Aihe: "Tein-ne-itse" sähkörummut
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Terok
27.04.2005 08:33:22

Oma triggeröity treeni basaripadi vanhasta rumpupenkistä:

http://koti.mbnet.fi/kumina/edrums/e-BD_V_2.0.jpg
http://koti.mbnet.fi/kumina/edrums/e-BD_piezo.jpg

Soitinrakennus palstalla oli myös puhetta enemmänkin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=31&t=81524&o=0&co=120
Bulk
27.04.2005 08:59:03
Tietääkö joku mistä sais edullisesti irtorumpuja? Sitähän vois leikata yhden tomin kahtia ja siitä sais kaksi padia ja olis jo kaikki vermeet kiinni, paitsi toinen holderi. (no toinenkin holderi pitäis asentaa uusiks jos keskellä tomia) Vois tulla lähes yhtä halvaksi kun ostaa erikseen kaikki osat, ja pääsis vähemmällä työllä ;-)
Rumbali
27.04.2005 11:26:20
Jos nyt tällä kokemuksella lähtisin tekemään sähkörumpusatsia tai jos satun joskus tekemään uuden niin ehdottomasti hankkisin kokonaisen akustisen rumpusetin (joskus saattaa löytää koko setin vaikka sadalla eurolla). Siitä saa lähes kaiken materiaalin mitä projektissa tarvitsee (paitsi meshheadit ja triggerit) ja tod. näk. säästää aikalailla aikaa. Virvelin triggeröisin suoraa ja kaksi pikkutomia halki ja joutilaaksi jäävän lattiatomin jalkojen kiinnikkeet käy tomiholdereiksi. Kahdesta tomista saa neljä padia joista yksi basariksi tai basari voi olla hiukan samantyylinen kuin minulla nytkin on. Symbaalit vain vaimentaisi ja asentaisi triggerit (ajattelin nykyisessäkin setissäni koittaa metallisia symbaaleja). Jos tekee räkin niin symbaalitelineistä yläosat siihen kiinni tai jos tila antaa periksi niin telineet kokonaisina. Loput osista voi sitten vaikka myydä jollekkin toiselle setin rakentelijalle. Niin ja jos tilaa tosiaan on niin kaiken helpoimmalla pääsee kun hankkii koko settiin vain meshheadit ja triggeröi koko setin. Silloin saattaa olla jopa mahdollista palauttaa setti akustiseksi jos joskus on tarvetta. Minulle se ei tilanpuutteen taki ollut mahdollinen vaihtoehto.
miccomalliton
27.04.2005 14:53:11
Minkälaiset liitännät esim. Alesiksen moduuleissa on basarille. Saako triggeröityä kaksi erillistä basaria. Ajattelin rakennella tuplasetin kun ei ole tilasta kiinni.
"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150 kalamies#24 >-)))> olen Hulkki! ESTR #1 Punttisika #1
Rumbali
27.04.2005 15:20:39
Itselläni ei ole kuin singlespedu (joskin haluaisin opetella joskus myös soittelemaan tuplaa mutta kun nyt oppis ensin kunnolla sitä yhtäkin) mutta olen toki kokeillut kytkeä kaksi pietsoa kylmästi rinnakkain (eli siis jos käyttää kahta singlespedua joilla molemmilla oma padi) ja toimihan se. Sitä en tiedä kuinka "nopeaa" beattia ko. systeemillä pystyy paahtamaan (= kuinka pienen iskujen välin moduli pystyy tunnistamaan mutta käsin koittamalla aika nopeeta). Ja ainahan on mahdollista kytkeä molemmista padeista triggerit omiin tuloihin koska kaikkiin tuloihin voi määritellä minkä tahansa soundin siis vaikka kahteen tuloon saman basarisoundin (joskin silloin "kuluttaa" kaksi tuloa).
miccomalliton
27.04.2005 15:33:33
Itselläni ei ole kuin singlespedu (joskin haluaisin opetella joskus myös soittelemaan tuplaa mutta kun nyt oppis ensin kunnolla sitä yhtäkin) mutta olen toki kokeillut kytkeä kaksi pietsoa kylmästi rinnakkain (eli siis jos käyttää kahta singlespedua joilla molemmilla oma padi) ja toimihan se. Sitä en tiedä kuinka "nopeaa" beattia ko. systeemillä pystyy paahtamaan (= kuinka pienen iskujen välin moduli pystyy tunnistamaan mutta käsin koittamalla aika nopeeta). Ja ainahan on mahdollista kytkeä molemmista padeista triggerit omiin tuloihin koska kaikkiin tuloihin voi määritellä minkä tahansa soundin siis vaikka kahteen tuloon saman basarisoundin (joskin silloin "kuluttaa" kaksi tuloa).

Kiitos tiedosta. Nyt ei muuta kuin säästämään rahaa moduliin. Olen ajatellut joko D4:sta tai DM 5:sta.
"Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150 kalamies#24 >-)))> olen Hulkki! ESTR #1 Punttisika #1
Rumbali
27.04.2005 16:39:10
Siihen tuplajuttuun vielä että ainahan voi tehdä basaripadin yhdellä triggerillä ja käyttää tuplaspedua.

