Aihe: Voiko huonokin soittaa hyvillä kamoilla
1 2 3 4
El Condor
26.04.2005 15:53:09
Alottelijalle hyvä soitin on tärkeä jotta saisi soittoharrastuksen hyvin käyntiin. Hyvä soittaja soittaa vaikka kuinka paskoilla kamoilla huonomman soittajan suohon mutta alottelijalle huono soitin voi pahimmillaan olla este kehittymiselle.

Just näin. Liian usein ajatellaan, että "kyllä se aloittelijalle välttää". Aaaargh! Ja "ostin tämän kitaran Viipurin torilta, kai tuo Marko tällä alkuun pääsee?" (kielten ja otelaudan väli 5 cm, kaula kuin jousipyssy ja nauhat lätkitty otelautaan koko lailla randomilla) Sitten ihmetellään, kun ei Em-sointukaan suostu soimaan.

Vähän sama on soitonopettajien valinnan kanssa. Usein ajatellaan, että huonokin soittaja voi opettaa aloittelijoita. Näinhän ei kuitenkaan ole. Erityisesti aloitusvaiheessa olisi suunnattoman tärkeää, että nuori soittajanalku oppisi oikeat soittoasennot ja -tekniikat; niinpä opettajankin tulisi tietää mistä puhuu. Muuten voi käydä niin, että myöhemmällä iällä kuluu vuosia hukkaan virheellisen soittotekniikan uudelleen opettelemisessa.

Aloittelijalla pitäisikin minusta olla (järjen rajoissa tietenkin) paras mahdollinen soitin ja paras mahdollinen opettaja. Kyllä ne lopulta maksavat itsensä takaisin.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
slip
26.04.2005 16:25:58 (muokattu 26.04.2005 16:26:52)
Kannattaa kitaraa ostaessa ottaa selvää, kuinka nopea kitara on kyseessä. Nopeuden saa yleensä selville kitaran mukana tulleista ohjelappusista ja jos näin ei ole, voi ottaa tarvittaessa yhteyttä maahantuojaan tai valmistajaan, joilta nopeustietoja voi kysellä kitaran sarjanumeron perusteella.

Kitaran nopeutta voi kuitenkin melko helposti myös itse lisätä mm. vaihtamalla nopeammat kielet, erikoisrakenteisella speed-tallalla tai vaihtamalla kitaraan nopeammat nauhat. Myös otelaudan voi käsitellä siten, että soittaminen muuttuu nopeammaksi, mutta siihen hommaan kannattaa laittaa joku asiansa osaava soitinrakentaja tai kitarateknikko.

Kitaransoittoa voi myös harjoitella.

melkein plussaa. hoo.

ja usein on parempi aloittaa soittimella mikä ei ole "helpoimmasta" päästä, eli tarkoittaa usein sitä että jos on aloittanut mm.
raskaampinäppäimisellä pianolla, kehittyy sormet alusta asti paljon vahvemmaksi ja sen jälkeen soitto "kevyemmällä" pianolla tuntuu paljon nopeammalta.
jos aloittaa baritonifonilla, on helpompi siirtyä alttoon joka ei tarvitse välttämättä niin paljon ilmaa kuin toisinpäin ehkä taas, niin, en tiedä, sitten se on vaan siirtymistä suurempaan ja tuntuu raskaalta.

en ole kitaristi, ainakaan mitään kitaroista tietävä sellainen,
mutta voisin kuvitella että tottuminen alusta asti "parempaan tavaraan" ei voi olla huono juttu.
soittamaan oppii vaan soittamalla
Da Make
27.04.2005 15:36:34
Kannattaa olla parempi kuin perus metallican rämpyttäjä, ja opetella jotain "omaa", vaikka bluesia tai kunnon rockia. Treenaa Van Halenin kappaleita taidon karttuessa ja varmasti saat leuan loksahtamaan noilta kavereilta. Ja Stratolla soittaa mitä vaan. Tunnetusti alkuun ei kannata liian hyvää kitaraa opetteluun hankkia koska silloin oppii tavallaan liian helposti.
"Soundi lähtee sormista!" -Line6 tuo markkinoille mallintavat sormenpäät. Katso omat plussasi täältä!
ps3t
27.04.2005 18:43:14

