Aihe: URALTONE jr
1 2 3 4 5 6 7 8 911 12 13 14 15
niskel
03.05.2005 11:38:47
Kiitos tiedoista. Tuo V30 ei ole edes kaikkein herkin kaiutin (100dB), joten vielä vähän herkemmällä ämyrillä luulisi ainakin tehot riittävän. Itse olen ajatellut teettää Uraltonen kaveriksi puoliksi avoimen 2x12 kaapin jos/kun Uraltonen sarjan hankin.

Itselläkin kiinnostaisi rakentaa juuri tuollainen 2x12 kaappi. Mitä hyötyä tarkkaan ottaen on kahden elementin käytöstä? Herkkyys on suurempi? Vaikutus soundiin? Entä jos on kaksi erilaista elementtiä, vaikka V30 ja Green Back?
Pertsa
03.05.2005 12:25:34
Itselläkin kiinnostaisi rakentaa juuri tuollainen 2x12 kaappi. Mitä hyötyä tarkkaan ottaen on kahden elementin käytöstä? Herkkyys on suurempi? Vaikutus soundiin? Entä jos on kaksi erilaista elementtiä, vaikka V30 ja Green Back?

Ei siinä oikeastaan mitään ihmeellisempää ole kuin että 2x12 kaapissa on luonnollisesti isompi ja leveämpi saundi kuin 1x12:ssa. Itse ajattelin puoliavointa tai sellaista, jossa on irrotettava takalevy, jolloin kaappi on monipuolisempi. Takaa avoin ei ole ihan niin suuntaava kuin umpinainen. Toisaalta, jos haluaa vähän töpäkämpää saundia, niin takaa suljettu on siihen parempi.

Elementtien herkkyydet ei mielellään saisi olla liian kaukana toisistaan, jolloin herkempi ämyri jyrää toisen, ellei sitä nimenomaan haluta. Eikös Greenback ja V30 ole aika kaukana toisistaan siinä suhteessa, V30:n ollessa herkempi? Usein kaiuttimia yhdistelemällä saa luonnollisesti täyteläisemmän soundin, varsinkin jos käyttää kahta aika erilaista elementtiä. Se on sitten taas eri asia, mikä kuullostaa hyvältä. Aika pitkälle mieltymyksistä kiinni.

Niin ja en todellakaan ole mikään expertti näissä asioissa. Joku viisaampi voi korjata meikäläisen jorinoita ja antaa lisätietoja...
niskel
03.05.2005 18:40:37

Elementtien herkkyydet ei mielellään saisi olla liian kaukana toisistaan, jolloin herkempi ämyri jyrää toisen, ellei sitä nimenomaan haluta. Eikös Greenback ja V30 ole aika kaukana toisistaan siinä suhteessa, V30:n ollessa herkempi? Usein kaiuttimia yhdistelemällä saa luonnollisesti täyteläisemmän soundin, varsinkin jos käyttää kahta aika erilaista elementtiä. Se on sitten taas eri asia, mikä kuullostaa hyvältä. Aika pitkälle mieltymyksistä kiinni.

Näkyy niillä 3 db herkkyys ero olevan. Ehkä Greenback olisi itselleni sopivampi siinä mielessä, että haen hyvää putkivahvistinta kerrostaloon. Saapa ajettua epäherkempiä kaiuttimia kovemmilla tehoilla.
niskel
03.05.2005 19:29:48
Tuo kolme debbaa on hiinä ja hiinä. Mulla oli v30 ja g12m parina, ja kyllähän tuo greenbäk vähän jäi jalkoihin. G12h on hyvä ja tasapainoinen pari v30:lle.

Tosin... jos kerrostalossa meinaat soitella, niin suosittelen ihan vaan yhtä ämyriä. Yhdellä watilla saat yhdestä ämyristä sen jotakuinkin sata desibeliä metrin päähän. Kahdella ämyrillä äänenpaine ei juuri nouse (+3dB) sikäli kun teho pysyy samana, mutta yhdelle ämyrille menevä wattimäärä puolittuu. Se taas on ongelma siinä mielessä, että nuo 12 tuumaiset ämyrit soivat merkittävästi paremmin watilla kuin puolella.

Kiitos vinkistä. Saatan silti laittaa 2 elementtiä, sillä eihän sitä tiedä jos joskus tarvii kyseistä kaappia ihan lavallakin. Tässä talossa on kuitenkin todella hyvän tuntuinen äänieristys ja käytäväänkin mennessä on olohuoneesta kolme ovea välissä, joten ei se mökä sinnekkään juuri kuulu.

