Aihe: Straton perinteinen vibratalla ja vireen säilyminen?
1 2 3 4
miredritr
23.04.2005 14:47:51
Yngwie omistaa niin monta kitaraa että se voi soittaa joka biisin eri kitaralla.

Ainakin Yngwien "opetus"videossa, kampirenkutusten jälkeen, viritti Yngwie kitaraansa kesken biisin, samalla kun soitteli vasemmalla kädellä.
Les Fender
24.04.2005 12:18:50
Toisaalta, eipä se kitara vireessä pysy floikallakaan ahkeroimisen jälkeen, vaihtaa se Vaikin joka biisin jälkeen kitaraa. Jos soittaa samalla (Niinkus dvd:llä teköö esmes) kaksi peräkkäin, niin sit vaan ootellaan että kitaranhuoltosetä sen virittää. Venyyhän ne kieletkin, olipa talla sitten mikä vaan. Niin ja täytyyhän se viritystauko olla jos on jotain tärkeetä statementtiä artistilla:o)
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Crossroad
24.04.2005 13:35:46
Ainakin Yngwien "opetus"videossa, kampirenkutusten jälkeen, viritti Yngwie kitaraansa kesken biisin, samalla kun soitteli vasemmalla kädellä.

itse olen soitellut viimeaikoina lähes pelkästään juuri tuolla malmsteen signature mallilla( vaikka vannoinkin etten koskaan osta signature kitaraa..)ja vireen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.eihän se tietenkään niin hyvin kestä kuin kiinteätallaiset,mutta ihan ok..
kayris
25.04.2005 11:30:17
itse olen soitellut viimeaikoina lähes pelkästään juuri tuolla malmsteen signature mallilla( vaikka vannoinkin etten koskaan osta signature kitaraa..)ja vireen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.eihän se tietenkään niin hyvin kestä kuin kiinteätallaiset,mutta ihan ok..

Ja kyseisessä skitassa on vielä satula messinkiä eikä mitään erikoisluistavaa graphtechiä..
Rämppy
25.04.2005 12:11:18
Jäykkyys riippuu kelluvassa vain ja ainoastaan kielten jännityksestä, joka taas riippuu kielten paksuudesta ja käytetystä virityksestä.
Kokeileppas kiristää tai löysätä niitä perinnetallan kiinnitysruuveja. Säädä sillai että talla kelluu yhtä korkealla kuin ennenkin. Voit kokea yllätyksen.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
J.Hollström
25.04.2005 14:01:54 (muokattu 25.04.2005 14:02:07)
Kunnolla kyytiä sille tallalle niin vire alkaa pikkuhiljaa pysyä!!!!!!

Aha, katsoppa kun Stevie Ray Vaughan antaa kyytiä stratolle Live at the El Mocambolla. Ei ihan kestänyt vireessä vaikka kitaraa oli sisäänsoitettu kohtuu runsaasti yli 20 vuotta. Sama virsi Henkan kampihommeleiden kanssa. Mutta onhan se todettava että nämä herrat oikeasti antoivat niille kitaroille kyytiä, eikä vaan keinutelleet ja hiplanneet sitä kampea.

Minusta kun välillä tuntuu toivottoman hankalalta saada kitara pysymään vireessä ilman kampeakin ja kuvittelen että minulla on ollut käytössä ihan ok kitarat. Kitara on niin herkkä kapistus ja elää soittotapahtuman aikana, että tarkkakorvainen kitaristi kyllä huomaa vireessä tapahtuvan muutoksia ihan ilman kammen vemputuksiakin.

Oisko tässä syytä siihen, että nämä isommat nimet vaihtaa tuoretta kitaraa keikoilla lähes joka biisiin?
Älkää ampuko laulajaa toistaitoista.
Shaft
25.04.2005 14:30:30
Oisko tässä syytä siihen, että nämä isommat nimet vaihtaa tuoretta kitaraa keikoilla lähes joka biisiin?

Varmaankin riippuu paljon soittajasta ja olosuhteista, mutta luulisin että useimmiten kysymys on kuitenkin jostakin muusta. Pärjääväthän monet soittajat hyvin vähillä vaihdoilla.
Jäärä
25.04.2005 15:25:56
Eikös niillä Van Halenin ensimmäisillä levyillä tehdyt kampijutut ole tehty perinteisellä fender-tallalla?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
sihvoh
01.05.2005 10:43:20
Jooh,

Tämän erinomaisen ketjun avulla on nyt saatu vre säilymään, joten kiitokset kaikille vaivautuneille.

