ekikoo 30.04.2005 15:03:50 | |
---|
Eli olen ostamassa uutta kitaraa, katselin Ibanezia. Se olisi valmistettu Koreassa. Vanha kitara oli made in Indonesia. Onko nämä itämaiset valmisteet kuinka laadukkaita verrattuna esim. jenkkilän tuotoksiin? Välitättekö te paljoa siitä että missä päin maailmaa keppinne on tehty? Kiitos vastaajille. |
superfly 30.04.2005 15:08:48 | |
---|
Aivan sama missä kitara on tehty kunhan se on hyvä. Jopa periaatteesta hieman vältän noita ylihinnoiteltuja amerikkalaisia. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
poppamies 30.04.2005 15:19:42 | |
---|
Kaikki on suhteellista. Ei valmistusmaa välttämättä takaa yhtään mitään. Yhteen aikaan valmistettiin parempia Fenkkiuja jaappanissa mitä USA'ssa. Kaikki on kiinni laadunvalvonnasta, ammattitaidoista, raaka-aineista ja motivaatiosta(palkasta). Itselläni on Washurnin (japanilainen) LP. Viimeistely on vähintään samaa luokkaa kuin amerikkalaisissa, jopa astetta parempi. Yhteen aikaan minulla oli USA Precision 70-luvun puolivälistä joka osoittautui täydelliseksi ritsaksi. Kaikesta tästä huolimatta myös minä, niinkuin monet muut kitaroita soittavat maksavat mielellään pikkusen enemmän "alkuperäisestä" tuotteesta vaikka se ei toiminnallisesti poikkeisi millään tavalla "kopiosta". Tällaista tämä on. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! |
Lego 30.04.2005 15:28:47 | |
---|
Mulle ei ole väliä. On ollut Indonesialainen ltd, oli todella hyvä. Korealainen RG ollut, täyspaska. Nyt on meksikolainen tele joka on suorastaan loistava, sekä vielä löytyy 1 x korean ibanez ja 2 x japanin ibanez ja kaikki ovat helvetin hyviä. "Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut" |
Twinkle 30.04.2005 15:36:10 | |
---|
joo-o, hyvin menee. Meikä luki otsikon vahingossa että "Onko väliä mistä kitara on varastettu?". Aattelinkin että jopas on ihmisillä pokkaa taas nykyään, mutta sitten otin silmät käteen. :P Joo ei minulla muuta, jatkakaa... PS: sillä ei ole väliä missä kitara väkästetään, lähinnä sillä on väliä paljonko sen tekemiseen on käytetty resursseja. |
mikasoi 30.04.2005 16:16:58 | |
---|
Tjaa. Koska itsellä ei usein ole ostoksissa mitään kiirettä, etsin mieluusti hyvän käytetyn usa pelin. Psykologinen juttu. Samasta syystä etsiskelen "puoliveltosti" usa gretchiä(6120). Sellaisen saatan joskus ostaakin, jos gretchiin kapsahdan. Japsisellaisia taas vastaan tulee tiheään. Jostakin kumman syystä hyväksyn usakitarassa vaikka pienen maalausvirheen, mutta japanin sellaisessa tulee paljon pahempi hengenahdistuskohtaus. Tässä sitä huomaa miten tyhmä itse on. Täysin tunteen vietävissä. Go Billy Go and drink some jarruneste. |
Tompsi 30.04.2005 16:20:54 | |
---|
Aivan sama missä kitara on tehty kunhan se on hyvä. Jopa periaatteesta hieman vältän noita ylihinnoiteltuja amerikkalaisia. Juurikin näin. |
LaXu 30.04.2005 16:22:12 | |
---|
Mulla on hyviä kitaroita niin Koreasta, Japanista kuin Taiwanistakin. Suosin näitä aasialaisia kepukoita, kun nuo jenkkimallit tuppaavat keräämään kovasti ylihintaa rapakon yli matkustaessa. Sillä ei ole mulle mitään väliä, onko tuote "aito" vaiko "kopio", kunhan on hyvä. Japanista tuleville kepukoille voi nykyään odottaa tiettyä laatutasoa, Koreassa valmistetuissa se heittelee kovasti, siellä kun tehdään niin monen hintaluokan soitinta ja materiaalit ja työn jälki menee monesti sen mukaan. Mulla on sellaisia kokemuksia, että usein parhaat halvemmat korealaiset kitarat löytyy tuntemattomilta merkeiltä. Isommilla nimillä Koreassa rakennetut kepit ovat monesti niitä budjettimalleja, joissa on pihdattu materiaalien laadussa. |
Billsner 30.04.2005 16:36:24 (muokattu 01.05.2005 19:43:44) | |
---|
Eipä ole mulle väliä kunhan on hyvä. Ennemmin katsoisin valmistusmateriaaleja, sopivuutta omiin käsiin ja viimeistelyä kuin valmistusmaata. Nej till livet. |
McNulty 30.04.2005 16:43:26 | |
---|
Minäkin otan mielummin HYVÄN soittimen, oli se sitten made in hongkong tai made in dallas, tx... Toki sen verran että jos vain rahaa olisi, suosisin kotimaisia soitinrakentajia. Saisin oman "signaturen" ja tukisin vieläpä kotimaista käsityötä... "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Ei ole väliä jos itse tykkäät. Itämaissa valmistetuilla on vaan joskus tapana olla heikompilaatuisia (ei varsinaisesti HUONOMPIA, vaan halvemmilla osilla tehtyjä.) Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
Tmp 30.04.2005 21:43:32 | |
---|
