Aihe: Miksaus ja utuisuus
1
joelr
30.04.2005 23:09:59
Terve!

Olenpa tässä työstänyt bändimme uutta demoa ja olen tehnyt muutamia koemiksauksia muutamista biiseistä. Ajattelin, että olisi kiva kuulla palautetta hiukan kokeneemmilta konkareilta itse kun olen melko aloittelija näissä miksaus- ja äänityshommissa.

Minua ja bänditovereitani on vaivannut miksausten pieni tunkkaisuus ja utuisuus, enkä ole ihan varma mitä asialle pitäisi tehdä. Pitäisikö esim. bassoalueita leikata vai keskialueita korostaa? Ja mitä mieltä olette saundeista ylipäätään?

Musiikki on melko 70-lukuvaikutteista, joten saunditkin on pyritty pitämään sen mukaisina elikä melko luonnollisina (ei napsunabasaria, ei älyttömää kaikua virvelissä tms.)

Biisi löytyypi täältä: http://logiikka.net/LR_Lumisokeus_Edited300405.ogg

Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Werlin
01.05.2005 20:20:34
No ideahan on se, että hyvistä lähtösoundeista kaivetaan eq:lla ne mutataajuudet pois. Ne löytyy niin, että esimerkiksi parametrisellä eq:lla (aika monessa kotipajassa ja -softassa on joku) nostat semmosen 6db gainia ja alat skannaamaan pahimpia taajuuksia. Kun kuulostaa korvaan todella pahalta, ruuvaat siihen kohtaan taajuuskaistaa "montun", eli ruuvaat sitä gainia alle nollatason niin, että ongelmataajuus poistuu.

Taajuuksien korostamista kannattaa aika harvoin tehdä.

Aattelin kertoa, kun aloittelijana sen tekee aina jotenkin oudosti ;)
"Paroonin käydessä paskalla sulkivat kujan saarnipuut aina terälehtensä."
MikkoPaskavasara
01.05.2005 20:49:35 (muokattu 01.05.2005 20:50:15)

Toi näyte kuulosti mainiolta. Paloiko paljon rahaa tuotantoon? Kun puhuit utuisesta miksistä niin odotin kyllä jotain todella paljon pahempaa. Ainoa mikä omaan korvaan särähti, oli instrumenttien balanssi. Rummut olivat mielestäni himpun verran liian edessä. Mutta en kyllä laadullisesta tasosta huolehtisi saati tunkkaisuudesta.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Werlin
01.05.2005 21:44:12