jost 11.04.2003 00:00:01 | |
---|
Nyt tuli sellanen lapsellinen tarve hommata kontrabasso mm. Francinen innoittamana. Eli kertokaa asiasta tietävät millainen olisi "hyvä" ja kohtuu hintainen alottelijalle. Miten mikitys? 3/4 vai 4/4 koko ja miksi.. mikä on tärkeää ostopäätöstä tedessä..? bassokitaraa olen soittanut 9v. mutta kotraa vain kerran. :( |
Noh.. nyt kun kukaan ei tähän vastannut, niin minä yritän. Ainut neuvoni tähän on, että kokeilet useampia bassoja, sillä niissä on aika huomattavia eroja. Tuosta basson ihanne koosta en osaa sanoa, mutta mielestäni sillä ei ole mitään väliä, jos basso on muuten hyvä. Itse kiinnitän eniten huomiota kielien korkeuteen ja basson saundiin. Mikityksestä en paljoa tiä, enkä uskalla neuvoa antaa. EDIT: Niin, kannattaa yrittää löytää käytettynä ja "sisään ajettuna". Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. |
absqua 11.04.2003 17:22:38 (muokattu 11.04.2003 17:24:29) | |
---|
Läskibassoista sen verran että jos ihanteesi on tuolla Francine-osastolla, niin basson kooksi kannattaa valita 3/4. Kokobasso (eli 4/4) on aivan julmetun suuri, ja sen edut tulevat lähinnä klasarihommissa esiin ja studiossa ehkä. Keikkakäytössä kevyttä musiikkia soitettaessa 3/4 on paras koko. Jos bassoa on tarkoitus lähinnä släpätä, niin siihen tarkoitukseen soveltuvat aivan mainiosti hieman edullisemmatkin bassot, tärkeintä on saada soittotuntuma toimivaksi. Mikitys on asia johon kannattaa uhrata hieman aikaa ja vaivaa, sillä omaan kontraan kannattaa hoitaa kunnon kiinteä mikitys -muuten ei keikkailusta tahdo tulla oikein mitään. Rockabilly-käyttöön soveltuvista mikityksistä en tiedä mitään, koska slappays asettaa erilaiset vaatimukset kuin perinteinen näppäilysoundi. Hyviä kontramikkejä tekevät mm. Barcus-Berry ja Fishman. Muitakin valmistajia on mutta en niistä tiedä sen enempää. Kannattaa tsekata googlella asiaa. ("upright bass microphone") Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Bassballs 11.04.2003 17:45:38 | |
---|
Hyviä kontramikkejä tekevät mm. Barcus-Berry ja Fishman. Muitakin valmistajia on mutta en niistä tiedä sen enempää. Kannattaa tsekata googlella asiaa. ("upright bass microphone") Pitänee perehtyä. Omaan kokemuksia vain yhdestä kiinteästä mikistä, minkä merkkiä en tiedä, en omista ko.bassoa. Kyseisen mikin soundi on niin hirveä, ettei sitä uskalla käyttää juuri missään ilman kunnon miksausta.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. |
KMT 11.04.2003 19:16:52 | |
---|
Mistä musiikkikaupasta löytää kontrabassoja? Ei oo tullu mulle vastaan, pitänee kai mennä ulkomaille, ainakin jos haluun 5-6 kielisen Mä olen vain tyhmä... |
Hermanni 11.04.2003 20:15:12 (muokattu 11.04.2003 20:16:48) | |
---|
joo 3/4 paras rokkenrollimussiikissa, mutta kontraan kannattaa kyl satsata sit rahaa jos aikoo hyvän saada. släppä'ilyssäkin on aika tarkkaa miten se sustaini toimii, koska halvemmissa melleissa se ääni jää aika lyhyeks usein. mikitys kannattaa aina testata ennen kun ostaa, ottaa musaliikkeestä lainaan mikkejä ja testaa miten ne toimii juuri sun basson kanssa. studiossa ei ikinä kannata sit nauhottaa pelkällä kontramikillä vaan kannattaa käyttää jotain laajakalvosta konkkaa sen lisäks. hyvä tapa ostaa on viedä lähimmän konsan tai musaopiston ilmotustaululle ilmotuksen, koska siellä niitä kontransoittajia eniten liikkuu... uutena kontran ostaminen on enemmän riski kuin käytettynä, varsinkin jos kyse on jostain vähemmän tunnetusta merkistä kontrabassojen alalla. |
PolkaTulk 11.04.2003 20:31:58 | |
---|
Ilmottele jos löyät jostain jonkun tai jotain. vaikka sähköisen kirjeen kautta. Only The Meteors are pure psychobilly. |
Prowleri 14.04.2003 09:51:29 | |
---|
Suomalainen B-Band tekee kontran mikkejä ja on maailmallakin kehuttu. Tuli vain mieleen. Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää.
-Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
PolkaTulk 14.04.2003 19:31:59 | |
---|
Mitkä mahtaa olla senttimuunnokset noista 3/4 ja 4/4 koista? Only The Meteors are pure psychobilly. |
jost 29.04.2003 00:16:57 | |
---|
Kiitoksia että noinki moni on vaivautunut vastaamaan kysymykseeni. Ja rojektin edetessä olen valmistautunut jo tuplaamaan budjetin. :) ps: Älkää kertoko mammalle!!! |
Karlsson 29.04.2003 10:02:59 | |
---|
Joskus sitä sattuu halvalla saamaan kontria. Itselläni taitaa olla aika sägä, sillä käyttökelpoisen vaneri-ihmeeni sain aikoinaan about 700 ekulla. Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ja eilen kävin kuittaamassa itselleni työnantajani varastossa vuosia lojuneen jo vähän paremman (mutta ei edelleenkään umpipuisen) kontran raadon. Pari sataa ekuu. Olen nyt kuin hangon keksi. Tosin toiset pari sataa menee otelauta- ja tallaremppaan ja laskua vielä kielistä... You can´t look cool and play bass at the same time! |