Jos kaipaat enemmän tietoa DM5:stä niin suosittelen käymään valmistajan sivuilla www.alesis.com josta löytyy DM5:n täysi manuaali joka antaa aika hyvän kuvan vehkeen ominaisuuksista. Sama koskee varmaan myös muita rumpumoduleita.
miccomalliton
27.04.2005 18:17:42
Tän vois laittaa vaikka FAQiks.
Stereophile
27.04.2005 18:20:09

Tän vois laittaa vaikka FAQiks.

Komppaan.
Ei paskin mutta huonommasta päästä...
eleeton
27.04.2005 20:24:50
Komppaan.

Mä myös, tämä on hyvä topic.
ja takaisin sorvin ääreen... http://adicon.org/la/mp3.html
LumPus
27.04.2005 22:18:34
vois kirjoitella FAQin muutenkin sähkörupnuista, eri merkeistä ja malleista ja niiden ominaisuuksista? voisin itte sellasen kirjotella kun aikaa on, mulla ainakin Rolandista on paljon kokemusta....
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
Rumbali
27.04.2005 22:55:48
Tässä hiukan lähdemateriaalia eri rumpumoduleista http://www.drumbalaya.com/drum-module-comparison.asp ja kunhan ehdin niin päivittelen niitä sivujani kuvaamalla tarkemmin eri rakennusvaiheita ym. Jonkinlaisen tiivistelmän voin laittaa tännekkin jos ketään kiinnostaa ... mutta kun se "elämä vie liikaa aikaa" , oma ja muidenkin ;)
Rumbali
28.04.2005 08:14:11
Kun sanoit Miccomacho suunnittelevasi hyvin viimeisteltyä unelmasettiä niin kävisikö tämä inspiraation lähteeksi http://saturnkat.com/drumlord/
finntrollaren
28.04.2005 17:09:57

Aika kovikset :DD
miän vain
28.04.2005 17:25:45

Joo, tai nämä:

http://billyblastdrums.easystorecreator.com/store.asp

Photoshop on kiva asia. Support our troops -linkistä löytyy helmi.
Love can't buy you money
Monochromatic - bändi
semisuper.tk - rumpusivut
Stereophile
28.04.2005 19:58:20

Tuli muuten mieleen, että minkälaista triggaussignaalia saa, jos nappaa piezon suoraan akustisen setin kalvoon kiinni? Tuleeko kenties liikaa jälkivärähtelyjä?
Ei paskin mutta huonommasta päästä...
Rumbali
28.04.2005 20:54:58
Katsos tuonne http://www.drumtriggers.com/mpro-trigger.htm . Jos tehdas pystyy moisen tekemään niin kyllä sitten itsekin. Kannattaa kokeilla, kaiken pelastavalla ilmastointiteipillä pietso kiinni kalvoon kokeeksi. Valitettavasti minulla ei ole yhtään 10" oikeaa rumpukalvoa jotta voisin kokeilla (täytysköhän hankkia ihan kokeeksi) Ainakin DM5:ssä pystyy määrittelemään minimiaika joka vaaditaan ennenkuin moduli hyväksyy sigmaalin uudeksi triggaukseksi, selitinkö tarpeeksi vaikeasti, no auttaa kuitenkin pääsemään eroon värähtelyongelmasta ainakin joissakin tapauksissa. Lisäksi voi aina dempata kalvoja värähtelelyjen estämiseksi.
Itsellä on ollut suunnitelmissa tehdä kokeeksi DDRUM:n red shottien kaltainen triggeri ja kokeilla kuinka sen saa toimimaan.
miccomalliton
03.05.2005 15:29:23
Olisko ehdotuksia halvoista seteistä joista vois alkaa sähkö-projektin? Toinen vaihtoehto on kai ostaa esim. tomeja yksi kerrallaan ja halkaista ne = 2 tomia:)
Siis käytettynä nuo tomit. Ja jotain halpis kuraa tietysti.
mhelin
03.05.2005 17:49:04
Nuo triggerimodulit ovat sitten kyllä aika hitaita. Kun triggerin signaalia katsoo oskilloskoopilla tai PC:n audioeditorissa (äänittää suoraan triggeristä äänikortille) näkee syyn. Signaalin syttyminen kestää aika kauan, jopa 10 ms. Paras (nopein) impulssi tulisi varmaankin jostain puisesta tai metallisesta palikasta (esim. rumpukepeistä). Sen lisäksi vääriä ääniä triggautuu muista pädeistä helposti (käytän itse Alesiksen D4:sta). Tuplabassarin toimivuus voi olla siinä ja siinä yhdellä pädillä, virvelikin kuulostaa oudolta jos lyö kahdella kapulalla yhtä aikaa, toinen isku jää kuulumatta. Rolandin V-Drums laitteet (varsinkin kalliimmasta päästä) ovat kyllä todella hyviä, Yamaha taas ihan kauhea (kai sekin parempi on kuin ei mitään). Tosin nuo Rolandit vaativat sitten Rolandin päditkin, muuten ne eivät toimi kunnolla (DSP-algoritmit ja mekaniikka sovitettu yhteen).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)