Itseäkin haluttaisi hankkia vähän paremmat (siis kalliit) kitarakamat mutta toisaalata tuntuu että ne pitää ansaita soittotaidolla ettei vaikuta joltain leveilijältä joka huvikseen ostelee kalliita laitteita.
Life is shit and then you fucking die.
secondarymind
27.04.2005 19:34:55
Itseäkin haluttaisi hankkia vähän paremmat (siis kalliit) kitarakamat mutta toisaalata tuntuu että ne pitää ansaita soittotaidolla...

Onko olemassa joku säätiö, joka lahjottaa hyvät soittokamat taidoiltaan pitkälle edistyneille kitaristeille?:) No joo saivartelut sikseen. Mä en ainakaan häpeäis omistaa tuhansien eurojen kamoja vaikka en erityisen hyvä kitaristi olekaan. Kyllähän se leveilyn puolelle vähän menis, mutta jos on paljon rahaa niin on myös vähän varaa leveillä.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Congi
27.04.2005 21:16:31
Itseäkin haluttaisi hankkia vähän paremmat (siis kalliit) kitarakamat

Hyvä soittoväline ei välttämättä edes kallis.
T.Congi
pira
27.04.2005 21:42:42
Se on kiva soitella taitoihin nähden ylimitoitetun hyvällä kitaralla.
Vibrato lähtee syrämmestä.
ps3t
28.04.2005 08:15:04

Hyvä soittoväline ei välttämättä edes kallis.

Ei välttämättä olekaan, mutta jos haluaa varman soittopelin esim. kitaran jonka osat ei hajoile samantien käsiin niin yleensä siitä saa kyllä maksaa enemmän.
Life is shit and then you fucking die.
Niq
28.04.2005 08:27:12

Ei välttämättä olekaan, mutta jos haluaa varman soittopelin esim. kitaran jonka osat ei hajoile samantien käsiin niin yleensä siitä saa kyllä maksaa enemmän.

200 eurolla saa jo yamaha pacifican, ei hajoile käsiin ellei käytä pesäpallomailana
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Da Make
29.04.2005 13:01:07
200 eurolla saa jo yamaha pacifican, ei hajoile käsiin ellei käytä pesäpallomailana

Pacifica on kitara missä ei ole mitään vialla, hyvä keppi. Paras hintaisistaan uutena.
"Soundi lähtee sormista!" -Line6 tuo markkinoille mallintavat sormenpäät. Katso omat plussasi täältä!
-Fender-
13.05.2005 22:12:53 (muokattu 13.05.2005 22:13:22)
Miksi ostaa hyvä kitara heti alkuun ku sil ei kummiskaan osaa soittaa yhtään paremmin. En todellakaa usko et biisit sujuu yhtään paremmin gibson les paulilla kuin jollain ritsalla
Starlia
13.05.2005 22:18:45
metallicaa on helppo soittaa.

Mitä tahansa on helppo soittaa. Toinen asia onkin saada se kuulostamaan hyvältä...
slerbis
13.05.2005 23:00:35
Mitä tahansa on helppo soittaa. Toinen asia onkin saada se kuulostamaan hyvältä...

Aamen.
Trying is the first step towards failure
atimoc
13.05.2005 23:57:57

Miksi ostaa hyvä kitara heti alkuun ku sil ei kummiskaan osaa soittaa yhtään paremmin. En todellakaa usko et biisit sujuu yhtään paremmin gibson les paulilla kuin jollain ritsalla

Jos soittaa kymmeniä vuosia ja aikoo jossain vaiheessa kuitenkin ostaa vaikkapa juuri sen Gibsonin, niin samahan (ja edullisinta) se on ostaa heti kättelyssä. Tietty jos vuoden päästä tulee soiton suhteen "hö, ei tää ollutkaan kivaa" -fiilis, niin sitten on parin tonnin edestä myyntivalmista puuta käsissä.

