Aihe: Banjosta kokemusta?
1 2 3
fox
30.04.2005 14:40:22

Elikkä tuossa Harley Bentonissa ja muissa vastaavissa alumiinirunkoisissa halpabanjoissa on yksi alumiinivaluinen rengas korvaamassa potin, toneringin ym. Kalvo lepää suoraan alumiinivalun päällä. Valussa on sakaramaiset laipat - näkyvät kuvassa, linkki alla - joihin kalvoa kiristävät pultit kiinnittyvät. Kalvoa kiristävä rengas on myös halpa peltinen jutska ynnä sun muuta. Voi hyvin kuvitella että ääni on erilainen kuin oikeass banjossa.

t. risto

No nii, nyt mä alan ymmärtää..Siis niissä ei ole ollenkaan erillistä tone-ringiä..no kyllähän sillä säästää, sitten. On noita metallisella vanteella eli "potilla" varustettuja banjoja muuten ollu.. mutta tosiaan ei ole sellaista jossa tone-ringi olis ollu integroituna. Aavistuksen verran sellanen "harsh" eli karkeempi soundi joissakin verrattuna puiseen. Paras ehkä mitä olen muuten ikinä kokeillu oli joku hybridi eli palasista koottu britti-kaverin floating head Mastertone jostain 50-luvulta..
Minkä moinen tuo lyhytkaulanen tenori muuten on soittaa? Ihan uteliaisuuttani kysäisen, en oo nimittäin koskaan moista nähny (tai pikemminkin kiinnittäny huomiota, ehkä) vaan olen pitäny kaikkia 4-kielisiä komppitenoreina.. (Kyllä, minä se olin, joka sano et 4-kielinen plectrum-banjo on komppisoitin..)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
risto
30.04.2005 15:19:02 (muokattu 30.04.2005 15:32:22)

Paras ehkä mitä olen muuten ikinä kokeillu oli joku hybridi eli palasista koottu britti-kaverin floating head Mastertone jostain 50-luvulta..

Siis puinen potti palasistako? No laitetaan vähän infoa vielä puupottien valmistuksesta. Niissä on kaksi päätapaa:

a) Kiertämällä puuviilua (paksuus n 5 mm saakka) rullalle. Puuviilu hörystetään tulikuumaksi kuten puukaaret veneen valmistuksessa jolloin se taipuu murtumatta. Renkaan seinämänvahvuus on perinteisesti n 1" eli 25 mm eli kierroksia siinä viis tai enemmän.

b) Joo, palasista. Tehdään kuten puuruukut eli leikataan kaarevia segmettejä ja pinotaan ja liimataan niistä potti. Esim Stelling joka on kallis huippubanjo, käyttää nykyään paloista tehtyä pottia. Lisäksi heillä puumateriaali on muutama sata vuotta järvenpohjassa hapettomassa tilassa maannutta kivikovaa puuta.

Kun aihio on tehty kummalla tahansa menetelmällä se sitten sorvataan puusorvilla mittoihin ja samalla sovitetaan tonering.

Minkä moinen tuo lyhytkaulanen tenori muuten on soittaa?

No mulla on klassisen kitaran monivuotinen tausta ja soitan lisäksi maniskaa että tältä pohjalta soittelen irkku reelejä ja jigejä ja mukavahan sitä on rillutella. Soitan duossa kitarakaverini kanssa. Sitä ei voi käyttää BG soittoon, ihan eri juttu

Ihan uteliaisuuttani kysäisen, en oo nimittäin koskaan moista nähny (tai pikemminkin kiinnittäny huomiota

Mun banjoni on ihan saman näköinen kuin www.goldtone.com sivuilla Irish tenor IT-250. Inlay (koristelu) vähän erilainen, tässä on pilviä. Itse asiassa banjoni on rakennettu juuri tuosta stewmacin whytelady oldtime kitistä ja kaulan tilasin goldtonelta joka myy kauloja erikseenkin. Mielenkiintoista olisikin kysäistä Goldtonelta että mitä maksaa bluegrass banjon kaula. Tämä maksoi $184 plus rahti tullit ja verot. Sisätangot piirsin itse autocadillä ja tilasin konepajasta ja käytin niklaamossa. Aaro Leinonen teki tuon potin maalauksen (musta). Kaikki metalliosat saa tilattua Stewmaciltä halvemmalla.
risto
30.04.2005 15:28:28 (muokattu 30.04.2005 15:32:53)

ööh, mitäs mä nyt teinkään
risto
30.04.2005 15:31:38

Oho sori meni vähän editointi sekaisin.
spacemonkeyevolution
30.04.2005 15:59:52
Ristolle tuli kyllä plussaa, paljon hyvää/käyttökelpoista tietoa.

