-septimisti- 26.04.2005 07:44:05 | |
---|
Juolahti mieleen aloittaa keskustelu tälläisestä aiheesta. Törmäättekö usein biiseihin, jotka syystä tai toisesta uskotte kuulleenne lapsena, mutta olette senkoommin unohtaneet? Itselläni voimakkain kokemus on ollut kun kuulin joitain vuosia sitten David Bowien Starman-biisin ja yhdistin sen välittömästi lapsuudenkotiini (4 vanhana muutettiin sieltä pois) sekä syystä tai toisesta vielä ylen TV2:teen. Tuntuu uskomattomalta että biisi voi kummitella alitajunnassa yli 10 vuotta, mutta olen melkoisen varma asiasta. Muutamia muita tuollaisia vahvoja deja'vu biisejä itselleni ovat esimerkiksi Status Quon pictures of matchstick men, Pelle Miljoonan hyvää yötä maailma sekä WASP:in Forever Free, jonka ilmestyessä olin kyllä jo n.6 vuotias. Omat vanhempani kun olivat vannoutuneita rockin ystäviä, niin tuollaisia puolituttuja biisejä tulee yhä nykyäänkin sillointällöin vastaan mitä oudommissa yhteyksissä. |
Tempura 26.04.2005 07:50:11 | |
---|
Starmanin voi sekoittaa "somewhere over the rainbow"-lallatteluunkin hyvin. Mutta on, aikanaan kun teininä kuulin Bon Jovin Runawayn, tiesin kuulleeni sen joskus aivan kakarana ja sekoitin asiaan monenmoisia tunnetiloja. Vahvempi fiilis taisi tulla Neil Youngin Like a hurricanesta. Kun kuuntelin sen, niin se tuli jostain todella syvältä muistin syövereistä se olotila. Tuli mieleen eräs paikka missä olin hoidossa. |
elbowski 26.04.2005 07:56:58 | |
---|
En kovin vanha ole, mutta älyttömiä lapsuusvisioita tulee Aki Sirkesalon biiseistä, niitä kun renkutettiin silloin radiossa koko ajan. Kun me marssimme halki tämän maan, etelästä pohjoiseen, lippumme tuulessa uljaana liehuu, kunniaksi Totuuden! IMIK #25 Ärlä #017
Se en ollut minä, se oli pastilli?
Bella Italia #2 |
Juntunen 26.04.2005 08:47:35 | |
---|
Joskus kun kuulee 90-luvun alun teknoa niin tulee jotaki muistoja limudiskosta. Ja Metallican Black-albumista tulee kans ala-aste mieleen. Sentään ensimmäinen hevilevy mitä aktiivisemmin kuuntelin. |
PomppoK 26.04.2005 09:06:46 | |
---|
Jokunen aika sitten näin sattumalta Marky Mark and the Funky Bunchin Good Vibrations -videon ja kovasti se vain tuntui yhä tutulta vaikka lähemmäs 15 vuotta siitä taitaa olla kun viimeks tuotakin oon kuunnellut ja katsellut. Etenkin kaikki nuo legendaariset tanssiliikkeet oli vieläkin tuoreessa muistissa :) Kiitin kuitenkin luojaa, etten minä eikä vanhempi siskonikaan jäänyt tuolle tielle. Löytyipä myös vinyyliltä samaa kamaa, kun kävi vanhat laatikot pöyhäsemässä lävitse. Take me don't leave me. |
funkylord 26.04.2005 09:12:04 | |
---|
Mulla on aika selkeenä vieläkin se jonkun esittämä Lemon tree. Siittä tulee aina ihan lapsuus mieleen. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
N_Bates 26.04.2005 09:12:46 | |
---|
Hassisen koneen rappiolla on mulle tommonen biisi. Siitä tulee välittömästi mieleen meidän vanha peräpuikkoSaab, joka myytiin kyllä pois joskus -86 meikäläisen ollessa kolme vuotta vanha. Muistaakseni siellä autossa oli joku kasetti jolla oli tuo biisi, ja sitä sitten kuunneltiin matkalla ties mihin. Uudestaan kuulin tuon biisin joskus teinivuosina varmaan kymmenen vuoden tauon jälkeen, ja seurauksena oli kyllä melkoinen ahaa-elämys! Hyppäsin jokeen ja mitä näinkään. Mustasilmäiset enkelit uiskentelivat kanssani. |
