Aihe: Miksaus ja utuisuus
1
joelr
30.04.2005 23:09:59
Terve!

Olenpa tässä työstänyt bändimme uutta demoa ja olen tehnyt muutamia koemiksauksia muutamista biiseistä. Ajattelin, että olisi kiva kuulla palautetta hiukan kokeneemmilta konkareilta itse kun olen melko aloittelija näissä miksaus- ja äänityshommissa.

Minua ja bänditovereitani on vaivannut miksausten pieni tunkkaisuus ja utuisuus, enkä ole ihan varma mitä asialle pitäisi tehdä. Pitäisikö esim. bassoalueita leikata vai keskialueita korostaa? Ja mitä mieltä olette saundeista ylipäätään?

Musiikki on melko 70-lukuvaikutteista, joten saunditkin on pyritty pitämään sen mukaisina elikä melko luonnollisina (ei napsunabasaria, ei älyttömää kaikua virvelissä tms.)

Biisi löytyypi täältä: http://logiikka.net/LR_Lumisokeus_Edited300405.ogg

Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Werlin
01.05.2005 20:20:34
No ideahan on se, että hyvistä lähtösoundeista kaivetaan eq:lla ne mutataajuudet pois. Ne löytyy niin, että esimerkiksi parametrisellä eq:lla (aika monessa kotipajassa ja -softassa on joku) nostat semmosen 6db gainia ja alat skannaamaan pahimpia taajuuksia. Kun kuulostaa korvaan todella pahalta, ruuvaat siihen kohtaan taajuuskaistaa "montun", eli ruuvaat sitä gainia alle nollatason niin, että ongelmataajuus poistuu.

Taajuuksien korostamista kannattaa aika harvoin tehdä.

Aattelin kertoa, kun aloittelijana sen tekee aina jotenkin oudosti ;)
"Paroonin käydessä paskalla sulkivat kujan saarnipuut aina terälehtensä."
MikkoPaskavasara
01.05.2005 20:49:35 (muokattu 01.05.2005 20:50:15)

Toi näyte kuulosti mainiolta. Paloiko paljon rahaa tuotantoon? Kun puhuit utuisesta miksistä niin odotin kyllä jotain todella paljon pahempaa. Ainoa mikä omaan korvaan särähti, oli instrumenttien balanssi. Rummut olivat mielestäni himpun verran liian edessä. Mutta en kyllä laadullisesta tasosta huolehtisi saati tunkkaisuudesta.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Werlin
01.05.2005 21:44:12
Joo, olen tällä tavalla "skannaillut" eri raitoja, mutta kokeilin +3dB korotusta EQ:lla koko miksaukseen n. 1-5kHz väliltä, joka tuntui hiukan selkeyttävän miksiä. Voisin tietenkin kokeilla vaihtoehtoisesti leikkaamista, jos se toimisi taas paremmin. Ongelmanahan on lähinnä kokonaisuuden utuisuus/etäisyys.

Täytyy myöntää, että en päässyt kuuntelemaan täällä töissä tuota.

Kokonaisuuden utuisuuten on hyvä lääke taajuuskompura, mutta semmoista ei joka pajasta löydy. Heleämmissä instrumenteissa voi kokeilla jotain exciteria, mutta se ei liene tässä 70-lukuhenkisyyden hakemisessa tärkeätä.

Useimmitenhan ongelma on siinä, että liian moni raita ja instrumentti toistaa samoja taajuuksia ja näinollen "tilanpuute" sekoittaa kokonaisuutta. Eli kyse on vähän priorisoinnista. Jos jonkin instrumentin joku tietty taajuus on "hyödyttömämpi" kuin toisessa instrumentissa löytyvä sama taajuus, niin sitä voi vaimentaa. Eli saada ne ikäänkuin limittäin. Kaikkihan on toki sallittua silloin kun se toimii ;)

Nojaa, täytyy kuunnella sitten, kun jossain saa mahista.
"Paroonin käydessä paskalla sulkivat kujan saarnipuut aina terälehtensä."
JPQ
01.05.2005 23:50:21

Vaikken ole miksaus "guru" niin yleisesti kivan "analoogisen" =Lämpimän) kuuloista musaa lisäksi muutenkin musasta pidin jonkin verran ainakin joten kertokaahan jos joskus tuota saa rahaa vastaan lisää.:)
AoA
02.05.2005 16:06:34
tosi hyvän kuulosta on kyllä, eikä mitenkään tunkkaista tms. niinkun ite meinasit, balansseja voi tietty aina säädellä paremmaksi mutta kyllä kuuntelee ihan tämmösenäänkin mielellään.
-Anssi, Stiff Flavor
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)