efunkelist 04.05.2005 22:17:50 | |
---|
Kerroinpa eräälle kaverille että aion rakentaa 4x12" kitarakaapin josta saa kytkimellä valittua mitkä kaiuttimet ovat päällä. Tähän hän heti nohevasti vastasi että passiiviset elementit vaikuttavat kaiuttimen sointiin, aionko osastoida kaappia mitenkään? No en kyllä aatellu sellasta tehä.. Takuulla ne ei-kytketyt kaiutinelementit vaikuttavat mutta minkä verran? Tai miten? Ei varmaan kitararokissa ole niin väliäkään kun tämähän on muutenkin anti-hifistelyä? ;) Mulla tulee ekana mieleen että ne toimisi "dynaamisina refleksiaukkoina" (mitä sitten meinaiskaan..) mutta se johtuukin siitä että mun pitäisi olla jo nukkumassa! :D |
Teijo K. 04.05.2005 22:23:54 | |
---|
Kerroinpa eräälle kaverille että aion rakentaa 4x12" kitarakaapin josta saa kytkimellä valittua mitkä kaiuttimet ovat päällä. Tähän hän heti nohevasti vastasi että passiiviset elementit vaikuttavat kaiuttimen sointiin, aionko osastoida kaappia mitenkään? No en kyllä aatellu sellasta tehä.. Takuulla ne ei-kytketyt kaiutinelementit vaikuttavat mutta minkä verran? Tai miten? Ei varmaan kitararokissa ole niin väliäkään kun tämähän on muutenkin anti-hifistelyä? ;) Mulla tulee ekana mieleen että ne toimisi "dynaamisina refleksiaukkoina" (mitä sitten meinaiskaan..) mutta se johtuukin siitä että mun pitäisi olla jo nukkumassa! :D Passiivisäteilijänähän ne toimii. Botnea lisää jonkunverran. |
projekti 04.05.2005 22:33:10 | |
---|
Passiivisäteilijänähän ne toimii. Botnea lisää jonkunverran. Jep, mutta normaaliin passiivielementtiin verrattuna vähän vähemmän koska niissä on magneetti jarruttamassa puhekelan ja sitä kautta elementin liikettä. Minusta siitä ei ole mitään haittaa. Kunhan otat huomioon impedanssin muuttumisen kytkimen eri asennoissa, ettei pääte kärähdä. Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
Botnea lisää? EI haittaa :) Vähän jotain tuontapaista kyllä ajattelinkin siitä seuraavan... Kunhan otat huomioon impedanssin muuttumisen kytkimen eri asennoissa, ettei pääte kärähdä. Tämä hoidetaan tehovastuksilla jotta kuorma vahvistimelle pysyy öbauts vakiosti 8ohm nurkilla. Siitä en sitten tiedä onko sillä kummoista vaikutusta soundiin kun yksi tai kaksi kaiutinta korvataan resistiivisellä kuormalla. Periaatteessahan kun tekeleestäni 3 kaiutinta neljästä kytketään pois niin se vastaa bridged-t attenuaattoria jolloin se yksi elementti soi 6dB hiljempaa ja vähän sävyttyneemmin kuin yksistään. Tämä ongelma taas poistetaan ylimääräisillä inputeilla kaiuttimessa. Tarvittaessa se on siis vaikka nelikanavainen kaiutin (!) Ei hitto jos mä siitä oikeasti tuollaisen teen niin sitten on kyllä pakko kokeilla jotain häröä chorusta rakentaa joka perustuu neljään erilliseen vahvistimeen :D |
Vapour 05.05.2005 12:54:15 (muokattu 06.05.2005 15:00:16) | |
---|
Onko joku muuten kokeillut vars. pasiivisäteilijän käyttöä kitarakaapissa? EDIT: lyhyellä googlettamisella en löytänyt ensimmäistäkään (ei-basso- )kitarakaappia, jossa passiivisäteilijää olisi käytetty, edes Lontoonkielisiltä sivuilta... mistä lie johtuu. Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut |
Teijo K. 05.05.2005 13:39:39 | |
---|
Onko joku muuten kokeillut vars. pasiivisäteilijän käyttöä kitarakaapissa? Varsinaisen en, mutta taannoin oli 12"+15" bassokaapistani 15" rikki. Senverran botnea lisäsi että eron huomasi jos elementin korvasi vanerilevyllä. |