Aihe: Mihin kaikkeen bändi voi itse vaikuttaa?
1
Jööhannes
26.04.2005 21:14:31
Asia tuli mieleen kun näin Teräsbetonin Metallitotuus tv-mainoksen (josta voisi kuvitella että bändi ei ole sitä itse suunnitellut :)), ja rupesin miettimään että mihin kaikkeen bändi voi yleensä itse vaikuttaa.

Tietenkin he musiikkinsa päättävät itse (yleensä) jne.. mutta miten paljon heillä on päätösvaltaa esim. musiikkivideoissa, mainostuksessa, levyn kansissa tms?
Kuka sanoi että hevissä pitää olla mustat vaatteet ja paha ilme?
Jani The Rock
26.04.2005 21:35:40

Jos haluaa vaikuttaa, on paras katsoa mihin nimensä kirjottaa.
The road never ends for me, kid. Bella Italia #1
Vilhelmus
26.04.2005 22:08:53

Riippuu levy-yhtiöstä, artistista, homman valmiudesta, artistin kyvyistä ja asenteista, suhteista levy-yhtiön väkeen, ennen sopimusta käydyistä keskusteluista, sopimuksista, asiasta..
MV
26.04.2005 22:34:22 (muokattu 26.04.2005 22:34:52)
Käsittääkseni ainakin trio niskalaukauksen tilanne oli alkutaipaleella se, että bändi saneli säännöt:)

Kun Spinellä olivat jotain sählänneet ja eivät olleet suhtautuneet oikein tosissaan alussa tai jotain...Sitten kun ottivat yhteyttä niin Niskis ei kauheasti kaunistellut sanoja ja sanoivat miten asiat tehdään:)
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
JPQ
27.04.2005 21:12:54

Millainen mainos niillä on ? en ole vielä nähnyt.
Bonham
27.04.2005 21:17:58
Kannattaa tietysti myös päättää, mitä bändi haluaa ja mihin se tähtää... jos vaan haluaa soittaa mahdollisimman paljon mahdollisimman monelle ihmiselle, mitä väliä on jollain hiton mainoksella.

Kokonaisvaltainen toiminnan kontrollointi vaatii aikaa, jos se on pois biisien tekemisestä, esiintymisestä, treenaamisesta jne, ei se välttämättä ole kaikkien etujen mukaista/mahdollista/toivottavaa.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Niskamies
27.04.2005 21:42:20
Kun Spinellä olivat jotain sählänneet ja eivät olleet suhtautuneet oikein tosissaan alussa tai jotain...Sitten kun ottivat yhteyttä niin Niskis ei kauheasti kaunistellut sanoja ja sanoivat miten asiat tehdään:)

Mä jo ihmettelin että mitäs täällä musta puhutaan:)
Meitsi on meshissä.
sormunen
28.04.2005 00:06:11

Kokonaisvaltainen toiminnan kontrollointi vaatii aikaa, jos se on pois biisien tekemisestä, esiintymisestä, treenaamisesta jne, ei se välttämättä ole kaikkien etujen mukaista/mahdollista/toivottavaa.

Sen kokemuksen mukaan, mitä mulla on työskentelystä bändien kanssa, niin ne, jotka tekevät, niinkuin haluavat, menestyvät. Ne, jotka eivät välitä tai haluavat vain menestyä, harvoin oikeasti sitä tekevät.

Toki lyhyellä tähtäimellä on bisnekselle kivampaa, jos artisti on pompotettavissa.
Vilhelmus
28.04.2005 00:12:23

Toki lyhyellä tähtäimellä on bisnekselle kivampaa, jos artisti on pompotettavissa.

Bonhamin tekstin osoittama työnjako ei kyllä tarkoittanut että artisti olisi "pompoteltavissa".
JPQ
28.04.2005 01:10:47

Sen kokemuksen mukaan, mitä mulla on työskentelystä bändien kanssa, niin ne, jotka tekevät, niinkuin haluavat, menestyvät. Ne, jotka eivät välitä tai haluavat vain menestyä, harvoin oikeasti sitä tekevät.

Kuinka monesta ja millaisista musaa soittavista on kokemusta ?
PS: itsensä näköinen musa on musta plussaa enkä sano onko teräsbetoni sellaista pitäis näytteet kuunnella vaikka hevimies pääosin en olekkaan.
sormunen
28.04.2005 09:43:04 (muokattu 28.04.2005 09:45:04)
Bonhamin tekstin osoittama työnjako ei kyllä tarkoittanut että artisti olisi "pompoteltavissa".

Ei tarkottanutkaan, ehkä. Tämä oli lähinnä vastaus alkuperäiseen kysymykseen ja myös kuittaus Bonhamille siten, että minusta oman työnsä kontrollointi on ainoastaan osa sitä työtä eikä mitenkään voi viedä aikaa siltä työltä.

Jos antaa kontrollin muille, niin siitä ei hyvää seuraa. Tai itse asiassa (ja tääkin on käytännössä nähty) siitä seuraa epäluuloa ja -luottamusta, puheita siitä, kuinka joku vetää välistä, vääriä levytys- ja esiintymisratkaisuja ja ylipäätänsä epävarmuutta, kaaosta ja artistille tunne siitä, että hän on ulkopuolella ja häntä kusetetaan.

Nyt siis tietysti puhun bändeistä, jotka ainakin periaatteessa tähtäävät johonkin. Nää Eija-Annelit, jotka lehahtavat firmaan ja joille bossi sanoo, että kiva kuule kun tulit, just ajattelinkin soittaa sulle, että tuossa onkin just aamulla XX tehnyt pohjat kivaan biisiin, sähän voisit kuule laulaa sen...
Bonham
28.04.2005 09:46:04
No juu. Mä lähinnä tarkoitin sitä, että jos alkaa nollasta opettelemaan kaikki musabisneksen kiemurat, onkin jo kohta ihan muissa töissä kuin soittamassa:)

Toki järkevä bändi tsekkaa hyvin tarkasti, millaista imagoa siitä ollaan tekemässä.

Pompottelun laajudesta en tiedä, mutta kuvittelisin sitäkin olevan ihan riittävästi. Kuten sormunen totesi, helpompaa se on yhtiölle käskeä kuin kuunnella...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
sormunen
28.04.2005 09:51:34
No juu. Mä lähinnä tarkoitin sitä, että jos alkaa nollasta opettelemaan kaikki musabisneksen kiemurat, onkin jo kohta ihan muissa töissä kuin soittamassa:

Niin, eihän siinä mitään järkeä olekaan. Vaan siten, että bändi valitsee työntekijänsä (ohjelmatoimiston, levy-yhtiön, tekniikan jne) huolella.
Locrian
28.04.2005 13:27:44
Eiköhän se riipu mistä roikkuu. Bändi joka lähtee alusta alkaen keräämään ympärilleen luotettavia henkilöitä hoitamaan eri asioita tai hoitavat asiat itse, tulevat mahdollisen levy-yhtiö kontaktin jälkeenkin todennäköisesti itse päättämään asioista paljon. Koska pystyvät siihen.
Vastaavasti pumppu jolta ei promo- tai bisneshommat jne. ole koskaan sujuneet, ei todennäköisesti ota ohjia käsiinsä minkään mystisen diilinkään jälkeen.

Muutenkin omakustanne, pienlevy-yhtiö ja muu pieni toiminta joka keskittyy vain yhden tai kahden porukan ympärille, on lisääntynyt huomattavasti.Mitä enemmän tekee töitä sitä enemmän niitä saa tehdä. Olettaen ettei ole täysi nolla.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)