Aihe: Leo Brouwer
1 2 3
arcana
13.04.2003 00:21:45
Olettekos soittaneet moisen säveltäjän biisejä? Oon tässä soittanut tuon etydejä kahta (Etudes simples VI ja X) niin aika velmun kuuloisia ovat. Tiedättekös jotain samaisen henkilön tekemiä kitarabiisejä joiden nuottia voisi lähteä metsästämään?
mklami
13.04.2003 10:03:51 (muokattu 13.04.2003 10:04:54)

Olettekos soittaneet moisen säveltäjän biisejä? Oon tässä soittanut tuon etydejä kahta (Etudes simples VI ja X) niin aika velmun kuuloisia ovat. Tiedättekös jotain samaisen henkilön tekemiä kitarabiisejä joiden nuottia voisi lähteä metsästämään?

Brouwer (s. 1939) on eräs suurimpia kitarasäveltäjiä koskaan, ja vienyt kitaran ilmaisuskaalaa rajusti eteenpäin. Brouwer on säveltänyt yli 300 kitarateosta, joten valinnanvaraa on :)

Ite oon soittanut myös noita Etudes Simples -kokoelmia, niitähän on yhteensä 4, jokaisessa 5 etydiä. Brouwer on säveltänyt sekä soolokitaramusiikkia että kitarakonserttoja, ja pienempiä kamarimusiikkikokoonpanoja kitaralle siltä väliltä. Seuraavat soolokitaralle sävelletyt biisit ovat mahtavia (mutta eivät mitään helppoja):

Danza Caracteristica (soitin tota pari-kolme vuotta sitten, tosi upea biisi :)

La Espiral Eterna

Tres Apuntes

Elogio De La Danza

Preludios Epigramaticos (tästä sarjasta oon muutamaa biisiä soittanu)

jne...

Brouwerilla on tosiaan mielettömästi erilaisia ja tyylisiä kitarasävellyksiä, joten valinnanvaraa riittää :)
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
mklami
13.04.2003 20:06:02

Minkähän tasoisia teoksia noi on? Itse olen vasta yhtä ykköskurssin tasoista biisiä soittanut (Sons de Carihöes - Joäo Pernambuco (tai joku tollanen))
Että jos noi jotain mahdottomia on niin ei viitsisi yrittää. :P -- Mutta tuolla tyypillä on kyllä melko hauskoja biisejä 8) Onko tuon musiikkia cd:llä missään?

Brouweria löytyy vaikka kuinka paljon CD:llä, ja mm. suomalaien kitarataiteilija Timo Korhonen on levyttänyt monta levyä, joilla on mukana myös Brouwerin musiikkia (Ondine-levymerkille, www.ondine.fi)

On noi aika vaikeita biisejä, ite soitin Danza Caracteristicaa I kurssin jälkeen, ja mielestäni noi muut on sitä vaikeampia.
18is9
25.04.2003 08:01:44

Että jos noi jotain mahdottomia on niin ei viitsisi yrittää. :P Ja muutenkin kun oon nyt pari kuukautta klassista vasta soittanut kitaralla niin ihan kaikki ei ymmärrettävistä syistä lähde.

Kuten mklami totesikin niin kyllä noi Leon biisit ovat suurimmaksi osaksi aika perskeleen vaikeita.

Minustakin Brouwer on kyllä yksi kaikkien aikojen kovimmista kitarasäveltäjistä. Harmi vain kun suurin osa biiseistä on niin pahoja että pitäisi olla hirmuinen tekniikka niiden soittamiseen.
18is9
25.04.2003 08:03:15

mm.suomalaien kitarataiteilija Timo Korhonen on levyttänyt monta levyä, joilla on mukana myös Brouwerin musiikkia

Eikös se Brouwerin Helsinki-konsertto ollut muuten omistettukin Timo Korhoselle?
mklami
25.04.2003 17:34:15

Eikös se Brouwerin Helsinki-konsertto ollut muuten omistettukin Timo Korhoselle?