Tässä on pitkään podettu banjokuumetta, mutta ei oo oikein ollu tietoa et mistä moisen hankkis. Paikallisessa musiikkiliikkeessä pyöritellään vaan päätä ja sanoovat että kerrohan malli niin pistetään tilaukseen. Noh, enpä sitten näistä malleistakaan tiedä että millasta sitä lähtis sitten tilailemaan. Suosittele risto banjonsoitonaloittelijalle jotain vehjettä?

Tosin taitaa olla että joutuu kääntymään noitten halvempien puoleen kun ei kuitenkaan ole tuhottomasti varaa sijoittaa.
Don't worry, be heavy
risto
30.04.2005 16:55:05

Ristolle tuli kyllä plussaa, paljon hyvää/käyttökelpoista tietoa.

No kiitos kiitos ja syvä kumarrus;-)

Tässä on pitkään podettu banjokuumetta, mutta ei oo oikein ollu tietoa et mistä moisen hankkis. Paikallisessa musiikkiliikkeessä pyöritellään vaan päätä ja sanoovat että kerrohan malli niin pistetään tilaukseen. Noh, enpä sitten näistä malleistakaan tiedä että millasta sitä lähtis sitten tilailemaan. Suosittele risto banjonsoitonaloittelijalle jotain vehjettä?

Voi voi, jos osaisin suositella jotain halpaa ja hyvää, niin toki kertosin. Banjo ostaminen on todella hankalaa Suomessa kun juuri kukaan ei tiedä niistä yhtään mitään lukuunottamatta asianharrastajia joita on vähän. Itse tiedän niistä nyt paljon sen vuoksi että vasurina kuljin hankalan (ja loppujen lopuksi kalliin) polun etsiessäni vasenkätistä banjoa ja päädyin itse osittain rakentamaan tämän banjon. (Kunhan kerkeän aion kokeilla myös myös BG potin valmistusta kun on yksi kaulakin jo valmiina ja ettei tuo yhtesikunnan tarjoama inssikoulutus menis ihan hukkaan;-) )

Sen sanoisin että halpaa ja hyvä eivät kulje käsi kädessä banjojen suhteen. Viisainta olisi jos kykenisi hillitsemää halujaan ja säästää sanotaan tuhat egeä ja sitten palata asiaan, sillä saa jo soitettavan pelin. Itse varmaan ostaisin Goldtonen jonkin BG banjon jossa puinen potti (= Rim). Ostamani kaula kertoo asiallisesta laadusta ja olen kuullut positiivisia kommentteja Banjo-L listalla. Jos on mahdollista reissata Göteborgiin niin pääsee katsomaan banjoja luonnossa Turen musiikkikaupassa.

Jos on pakko ostaa halpa niin niissäkin kuulemma joissain malleissa (Fender?) on puinen rim (pot). Aloittelijalle tärkeintä on se että kaula ja sen säätö ovat asianmukaiset. Yleensä kaupasta roudattuna tehdasvalisteiset soittimet eivät koskaan ole hyvässä setupissa. Eli jos ostaa halpiksen käyttää esim Arto Pulkkisella (Hesa/Herttonimi) joka laittaa soitettavaan kuntoon. Sitten vielä pitää hankia fingerpickit joita on miljoona mallia ja ne pitää tilata USAsta tai Torelta ellei joku ole jo ruvennut pitämään niitä hyllyssä. Millbrook music vaikuttaa avuliaalta. Itse tilasin USAsta ison läjän monen vuoden tarpeeseen.

Sitten tulee vielä capo ongelma. Bluegrass musaa soitetaan usein A:sta eli capo kakkosessa. Banjossa kun on se drone kieli, niin sitä varten käytetään railroad spikes (pieniä nauloja) tai esim kiskomallista capoa. Naulat pitää tilata USA:ta ja asennuttaa soitinkorjaajalla (esim Arto). Drone kieli pujotetaan naulan hatun alle. Nauloja saa tilattua ainakin Stewmackiltä, Torella saattaa olla myös Ruotsissa mutta Arto varmaan hoitaa tarvikkeiden tilauksetkin että pääsee helpomalla. Kiskomallinen capo (Scubb) on sitten sellainen että kisko kiinnitetään kaulan kylkeen ja kiskossa liukuu pieni vaunu joka painaa drone kieltä. Muille kielille käytetään pientä kitaran capoa. Itse laittaisin nyt varmaan kiskokapon, naulat olivat hankalia käyttää. Mm. Tauri Oksala käyttää kiskomallista capoa.

