Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kieli ei soi kunnolla. Auttaako kaularaudan säätö?
1 2
Dr.El
29.04.2005 16:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kun painaa A kielen 1 kohdasta niin rämisee eikä soi kunnolla. Uus kitara niin ei ainakaan heti vihti mennä ite töskään sitä paskaksi.
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
Dinorocker
29.04.2005 16:58:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikkeeseen takas vaan, jos mahdollista.
 
Outrider
Dr.El
29.04.2005 17:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikkeeseen takas vaan, jos mahdollista.
 
ei ole mahdollista.
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
k1mm0
29.04.2005 17:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kitara, mikä talla? Jos on tune-o-matic-talla niin voit kokeilla nostaa sitä pikkuisen sieltä paksumpien kielten puolelta.
 
Peto rakasti minua, mutta minä en rakastanut sitä.

Tabiteollisuus takoo tasokkaita tabulatuureja
Dr.El
29.04.2005 17:59:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kitara, mikä talla? Jos on tune-o-matic-talla niin voit kokeilla nostaa sitä pikkuisen sieltä paksumpien kielten puolelta.
 
Washburnin skitta.ja talla
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
Jii
29.04.2005 19:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kun painaa A kielen 1 kohdasta niin rämisee eikä soi kunnolla. Uus kitara niin ei ainakaan heti vihti mennä ite töskään sitä paskaksi.
 
Voi tuohon kaularaudan säätökin auttaa. Puu elää sään/ilmaston muuttuessa. Mistä hankit kitaran? Soiko se aikaisemmin kunnolla?
 
Birth, copulation and death. Is this your life?
Les Fender
30.04.2005 11:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kun painaa A kielen 1 kohdasta niin rämisee eikä soi kunnolla. Uus kitara niin ei ainakaan heti vihti mennä ite töskään sitä paskaksi.
 
Paina vasemman käden sormella ala E ekasta nauhavälistä alas ja oikean käden sormella 14sta välistä, katso onko kieli irti (n0.5-1mm) 6-7 nauhasta. Jos ei ole niin kaula on liian suorassa ja sitä pitää "löysätä".
 
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Micolo
30.04.2005 15:24:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla oli joskus sama onkelma mutta e kielessä, meni onneksi takuuseen, siellä ne sano että olivat vaan hioneet nauhaa vähän ja nyt on parivuotta toiminut moitteetta. että ei välttämättä kannata lähteä heti kaularaudan kanssä hätiköimään.
 
Kauneus on kuuntelijan korvassa...
Dr.El
30.04.2005 16:26:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paina vasemman käden sormella ala E ekasta nauhavälistä alas ja oikean käden sormella 14sta välistä, katso onko kieli irti (n0.5-1mm) 6-7 nauhasta. Jos ei ole niin kaula on liian suorassa ja sitä pitää "löysätä".
 
No melko lähellä on nauhoja...ei kyllä milliä ainakaan jää väliä...
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
JCM
30.04.2005 22:54:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No melko lähellä on nauhoja...ei kyllä milliä ainakaan jää väliä...
 
Kokeilepa ensi töiksesi vaihtaa kielet uusiin. Jos siinä on liikkeessä olleet kielet paikallaan ja se on UUSI kitara, niin tuo räminä voi hyvinkin johtua siitä.
 
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Dr.El
02.05.2005 15:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja nuo kielet ottaa nauhoihin jos painaa sen A ensimmäisen alas.
Siis siitä se räminä tulee ja ei soi kunnolla.
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
kulmahiomakone
02.05.2005 16:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No melko lähellä on nauhoja...ei kyllä milliä ainakaan jää väliä...
 
Milli olisikin pirusti. Sähkökepakoissa pari kymmenystä riittää. Makuasiastahan tuossa pitkälti on kyse. Fender neuvoo näin:
 
Check your tuning. Install a capo at the 1st fret, depress the 6th string at the last fret.
 
With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret -- see the specification chart below for the proper gap.
 
Neck Radius / Relief
7.25" / .012"
9.5" to 12" / .010"
15" to 17" / .008"

 
.010" = 0.254 mm.
 
Rasti.
Dr.El
02.05.2005 16:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milli olisikin pirusti. Sähkökepakoissa pari kymmenystä riittää. Makuasiastahan tuossa pitkälti on kyse. Fender neuvoo näin:
 

 
.010" = 0.254 mm.

 
Niin mutta ensimmäiset nauhat ottaa kiinni niihin kieliin.
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
Vapour
02.05.2005 17:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on ns. halpis, on mahdollista, että nauhojen hionta on jäänyt puolitiehen. Jos kaula on luotisuora (ei reliefiä) ja nauhojen päälle asetettu vatupassi ei kosketa kaikkiin nauhoihin, kyseessä on huono nauhatyö. Kyseinen vika mennee useimmissa paikoissa takuun alle ja esim. Thomann taitaa korjata kyseiset viat huolehtien postituskuluista.
 
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut
Jii
02.05.2005 17:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularaudan säätöä täällä näköjään pelätään. Se ei ole mikään kummallinen temppu, vaikka sen avulla saa kitaran rikkikin, jos ei toimi maltillisesti.
 