Joo, on. Timon levytys siitä on todella upea, ja levyllä on muutakin Brouwerin musiikkia (B:n sovituksia Albenizin Iberia-sarjasta ja 7 Beatles-sovitusta kitaralle ja jousille).
arcana
26.04.2003 00:45:28
Mulla on se levy nyt lainassa kirjastosta ja on melkoisen positiiviselta vaikuttanut kun kuuntelin. Pitää syventyä tarkemmin jahka ehdin.
Hubert
17.06.2003 20:56:42 (muokattu 17.06.2003 20:57:47)
Olin kerran mukana soittamassa Leo Brouwerin kvintettoa kitaralle ja jousikvartetille, näppärä, ja aika vaativa teos yhteissoitollisesti. Alttvoiulistina siinä siis. Niitä muuten lienee useampia näitä kvintettojakin, vai mitä?
myykää edes yksi keikka
Ze Kink
31.12.2003 20:11:15
Itse tykkään Brouwerista oikein paljon, varmaankin kaikki etydit on tullut soiteltua ja nyt on soitossa tämä "Deux thèmes populaires cubains"
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
PoLFus
05.01.2004 20:34:05

Itse pidän! Ajattelin tuohon 2/3 ehkä ottaa mukaan se kuudes. Jeps näin on.
~ 7ender $tratocaster ~
Ze Kink
18.01.2004 17:19:33 (muokattu 18.01.2004 17:26:16)
Itse pidän! Ajattelin tuohon 2/3 ehkä ottaa mukaan se kuudes. Jeps näin on.

Iikh, mua taas odottaa 3/3... Toivottavasti se ei oo kovin vaikea.
EDIT: Mäkin muuten soitin ton kuudennen 2/3sessa ja pääsin läpi. Opintokirjassa lukee arvosana 4/5 (kiitettävä). Kannattaa se kyllä soittaa jos sen osaa.
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
PoLFus
01.04.2004 08:08:15

Iikh, mua taas odottaa 3/3... Toivottavasti se ei oo kovin vaikea.
EDIT: Mäkin muuten soitin ton kuudennen 2/3sessa ja pääsin läpi. Opintokirjassa lukee arvosana 4/5 (kiitettävä). Kannattaa se kyllä soittaa jos sen osaa.

Jep. Sen teen. Opettajani sanoi, että mulla on hyvin realististiset mahdollisuudet vuoden päästä 3/3 - tutkintokin.

Teoria 3/3 meinaan tehdä tänä keväänä.
~ 7ender $tratocaster ~
Ze Kink
03.04.2004 15:05:20 (muokattu 03.04.2004 15:08:19)
Jep. Sen teen. Opettajani sanoi, että mulla on hyvin realististiset mahdollisuudet vuoden päästä 3/3 - tutkintokin.

Teoria 3/3 meinaan tehdä tänä keväänä.

Muahahaa, sitten sulla alkaa Ymt! Toi teorian 3/3 ei ollu läheskään niin vaikea kun luulin, sain muistaakseni laulustakin 4, tosin harjottelin siihen "Aika paljon", sitä ennen olleesta laulukokeesta kun tuli 1½ (Hymiö). Rytmijutusta tuli 5 kuten melkein aina (Ainakin ne aiemmat arvosanat joita muistan on ollu 5. Näköjään aktiivisesta pöytärummutuksesta on hyötyä).

EDIT: Selvennys..
PoLFus
09.04.2004 22:07:34

Muahahaa, sitten sulla alkaa Ymt! Toi teorian 3/3 ei ollu läheskään niin vaikea kun luulin, sain muistaakseni laulustakin 4, tosin harjottelin siihen "Aika paljon", sitä ennen olleesta laulukokeesta kun tuli 1½ (Hymiö). Rytmijutusta tuli 5 kuten melkein aina (Ainakin ne aiemmat arvosanat joita muistan on ollu 5. Näköjään aktiivisesta pöytärummutuksesta on hyötyä).