t. risto
fox
30.04.2005 17:06:03

Muille kielille käytetään pientä kitaran capoa. Itse laittaisin nyt varmaan kiskokapon, naulat olivat hankalia käyttää. Mm. Tauri Oksala käyttää kiskomallista capoa.

t. risto

Mulla on Kayssa tuo, ja on mielestäni hyvä, tosinhan en osaa soittaa, räpeltää vaan. Eikä tosiaan syvällistä tietämystä ole..
risto
30.04.2005 18:27:08

No niin sitten vaan kaikkia banjoa soittamaan;-)

Aloittelijalle voisin muuten suositella kirja/CD: "You can teach yourself Banjo - MelBay/Janet Davis. Vaikka on naisen tekemä- tai ehkä juuri siksi - sillä pääsee ilman paineita hyvin alkuun.

Mulla ois sitten myynnissä käyttämätön Mel Bayn Deluxe Encylopedia of Banjo Chords (5-kielinen) jos joku sattuu tarviimaan. H. 15e

banjo & vapputerveisin

risto
steelin
01.05.2005 04:55:34
Ohhoh!
Kylläpäs ristolle plopsahti plussia täältäkin.
Kiitosta vaan tiedoista.
Tuolta olen kolunnut tietoa:
http://www.banjohangout.org/

Panjo on hieno soitin, velä kun ehtisi opettelemaan muutakin kuin Duellin Banjoes:in alun....
Old Pale.
risto
01.05.2005 13:16:44

Paikallisessa musiikkiliikkeessä pyöritellään vaan päätä ja sanoovat että kerrohan malli niin pistetään tilaukseen.

Ai muuten kokonaan unohtunut että Millbrook/Hesa on ruvennut pitämään hyllyssä banjoja ja maniskoita.

http://www.millbrook.fi/Banjot_mandoliinit_ym.htm
varakeef
01.05.2005 23:06:40
Sen sanoisin että halpaa ja hyvä eivät kulje käsi kädessä banjojen suhteen. Viisainta olisi jos kykenisi hillitsemää halujaan ja säästää sanotaan tuhat egeä ja sitten palata asiaan, sillä saa jo soitettavan pelin.

Bajojenkaan suhteen? Olen kyllä itä koulukuntaa, että parin sadan banjossani (parjattu HB) on kaikki ne banjon ominaispiirteet olemassa, minkä banjonsoiton aloittaminen vaatii. Epäilemättä Mastertone soi kauniimmin, mutta kyllä HB kitaristin korvaan banjolta kuulostaa.

Soitettavuus on huikeasti parempi kuin ensimmäisessä kitarassani oli.

Aloittelijalle tärkeintä on se että kaula ja sen säätö ovat asianmukaiset. Yleensä kaupasta roudattuna tehdasvalisteiset soittimet eivät koskaan ole hyvässä setupissa.

No enpä huomannut tämänkään suhteen suurta huomautettavaa oman halpikseni kanssa. Talla vaan paikalleen, kielet kireelle ja Syvän Joen tunnelmiin

Sitten vielä pitää hankia fingerpickit joita on miljoona mallia ja ne pitää tilata USAsta tai Torelta ellei joku ole jo ruvennut pitämään niitä hyllyssä. Millbrook music vaikuttaa avuliaalta. Itse tilasin USAsta ison läjän monen vuoden tarpeeseen.

Sormiplekuja löysin paikallisesta liikkeestä.

Sitten tulee vielä capo ongelma. Bluegrass musaa soitetaan usein A:sta eli capo kakkosessa. Banjossa kun on se drone kieli, niin sitä varten käytetään railroad spikes (pieniä nauloja) tai esim kiskomallista capoa. Naulat pitää tilata USA:ta ja asennuttaa soitinkorjaajalla (esim Arto).

Minulla ei ole kyllä tuottanut minkäänlaista ongelmaa laittaa ihan peruskapoa 2. nauhalle ja kiristää vitoskieltä sävelaskelta ylemmäksi a:han.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
Twinkle
02.05.2005 01:15:43
Talla vaan paikalleen, kielet kireelle ja Syvän Joen tunnelmiin

Jees, minulle tuli muuten tästä topikista heti mieleen tuo kyseinen elokuva.