Samantyyppinen tilanne kuin aloittajalle, mulla on käynyt PRS:ni kanssa sään vaihtuessa kerran pari vuodessa. Pidän kitarassa matalaa actionia ja kun kaula elää edes vähän, paksuimpien kielten puolella kaulaa kielet särisevät jonnekin viidenteen nauhaan asti. Ääni ei jää tällöin soimaan, vaan kuolee nopeasti. Tämä ongelma poistuu säätämällä kaularautaa, eli muuttamalla kaulan kaarevuutta(/koveruutta). Mä en lähtisi säätämään tallaa korkeammalle, koska silloin ylänauhoilta soitettaessa soittotuntuma ei ole kevyt, koska kieli nousee sieltäkin.
 
Mulle ei ole tullut mieleenkään, että kitarassani olisi mitään vikaa tai että palauttaisin sen kauppaan. Soittimia pystyy säätämään paljonkin, eikä se ole kovin ihmeellistä salatiedettä. Sen oppii ajan kanssa.
 
Aloittajan kitarassa saattaa toki olla jotain vialla, en minä sitä osaa näkemättä sanoa.
 
Birth, copulation and death. Is this your life?
Dr.El
02.05.2005 17:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularaudan säätöä täällä näköjään pelätään. Se ei ole mikään kummallinen temppu, vaikka sen avulla saa kitaran rikkikin, jos ei toimi maltillisesti.
 
Samantyyppinen tilanne kuin aloittajalle, mulla on käynyt PRS:ni kanssa sään vaihtuessa kerran pari vuodessa. Pidän kitarassa matalaa actionia ja kun kaula elää edes vähän, paksuimpien kielten puolella kaulaa kielet särisevät jonnekin viidenteen nauhaan asti. Ääni ei jää tällöin soimaan, vaan kuolee nopeasti. Tämä ongelma poistuu säätämällä kaularautaa, eli muuttamalla kaulan kaarevuutta(/koveruutta). Mä en lähtisi säätämään tallaa korkeammalle, koska silloin ylänauhoilta soitettaessa soittotuntuma ei ole kevyt, koska kieli nousee sieltäkin.
 
Mulle ei ole tullut mieleenkään, että kitarassani olisi mitään vikaa tai että palauttaisin sen kauppaan. Soittimia pystyy säätämään paljonkin, eikä se ole kovin ihmeellistä salatiedettä. Sen oppii ajan kanssa.
 
Aloittajan kitarassa saattaa toki olla jotain vialla, en minä sitä osaa näkemättä sanoa.

 
Joo olen kyllä säädellyt itekkin tuota kaularautaa aijemmin mutta nyt on semmonen pelko päällä ettei uskalla mennä säätään ko menee pian vitulleen. ja ei se nyt ihan halppis skitta ole. palauttaa en ainakaan aijo koska tilalle en uutta saisi. oli viimeinen varastossa ja valmistus lopetettu.
 
R.I.P Dimebag Darrell 1966-2004
kulmahiomakone
02.05.2005 18:21:23 (muokattu 02.05.2005 18:21:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle ei ole tullut mieleenkään, että kitarassani olisi mitään vikaa tai että palauttaisin sen kauppaan. Soittimia pystyy säätämään paljonkin, eikä se ole kovin ihmeellistä salatiedettä. Sen oppii ajan kanssa.
 
Kaularautaa säätämällä saa kyllä paljon aikaan, mutta kyllä mä edelleen paskan nauhatyön viilalla korjaisin... Sen voi opetella tekemään itse siinä kuin raudan säädönkin. Tuo nauhatyön epäkohtien "korjaaminen" raudan säädöllä on vähän kuin että jättäisi puhjenneen pyörän kumin korjaamatta, mutta pitäisi pumppua mukana.
 
Rasti.
Jii
02.05.2005 18:35:58 (muokattu 02.05.2005 18:41:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularautaa säätämällä saa kyllä paljon aikaan, mutta kyllä mä edelleen paskan nauhatyön viilalla korjaisin... Sen voi opetella tekemään itse siinä kuin raudan säädönkin. Tuo nauhatyön epäkohtien "korjaaminen" raudan säädöllä on vähän kuin että jättäisi puhjenneen pyörän kumin korjaamatta, mutta pitäisi pumppua mukana.
 
Toki. Puhutko nyt omasta kitarastani, vai aloittajan? Mä lukaisin kai ketjun liian nopeasti, mutta en löytänyt huonosta nauhatyöstä merkkiä.
 
EDIT: tai en osaa tunnistaa sitä.
 
Birth, copulation and death. Is this your life?
ReBeat
02.05.2005 19:06:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säriseekö siis joka kieli vai pelkkä A-kieli jos painetaan ekasta välistä? Jos särisee pelkkä A-kieli, niin ongelma johtuu mun arvauksen mukaan liian syvästä kieliurasta satulassa (pelkällä A-kielellä) tai nauhoista.
Jos joka kieli särisee kun painetaan ekasta välistä, niin sitten ongelmaa kannattaa yrittää korjata löysäämällä kaularautaa.
 
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Les Fender
02.05.2005 19:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä kaularaudan säätämistä tarvi pelätä. luultavasti kitaran mukana tuli siihen soveltuva työkalukin? Jos työkalu on kunnolla paikalaan ja löysää sitä maltilla esim neljänneskierroksen pitäisi jo jotain tapahtua, jos tämä ei auta mitään niin vika voi olla nauhoissa tai kielissä Kaularaudan säätö on kyllä ihan perusjuttu, se kuinkapaljon sitä reliefiä laittaa on sit kiinni siittä mistä tykkää... kunhan sitä nyt havaittavasti on. Nauhojen hiontaan en kyllä suosittelisi ihan aloittelijana ominpäin ilman hyviä neuvoja tai opastusta ryhtymään.
 
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «