lyyrikko 10.04.2003 17:20:43 | |
---|
Mä haluasin tietää että voiko yksitavuista sanaa käyttää daktyylin alussa? Vai sotkeeko se rytmin. Oon yrittänyt selvittää asiaa runo-oppikirjoista mutta en ymmärtänyt kirjojen selityksiä kyseisestä asiasta. onko tämän lauseen alku esim. daktyylissä? ja veren punainen ruusu on hänen rinnassa.. |
neco 10.04.2003 17:42:32 | |
---|
Mä haluasin tietää että voiko yksitavuista sanaa käyttää daktyylin alussa? Vai sotkeeko se rytmin. Oon yrittänyt selvittää asiaa runo-oppikirjoista mutta en ymmärtänyt kirjojen selityksiä kyseisestä asiasta. onko tämän lauseen alku esim. daktyylissä? www.karuse.info/mankeli.htmauttaako? Omnia vincit amor |
lyyrikko 10.04.2003 18:13:56 | |
---|
|
NORTON 11.04.2003 05:06:07 | |
---|
Mä haluasin tietää että voiko yksitavuista sanaa käyttää daktyylin alussa? Vai sotkeeko se rytmin. Oon yrittänyt selvittää asiaa runo-oppikirjoista mutta en ymmärtänyt kirjojen selityksiä kyseisestä asiasta. onko tämän lauseen alku esim. daktyylissä?
Ei ole daktyylia. Se on jambia. 0 + 0 + 0 + ja ve-ren-pu-nai-nen... rytmi muuttuu sitten myöhemmin. Kyllä sitä yksitavuista voi käyttää daktyylin alussa. Esim. + 0 0 Mä o-len , tämä kuitenkin vain puhutussa kielessä jossa sanojen nousevuuksia tai laskevuuksia voidaan muunnella. Nämä säännöt pohjautuvat fonetiikkaan ja eivät ole luonteeltaan mitenkään ehdottomia; ajattele tekstiäsi lausunnan kautta niin huomaat mikä on sopivaa. Oikeaoppisesti edellisen esimerkkini painotukset menisivät seuraavasti 0 + 0 mä o- len Toivottavasti oli jotain hyötyä. Ei kannata kuitenkaan esim. pääsykokeissa tukeutua näihin minun esittämiini höllennyksiin. Kirjoitettuun tekstiinhän on aika eksaktit säännöt painollisuuksia koskien. Laululyriikassa niitä voi kuitenkin huoletta laventaa jos kokonaisuus sitä vaatii. |
Kiitoksia. Selityksistäsi oli apua. |
Bardi 11.04.2003 19:34:26 | |
---|
"Ja" sana voi olla piisissä ns. kohotahdin puolella ja varsinainen fraasi voi alkaa silloin vasta seuraavan sanan ekasta tavusta. Ei kannata liikaa vaivata päätään näillä daktyyleillä ja jambeilla. Paras tapa on analysoida vanhojen sanoittaja- mestareiden tekstejä. Suomessa näitä teknisiä taitajia ovat mm. Reino Helismaa ja Juha Vainio. |
lyyrikko 11.04.2003 20:50:06 | |
---|
Paras tapa on analysoida vanhojen sanoittaja- mestareiden tekstejä. Suomessa näitä teknisiä taitajia ovat mm. Reino Helismaa ja Juha Vainio. Olisikko hyviä kappale esimerkkejä näiltä hepuilta joita kannattaisi tsekata? |
Koivulahti 03.09.2008 20:12:04 | |
---|
Olisikko hyviä kappale esimerkkejä näiltä hepuilta joita kannattaisi tsekata? ....jossa olisivat kirjoittaneet Daktyyliä tai Jambia ;) |