Mutta katsotaan nyt ja mietitään rauhassa. Tarkoitus on tehdä kerralla hyvä laite ja kaappi.
javia
03.05.2005 20:54:50
Tuo V30 ja G12H yhdistelmä on todella hyvä. Mun uutukaisessa DIY styrkkarissa on tuo yhdistelmä ja TOIMII.
Dr.Z käyttää kaapeissaan tätä yhdistelmää myös...
Vehkeitten räpläys kuulluu asiaan...
efunkelist
04.05.2005 21:44:44

Niskel, kun olet rakentamassa skåbea itse niin oisko tässä ideaa?
- UraltoneJR:ssä on 4 ja 8ohm ulostulot. Rakennat kahdesta 8ohm kaiuttimesta sen kaappis (vaikka v30+g12h tai g12m+bluealnico, eh?) ja laitat takapaneeliin kolme jakkia: kummallekin elementille omansa yksistään soitettaessa (8ohm) ja yksi tökkeli kun haluat molemmat soimaan (kytket ristiin, siis 4 ohm)
Jucciz
04.05.2005 21:50:39
- UraltoneJR:ssä on 4 ja 8ohm ulostulot. Rakennat kahdesta 8ohm kaiuttimesta sen kaappis (vaikka v30+g12h tai g12m+bluealnico, eh?) ja laitat takapaneeliin kolme jakkia: kummallekin elementille omansa yksistään soitettaessa (8ohm) ja yksi tökkeli kun haluat molemmat soimaan (kytket ristiin, siis 4 ohm)

Juuri tämmöisen kaapin meinaan teettää. Tai vaihtoehtoisesti vain yksi reikä ja asennutan 4-asentoisen kytkimen, jolla voi valita jompi kumpi elementti tai sitten molemmat sarjassa tai rinnan, eli 8ohm, 8ohm, 16ohm ja 4ohm valinnat.

Kumpiko olisi järkevämpi tapa? Neljä reikää vai neliasentoinen kytkin ja yksi reikä? Onko jollakulla kytkentäkaaviota edes jompaan kumpaan tapaukseen?
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
efunkelist
04.05.2005 23:02:42

Kumpiko olisi järkevämpi tapa? Neljä reikää vai neliasentoinen kytkin ja yksi reikä? Onko jollakulla kytkentäkaaviota edes jompaan kumpaan tapaukseen?

Mä voin vaikka ton kytkiksen sulle piirtää kun ensi viikolla taas istun junassa ja yritän keksiä matkalle tekemistä - ei ole monimutkainen juttu. Itse mieltäisin tuon 4-reikäisen vaihtoehdon kyllä paremmaksi koska on edes vähän yksinkertaisempi eikä sitä kuitenkaan räplätä kun vahvistin on päällä. Ja tuo kytkin voi hyvinkin olla sen kolmen jakin hintainenkin, vaikka ei puhuta kuin kolikoista... Sitäpaitsi kytkin voi kuluakin... Ja irtojakeilla saat stereomahdollisuudenkin käyttöön.
Jucciz
04.05.2005 23:39:18
Mä voin vaikka ton kytkiksen sulle piirtää kun ensi viikolla taas istun junassa ja yritän keksiä matkalle tekemistä - ei ole monimutkainen juttu. Itse mieltäisin tuon 4-reikäisen vaihtoehdon kyllä paremmaksi koska on edes vähän yksinkertaisempi eikä sitä kuitenkaan räplätä kun vahvistin on päällä. Ja tuo kytkin voi hyvinkin olla sen kolmen jakin hintainenkin, vaikka ei puhuta kuin kolikoista... Sitäpaitsi kytkin voi kuluakin... Ja irtojakeilla saat stereomahdollisuudenkin käyttöön.

Kuulostaa loistavalta. Arvostaisin kovasti, jos tuommoinen järjestyisi. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
niskel
05.05.2005 00:05:27

Kuulostaa erinomaisen hienolta idealta! Pitähän kytkistä tulemaan. Enpä itse edes huomannut ajatella koko mahdollistuutta.
efunkelist
05.05.2005 00:38:25

Pikku juttu tuo nyt on. Laitan linkkiä kunhan saan kuvan raaputettua...
Jucciz
05.05.2005 17:29:27
Pikku juttu tuo nyt on. Laitan linkkiä kunhan saan kuvan raaputettua...