EDIT: Selvennys..

jees. mä oon soittanut viitisen vuotta rumpuja ja uto rytmipuoli on hanskassa. pitänee tuota laulua vähän reenailla.
~ 7ender $tratocaster ~
Laggy
06.05.2004 12:56:50
Itselle Brouwer on ollut hyvinkin tärkeä säveltäjä. Musiikkiopistoaikoina harjottelin Brouwereita aina niin paljon kun lähti, ja jotkin Fernando Sorin kamat menuetit pysyivät läksynä puoli vuotta. Kamalin biisi oli Ruotsin lahjan, Hilding Hallnäsin Leikki jota tahkottiin aikanaan kauan.

2/3 ja 3/3: ssa soitin kummassakin pari Brouwerin biisiä ja putkeen meni. Yllättäen muu ohjelmisto ja etenkin asteikot vähän laskivat arvosanaa.. kolmonen tuli. Ai niin ja Prima Vistasta 5 pakko vähän leuhkia.
Leatherman
08.05.2004 14:18:23
Itse tykkään Brouwerista oikein paljon, varmaankin kaikki etydit on tullut soiteltua ja nyt on soitossa tämä "Deux thèmes populaires cubains"

Tämä on kiva biisi soitella. On muuten tehty lastenlaulusta se alku. Kaiketi jollain John Williamsin levylläkin oli versio tästä..

En nyt itse heti muista mitä kaikkea Brouweria osaan, mutta joitain..
Without music, life would be a mistake. -Friedrich Nietzsche (KK), (EVVK-AAjuniori)
Guitargirl1
09.05.2004 00:34:56
Itselle Brouwer on ollut hyvinkin tärkeä säveltäjä. Musiikkiopistoaikoina harjottelin Brouwereita aina niin paljon kun lähti, ja jotkin Fernando Sorin kamat menuetit pysyivät läksynä puoli vuotta. Kamalin biisi oli Ruotsin lahjan, Hilding Hallnäsin Leikki jota tahkottiin aikanaan kauan.

2/3 ja 3/3: ssa soitin kummassakin pari Brouwerin biisiä ja putkeen meni. Yllättäen muu ohjelmisto ja etenkin asteikot vähän laskivat arvosanaa.. kolmonen tuli. Ai niin ja Prima Vistasta 5 pakko vähän leuhkia.

Toi Hallnäsin Leikki on kyllä aika mielenkiintoinen biisi.... Ihan ekaa kertaa kun kuulin niin tuntui että tulee paha olo tollasesta kappaleesta! Mutta kyllä se sitten siitä kun joutui soittelemaan sitä vähän enemmän....
Laggy
09.05.2004 15:31:49
Toi Hallnäsin Leikki on kyllä aika mielenkiintoinen biisi.... Ihan ekaa kertaa kun kuulin niin tuntui että tulee paha olo tollasesta kappaleesta! Mutta kyllä se sitten siitä kun joutui soittelemaan sitä vähän enemmän....

Niin ei siinä mitään ihan hieno kappale varmasti.. ei vaan oikein iskenyt silloin.
plamppu
15.05.2004 20:34:25
Niille joita kiinnostaa, niin Brower on tehnyt myös uuden etydikokoelman (etydes simples nuevos), jota ei kylläkään ole ainakaan tietääkseni kansainvälisesti julkaistu. Aika monet kopiot käsikirjoituksista toisin Suomestakin jo löytyy (itseltänikin jo yhdet).

Kyseessä on sarja (9? kappaletta) helppoja etydeitä, osa ehkä helpompiakin kuin aiemmissa sarjoissa. Kappaleet ovat kukin omistettu tietylle säveltäjälle (mm. Sor,Villa-Lobos, Tarrega) ja lainaavat kyseessä olevan säveltäjän tyylistä ja teemoista. Kaikki etydit eivät ehkä ole niin mielenkiintoisia kuin aikaisemmissa sarjoissa, mutta toisaalta joukussa on todella helmiä kappaleita, joten ehdottomasti kannattaa tutustua jos vain saa sarjan käsiinsä.
Timo Korhonenkin on kai aikeissa jossain vaiheessa levyttää ko. etydit ja on esittänyt yksittäisiä kappaleita jo konserteissaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)