Itse olen päätynyt pitämään montaa halpaa kitaraa yhden kalliin sijaan. Saa laajemman soundivalikoiman, eivätkä 2000€ kitarat kuulosta omaan korvaan 5 kertaa paremmilta kuin 400€ budjettikepit.
"Nyt meiltä meni kuva... toivottavasti kohta menee äänikin." -Vode Liukkonen
Artist
14.05.2005 15:58:22 (muokattu 14.05.2005 15:58:51)
Itse oon aika huono, mutta kitarat on hyviä. Niillä kompensoin huonoa soittotaitoani. Menee huomio soitosta pois, kun jengi tsiigaa että "voi vittu sillä on hyvä ja hieno kitara". Huono puoli tässä on se, että joutuu tekemään helvetisti töitä ansaitakseen rahat hyviin vermeisiin.

Nojoo. Kyllähän aluksi on ihan hyvä olla jo ainakin kohtuu hyvät kamat, pysyy se soittoinnostuskin päällä paljon paremmin. En näe mitään syytä miksei sitä voisi huonompikin vetää Fenderin Stratolla tai Gibsonin LP:llä vaikka THD Univalven läpi. Kateutta tämä saattaa toki joissain idiooteissa aiheuutta. Ja saattaisi sekin olla hieman hämmentävää, jos joku aloittaisi soittouransa viiden tonnin Versoulilla tai kymppitonnin Zemaitiksella, jotka ihan oikeasti on niitä huippukitaroita toisin kuin useimmat tehdasvalmisteiset merkkiin katsomatta.

Halpojahan huippukitaratkin on, jos niitä huippuviuluihin verrataan.
I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker! *Bella Italia #10*
Mako
14.05.2005 16:53:38

Huononkin on parempi soittaa hyvillä.
"Ollaann hilja!!!1"
-unkarilaissyntyinen musiikkiopettajani ala-asteella
jannu
15.05.2005 07:32:53
Huononkin on parempi soittaa hyvillä.

Älä puhu paskaa.
"Täydellisessä maailmassa ihmiset eivät tarvitse virastoja kertomaan milloin heitä kusetetaan taloudellisesti."
- jannu 7.5.2005
Wolffie
15.05.2005 12:29:18
Kyllä mulla kamat löytyy mutta taidosta en kyllä tiedä :P

Ei mutta katsos sehän on ihan suhteellista mikä on hyvää, käytettynä olen oikeastaan kaikki kamani ostanut ja halvalla saanut, tuon rahan olisin voinut pistää uutena ostettuihin kamoihin jolloin minulla olisi noin puolet vähemmän roinaakin. Ja sitäpaitsi tämä kamojen kierrätys on mukavaa touhua =)
Mitäköhän tästäkin taas tulee...
Mako
15.05.2005 16:45:12 (muokattu 15.05.2005 17:07:53)

Älä puhu paskaa.

Susta huonon soittajan on jotenkin parempi soittaa huonoilla kamoilla? "Ai että kun lähtee hyvin kun nää viritystapit irtoilee koko ajan ja nauhat tulee sentin yli otelaudasta molemmin puolin, nyt jamit pystyyn!1 Vielä kun kannen maalit rapisis syliin ja vahvistin räjähtäis naamalle niin sit ois groovii"

Kai se nyt on itsestäänselvää että hyvillä kamoilla on hyvä tehdä. Paskoilla huonompi.
"Ollaann hilja!!!1"
-unkarilaissyntyinen musiikkiopettajani ala-asteella
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)