Aihe: D kielen särinä..
1
JanneT
27.04.2005 12:08:09 (muokattu 27.04.2005 12:57:49)

Hei!

Eli ongelma on seuraavanlainen. Kyseessä on Ibanezin Artcore AF75 kitara, jossa nytten syystä tai toisesta D kieli särähtää 7, 8 ja 9 nauhoilla todella ikävästi. Kitara on jo useammanvuoden vanha ja satulakin on juuri vaihdettu uuteen, jonka yhteydessä hiottiin nauhat ja tehtiin muuta perushuoltoa. Ja tätä ongelmaa ei siis ollut ennen, eikä vielä viime lauantainakaan (jolloin siis viimeksi soitin kitaralla). Mutta tänään kun otin kitaran käteen jouduin toteamaan, että nyt on kyllä jokin pielessä. Olen kokeillut nostaa tallaa, mutta tulos on edelleen sama. Ongelmaa ei ilmene millään muulla kielellä tai nauhavälillä.

Kun yrittää paikallistaa sirinää, niin se tuntuisi olevan juuri kaikkein voimakkain tuon kyseisenkielen tallapalan kohdalla. Osaisiko joku neuvoa mitä tuolle voisi tehdä.

Tuntuu vain hirmuoudolta, että tätä probleemaa ei ollut vielä muutamia päiviä sitten :( Ja niin, kitara on ollut omassa laukussaan, eli ei ole riehunut valtoimenaan huoneessani.

Olen kiitollinen kaikista neuvoista.

EDITTIÄ!
Eli huomasin juuri, että nostettuani kieliä, särinä häviää aina välillä ja välillä taas palaa. Perskuleen outoa...
Voihan vitalis...
Rämppy
27.04.2005 16:00:22
Siis kieli särisee vaikka olet nostanut tallaa reippaasti ylemmäs? Eli ei varmasti särise jotain nauhaa vasten? Kaulan keskivaiheilla oleva särinä saattaa johtua liian suorasta kaulasta -hellittää, kun löysää kaularautaa hieman (1/8 - 1/4 kierrosta).
Yksi mahdollinen syy on viallinen kieli.
Onko tallapalassa näkyvää vikaa (voit vaihtaa kokeeksi vaikka viereisen kielen tallapalan)?
Yksi mahdollisuus on myös mikkien magneettinen veto -ovatko liian ylös säädetty?
Entä onko kaikki ruuvit ja nippelit kireällä (myös "konehuoneen" puolella)? Joskus joku löysällä oleva osa saattaa resonoida tietyillä taajuuksilla.
Jos särinä on tullut heti huollon jälkeen, kannattaa viedä kitara jatkotrimmaukseen. Ei oo mitenkään harvinaista, että esim. nauharemontin jälkeen kaula elää, ja jatkosäätöjä ja/tai hiontoja joutuu tekemään.

Häiriöresonanssien paikantaminen kitarassa on usein quittumaista hommaa, kun ääni kulkee koko kitaran läpi.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
JanneT
27.04.2005 16:17:48

Hei!

Tuosta huollosta on nytten yli kuukaus ja vielä tähän päivään asti ei mitään särinöitä ole ilmennyt. On tietty mahdollista, että on viimesoittokerralla tullut jotenkin runneltua tuota D kieltä ja se nyt sen takia nyt rutisee. Täytyy katsoa nuo ruuvit läpi ja josko saisin vaihdettua eri tallapalan.

Täytyy ilmeisesti ruveta soittelemaan huomenissa huoltajalle, jos ei asia tällä oikene.

Muita neuvoja otan toki mielelläni vielä vastaan.
Voihan vitalis...
komero
27.04.2005 16:20:33
On tietty mahdollista, että on viimesoittokerralla tullut jotenkin runneltua tuota D kieltä ja se nyt sen takia nyt rutisee.

Mulla kävi aika sama juttu, a-kieli rämisi yhtäkkiä aika pahasti, vaihdoin kielen, loppui räminät.
- Klaus Komero -
-septimisti-
27.04.2005 16:20:48 (muokattu 27.04.2005 16:32:58)
Särinä ei siis selkeästi tule otelaudasta?

Koita ihan piruuttasi soitella sitä d-kieltä ja toisen käden levität reippaasti virityskoneiston namikoiden ymärille, niin että ne eivät ainakaan resonoi.

Oudolta kuulostaa

EDIT: kyllä mä sitten luin vaihteeksi huolella ensimmäisen viestin. Eipä se tuonne viristyskoneistoon viittaa, jos vain noilta nauhoilta painellessa surisee.
LaXu
27.04.2005 16:38:07 (muokattu 27.04.2005 16:39:28)
Tuossa on kai joku perus tune-o-matic talla, eikö? Voipi tallapala resonoida.

Minä lähtisin tuolla septimistin mainitsemalla metodilla etsimään särinän aiheuttajaa. Eli paina jotain metalliosaa sormella hieman ja soita toisella kädellä kieltä. Jos särinä katoaa, kun pidät vaikkapa tallapalasta kiinni, niin sieltähän se vika löytyy.