terone 26.04.2005 09:22:02 (muokattu 26.04.2005 09:24:09) | |
---|
mun vanhemmat ei ole kovin musiikillisia tai ainakaan ne ei ikinä ostaneet uusia kasetteja autoon. oli vain muutama kasetti joita kuunneltiin lomareissuilla viikkotolkulla ympäri ja vieläkin kun niitä biisejä kuulee (tosin harvemmin kun ei tule kuunneltua noita iskelmiä muutenkaan) mutta joskus kuitenkin, niin muistan itseni istumassa Toyota Tercelin takapenkillä. tällaisia kasetteja meillä oli : Mikko Alatalo , maalaispoika. joku Marionin kasetti ja Chubby Checkerin kolmen kasetin kokoelma. aargh! ja sit jos sai faijan ostamaan jonkun kasetin niin eikös sekin pettymykseksi ollut joku kamala cover-versioita täynnä ollut disco-kasetti. ja oma lukunsa on sitten ne äidin itse radiosta äänittämät kokoelmat, vieläkin tosiaan muistan jotkut biisit niiltä kaseteilta. a dj, a dj, let´s get out of here!! |
paavi 26.04.2005 09:29:18 (muokattu 26.04.2005 09:32:55) | |
---|
Tuleehan noita fiiliksiä. Ehkä vahvimmat tulee Abban musiikista. Pää täyttyy ruskean värin eri sävyistä ja palaa takaisin nuoruuteen ennen kouluaikoja. :) karpela diem (tartu tanjaan) |
N_Bates 26.04.2005 09:34:37 | |
---|
ja oma lukunsa on sitten ne äidin itse radiosta äänittämät kokoelmat, vieläkin tosiaan muistan jotkut biisit niiltä kaseteilta. Joo, jotain tommosia noi meidänkin kasetit oli. Ihmetyttää miten sinne oli noinkin hieno biisi kuin rappiolla eksynyt, sillä muuten ne piti sisällään lähinnä jotain kamalaa käännösiskelmää. Esimerkiks tuon jo mainitun starmanin luulin pitkään olevan Fredin biisi. Hyppäsin jokeen ja mitä näinkään. Mustasilmäiset enkelit uiskentelivat kanssani. |
Pitkavirta 26.04.2005 10:36:49 | |
---|
Itselläni voimakkain kokemus on ollut kun kuulin joitain vuosia sitten David Bowien Starman-biisin ja yhdistin sen välittömästi lapsuuteeni. Eli melkein samixii!!1 Myös Bowien Labyrintti-leffasta tulee lapsuus mieleen. Ja jostain ihme avaruus-musiikkielokuvasta, oliskohan voinu olla Michael Jacksonin.. Siihen oon sen yhdistäny. |
lapio 26.04.2005 10:46:05 | |
---|
Itselleni tuli tuollainen Deja vu ilmiö Judas Priestin Turbo lover biisistä. Kun kuulin sen joskus levyltä mielestäni ensimmäistä kertaa, muistiini palasi kuitenkin selkeästi, että olin kuullut sen lastentarha ikäisenä, kun setäni kuunteli sitä autossaan. Muistan myös, että isäni soitti minulle Led Zeppelinin, Black Sabbathin ja Deep Purplen levyjä kun olin vielä tosi pieni. Kyllä niitä kuunnellessa tulee sellainen fiilis, että on näitä kuullut silloin lapsena. |
kivi 26.04.2005 10:49:50 | |
---|
Tulee mieleen. Abban Money on varmaan sellainen, muistan kun se ilmestyi ja naapurin tytön kasetilta sitä kuuntelin, ja ajattelin että "tää on varmaan maailman nerokkain sävellys ikinä". Niitä sointuja ja sitä pianoriffiä. Toinen on Kirppuaaria, muistan ajatelleeni siitä about samoin. Nyt en muista edes, mistä oopperasta se on. Mutta muistan ne naurut ja sen loistavan laskevan melodialinjan. Kolmas on varmaan radion Kevyesti keskellä päivää -konserteissa ja Nuorten sävellahjassa soineet biisit. 'Puhelinlangat laulaa' ja sellaiset. |