Jotain osviittaahan se valmistusmaa antaa, mutta ei se kaikkea kerro. Esim Fenderin Lite Ashit on valmistettu koreassa mutta ei niitä sen takia tarvi karsastaa. Jos kitara on hyvä niin se on hyvä vaikka se on valmistettu koreassa tai indonestissa. Ainoo mikä voi kärsiä on jälleenmyyntiarvo... "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Niskamies 30.04.2005 21:56:06 | |
---|
Jos kitara on hyvä, ei ole väliä missä maassa se on rakennettu. Mulla on yksi usalainen basso, kaksi Japanilaista bassoa, Korealainen kitara ja Japanilainen akustinen. Kaikki ovat todella hyviä soittimia eikä missään ole vikoja viimeistelyssä yms. Noista voisin sanoa että parhaan viimeistelyn omaavat toinen Japanilaisista bassoista ja Korealainen kitara, jonka viimeiste on kaikin puolin täydellinen. Meitsi on meshissä. |
Risk 30.04.2005 22:27:09 (muokattu 30.04.2005 23:00:09) | |
---|
Aivan sama missä kitara on tehty kunhan se on hyvä. Jopa periaatteesta hieman vältän noita ylihinnoiteltuja amerikkalaisia. Komppaan. Oma "ykköskitarani" (Yamaha APX-6LA) on valmistettu Taiwanissa ja se on jokseenkin täydellinen. EDIT: Valmistusmaa meni ensin väärin... Mutta sehän vain todistaa ettei valmistusmaalla ole merkitystä. |
Hannu H. 30.04.2005 22:31:09 | |
---|
Ei sillä niin hirveästi merkitystä ole. Itellä on ollu japanilainen, usa ja mexicolainen (tätä en enää omista) ja kaikki oli ihan päteviä kitaroita. Mexico fenkku strato ei vain sopinut käteen, joten sai lähteä. Tuo usa kramer soi parhaiten mun kitaroista (mut pauttiarallaa 20v ikä voinee jotain vaikuttaa ku muut kitarat on ollu max 6v. vanhoja, eli puut on jo kerkeny asettuun sun muuta hifistelyä), mut tuo tokai sopii parhaiten käteen. Toki kramer-kasari-tilukepillä ja les paul kopiolla on hivenen tatsieroa... "Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |
ekikoo 30.04.2005 23:02:07 | |
---|
JAK: Korealainen RG ollut, täyspaska Itse ostaa paukautin sitten sellasen korealaisen RG320F-kepukan, ja varsin hyvältä tuntuu ja hyvin soi. Mikä siinä sun kitarassa mättäsi ja minkä RG se oli? |
Lego 30.04.2005 23:07:36 | |
---|
Itse ostaa paukautin sitten sellasen korealaisen RG320F-kepukan, ja varsin hyvältä tuntuu ja hyvin soi. Mikä siinä sun kitarassa mättäsi ja minkä RG se oli? Malli oli 370. Huono viimeistely kaikin puolin. Sai toki parannettua mutta heikoimmat lenkit oli talla sekä mikit. Vaan pärjäsihän noilla silloin kun ei paremmasta tiennyt. Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! |
toxic 01.05.2005 01:48:44 | |
---|
Ei sillä ole mitään väliä missä kitara on valmistettu. Kunhan kitara on vain hyvä. Tähän piti tulla pitkä selostus, mutta en vain jaksa. Eikös kaikki gibsonit muuten tehdä amerikassa? |
aahtsi 01.05.2005 10:33:34 (muokattu 01.05.2005 15:40:45) | |
---|
Ei maa takaa varmasti kaikkea. Budjetin kannalta tärkeää, että mikeistä saa itselleen toimivan saundin, pysyy vireessä ja pystyy säädöt tekemään (kaulan täytyy olla silloin tietysti ns. suora). Toinen tapa lähestyä on ostaa edullinen, käytetty, hyvin soiva ja viimeistelty aihio ja vaihtaa siihen esim. mikit. Itse olen päätynyt jälkimmäiseen vaihtoehtoon: kitara on työkalu ja varkaustapaukset eivät kirpaise niin pahasti, kuin jos on joku 1000 e kitara. |
mhaarala 01.05.2005 12:22:17 | |
---|
Hyvä aihio ja tekniikan vaihto voisi olla ihan hyvä vaihtoehto... tosin johonkin H-S-S mikityksellä olevaan kitaraan koko tekniikan vaihtaminen maksaa helposti enemmän kuin itse aihio (esim. jotain Charveleita saa €300-400, vajaakuntoisena tietysti halvemmalla... minulle on tulossa tässä kesällä jossain välissä Charvel 475:n joku versio, ei maksa mitään mutta kärsinyt on...) ja jos joutuu tekemään muuta korjailua, kuten nauhatöitä tai hommaanaan floikkaan uusia osia niin hinta nousee helposti. Tosin noista 80-luvun lopun/90-luvun alun Charveleista on sanottu että olisivat puidensa puolesta ihan hyviä ja huolellisesti rakennettuja. Tuosta omasta Indonesian kitarastani (LTD MMV-SN) en oikein osaa vieläkään sanoa että kannattaako vaihtaa tallaa tai tehdä muuta kustomointia kun sen akustinen sointi on kohtalaisen tukkoinen. Muuten on kyllä ihan kiva soittaa... Minusta valmistusmaalla ei ole juuri muuta kuin statusarvoa, jos kitarat ovat rinnakkain vertailtaessa yhtä hyviä, mutta usein valmistusmaasta ja hinnasta voi päätellä yhtä sun toista siitä, mikä soittimen todellinen laatu on. Yleensähän se paljastuu vasta ajan mittaan... joten vaikka halpamaista tuleva kitara voi olla hyvä, niin hyvän yksilön löytäminen saattaa olla aika tuuripeliä. |