Aihe: basismi
1 2 3
januz
11.04.2003 11:30:01
Eli ihan vaan ympäripyöreesti kyselen yleistä aiheeseen liittyvää, hiukan gallup tyyppisesti, basistien basismeja: kuinka paljon treenatte, kuinka säännölisesti ja minkälaisia harjoituksia? Tekniikkaa, teoriaa, biisejä? Mihin keskityt biiseissä, ja mitkä harjoitukset koet hyödyllisimmiksi?
Basismi
11.04.2003 11:51:31
Eli ihan vaan ympäripyöreesti kyselen yleistä aiheeseen liittyvää, hiukan gallup tyyppisesti, basistien basismeja: kuinka paljon treenatte, kuinka säännölisesti ja minkälaisia harjoituksia? Tekniikkaa, teoriaa, biisejä? Mihin keskityt biiseissä, ja mitkä harjoitukset koet hyödyllisimmiksi?

Tää oli selvästi mulle suunnattu...
Treenaan liian vähän, noin kerran viikossa jos sitäkään. Yksin treenatessa tulee yritettyä kaikenmaailman tilutuksia, ettei tekniikka vallan hyytyisi. Bändin kanssa taasen homma menee lähinnä mielenkiintoisten bassolinjojen kehittämiseen, vaihtelevalla menestyksellä. Ja rumpalin kanssa treenatessa groovaamiseen, tietysti. Biisejä tulee treenattua jos tulee uusia hyviä biisejä vastaan.

Hyvää treeniä on myös pitää korvat auki ja kuunnella mahdollisimman monenlaista musaa.
hemmo
11.04.2003 11:56:36

No hitto, Basismi kirjoitti suoraan minun suullani. Noin se menee mullakin. Lisäksi yritän kehitellä hyviä riffejä.
Kamalistani ei mahdu tähän.
poppamies
11.04.2003 12:08:05

Mulla on kaks bändiä. Molempien kanssa treenataa kerran viikossa n. 3-4h kerralla, eli yhteensä n. 7-8 h/viikossa.
Lisäksi teen paljon bassotabuja, ehkä n. 5 h/viikossa.
Pyrin yleensä tekemään bassotabut kaikkiin kappaleisiin mitä soitamme. Molemmat bändit on cover bändejä.Harjoitteleen basso osuudet samalla kun teen tabut.
En harjoittele mitään tekniikkaa erikseen. Jos basisti huolehtii harmonioista ja rytmistä niin homma on hanskassa, ja nämät on minun mielestä tärkeimmät asiat.
"G-strings are for strippers"
Karlsson
11.04.2003 12:54:47 (muokattu 11.04.2003 12:55:17)
Mä oon ihan täyspäivä basisti. Kotosalla on basso kädessä kokoajan. Teoriaa yritän hahmotella ja pitää soittokuntoa yllä. Sähköbasson lisäks yritän päästä jyvälle kontrasta.
Ihmettelen miksi jaksan treenata niin paljon, varsinkin ku noi bändiproggikset on aika pitkälti jäissä tai vajaatoiminnalla. Ehkä pitäis hankkia elämä..
"I know all the music theory there is to know, basically." -Yngwie Malmsteen, 1988
Bassballs
11.04.2003 14:20:02

Päivittäin soittelen sitä sun tätä, mutta varsinainen treenaus jää keskimäärin pariin tuntiin päivässä. Tällä hetkellä soitan yhdessä yhtyeessä kontraa ja eräässä tilapäiskokoonpanossa sähköbassoa. Keskimäärin tulee soiteltua eri jami/studio/teatteri -jutuissa niin paljon, että huvittaa tehdä vapaa ajalla jotain muutakin. Teoriaa opiskelen alitajuisesti lähes koko ajan kun olen tekemisissä musiikin kanssa.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
januz
11.04.2003 14:23:03 (muokattu 11.04.2003 14:24:35)
Ihmettelen miksi jaksan treenata niin paljon, varsinkin ku noi bändiproggikset on aika pitkälti jäissä tai vajaatoiminnalla. Ehkä pitäis hankkia elämä..

Elämä on ihan turhanpäivänen ilman sitä bassoa tai musiikkia yleensä, joten jätä hankkimatta... Tuli vaan mieleen, että miten paljon tollanen perus basisti treenaa. Jotenkin tuntuu siltä, että olen jonkinlainen outolintu tuntemieni muutamien "basistien" joukossa, jos ei puoli ammattilaisia eri opistoista lasketa. Treenaan joka päivä, yleensä vähintään tunnin... vaikken kellon mukaan treenaakkaan. Olen viime aikoina tasapainoillut turhanpääiväisen, mutta ah, niin mieltäylentävän tiluttelun, ja tarkemmin laskelmoitujen ja harmonisesti oikei aseteltujen nuottien ja rytmisesti selkeitten kuvioitten välillä. Sempä takia moiset kysymykset.
Oan
11.04.2003 14:56:54 (muokattu 11.04.2003 14:58:47)
Viidestä minuutista sinne kolmeen tuntiin päivässä. Ja lähes yksinomaan improvisaatiota, tosin nyt tällä haavaa on myös näppäilykäden sormitekniikka kovastikin työn alla. Jostain syystä kokonaisia biisejä ei jaksa yksinään soitella, ehkä riffejä sieltä täältä. Enimmäkseen omiani, kuitenkin :)
"There is no God - but me"
NYdoll
11.04.2003 15:46:05

mulla on kotona ollessa basso ihan jatkuvasti käsissä. parina päivänä tullu soitettua semmoset kaheksan tuntia ku ensin kotona koneella istuessani soittelin ja sitte vielä kolmen tunnin bändireenit päälle. yritän joka päivä opetella soittamaan paremmin oikean käden sormilla. Oikea käsi on mun weak spot...
RikuTheMan
11.04.2003 15:49:27
Oikea käsi on mun weak spot...

