Aihe: Kitaran anatomiasta..
1 2
Mimi
12.04.2003 11:32:02
eli siis olen tässä tullut sellaiseen tulokseen, etten loppujenlopuksi tiedä kitaroista juuri mitään (mä vaan soitan..=)) muutama kysymys, joihin joku tosiviisas immeinen (eli siis kitaristi) vois vastata..

eli jos on olemassa ns. tallamikki ja kaulamikki, ni meneekö se siis niin että tallamikki onlähimpänä tallaa, ja kaulamikki taas lähimpänä kaulaa? koska itsessäänhän kaulassa ei minkään sortin mikkiä ole, ainakaan mulla.. ja mikäs se (jos nyt oletetaan että ne reunimmaiset on talla- ja kaulamikki) keskimmäinen sitten on? Välimikki?

toinen kysymys:
Mikä ihme on kaularauta? se kitaran selkäpuolella oleva metallinen kappaleko, joka "yhdistää" kaulan ja sen bodyn?

kolmas:
Jos mä vaihdan (sähköseen) kielet, niin pitääkö mun ruuvata siitä edestä niitä joitain ruuveja ( mä oletan että mulla on floyd rose talla, koska mulla on myös vibrakampi, olis kiva jos sais kuvan tänne kiinteestä ja floikkarista, ku mä en tiiä että minkänäkösiä ne on , suokaa siis anteeksi tietämättömyyteni..), koska jossain täällä sanottiin etä pitää, mutta isä oli ostanu mulle uudet kielet ja kysyny että miten ne vaihdetaan ni tää liikkeen omistaja oli vaan sanonu että riivitään entiset irti ja tungetaan uudet tilalla, kieliä ei hänenmukaansa tartte leikellä, ja ne menevät *ihan mukavasti* paikoilleen kun tunkee ne sieltä takaa..

olen erittäin kiitollinen jos joku vois selventää hieman näitä, ja varmaan auttaa monia muitakin tietämättömiä, jos niitä siis mun lisäkseni missään on..(kaikki varmaan nauraa mulle nyt mutta ei voi mitään..)=)
per aspera ad astra
lxi
12.04.2003 12:19:52
eli jos on olemassa ns. tallamikki ja kaulamikki, ni meneekö se siis niin että tallamikki onlähimpänä tallaa, ja kaulamikki taas lähimpänä kaulaa?

Menee juuri noin, ihan loogisesti. (Käytetään joskus myös obskuurimpeja termejä "etu-" ja "takamikki", joita en edes yritä selventää kun kirjoittaisin ne kumminkin väärinpäin.)

ja mikäs se (jos nyt oletetaan että ne reunimmaiset on talla- ja kaulamikki) keskimmäinen sitten on? Välimikki?

Välimikki, keskimikki tms. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Eivätkä nämä mitään Virallisia©® nimityksiä ole, kunhan ovat yleisiä ja vakiintuneita.

Mikä ihme on kaularauta? se kitaran selkäpuolella oleva metallinen kappaleko, joka "yhdistää" kaulan ja sen bodyn?

Ei, vaan kaulan sisälle asennettu koko kaulan mittainen metallitanko, joka vetää kaulaa suoraan kun kielet ovat paikallaan. Ilman sitä kielten jännitys vääntäisi kaulan mutkalle. Kaularaudan päässä sijaitsevaan kuusiokoloruuviin pääsee käsiksi jommastakummasta päästä kaulaa.

Jos mä vaihdan (sähköseen) kielet, niin pitääkö mun ruuvata siitä edestä niitä joitain ruuveja ( mä oletan että mulla on floyd rose talla, koska mulla on myös vibrakampi, olis kiva jos sais kuvan tänne kiinteestä ja floikkarista, ku mä en tiiä että minkänäkösiä ne on , suokaa siis anteeksi tietämättömyyteni..)

Floyd Rose -talla näyttää jokseenkin tältä: http://www.mircweb.com/images/floyd.jpg

Perinteinen strato-mallin vibratalla: http://www.acousticon.com/XBridge.jpg

Eli floikassa on nuo erilliset hienosäätöruuvit joilla kieltä saa säädettyä perinteisiä virittimiä tarkemmin.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Kjukka
12.04.2003 12:20:24 (muokattu 12.04.2003 12:21:25)

ja mikäs se (jos nyt oletetaan että ne reunimmaiset on talla- ja kaulamikki) keskimmäinen sitten on? Välimikki?

