Aihe: Kitaroista
1
fovelinan
10.04.2003 21:00:37
Kyllä minä olen lukemattomien kitarakauppakierrosten ja unettomien öiden kitarasivustoja kahlaten jälkeen tullut hyvinkin selvään johtopäätökseen: Ainoastaan käsintehty kitara kannattaa ostaa. Kokeilkaapa vaikka Ruokankaan dukeja jne. Perusmallitkin pieksevät teollisesti tuotetut fenkut ja gibsut mennentullen. Vaikka esim Duke deluxe maksaakin n. 3300 €, se on pikkuraha verrattuna esim siihen määrään rahaa jota minäkin olen maksanut väliä vaihtaessani perus ibanezien, washburnien, tokaiden ja viimeiseksi fenkun välillä. Ensimmäiseksi kitaraksi ei tuollaista tietenkään kannata ostaa. Mutta siinä vaiheessa kun halutaan ostaa kunnollinen työjuhta ja ystävä, kannattaa hypätä se välivaihe (1000-1500€ teollisesti tuotetut) yli. Toki joka valmistajalla on custom-shop kitaroita jotka on valmistettu käsityönä, mutta ne maksavat esim gibsonilta n. 4000€ eteenpäin. Erinomaisia kitaroita, mutta hinta/laatu suhde katollaan. Kannattaa ottaa hyvin selvää eri kitaranvalmistajien historiasta. Voisi kuvitella että samankuntoiset PRS custom 24 vm -94 ja vm -96 ovat suunnilleen yhtä arvokkaita. Väärin! Kaupassa usein hintalapussa ei paljoakaan eroa ole. Pointti on siinä että mitä isommaksi ja suositummaksi merkki kasvaa, sitä enemmän sen pitää tuottaa ja sitä huonompaa on yleensä laatu. Silti uusien hinta nousee pikkuhiljaa. (PRS-kitaroiden valmistus siirtyi v. 95 isompiin tuotantotiloihin, ja on yleisesti tiedossa että laatu heikkeni oleellisesti.) Ottakaa selvää ketä kiinnostaa. Tutustumisen arvoisia merkkejä: Tom anderson(Anderson), Brian moore, PRS (ok ok, hyviä ne uudetkin on). Edromanguitars.com, tuolta löytyy hyviä merkkejä. Suomalaiset Nevalainen ja Ruokangas ovat todella hyviä ja kilpailukykyisiä. Käsintehty=ylivertainen.
Keppi
10.04.2003 21:15:04
Mä testasin kerran tätä V.S.O.P.-mallia. Tykkäsin kyllä tosi paljon! Mun mieleen oli nimenomaan niiden kaulaprofiili. Tuntu tosi hyvältä kädessä. Ei hintakaan kovin hirvee ollu. 1800...ja jotakin...euroo. Ku vertas sitä vastaavanhintaiseen Fender stratoon, ni oisin ehdottomasti ottanu ton Ruokankaan mieluummin. Just toi kaula oli niin mahtava ja muutenkin oli varsin siisti peli...
Juuup!
LaXu
10.04.2003 21:32:31 (muokattu 10.04.2003 21:33:42)
Samaa mieltä, ei täällä Suomessa ole mielestäni hirveästi järkeä ostaa noita yli 2000€ maksavia jenkkikitaroita (Gibson, PRS, Jackson esimerkiksi) kun samaan hintaan tai halvemmalla saa teetettyä soitinrakentajalla haluamansa custom-kitaran.

Kuitenkin juuri tuosta 1000-1500€ hintaluokasta löytyy paljon hyviä kitaroita. Tuohon hintaan ei taideta juurikaan custom-kitaroita hommailla?
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Deg
10.04.2003 22:37:58

Eräs kaveri teetti ensimmäiseksi kitarakseen jollain näistä huippusuomalaisista kitaran. Helvetin hyvä vehe se on, joten jos varaa on niin semmoista ostamaan vaan.
hoho vaan sullekkin
-K-
10.04.2003 22:39:05
Kuitenkin juuri tuosta 1000-1500€ hintaluokasta löytyy paljon hyviä kitaroita. Tuohon hintaan ei taideta juurikaan custom-kitaroita hommailla?

1200-1500e irtoaa varmasti joku ihan peruskeppi, riippuu toki rakentajasta.
Ei suotta elämys.
fovelinan
10.04.2003 23:12:56
PRS-kitaroista vielä, ne 85-95 vuosina tehdyt on aivan perskeleen hyviä (ainoa miikka on ettei buzz feiteniä), itse haeskelen custom 24:sta.. ja kyllä Paul on onnistunut pitämään tason aika korkeana vielä tänäpäivänäkin, mutta en kyllä uutta ostaisi.
Keppi
11.04.2003 00:04:55
PRS-kitaroista vielä, ne 85-95 vuosina tehdyt on aivan perskeleen hyviä (ainoa miikka on ettei buzz feiteniä), itse haeskelen custom 24:sta.. ja kyllä Paul on onnistunut pitämään tason aika korkeana vielä tänäpäivänäkin, mutta en kyllä uutta ostaisi.