Eikös siinä ole aina KAIKILLA parantamisen varaa?!
Basifisti...
Bassballs
11.04.2003 17:00:25

Eikös siinä ole aina KAIKILLA parantamisen varaa?!

Jep, paitsi Rocco Prestialla.
absqua
11.04.2003 17:28:15

Jep, paitsi Rocco Prestialla.

Aivan! Vaatii aika kovia käsivoimia vedellä Roccon 1/16-linjoja pari tuntia illassa.

Toinen jäbä jonka oikea käsi on myös aika timmissä kondidksessa on Steve Harris. Meikäläisen ei tartte vetää kuin yhden kerran Trooper niin näpit on jo maitohapoilla, kokonaisesta keikasta puhumattakaan... ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Bassballs
11.04.2003 17:40:47

Aivan! Vaatii aika kovia käsivoimia vedellä Roccon 1/16-linjoja pari tuntia illassa.

Toinen jäbä jonka oikea käsi on myös aika timmissä kondidksessa on Steve Harris. Meikäläisen ei tartte vetää kuin yhden kerran Trooper niin näpit on jo maitohapoilla, kokonaisesta keikasta puhumattakaan... ;-)

Joskus turtuu sormet niin, että mikään ei tunnu missään. Selitystä en tälle ilmiölle tiedä, mutta ehkä tiedätte mitä meinaan. Ikävä kyllä, näin ei käy koskaan silloin kun stamina olisi tarpeen.
SaBer
12.04.2003 21:48:17

Joskus turtuu sormet niin, että mikään ei tunnu missään. Selitystä en tälle ilmiölle tiedä, mutta ehkä tiedätte mitä meinaan. Ikävä kyllä, näin ei käy koskaan silloin kun stamina olisi tarpeen.

Kerran kun treenikämpällä oli 25 astetta lämmin huomasin, että oli jotenkin helpompi soittaa... ja kun on sormet jäässä on niitä vaikea saada liikkumaan nopeasti. Luulisin, että lämpötila vaikuttaisi staminaankin.
L.Ruoska
13.04.2003 01:43:20

Treenataan bändin kanssa kolme kertaa viikossa, soittelen vielä himassa satunnaisesti meidän omia biisejä plus jos kuulen jotain makeeta radiosta/netistä niin etin tabit ja treenailen niitä tosin bändissä harvemmin soitellaan covereita joten mitään mitä treenaan himassa ei ikinä tule bändissä soiteltua.

Kandee ihan oikeesti testailla sitä että jos kuulee jotain mikä kuulostaa biisinä vähänkään mielenkiintoiselta ni hakee tabit rupee skulaamaan, oppii kaikkee kivaa mitä voi sit soveltaa.
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
2541
13.04.2003 13:28:19

Kandee ihan oikeesti testailla sitä että jos kuulee jotain mikä kuulostaa biisinä vähänkään mielenkiintoiselta ni hakee tabit rupee skulaamaan, oppii kaikkee kivaa mitä voi sit soveltaa.

Sitten jos vielä ei hae niitä tabulatuureja, vaan opettelee biisin korvalla, niin oppii vielä enemmän.
absqua
13.04.2003 14:34:57

Sitten jos vielä ei hae niitä tabulatuureja, vaan opettelee biisin korvalla, niin oppii vielä enemmän.

Tuo on niin totta! Omaa kuuloa kannattaa harjoittaa juuri esimerkiksi plokkailemalla bassolinjoja suoraan levyiltä. Sitten kun on koko biisi tsekattuna, niin voi vertailun vuoksi tarkistaa tabeista mitä siellä sanotaan.

Oman kokemukseni mukaan tabit ovat usein aika viitteellisiä, eli niihin on kirjoitettuna asiaa juuri sen verran tarkasti, minkä muutamalla kuuntelulla itsekin voi sieltä biisistä poimia. Toki poikkeuksiakin löytyy. Mutta, oli miten oli niin se on ainakin varmaa että kehittävämpää on tutkia itse mitä siellä biisissä soitetaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
duane
13.04.2003 18:47:01
Hirveästi vaihtelee tuo treenin määrä...bänditreenejä on n 10-15h viikossa, joskus vielä enemmän (mutta soittaminenhan ei oo treenaamista). Jos bändejä on joka päivä, niin en kyllä hirveästi jaksa enää kotona bassotella, soittelen pianoa ja kitaraa sitten. Mutta jos on hiljaisempia viikkoja niin sitten soittelen kotona (blues)levyjen mukana tai käyn "ohjelmistoa" läpi, kun tutkintokin painaa päälle...
Mutta kuten Albert Järvinen aikanaan sanoi "Soittamalla oppii soittamaan, treenaamalla treenaamaan.." Niin minäkin sen asian olen ymmärtänyt..
I got debts no honest man can pay...
Bassballs
14.04.2003 12:46:55

Kerran kun treenikämpällä oli 25 astetta lämmin huomasin, että oli jotenkin helpompi soittaa... ja kun on sormet jäässä on niitä vaikea saada liikkumaan nopeasti. Luulisin, että lämpötila vaikuttaisi staminaankin.

Olin viime- ja toissatalven teatterilla kahdessa musikaalissa soittamassa n.4 näytöstä viikkoon. Bändille varattu tila oli ihan h**vetin ahdas, eikä mistään lämmityksestä tietoakaan. Kyllä kasvatti luonnetta (lompakkoa unohtamatta). Sopiva lämpötila on tärkeä sekä soittamisen, että soittomoraalin kannalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)