Toimenpiteet jotka tein:

1) Jousien löysääminen, jotta talla irtosi vähän kannesta, edellinen omistaja oli pistänyt ne niin tiukalle, että oli kanness kiinni.

2) Lyijykynää satulan uriin jotta kielet luistavat hyvin.

3) Hieman käyttöä ja kielien virittelyä, sama uudelleen, sama uudelleen ja lopulta vire säilyy kelvollisesti.

Kun vielä osaisi käyttä tuota kampea :-) myös soittaessa.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
tommiot
01.05.2005 10:51:25
Eikös niillä Van Halenin ensimmäisillä levyillä tehdyt kampijutut ole tehty perinteisellä fender-tallalla?

http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-frankwhite.jpg juu eikös se tuolla vetäny.
Pastilli?
Squierrel
02.05.2005 10:36:40

Kokeileppas kiristää tai löysätä niitä perinnetallan kiinnitysruuveja. Säädä sillai että talla kelluu yhtä korkealla kuin ennenkin. Voit kokea yllätyksen.

Perinneallan kiinnitysruuvit eivät ole sellaisia, joilla mitään säädetään, ellei halua ruuvata kiinteäksi. Modernissa kaksiruuvisessa tallan kokonaiskorkeutta voinee säätää.

Jos kiristän, lakkaa kellumasta. Jos löysään, sillä ei liene mitään vaikutusta, korkeintaan talla saattaa nytkähtää ylöspäin bodystä kulman pysyessä suunnilleen samana.

Kelluvassa tallassa kielten jännitys ja jousien jännitys on lepotilassa aina sama. Tallan kiinnitys bodyyn on kitkaton sarana. Mieleeni ei tule mitään fysiikan lakia, jonka nojalla kelluvan tallan heiluttelun jäykkyys olisi mitenkään riippuvainen mistään muusta kuin kielten/jousten jännityksestä.
"Squier is the Epiphone of guitars."
dfloreno
02.05.2005 12:20:05

Kauheasti liikuu huhuja ja myyttejä tästäkin aiheesta, vaikka tääkin on jo 50 vuotta vanha juttu ;-).

Kannattaa hankkia semmoinen kirja kuin Dan Erlewine: "Guitar Player's Repair Guide" ... siellä on selkeät ja hyvät ohjeet saada toi perinnetalla toimimaan ja pysymään vireessä. Siellä on muuten ohjeet noille Hipshoteille, transtremeille ym. Itse olen kaikki saanut säädettyä siten ett'ä vireessä pysyy.

Tossa loppujen lopuksi ei ole kuin muutama eri asia mikä pitää ottaa huomioon, sitten homma luistaa.

1) Satula pitää olla tehty oikein. Jep, suurin osa kaupasta tulleista kitaroista omaa semmoisen muovimössö -satulan ja on satoja kertoja vaikeampi saada toimimaan kuin esim luu. Mun suosikki on semmoinen aine kuin TUSQ. Kunnon satulan vaihtamiseen kandee investoida myös ihan senkin takia että tone paranee ja joissain tapauksissa sustainia löytyy ihan eri tavalla. Tärkeintä tässä on se, että satula pitää olla tehty nimenomaan sille kielisatsille; esim. .009 kielille tehty satula ei toimi .011 satsin kanssa, vaikka koko kitaran uittais öljyssä :).

2) kun satula on kondiksessa, sitä kandee käsitellä jollain liukastavalla aineella. Noita Graphtecheja ym. ei tietenkään tarvii, ne on jo itsessään ns. lubricated. Lyijykynä on ok, mutta mulla on ainakin se ongelma ollut, että ei tahdo pitkään siinä pienessä satulan urassa viihtyä, joten tein itselleni pieneen purkkiin (vaikka semmoiseen pieneen korkilliseen, kun haette Sokkarilta kasvojen ryppyjenesto-testereitä :) semmoisen seoksen että laitoin nokareen vaseliinia ja hioin sinne lyijykynän sisuksen. Toimii hyvin.

3) Kun satula on kondiksessa, kandee tosiaan katsoa miten ne kielet laitetaan kiinni.. Tämäkin vaikuttaa. Ja kieltenpidin ei kannta olla liian tiukalla, muuten sitä kulmaa tulee aivan liikaa. Ja se pidinkin kandee muuten käsitellä tolla vaseliinimönjällä.