Ai? Mulla on custom 24(ei lintuja). Ostin muistaakseni vuonna 96...eli valmistusvuosi on varmaankin just tolta väliltä. Onks sillä sitt jotain erikoiarvoa? On täälläkin ollut juttua noista kitaran arvoista, mutt ei oo tullu pahemmin seurattua.
Juuup!
fovelinan
11.04.2003 00:32:51
Ei niillä varsinaista "erikoisarvoa" ole. PRS kitaroiden valmistus siirtyi isompiin tiloihin v. -96 alusta jo monet ovat sitä mieltä että volyymin radikaali kasvu vaikutti kitaroiden laatuun negatiivisesti. Eli ennen v. -96 tehdyt prs:t ovat kolmenkymmenen vuoden päästä samssa arvossa suhteessa jälkeen -96 tehtyihin kitaroihin, kuin ennen vuotta -65 tehdyt fenderit suhteessa uudempiin. (Sikälimikäli PRS on silloin yhtä suuri merkki kuin fender nyt). Et haluaisi myydä sitä prs:ääsi? =)
Keppi
11.04.2003 01:02:33
Et haluaisi myydä sitä prs:ääsi? =)

En minä taida sitä myydä, vaikka enempi kyllä tulee nykyään soitettua muilla kitaroilla.
Juuup!
Juzzu
11.04.2003 08:07:08 (muokattu 11.04.2003 08:19:31)
Voisi kuvitella että samankuntoiset PRS custom 24 vm -94 ja vm -96 ovat suunnilleen yhtä arvokkaita. Väärin! Kaupassa usein hintalapussa ei paljoakaan eroa ole. Pointti on siinä että mitä isommaksi ja suositummaksi merkki kasvaa, sitä enemmän sen pitää tuottaa ja sitä huonompaa on yleensä laatu. Silti uusien hinta nousee pikkuhiljaa. (PRS-kitaroiden valmistus siirtyi v. 95 isompiin tuotantotiloihin, ja on yleisesti tiedossa että laatu heikkeni oleellisesti.)

Tjaahah, taas yksi Ed Romanin hapatuksen uhri. Oletko sinä tietoinen siitä, että Ed Roman menetti PRS-dealerin oikeuden juuri tuossa '95 tietämissä - sen takia kun tätä laittomasti teki refinishointeja ja retoppauksia PRS:iin, myyden esim. uudelleen kansitettuja PRS:ä wanhoilla sarjanumeroilla jne. Miehellä on iso läjä wanhoja PRS:ä (koska ei enää uusia saa), joten voi laskea 1+1 miksi hänellä on hirveä hinku kehua vanhoja ja mollata kaikkia uusia.

PRSiä ei tehty käsin ennen Stevensvillen tehdasta, eikä Stevensvillessä. Uudessa tehtaassa on tosin paremmat koneet kuin Illinoisissa jossa tehdas ennen oli.

Monipuolinen PRS-keskustelufoorumi ilman turhaa nurkkakuntaisuutta löytyy täältä: http://www.prsforum.com/
Kiinnostuneet voi tuolta tsekata n. 5 tuhannen PRS-harrastajan mielipiteitä asioista vs. Ed Roman (joka on aika huonossa huudossa ko. piireissä).

EDIT: http://209.151.81.189/board/showthread.php?s=&threadid=26155

Tuokin on tietenkin vain yksi näkökulma asioihin, lukijan kritiikkiä kannattaa aina pitää yllä, kun netistä "vaktoja" lukee"
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
A. Järvinen
11.04.2003 08:29:17
mutta ne maksavat esim gibsonilta n. 4000€ eteenpäin.

Itse asiassa Gibsonin SG standart 1961 maksaa 3595€... Mutta pilkun nussimista.

Eikös jotku kitaranvalmistajat tee hyviä kitaroita siihen 1500€ tai vähän yli/ali? Semmonen kyllä kelpais mulle.
fovelinan
11.04.2003 11:50:20
Tjaah. Tarkistetaan, ei vielä punastuta.. ;) Joo mut pääpointti oli kuitenkin siinä että käsityönä tehty kitara pieksee teollisesti tuotetun mennen tullen.
Juzzu
11.04.2003 12:23:57
Tjaah. Tarkistetaan, ei vielä punastuta..

Juuh, eihän täällä punastella tarvii. Ja oikeise vaan noita munkin ns. vaktoja, jos tarve tulee.

Joo mut pääpointti oli kuitenkin siinä että käsityönä tehty kitara pieksee teollisesti tuotetun mennen tullen.