Juolahti mieleen aloittaa keskustelu tälläisestä aiheesta. Törmäättekö usein biiseihin, jotka syystä tai toisesta uskotte kuulleenne lapsena, mutta olette senkoommin unohtaneet? Itselläni voimakkain kokemus on ollut kun kuulin joitain vuosia sitten David Bowien Starman-biisin ja yhdistin sen välittömästi lapsuudenkotiini (4 vanhana muutettiin sieltä pois) sekä syystä tai toisesta vielä ylen TV2:teen. Tuntuu uskomattomalta että biisi voi kummitella alitajunnassa yli 10 vuotta, mutta olen melkoisen varma asiasta. Muutamia muita tuollaisia vahvoja deja'vu biisejä itselleni ovat esimerkiksi Status Quon pictures of matchstick men, Pelle Miljoonan hyvää yötä maailma sekä WASP:in Forever Free, jonka ilmestyessä olin kyllä jo n.6 vuotias. Omat vanhempani kun olivat vannoutuneita rockin ystäviä, niin tuollaisia puolituttuja biisejä tulee yhä nykyäänkin sillointällöin vastaan mitä oudommissa yhteyksissä. sulle tulee se mieleen starman varmaan sen takia kun se soi aikoinaan jossain huomenta-suomen luontokatsauksessa joka aamu... itselläni on sama homma.... persettä reikään |
Naama-amis 26.04.2005 12:45:11 (muokattu 26.04.2005 12:45:27) | |
---|
Michael Jacksonin löysin uudelleen muutama vuosi sitten. Tuon ukkelin musiikki aiheutti sen, että musiikista yleensä kiinnostuin aikoinaan. 5-vuotiaana sitä varmaan aloin kuunnella. Aimpääd aimpääd! "Vaikka muuten puhuttaisiin korrektia, ruotsinkielistä ruotsia, niin sitten kun kirotaan, tulee perkele silti." - Bettina S. Bella Italia tifoso #3 |
Uli Con Carne 26.04.2005 12:47:38 | |
---|
Dingon "Nimeni On Dingo" -LP. Huhhuh. :) "I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
|
pliksu 26.04.2005 12:50:19 | |
---|
Poguesin Sunny side of the street on jäänyt tajuntaan tuommoisena biisinä, samoin Lynyrd Skynyrdin Ballad of Curtis Loew. Niitä kuuntelin veljen kaseteilta naperona ja jälkeenpäin on tullut näitä 'nii-tää-on-tää' elämyksiä. Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään | Kalamies #13 >-)))> |
James Mc Brown 26.04.2005 13:10:46 | |
---|
Simon & garfunkelin mrs. robinsonista tykkäsin hirmuisesti joskus kuuden vanhana. Pari vuotta sitten pärähti radiosta soimaan ja herätti kovasti vanhoja fiiliksiä Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us. |
Mortal Jane 26.04.2005 13:15:23 | |
---|
Just tosta samasta asiasta kirjottelin toiseen ketjuun. (Jos jaksatte skrollata). http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=1&t=90755&o=80&co=0 Mutta onhan näitä. Jotain sopivia biisejä kuullessani mulle tulee aina mieleen meidän vanhan olohuoneen muovilattiamatto. Olin siis ehkä viis, ku sitä alettiin remppaamaan... "Klassinen ratkeaminen, siinä konttaa myös etevä" -Tulenkantajat- |
reijoteppo 26.04.2005 13:45:10 | |
---|
Tacon hitti "Putting on the Ritz". Sitä kuunneltiin serkkulikan kanssa mummolassa uudestaan ja uudestaan.... |