Juu ei minulla muuta, banjo olisi hauska laite kokeilla mutta ei semmoiseen oikein ole varaa. Leluksi se minulla jäisi. Hieno soitin toki ja propsit niille jotka onnistuu taikomaan siitä niitä ihmejuttuja ulos.
varakeef
02.05.2005 10:45:44
Karkeasti oikean banjon kaikupohja rakentuu seuraavasti kuvaan verraten:

1. POT, pyöreä puurengas, halkaisijaltaan n. 10" joka on kaikupohjan runko-osa.

2. Potin päälle tulee metallirengas nimeltään TONERING. Tonering on laipallinen rengas joka lepää puupotin päällä. Lisäksi siinä on sivuhelma joka on tiiviisti sovitettu potin ulkoreunan mittaan. Näkyy siinä vasemmalla puolella. Tonering on oleellinen osa oikeata banjoa ja oleellinen aikaansaamaan oikean banjosoundin.

3. Seuraavaksi tulee kalvo siihen toneringin päälle. Kalvossa on paksumpi reuna sen kiristämistä varten.

4. Kuvassa oikealla näkyvä toinen metallirengas astetaan kalvon ympärille ja päälle ja sillä vedetään kalvoa toneringiä vasten. Kiristys tapahtuu koukkupäisillä pulteilla joiden koukku asettuu renkaan reunille.

5. Puisessa potissa on sen kehällä reikiä joihin kiinnitetään nuo vasemmassa läjässä olevat palaset ja koukkupäiset pitkät ruuvit tulevat niihin kiinni.
...
7. Bluegrass banjossa on sitten vielä resonaattori joka on puinen "lautanen" joka kiinnittyy banjon potin alapuolelle ja sen reunat voivat nousta sitten jonnekin potin puolen välin tietämille.

Elikkä tuossa Harley Bentonissa ja muissa vastaavissa alumiinirunkoisissa halpabanjoissa ei ole lainkaan puista pottia. Sen sijaan on yksi alumiinivaluinen rengas korvaamassa potin, toneringin ym. Kalvo lepää suoraan alumiinivalun päällä. Valussa on sakaramaiset laipat - näkyvät kuvassa, linkki alla - joihin kalvoa kiristävät pultit kiinnittyvät. Kalvoa kiristävä rengas on myös halpa peltinen jutska ynnä sun muuta. Voi hyvin kuvitella että ääni on erilainen kuin oikeass banjossa.

http://www.thomann.de/thoiw3_harley_benton_hbj25_banjo_prodinfo.html

Nonnih. Ainakaan minun Harley Bentonissani ei ole alumiinipottia, alumiinirunkoa tai vastaavaa. Runko on puuta, resonaattori on puuta. Rakenne on yllä kuvatun kaltainen.

Linkissä olevassa kuvassa oleva ei ole siten samanlainen, myynnissä oleva malli on kaiketi muuttunut - omani sain noin vuosi sitten.

Hämmästyttävää.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
risto
02.05.2005 11:20:17

Nonnih. Ainakaan minun Harley Bentonissani ei ole alumiinipottia, alumiinirunkoa tai vastaavaa. Runko on puuta, resonaattori on puuta. Rakenne on yllä kuvatun kaltainen.

Linkissä olevassa kuvassa oleva ei ole siten samanlainen, myynnissä oleva malli on kaiketi muuttunut - omani sain noin vuosi sitten.

Hämmästyttävää.

Jaa-a, saanen syvästi epäillä. Jos olet oikessa, lucky you. Haku googlesta kuitenkin tuottaa vain linkkejä Euroopasta ja niissä kaikissa saman kuvan missä selvästi näkyy samainen alumiinipotta kuin ainakin bisnesmiesten lahjoissa musiikkimaailmalle eli Epiphoessa ja Fenderissä. Itselläni oli Epiphone jonka ostin -98. Yhtään linkkiä ameriikan kauppoihin 'Harley Benton' nimellä ei ainakaan minun Googleni tuota, osoittaen että ko. malli on suunnattu eurooppalaisille.

Jos oikein muistan ja konstruktio ei ole muuttunut, resonaattori on kiinni neljällä puuruuvilla niistä alumiinipotin sarakkeista. Jos avaat ne, näet sinne sisälle koko komeuden.
varakeef
02.05.2005 11:38:36
Yhtään linkkiä ameriikan kauppoihin 'Harley Benton' nimellä ei ainakaan minun Googleni tuota, osoittaen että ko. malli on suunnattu eurooppalaisille.