Se, että se vain noilla tietyillä nauhoilla särisee, kyllä viittaisi siihen, että kaularautaa pitäisi vähän säätää.
JanneT
27.04.2005 17:03:14

Tuossa on kai joku perus tune-o-matic talla, eikö? Voipi tallapala resonoida.

En tiedä noista talla tyypeistä (kyllä tietämätön), mutta kyseisestä kitarasta löytyy kuva esim Ibanezin sivuilta http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=AF75&z=y

Kävin läpi nyt tässä tulleita vinkkejä, eikä tunnu auttavan. Kyllä se sitten varmaankin on tuo kaularauta se ongelman ydin. En ole koskaan tuota kaulaa säädellyt itse, joten kannattaako lähteä itse kääntämään (ja mihin suuntaan), vaiko soittaa ja viedä säädettäväksi henkilölle, joka tämän huolsi?
Voihan vitalis...
kulmahiomakone
27.04.2005 18:29:13 (muokattu 27.04.2005 18:30:17)
Eivät ole kaularaudasta johtuvia särinäsi, joten anna raudan olla. Kielet (muutkin kielet siis) särisisivät myös alkupään nauhoilla jos homma kiikastaisi kaulan reliefistä.

Ylipäänsä silloin, jos vain yksi kielistä särisee, vika ei ole kaulassa ja sen reliefissä, vaan joko nauhatyössä, kielen korkeudessa tai sitten vaikkapa tallassa.
X
Rämppy
28.04.2005 17:35:08
Eivät ole kaularaudasta johtuvia särinäsi, joten anna raudan olla. Kielet (muutkin kielet siis) särisisivät myös alkupään nauhoilla jos homma kiikastaisi kaulan reliefistä.
Ylipäänsä silloin, jos vain yksi kielistä särisee, vika ei ole kaulassa ja sen reliefissä, vaan joko nauhatyössä, kielen korkeudessa tai sitten vaikkapa tallassa.

Toi kaularauta-hommahan on kuitenkin helppo kokeilla, joten sekin vaihtoehto kannattaa tsekata pois ennen kuin alkaa vaihtelemaan osia tms. Tuossa kitarassahan säätöruuvi on lavassa, joten kaulaa ei tarvi irrottaa. Pääsääntöisesti asia on kuten ylhäällä sanotaan, muttei kuitenkaan aina ihan noin yksioikoisesti. Mulla on ainakin 5.-10. nauhan kohdalla kuuluviin särinöihin löytynyt joskus helpotus pienestä kaularaudan säädöstä.
Edelleenkin oon sitä mieltä, että kaularaudan säätö kannattaa opetella. Kaularauta on kuitenkin tarkoitettu säädettäväksi. Mitään ei hajoa, jos toimii varovasti ja pienin säädöin.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
JanneT
28.04.2005 20:39:24

Jeps. Soitin tänään tuolle instrumentti huoltajalle ja kyselin vähän vinkkejä. Uumoili kyseessä olevan kaularauta. Infosi samalla myös, että tuo kaulankäyryyden aiheuttama särinä kuulemma aina ensimmäisenä kuuluu D kielellä. Jes olen taas viisaampi :)

Säätelisin kyllä itse tuon kaularaudan, mutta pitäisi olla sellainen avain, joka ujutetaan hiukan sinne "reikään". Täytyy katsoa, jos vaikka saisi ostettua tuollaisen työkalun viikonloppuna.
Voihan vitalis...
kulmahiomakone
29.04.2005 00:04:42 (muokattu 29.04.2005 00:07:08)
Jeps. Soitin tänään tuolle instrumentti huoltajalle ja kyselin vähän vinkkejä. Uumoili kyseessä olevan kaularauta. Infosi samalla myös, että tuo kaulankäyryyden aiheuttama särinä kuulemma aina ensimmäisenä kuuluu D kielellä. Jes olen taas viisaampi :)

No siitä en tiedä oletko viisaampi... ainakin luulet olevasi. Kerrotko tuon "instrumenttihuoltajan" nimen?

DIT: olisi fysiikan lakien vastaista, että kieli särisisi kaulan liiallisen suoruuden/kuperuuden vuoksi 10 nauhalta, muttei alemmilta nauhoilta...
X
JanneT
29.04.2005 09:16:34

No siitä en tiedä oletko viisaampi... ainakin luulet olevasi. Kerrotko tuon "instrumenttihuoltajan" nimen?

DIT: olisi fysiikan lakien vastaista, että kieli särisisi kaulan liiallisen suoruuden/kuperuuden vuoksi 10 nauhalta, muttei alemmilta nauhoilta...

Noh mitäs mitäs? Onkos täällä piikittelyä jo havaittavissa siitä hyvästä, että joku tykkää oppia uusia asioita? No kuitenkin...Eli huollatin tuon kitarani Erkki Tolsalla. Hänestä tuntuu liikkuvan hirveän ristiriitaisia mielipiteitä, mutta minulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään valitettavaa.

Ja en tiedä kenelle tuon EDIT osan tarkoitit, mutta siis minullahan tuo D kieli särisee 6 nauhasta etiäpäin ja vähenee 10 nauhan jälkeen.
Voihan vitalis...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)