4) Tallapalatkin kannattaa käsitellä, mä löysin Biltemasta semmoista teflonlube -nimistä sprayta ja hyvin toimii. Toi vaseliini ei toimi mun mielestä niin hyvin tollaisessa perinnetallassa, mutta toimii esim. american standard-tallassa.
Jossain kitaroissa ne tallapalatkin on jotain ihan kakkaa, eli tuntuu että ne kielet syö ittensä tallapalan läpi kuukaudessa... tämäkään ei auta asiaa :). Eli sitten kunnon tallapalat.

5) ne jouset vaikuttaa siihen tatsiin huomattavasti. Ja on olemassa myös erilaisia jousiakin; paksumpia, pidempiä jne. Kandee siis käydä musakaupassa kattomassa ja ostaa muutaman testiin. Jouset pitää aina laittaa sillei, että ne on tasapainossa, eli symetrisesti ylä ja alakerta.. jos käyttää esim. 4 jousta niin jättää niiden väliin yhden vapaan paikan. Ja tietnkin samanlaisia jousia käytetään, että se paine jakaantuu tasaisesti.

Mulla on itselläni talla kiinni bodyssä (mutta käytän kampea siinä kuitenkin), soundaa mun mielestä paremmalta (tuhtimpi ja enemmän sustainia) ja ei mee sitten luuttu ihan sekaisin jos kieli menee keikalla (kerran olen elämäni aikana katkaissut kielen keikalla, et tosi hyvä argumentti! :). Täytyy kyllä joskus hommata tommoinen vibrakampi-kitara, laittaa talla kellumaan ja leikkiä Jeff Beckiä :).

Toivottovasti tästä jorinasta oli jotain hyötyä, ja se Erlewinen kirja on todella hyvä. Ja ihan varmasti saa skeban pysymään vireessä jos osat on edes jonkinlaiset; mulla on jenkit, japsit ja mehikot totellu kampea hienosti. Ainoo minkä se vaatii on se, että näkee vähän vaivaa niiden kanssa. Jos ei ite jaksa niin kandee viedä soitinkorjaajalle, hyvin säädettyä kitaraa on aina ilo soitella. :).
joo, ei lähe.
sterbo
02.05.2005 12:25:42
dflorenon teksti on kyllä täyttä asiaa ja plussan arvoista!
"Syö burritoja"- [Royal Banzai].
efunkelist
02.05.2005 12:33:27

Asiatekstiä, indeed! Mua on välillä epävireisyys kyrsiny vaikken paljoa stratoa kampeakaan - itseasiassa niin vähän että taidan kohta pistää sen runkoon kiinni...

Mutta yks juttu mua hämää. Kun puhutaan satulasta ja tallasta tai sitten satulasta ja sillasta - siis kitaran osina. Tällöin satula voi merkitä siis kumpaa osaa tahansa :S

Miksei vois vaan olla bridge ja nut? :)
J.Hollström
02.05.2005 13:00:40
Jouset pitää aina laittaa sillei, että ne on tasapainossa, eli symetrisesti ylä ja alakerta.. jos käyttää esim. 4 jousta niin jättää niiden väliin yhden vapaan paikan. Ja tietnkin samanlaisia jousia käytetään, että se paine jakaantuu tasaisesti.

Ihan hyvä kirjoitus tämä. Tosin toi lainattu osio mietityttää hieman. Kuinka se paine jakautuukaan koska tallahan on kiinteä möhkäle ja tuettuna symmetrisesti kitaran kannessa. Minun vähäiseen mekaniikkakäsitykseen ei uppoa se, että jousien sijainti ja symmetrisyys vaikuttaisi siihen paineen jakautumiseen millään tavalla. Eli tarkoitan sitä, että jousen aiheuttama vetovoima välittyy yhtä suurena kiinteän möhkäleen jälkeen kaikille kielille, oli se jousi / jouset sitten miten tahansa järjestetty. Got it? Se millaisia voimia tulekaan noille tukipisteille onkin sitten jo eri juttu. Mutta itse kammen tuntumaan sillä ei minun käsittääkseni ole mitään vaikutusta. En tosin ole testannut, kunhan spekuloin, ja voin olla reilusti väärässäkin.
Älkää ampuko laulajaa toistaitoista.
dfloreno
02.05.2005 14:30:16

Asiatekstiä, indeed! Mua on välillä epävireisyys kyrsiny vaikken paljoa stratoa kampeakaan - itseasiassa niin vähän että taidan kohta pistää sen runkoon kiinni...

Joo, unohdin mainita, että tollla pääsee siitä epävireisyydestäkin. Mutta Erlewinen kirjassa on myös tohon apu, eli laittaa siihen tallablokin ja bodyn väliin oikean mittaiseksi tehdyn puukalikan niin voi rauhassa vaihtaa kielet, ja ei tarvii siihen rumbaan lähteä.