Harley Benton on Thomannin oma merkki, joten muualle linkkejä ei tietenkään löydy.

Potista vielä: ymmärsinkö oikein että kyse on vähän samasta kuin kitaran sivuista - eli jos se mitä sivusta näkee, on puuta, se myös on puuta eikä alumiinia? Vai paljastuuko "karmea totuus" vasta kun puran koneen osiin?

Siis potti olisi tuo puinen pyöreä, pari tuumaa korkea kehä, jonka sisällä on kaksi tankoa, jotka pitävät kaulaa paikallaan? Siis oheisen linkin kuvitussa:
http://projectsandhobbies.com/banjosetup.htm
risto
02.05.2005 12:33:10 (muokattu 02.05.2005 12:56:31)

Bajojenkaan suhteen? Olen kyllä itä koulukuntaa, että parin sadan banjossani (parjattu HB) on kaikki ne banjon ominaispiirteet olemassa, minkä banjonsoiton aloittaminen vaatii. Epäilemättä Mastertone soi kauniimmin, mutta kyllä HB kitaristin korvaan banjolta kuulostaa.

Soitettavuus on huikeasti parempi kuin ensimmäisessä kitarassani oli.

My mistake, ajattelin että tässä linkissä kyseltiin oikean banjon perään oikeaa banjon soittamista varten. Esim. varma tapa turmella lapsensa soittohalut on ostaa hänelle 50e viulu jota hanen pitäisi jaksaa kuunnella päivästä toiseen. Nimenomaan aloittelijalla pitää olla hyvin soiva ja soitettava soitin jota jaksaa kuunnelle kun soitto ei muuten vielä suju ja joka innostaa jatkamaan.

Janne Viksten, joka on ex tyttöystäväni banjonsoiton opettaja sanoi tälle että hänen kannattaa ostaa niin hyvä (=kallis) kuin ikinä pystyy ja tämähän meni ja tilasi USA:sta Stellingin hintaan 23,000 vanhaa markkaa, eikä ole katunut hetkeäkään vaikka oli opiskelija.

Banjonsoittamistakin on niin monenlaista, satunnaisesta plinkuttamisesta vakavaan pyrkimykseen tulla kunnon banjonsoittajaksi. Jos puhutaan vain jälkimmäisestä, 5-kielisen soittamista voi vaatimustasoltaan verrata klassisen kitaran soittamiseen. Jos aikoo päästä tasolle jolla voi mennä jameihin soittamaan muiden osaavien blugrass soittajien kanssa voi varauta viettämään useita tunteja päivästä toiseen opetellen Foggy Mountain ym. rolleja, hammer-onneja ja pull-offeja, lickejä ym. oikeaan soittamiseen kuuluvaa sekä tietysti tyylisuunnan opiskelua ja huippunimien levyjen hankkimiseen sekä vähintään muutaman kymmenen perus BG biisin ja niihin kuuluvien breikkien opettelemiseen oikealla BG tempolla. (syvää jokea ei muuten sitten kukaan soita missään). Kirjastosta kannattaa käydä lainaamassa Janne Vikstenin Blue Harbor levy jotta voi tutustua suomalaiseen BG ja banjo meininkiin. Tauri Oksala soittaa Jussi Syrenin bandissä ja heiltä kannattaa myös kuunnella.

Temposta sen verran, että jos kuuntelee levyiltä BG musiikissa käytettäviä tempoja, huomaa että opettelu vaatii oikeata työtä, eli se on jotakin ihan muuta kuin muutaman soinnun opettelu. Itseltäni, vaikka olen soittanut klassista kitaraa 13 vuotiaasta (nyt olen keski-ikäinen) ja minulla siten hyvät pohjat, kului useita kuukausia kyetä missään biisissä kohtuulliseen 120/240 tempoon joka on jo nopeaa menoa siihen nähden mitä suomalaisessa musiikinteossa yleensä on totuttu kuulemaan. BG musiikkissahan soitetaan tuonne 180/360 tempoon asti. (Jälkimmäinen luku tietokonesekvenssereissä 1/8 nuotille). Suurin syy BG soitannon lopahtamiseen kohdaltani 3-vuoden harjoittelun jälkeen oli osittain se että duomme soittaa eri tyylistä musaa ja harjoitteluaika kuluu siihen, mutta myös paljon siksi että ei kerta kaikkiaan jaksa harjoitella tunti tolkulla rolleja kuunnellen huonosti soivaa soitinta. Jatkan taas 5-kielisen soittoa kunhan saan asiallisen vasenkätisen pelin.