Jep, eli lähempanä kaulaa oleva on kaulamikki, ja lähempänä tallaa oleva tallamikki. Sitä keskimmäistä sanotaan ihan vaan keskimikiksi.

toinen kysymys:

Kaularauta on kaulan _sisällä_ oleva metallinen "tanko" jota kiristämällä tai löysäämällä säädetään kaulan kaarevuutta.

Tässä kitarassa on kiinteä talla:
http://www.espguitars.com/html/viper301.html

Tässä Floyd Rose-tyyppinen:
http://www.espguitars.com/html/mh100qm.html

Joku muu saa selittää floikan kieltenvaihto-operaation, itsellä ei ole kokemusta.

EDIT: ja nahkis ehti ensin. Noh, elämä on laiffii.

-juki
Johnny is the kind of guy / who is always asking why / but we don't have the answers / so we have to lie -Olympic
Grapevine
12.04.2003 12:22:04 (muokattu 12.04.2003 12:26:55)
eli siis olen tässä tullut sellaiseen tulokseen, etten loppujenlopuksi tiedä kitaroista juuri mitään (mä vaan soitan..=)) muutama kysymys, joihin joku tosiviisas immeinen (eli siis kitaristi) vois vastata..

eli jos on olemassa ns. tallamikki ja kaulamikki, ni meneekö se siis niin että tallamikki onlähimpänä tallaa, ja kaulamikki taas lähimpänä kaulaa? koska itsessäänhän kaulassa ei minkään sortin mikkiä ole, ainakaan mulla.. ja mikäs se (jos nyt oletetaan että ne reunimmaiset on talla- ja kaulamikki) keskimmäinen sitten on? Välimikki?

toinen kysymys:

kolmas:
Jos mä vaihdan (sähköseen) kielet, niin pitääkö mun ruuvata siitä edestä niitä joitain ruuveja ( mä oletan että mulla on floyd rose talla, koska mulla on myös vibrakampi, olis kiva jos sais kuvan tänne kiinteestä ja floikkarista, ku mä en tiiä että minkänäkösiä ne on , suokaa siis anteeksi tietämättömyyteni..), koska jossain täällä sanottiin etä pitää, mutta isä oli ostanu mulle uudet kielet ja kysyny että miten ne vaihdetaan ni tää liikkeen omistaja oli vaan sanonu että riivitään entiset irti ja tungetaan uudet tilalla, kieliä ei hänenmukaansa tartte leikellä, ja ne menevät *ihan mukavasti* paikoilleen kun tunkee ne sieltä takaa..

olen erittäin kiitollinen jos joku vois selventää hieman näitä, ja varmaan auttaa monia muitakin tietämättömiä, jos niitä siis mun lisäkseni missään on..(kaikki varmaan nauraa mulle nyt mutta ei voi mitään..)=)

Joo, käsitit ihan oikein nuo talla- ja kaulamikkisysteemit. Keskimmäinen mikki on kait nimeltään yleismikki.

Kaularauta ei ole nähtävissä. Se on kitaran kaulan sisällä kulkeva tukirauta, joka pitää kitaran kasassa. Se löytyy sähkökitaroista ja teräskielisistä akustisista. Nailonkielisissä klassisissa kitaroissa sitä ei ole, sillä sitä ei tarvita. Teräskielet aiheuttavat sen verran kovan jännityksen, että tarvitaan kaularauta. Tämän takia alunperin nailonkielet omaavaan kitaraan ei missään nimessä saa vaihtaa teräskieliä. Kaula voi vääntyä.
Mimi
12.04.2003 14:52:41 (muokattu 12.04.2003 14:55:02)
Oolrait, selvis toi kaularauta, ja se mutteri mistä sitä voi säätää vissiin on semmosen läpyskän takana, mikä on kaulan yläosassa viritystappien vieressä...?
Mites ku siinä kitarassa on se mikkivalitsinvipusysteemi tai whatever, niin missäkohin siinä niinku on käytössä tallamikki, missäkohin kaulamikki, ja vissiin siinä on semmonenkin pykälä missä kaikki on käytössä, mutta miten ne pykälät menee? Kun se vipu on mulla "alhaalla" (sillon ku on kitara sylissa/kaulalla) ni masiinasta lähtee kaikkein kovin ääni. Onko sillon kaikki mikit käytössä?

koettakaa kestää näitä hemmetin viisaita kysymyksiä...=)

edit: Ja mulla on mun mielestä floikka, koska ne "palikat" ei oo silleen sievästi rivissä, vaan hasottaa siellä missä niitä sattuu huvittamaan... kiitos kuvista, auttoi paljon!
per aspera ad astra
Deg
12.04.2003 15:00:58

Sen floydin voit tunnistaa siitä että sitä kampea voi veivata molempiin suuntiin. Eli tremolosta on kyse.
hoho vaan sullekkin
Mimi
12.04.2003 15:21:04
Sen floydin voit tunnistaa siitä että sitä kampea voi veivata molempiin suuntiin.
milläköhän tavalla molempiin suuntiin? "ylhäältä" "alas" ja "alhaalta" "ylös" ? tai siis kitarasta poispäin ja toisinpäin?
per aspera ad astra
Everlong
12.04.2003 15:25:29 (muokattu 12.04.2003 15:25:59)
Sen floydin voit tunnistaa siitä että sitä kampea voi veivata molempiin suuntiin. Eli tremolosta on kyse.

Voi kai "stratotallaakin" kammeta molempiin suuntiin.

Mikä kitara sulla muuten Mimi on?
Deg
12.04.2003 15:35:53 (muokattu 12.04.2003 15:36:14)

milläköhän tavalla molempiin suuntiin? "ylhäältä" "alas" ja "alhaalta" "ylös" ? tai siis kitarasta poispäin ja toisinpäin?

Ylös-Alas-Ylös-Alas Ja Stratokampea et "lepoasennosta" alaspäin kyllä saa.
hoho vaan sullekkin
Grapevine
12.04.2003 15:49:59
Mites ku siinä kitarassa on se mikkivalitsinvipusysteemi tai whatever, niin missäkohin siinä niinku on käytössä tallamikki, missäkohin kaulamikki, ja vissiin siinä on semmonenkin pykälä missä kaikki on käytössä, mutta miten ne pykälät menee? Kun se vipu on mulla "alhaalla" (sillon ku on kitara sylissa/kaulalla) ni masiinasta lähtee kaikkein kovin ääni. Onko sillon kaikki mikit käytössä?

Jos sulla on Strato tai samantapainen mikkivalitsin kuin stratossa, niin siinä on viisi asentoa. Alimmassa, eli taaimmaisessa asennossa päällä on tallamikki, etummaisessa kaulamikki. Keskiasennossa kaikki mikit. Toiseksi taaimmassa tallamikki ja keskimikki ja toiseksi etummaisessa kaulamikki ja keskimikki.
Grapevine
12.04.2003 15:53:10

Voi kai "stratotallaakin" kammeta molempiin suuntiin.

Ei kaikkia Stratotalloja. Hendrixillä kait oli siinä valkosessa Stratossaan sellanen jota pystyi veivata molempiin suuntiin.
askomiko
12.04.2003 15:55:00

Ei kaikkia Stratotalloja. Hendrixillä kait oli siinä valkosessa Stratossaan sellanen jota pystyi veivata molempiin suuntiin.

Voi, kunhan säätää siten että normaaliasennosta mahtuu liikkumaan molempiin suuntiin.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Beelsebub
12.04.2003 15:58:07

Ylös-Alas-Ylös-Alas Ja Stratokampea et "lepoasennosta" alaspäin kyllä saa.

Saapas
Deg
12.04.2003 16:07:42

Saapas

Ainakaan en sitä sitten aloittelijalle suosittele että rupea sitä säätämään.
hoho vaan sullekkin
Grapevine
12.04.2003 16:17:32

Saapas...

...laitetaan kenkään.
Everlong
12.04.2003 16:17:35

Ainakaan en sitä sitten aloittelijalle suosittele että rupea sitä säätämään.

Mun stratossa talla oli valmiiksi säädetty irti rungosta niin, että kampi taittu molempiin suuntiin.

Pitää varmaan lisätä pari jousta kitaran sisään, että sais tallan ihan runkoon kiinni., Saako muuten noita irtojousia soitinliikkeistä, mihin hintaan?
KMT
12.04.2003 16:22:19

Jos sulla on Strato tai samantapainen mikkivalitsin kuin stratossa, niin siinä on viisi asentoa. Alimmassa, eli taaimmaisessa asennossa päällä on tallamikki, etummaisessa kaulamikki. Keskiasennossa kaikki mikit. Toiseksi taaimmassa tallamikki ja keskimikki ja toiseksi etummaisessa kaulamikki ja keskimikki.

Eikös keskiasennossa ole pelkkä keskimikki?
Mä olen vain tyhmä...
Grapevine
12.04.2003 22:12:09

Eikös keskiasennossa ole pelkkä keskimikki?

Luultavasti;)
Beelsebub
13.04.2003 01:04:52

...laitetaan kenkään.

Ainakaan en sitä sitten aloittelijalle suosittele että rupeaa sitä sinne laittamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)