Varsinkin, jos samalla tuetaan kotomaista käsityötä. Antaa rahojen pysyä Suomessa ja käsityö kunniaan!
Jii
11.04.2003 12:42:10
...

(PRS-kitaroiden valmistus siirtyi v. 95 isompiin tuotantotiloihin, ja on yleisesti tiedossa että laatu heikkeni oleellisesti.)

...

...

PRS kitaroiden valmistus siirtyi isompiin tiloihin v. -96 alusta jo monet ovat sitä mieltä että volyymin radikaali kasvu vaikutti kitaroiden laatuun negatiivisesti

Juzzu sinulle jo tästä kuittasikin. Tuo laadunlaskuhypetys taitaa olla netissä pitkälti yhden ihmisen aikaansaamaa. Varsinkin eBay:ssa huomaa PRS:ien myynti-ilmoituksia, jossa toistetaan tiettyjä asioita kuin mantraa.

Lähinnä ärsyttää kun näitä käsityksiä sitten jaellaan faktoina eteenpäin. Ei ne nykyiset PRS:t oman kokemuksen perusteella todellakaan huonoja ole, päinvastoin. Toisaalta oman kokemuksen perusteella en osaa sanoa, ovatko ne vanhat niin eri planeetalta. Muutamaa olen soittanut, yhden omistan. Toinen asia on kyllä, ovatko nuo soittimet sen arvoisia, mitä niistä Suomessa nykyään uutena pyydetään.

Ja sitten ihan aiheesta, kyllä itselle customtyönä rakennettu kitara luultavasti täyttää paremmin käyttäjänsä toiveet kuin sarjatuotantosoitin.
Juzzu
11.04.2003 12:53:08 (muokattu 11.04.2003 12:53:38)
Niin, ja sitten pitäisi määritellä, mitä se laatu oikein on.

On nimittäin totta, että sitten 80-luvun lopun PRS on luopunut yhdestä valusta sorvatusta tremistä, vaihtanut lakkamateriaalin, luopunut lepän käytöstä, jne. pieniä yksityiskohtia, mutta notta että kokonaislaatu olisi heikentynyt? Siinä Ed Romankin on varmaan kuitenkin aivan oikeassa, että nykyisessä tehtaassa on pääasiassa vain "kahdeksasta neljään" -työntekijöitä, kun alkuaikoina on henkilökohtainen sitoutuminen ollut paljon suurempaa. Mutta nuokin alkuajat ovat olleet varmaan ohi jo joskus -86.

Ja tuo pahamaineinen "heel from hell".... Kyllä nykyisillä pitkilläkin 'heeleillä' on tuo kaulan paksu osa alkaa myöhemmin kuin vaikka stratoissa ja pauleissa.

Mua ei kyllä periaatteessa haittaa, vaikka tuo pre-91 tai pre-95 hypetys jatkuisikin, pysyypähän oma soitin hinnoissa ;o) Varsinkin kun on tuo leppämalli vielä.

Niin, mutta enhän mä sitä aio myydä.
Keppi
11.04.2003 14:55:30
Hirveestihän siitäkin on ollu jupinaa, ett esim.Ginsonin parhaat yksilöt ei koskaan rantaudu suomeen. Hirveestihän noita huhuja on. Paljon saattaa olla ihan sellasta mustamaalausta, ett joku kitara ei oo erityisen hyvin säädetty tai muuten huonossa iskussa ja joku sitä testaa ja toteaa, ett ei oo kummonen...en osta ikinä tän merkkistä. Hyvin säädettyn ja huonosti säädetyn kitaran ero on valtava, tosin ammattilaiset vaistoaa heti, mikä hommasssa mättää, jos kitara tuntuu huonolle.
Mitä tulee tohon teettämiseen. Itse oon vähän harkinnu, ett seuraava kitara vois olla teetetty. Ei mulle se ulkonäkö niin hirveesti merkkaa, mutt soitettavuus pitää olla kohdallaan. Harvoin noissa liikkeissä törmää semmosiin keppeihin, ett tietää, ett tässä on kaikki kohdallaan, vaikka siellä on kalliitakin kitaroita. Yleensä ainakin yks tekijä mättää. Ois tosissaan hyvä, kun ammattilainen "vahtis" työn jälkee. Kitarasta tulee silloin sellainen, että ihmisen on sillä hyvä soittaa.
Kritiikkiä täytyy tosin sen verran viljellä, että lähetin eräälle soitinrakentaja firmalle sähköpostitse alustavan kyselyn kitaranteettämisestä/hinnasta noin kuukausi sitt, eikä siihen ole vieläkään vastattu. Eli seuraava firma...
Juuup!
askomiko
11.04.2003 15:22:37 (muokattu 11.04.2003 15:23:06)
www.flaxwood.com

Kun vielä joku keksisi jotta paljon nuo maksaa.

Suosikki:
http://gamma.nic.fi/~rautia/
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)