Aihe: jammailu
1 2 3
Nuages
28.04.2005 15:42:32
Itse asiassa apu löytyi lähempää kuin arvasinkaan. Tuolta teoriapalstan FAQ:eista.
Reaalisointumerkinnät ja astesointumerkinnät.

Ja sitten analyysimerkinnöistä puhutaan kans.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Mako
28.04.2005 21:02:27

| I7| IV7| I7| I7| IV7| IV7|I7|iii7b5 VI7b9|ii7|V7| I7 |V7|

Mahtaisko alkaa kelvata?

Kyllä mä ainakin tykkään. Tosin kesti tovin oppia tuota veivaamaan kun en osaa p:n vertaa lukea moisia.. :)
"Ollaann hilja!!!1"
-unkarilaissyntyinen musiikkiopettajani ala-asteella
lxi
28.04.2005 21:11:54
Ja sitten analyysimerkinnöistä puhutaan kans.

Sekä tuttuakin tutummista tolpista.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
baron
28.04.2005 21:41:39

Kyllä mä ainakin tykkään. Tosin kesti tovin oppia tuota veivaamaan kun en osaa p:n vertaa lukea moisia.. :)

En mäkään kirjoittaa, tasoissa ollaan.

(Mielestäni jotenkuten osaan "tavalliset" sointumerkinnät. Nyt voin alkaa snobbailla ja puhua, että käytän "reaalisointumerkintöjä")
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
isojussi
29.04.2005 00:29:32
Et kaikkia kai kuitenkaan duurisointuina/duuriseiskoina?

Ja höpönpöpön!

Skaalan asteet on skaalan asteita. Ei niitä millään isoilla ja pienillä kirjaimilla merkitä. Tai jos merkkaa, ei ymmärrä mistä puhuu.

Esim Duuriskaalan toisen asteen sointu on molliseiska, kuten komannen, ja kuudennenkin.

Minkäskokoisella kirjaimella merkkaisit seitsemännen asteen? Kyrillisillä?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
The Duke
29.04.2005 08:19:04 (muokattu 29.04.2005 08:20:06)
Vituilleen meni tämäkin topic. Jammailu vaihtui teoria hanujen pätemiseksi.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
poppamies
29.04.2005 08:26:29

Aivan. Jos joku sanoo että jammaillaan Aaaasta niin soitetaan joko A duurista tai A mollista. Ei siitä tartte tehdä sen vaikeampaa...
Myytävänä 300W Fenderin nuppi!
The Duke
29.04.2005 08:30:55
Aivan. Jos joku sanoo että jammaillaan Aaaasta niin soitetaan joko A duurista tai A mollista. Ei siitä tartte tehdä sen vaikeampaa...

Jep, näin se on. Tietty voi lopettaa soittamisen koska kaveri soittaa mielestäsi väärää skaalaa. "Hei, tähän sopii vaan se miksolyydinen!" Vittu mitä paskaa.

Olisi kiva joskus nähdä minkälaista "jammailua" nämä herra teoriat harrastavat. Siitä voipi olla hyvä menininki kaukana.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
isojussi
29.04.2005 08:32:49

No ny palattiin asiaan. Tässä valossa astesointumerkintöjenkään käyttö ei välttämättä oo inssailua. Basso-henkilö pysyy ko. skaalalla ja harmonia-osasto heittelee siihen kuuluvia sointuja, niin ollaan jo aika lähellä riittävää konsensusta.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Lennu
29.04.2005 16:44:25

Tähän kuuluu sitten se hauska jokakertainen "sit vedetään sama, mutta C:stä."
<fat>Ärlä #014</fat>
Mako
29.04.2005 17:58:24 (muokattu 29.04.2005 18:10:16)

Kyllä tosiaan meni, kun ei edes aloittelijat-palstalla voi kysyä mieltään askarruttavista jutuista vaikka sitten menisikin jonkun jammailijan mielestä offtopiciksi.

Jos homma on todella noin yksioikoista niin miksette painaneet varoitusta nähdessänne tämän threadin? Vai odotellaanko vielä pariakymmentä "silleen fiiwiksellä"-postausta.

EDIT:
Skaalan asteet on skaalan asteita. Ei niitä millään isoilla ja pienillä kirjaimilla merkitä. Tai jos merkkaa, ei ymmärrä mistä puhuu.