Tältä pohjalta sanoisin että ei kannata rohkaista ketään ostamaan roskasoitinta jos/kun ei itse ole hyvin perillä siitä mitä puhuu. Jos joku on vakavissaan, kannattaa mielestäni ilman muuta heti sijoittaa sen verran että saa soittimen jolla jaksaa harjoitella ja jolla pärjää ainakin seuraavat 5 vuotta, ja tärkeätä, jolla voi soitella myös jameissa heti kun tekniikka paranee.

Minulla ei ole kyllä tuottanut minkäänlaista ongelmaa laittaa ihan peruskapoa 2. nauhalle ja kiristää vitoskieltä sävelaskelta ylemmäksi a:han.

No, olisi näköjään pitänyt huomata kirjoittaa vähän toisin. A:sta soitetaan usein G:ssä alunperin olevia kappaleita. Capoa käytetään tuonne 5. nauhalle ja ylemmäskin ja vastaavasti spiket laitetaan 9...10:lle mutta myös jopa 12:lle nauhalle asti.

t. risto
fox
02.05.2005 12:54:54

Capoa käytetään tuonne 5. nauhalle ja ylemmäskin ja vastaavasti spiket laitetaan 9...10:lle mutta myös jopa 12:lle nauhalle asti.

t. risto

Edelleen kannatan tuota rail- eli sliding- capoa sille viitoskielelle.. Tosin pystyn myöntämään aivan reilusti, että oon vaan tuollanen "plinkuttelija", josko sitte eläkkeellä soittelis enemmän.. Eli ei kyllä ihan kämäsillä taidoilla mennä mihinkään "Banjo-fraternity"-miittiin, pistävät kumminkin soittaan Foggy Mountain Breakdownin ja Jed Clampettin balladin..
Minkätähen ei saa soittaa "Duelling Banjos"ia? =)
Ei kaikki oo Earl Scruggseja..
Niin, mun mielestä jos otelaudassa on hirvittävä määrä noita spikeja niin se saattaa aikaansaada halkeilua siinä otelaudan puussa, puhumattakaan, että niissä repii kätensä..siksi rail-capo..
risto
02.05.2005 13:06:51 (muokattu 02.05.2005 13:24:42)

Eli ei kyllä ihan kämäsillä taidoilla mennä mihinkään "Banjo-fraternity"-miittiin, pistävät kumminkin soittaan Foggy Mountain Breakdownin ja Jed Clampettin balladin..
Minkätähen ei saa soittaa "Duelling Banjos"ia? =)
Ei kaikki oo Earl Scruggseja..

Hei, saahan sitä soittaa mitä vaan tietty;-) Syvä joki ei kuitenkaan yleensä kuulu suosittuihin BG biiseihin vaan se on sellainen aloittelijoille jätetty biisi, monihan kiinnostuu banjoista juuri tuon leffan nähtyään. www.bluegrass.fi (Bluegrass Forum) sivulla on FAQ missä on listaa heidän Ankkuribaarin jameissa soitettavista perusbiiseistä.

Niin, mun mielestä jos otelaudassa on hirvittävä määrä noita spikeja niin se saattaa aikaansaada halkeilua siinä otelaudan puussa, puhumattakaan, että niissä repii kätensä..siksi rail-capo..

Juu, laittaisin myös nyt slide capon. Kaulaan jää ikävät jäljetkin kun spiket poistaa.
risto
02.05.2005 14:36:02 (muokattu 02.05.2005 14:37:57)

Suomalaista banjoa, linkkejä:

Tauri Oksala:
http://www.syren.fi/index.php?k=2369

Jukka Särkkä:
http://www.kolumbus.fi/eddamusic/bmb2.html

Banjo Newsletter lehden mp3:sia, Janne Vikstenillä oli täällä ennen ainakin yksi sämple mutta nyt en löytänyt.
http://www.banjonews.com/BNlhtml/2mp3.html

Jukka Buddakselta ei ikävä kyllä löytynyt myöskään mitään. Janne Viksten soittaa kai myös jollain J.Karjalaisen levyllä mutta en ole kuullut sitä enkä tiedä mikä levy.

-risto
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)