aktiivi asennossa volaa pois sbassosta ja täysille vola kun pistä passiiville. Näin kun tekee niin saa sen volumen molemmilla yhtä kovaksi. Saa nähdä miten tulevaisuudessa.
Zarmo
05.05.2005 15:05:33

Jeh! Eli siinä on kaks mikkiä, molemmille oma kytkin. Ei se soundi ainakaan huonontunu potikoiden poistosta ja eivätpä enää rahise ja pätki.
Lukekaa runoutta
"Mitä isompi kotelo, sitä isompi soitin"
Niskamies
05.05.2005 16:22:31
Mulla tossa AVssa nyt on viikon ajan toiminut sellanen että aktiivi asennossa volaa pois sbassosta ja täysille vola kun pistä passiiville. Näin kun tekee niin saa sen volumen molemmilla yhtä kovaksi. Saa nähdä miten tulevaisuudessa.

Jos sulla on äänensäädöt nollissa, niin muuttuuko äänenvoimakkuus jos laitat aktiiviasennosta passiiviasentoon?
Meitsi on meshissä.
2541
05.05.2005 19:26:34

Sekavimmillaan mulla oli Jazzissa series/parallel kytkin. Silloin soundi oli aivan hukassa. Jos haluaa "fat" soundin niin pitää hommata Presari j.ne.

Hukassa? Series -asento toimii minusta Jazzissa oikein hyvin, harvoin tulee muuta asentoa edes käytettyä.

Ei kai kukaan tosielämässä "soita hiljempaa" vääntämällä bassosta volumea alas??

John Wetton kuulemma teki noin 70 -luvulla, ainakin jos Frippiä on uskominen. Samoin myös John Entwistle. Tosin heidän vahvistimien volumepotikoiden asetuksilla taisi basson volumen säätö vaikuttaa lähinnä särön määrään!;)
KMT
05.05.2005 21:10:24

En ikinä pidä volaa täysillä. Häipyy kauheimmat diskantit sillä tavalla ja on varaa nostaa hiukan volaa jos tulee sbassosoolo.
Sentään sain kokea KMT:n ihailut ja mulle laulettiin Ressua. Tarviiko sitä ihminen muuta? -Jenka
hemmo
05.05.2005 22:04:49

En ikinä pidä volaa täysillä. Häipyy kauheimmat diskantit sillä tavalla ja on varaa nostaa hiukan volaa jos tulee sbassosoolo.

Sulla mitään bassosooloja ole, kun polkka/humppa/jenkka-musassa vedät vaihtobassoa pelkästään. Uumpah!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)