Mutta yks juttu mua hämää. Kun puhutaan satulasta ja tallasta tai sitten satulasta ja sillasta - siis kitaran osina. Tällöin satula voi merkitä siis kumpaa osaa tahansa :S
Miksei vois vaan olla bridge ja nut? :)

Niinpä, mullakin on aina kauhea miettiminen kun kirjoittelee noista jotain... mutta bridge on talla ja nut on satula (tai silta... näin alhaisia käännöksiä löytyy vain Suuresta Kitarakirjasta :)...
joo, ei lähe.
dfloreno
02.05.2005 14:35:44

Ihan hyvä kirjoitus tämä. Tosin toi lainattu osio mietityttää hieman. Kuinka se paine jakautuukaan koska tallahan on kiinteä möhkäle ja tuettuna symmetrisesti kitaran kannessa. Minun vähäiseen mekaniikkakäsitykseen ei uppoa se, että jousien sijainti ja symmetrisyys vaikuttaisi siihen paineen jakautumiseen millään tavalla. Eli tarkoitan sitä, että jousen aiheuttama vetovoima välittyy yhtä suurena kiinteän möhkäleen jälkeen kaikille kielille, oli se jousi / jouset sitten miten tahansa järjestetty. Got it? Se millaisia voimia tulekaan noille tukipisteille onkin sitten jo eri juttu. Mutta itse kammen tuntumaan sillä ei minun käsittääkseni ole mitään vaikutusta. En tosin ole testannut, kunhan spekuloin, ja voin olla reilusti väärässäkin.

Joo, siis periaattessa tämä ei vaikuta kieliien suoranaisesti mitenkään, mutta itse tälla, josta kielet menevät läpi pitää olla kohdillaan, että niillä kielillä tekee oikeesti jotain. Kokeila vaikka laittaa kolme jousta peräkkäin treble puolelle ja yritä virittää... noi jouset, sen lisäksi että ne antaa sille tallalle liikkumavaraa, myös stabiloi sitä koko höskää; kun kitara on vireessä, teble ja basso puoli on kumpikin yhtä korkealla, ts. tallan ja bodyn jäävä rako on koko tallan matkalta sama. Käsittääkseni näinollen myös kammetessa se rasitus jakaantuu tasaisesti niille ruuveille jotka pitää tallaa paikoillaan. Perusteellisemmin en osaa selittää. Kokeile ja totea noiden vaikutus, siitä se hahmottuu. Ja Erlewine kertoo loput :).
joo, ei lähe.
dfloreno
02.05.2005 14:40:15

Mut tosta tallasta olen sitä mieltä että sen pitää olla bodyssä kiinni. En oikein tykkää sitä efektistä kun vapaat kielet, tai ne kielet joita en bendaa, mutta mitkä soi muuttaa virettään ja soundissakin voi olla pieni ero. Ei mun kitaroissa ainakaan vire pysy loputtomiin. Vireeseen, bendailua ja kampeilua, taas vireeseen ja tota proseduuria jatkamalla jotenkin saa vireen suht stabiiliksi.

Tähän auttaa se em. puukalikka, tai sitten se transtrem... se on paskamainen laittaa kuosiin, mutta sitten kyllä pitää vireen.. jos vaikka venytät yhtä kieltä ja soitat vaikkapa avointa kieltä; tavallisessa tallassa toi avoin kieli oli myös ylävireinen. Mutta mulle henk.koht. tosta kelluvasta tallasta ei oo mitään hyötyä, joten pidän itsekin sen bodyssa kiinni.
joo, ei lähe.
Hammermul
13.08.2005 20:58:16

Mä ostin tollasen mehikon HH straton just ja oon vielä aika ulkona noista säätöasioista. Eli mitä ruuveja yleensäkään pitää kiristää kun haluaa niitä tallan jousia kireämmälle? Ei haittaa vaikka talla olis kokonaan kiinteä. Kun en oikein mistään (netistä, fenderin sivuilta enkä käyttöohjeistakaan..) löydä mitään selkeitä kuvia, että mitkä ruuvit vaikuttaa mihinkin.

Tuskin tulen paljon tota kampea käyttämäänkään, ja siksi pitäis varmaan ostaa pari jousta lisää muutenkin. Niitä varmaan löytyy ihan perus musiikkiliikkeistä... Nyt kun vaihdoin noi tehtaan 9-setin kielet kymppisettiin, niin talla nousi niin paljon ylös, että "piti" pistää koko hoito sävelaskeleen verran alavireeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)