Jeps. Tuo 16 ohmin reikäkin (sarjaankytkentä) olisi kiva, niin voisi testata tulevaa kaappia myös Orangen kanssa, se kun haluaa 16 ohmia. Siksi kaikki vaihtoehdot on syytä laittaa. Tuo on hyvä idea kyllä että jos on kaksi nuppia niin kaappia voi käyttää hätätilanteessa kummankin kanssa yhtä aikaa, eli yksi ämyri per nuppi, kunhan vaan kumpikin nupeista kelpuuttaa 8 ohmin kuorman.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
niskel
05.05.2005 20:22:16
Uraltonen nettikaupassa ei näyttänyt olevan V30 elementtiä 8 ohmisena, saako niitä sieltä silti tilattua? Helkkari kun tekisi jo mieli tilata paketti ja alkaa rakentamaan! :) Mutta ei auta kun odottaa töiden alkua vielä pari viikkoa... :(
k_laakso
05.05.2005 20:59:21
Uraltonen nettikaupassa ei näyttänyt olevan V30 elementtiä 8 ohmisena, saako niitä sieltä silti tilattua? Helkkari kun tekisi jo mieli tilata paketti ja alkaa rakentamaan! :) Mutta ei auta kun odottaa töiden alkua vielä pari viikkoa... :(

Kyllä sieltä löytyy kunhan painat itsesi siitä alakategorioiden kohdalta pelkkiin Celestionin elementteihin.
"Do you trust who I trust me, myself and I."
rijopu
08.05.2005 23:36:17
Tuli vaan mieleen, että voikohan bassoa soittaa Uraltonen läpi? Kitaralle suunnattuja transuvahvistimia voi soitella kunhan ei soittele täysiä, mutta mitä noi putkivehkeet tykkäävät moisesta?

Ajattelin vaan, joskos sitä Uralia voisi käyttää kotijameihin.
2 mainiota bassoa myytävänä! No, se on semmoista suomalaista... kalamies#14 >-)))>
Niskamies
08.05.2005 23:51:51
Tuli vaan mieleen, että voikohan bassoa soittaa Uraltonen läpi? Kitaralle suunnattuja transuvahvistimia voi soitella kunhan ei soittele täysiä, mutta mitä noi putkivehkeet tykkäävät moisesta?

Ajattelin vaan, joskos sitä Uralia voisi käyttää kotijameihin.

Uskoisin että voi, kunhan siihen laittaa bassoelementin. Eihän se itse vahvari ole moksiskaan matalista sävelistä, elementit taas ovat eri mieltä.
Meitsi on meshissä.
efunkelist
09.05.2005 21:41:32

Bassolle nuo uraltonen tehot ovat varsin mitättömät mutta kotisoitteluunhan ne kyllä riittää aivan mainiosti. Ite aion kyllä käyttää tulevaa uraltonea myös basson soittamiseen kotona. En sitte tiä niistä soundeista mutta senhän kokee sitten. Jos toimii linjasoitteluun keinokuorman kanssa niin sitten voisi rakentaa ihan bassokaapinkin sitä varten.
efunkelist
09.05.2005 23:04:17 (muokattu 09.05.2005 23:41:34)

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Sieltä dr.decibel's secrets -valikosta "speaker wiring diagrams" ... heleppoa. No piirsin nyt kuitenkin skemaa huvikseni. Nauttikaa ars goes paintbrush -taiteesta!

http://www.niskahiki.com/images/2x12-special.gif

EDIT: HUOMIO! Tuossa tuherruksessani sitten on otettava huomioon että tuollaisenaan se ei toimi. Joko tekee pelkästään 4ohm tai 16ohm jakin jos haluaa molempien kajarien soivan. Tällaisenaan tuo 4ohm liitäntä ei toimi, nimittäin kajareiden välillä oleva violetti piuha pitäisi laittaa ensin poikki vaikka kytkimellä. Teen siistityn version tuosta kuvasta kunhan jaksan...

EDIT2: Noniin, nyt on korjattu skemaa ja siistitty samalla. Tuossa on nyt huomattava se että jos valintakytkin on asennossa ON = 4 Ohm ja vahvari tökätään 16 ohm reikään niin oikarissa on ja voidaan grillata sähkönhajuista kabanossia. Jos jaksan niin teen sellaisen version jossa on vaikka kaksi jakkia ja valintakytkin:
A) Stereo 2x8Ohm
B) Mono 1x16Ohm
C) Mono 1x4 Ohm

Sitten ois niinq pim... vimpan päälle.
JTL
08.01.2006 15:42:18 (muokattu 08.01.2006 15:47:12)

Minua on alkanut todella paljon kiinnostamaan tuo Uraltone Jr:n hommaaminen / tekeminen.

Muutama kysymys löytyisi vaan aiheesta:
• Kuinka monimutkaista on tehdä tuollaisesta combo?
• Kannattaisiko comboon iskeä 1x12 vai 2x12?
• Mikä elementti toimisi hyvin tuon kanssa?
• Olisiko hankalaa lisätä tuohon efektiluuppi sekä Reverb?
• Entäs tehokkaampi versio, tyyliin ~50w?
http://bedimmed.kypara.net "Tummaa trashmetallia viiltävällä annostuksella tappavia melodioita!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)