No yllättävän moni lähteeni ei sitten ole tiennyt mistä puhuu.
Oliko _tästä_ siis selventävästi jossain f.a.q.:issa? En ainakaan löytänyt.
"Ollaann hilja!!!1"
Teijo K.
29.04.2005 18:09:44

Kyllä tosiaan meni, kun ei edes aloittelijat-palstalla voi kysyä mieltään askarruttavista jutuista.

No suoraan sanoen minusta biibob vastasi kysymykseen jo niin tyhjentävästi, että sen paremmin sitä ei voi sanoa. Menempä laittamaan muuten plussan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Mako
29.04.2005 18:22:14

Olisi kiva joskus nähdä minkälaista "jammailua" nämä herra teoriat harrastavat. Siitä voipi olla hyvä menininki kaukana.

En tiedä pääsenkö tuohon esittämääsi kategoriaan ominaisuuksieni puolesta, mutta jammailu nyt voi olla vaikka sitä että kaveri heittää parin kolme soinnun kierron tai muutaman ja sitä/niitä lähdetään improvisoidusti veivaamaan. Siksikin tuo merkintätapa olisi ihan näppärä tuntea.
"Ollaann hilja!!!1"
Nuages
29.04.2005 18:41:54

Heh. Taas päästiin siihen tosiasiaan, että teoria tappaa luovuuden. Herra Teoria... ei juma.. :)
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Teijo K.
29.04.2005 18:58:05

jammailu nyt voi olla vaikka sitä että kaveri heittää parin kolme soinnun kierron tai muutaman ja sitä/niitä lähdetään improvisoidusti veivaamaan.

Noinhan minä olen jammaillut jo -80- luvulta lähtien ja kertaakaan ei ole tullut mieleen että me oltaisiin tehty jotain väärin kun ei olla käytetty tota merkintätapaa. Kitaristi lähtee veivaamaan jotain kiertoa ja kun pari kierrosta on veivannut niin sitten bassolla vaan sekaan. Korvat auki niin ne löytyy ne oikeat äänetkin, samalla oppii "feikkaamaan" biisit mikä voi olla ihan kätevä taito. Ja löytämään sen urkupisteen korvakuulolta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
baron
29.04.2005 20:11:25

Jos mä ihan vakavissani, niin kyllä mä oon mukana ihan missä vaan, mutta olisi kiva, jos kaikki tuntisi jonkun piisin, jossa olisi kiva sointukierto ja tehtäisiin sen pohjalta, kivaa vaihtelua yhden soinnun funkkiin tai blueskiertoon vaihtelevista sävellajeista.

(Ja vaikka inhoiskin jatsia, niin niiden sointukiertojen pohjalta vois soittaa mitä tahansa kivaa.)
Mako
29.04.2005 21:39:57

Noinhan..

Juu, ei tässä mitään kansanäänestystä tarvittukaan aiheesta onko tuosta hyötyä vai ei, _minua_ vain olisi kiinnostanut miten homma toimii ja viimeksi tarvitsin sitä eilen tulkitessani tuota baronin sointukiertoa. Plus että joskus kierto on kiva olla paperilla jos on yhtä dementoitunut kuin minä. Plus että jos se on tommosessa muodossa ja sitä osaa lukea niin sitä voi helposti vetää mistä vain.

(Mutta joo pardon muaa tosta offtopicoinnistani. Tässä sitä lisää: jos on pelkät asteluvut niin eihän siinä ole "mitn" järkeä. Voihan esim. vitospykälästä asteikon säveliin sopien usein renkuttaa menemään useammanlaisia sointuja ellen ole erehtynyt.)
"Ollaann hilja!!!1"
baron
29.04.2005 22:27:30 (muokattu 29.04.2005 22:27:58)

Vaikka taas "teoreetikko" saa nenilleen, niin joku Miles Davisin "So What" jonka rakenne on AABA, joka osa 8 tahtia ja A-osan ainoa sointu on Dm7 ja B-osan Ebm7 tarjoaa kivan ja haastavan "alustan" jammailulle.
arvid70
30.04.2005 07:57:50

Juuri näin, olisitte kertonu tommosia helppoja kaavoja kuten tua blues A D A E =(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)