Aihe: Ongelma sormen kanssa
1 2 3 4 5
Pande
26.04.2005 11:33:43

Lääkäriin.

Mene suoraan lääkäriin kulkematta lähtöruudun kautta.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
The Duke
26.04.2005 12:11:13
Lääkäriin.

Mene suoraan lääkäriin kulkematta lähtöruudun kautta.

Ei aina auta lääkäri.

Mulla loppui kitaranrämpytys siihen, kun noin 20-30min soiton jälkeen vasemman käden keskisormi ja nimetön rupeavat kramppaamaan. Sen jälkeen sormista lähtee tunto ja ne "jäykistyvät" paikoilleen.
Seuraavana aamuna oli yleensä kyynärpäässä mukavan kokoinen vesipussi ja sormet särkivät niin maan perkeleesti.

Noh, menin sitten lääkäriin. Ensimmäinen lekuri määräsi Zyrtecia (kyllä, allergialääkettä). Toinen lekuri taasen antoi tulehduskipulääkettä (rasvaa, tyyliin Mobilat) mikä oli yhtä tyhjän kanssa. Kolmas lekuri sitten sormet kuvauttti mutta ei sieltä mitään löytynyt.
Sormet ovat lääkäreiden mielestä terveet.

Pidin reilun puoli vuotta paussia soittamisesta enkä muutenkaan rasittanut vasenta kättä. Noh, kitaran kun otti käteen niin sieltä ne samat oireet taas tulivat.

Nämä ovat niitä "sairauksia" tyyliin karpaalitunnelisyndrooma yms. Henkimaailman hommia.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
Tony Narrows
26.04.2005 12:19:47
Ei minulla sillain mitään kipuja ole ja muutaman minuutin lämmittelyn jälkeen sormet kyllä pelaavat taas,mut en tiedä.. jos tässä vielä viikon pari katselis ja sit kävis vaik tarkistuttamassa,jos ongelmat jatkuvat.
Alias Tonza
Urmas Potkuri
26.04.2005 12:34:07

Onko niska kipeä tai jäykkä? Voipi johtua sieltäkin. Minulla
johtui ainakin vastaavat oireet niskan "kramppaamisesta".
Lääkäriltä sain tulehduskipulääkkeitä ja lähetteen tsyko...eikun fysioterapiaan. Siellä terapiassa ne runnoi ja rääkkäsi, mutta se teki hyvää. Nyt kääntyy pää eikä käsi puudu. Niin jotta kuten Pande kirjoitti: Lääkäriin siitä! Ne on kuitenkin koulutettuja ihmismekaanikkoja.
Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
Tony Narrows
26.04.2005 13:12:28
No niska nyt on ollut jäykkä jo kauemman aikaa,kuitenki soitan seisaalteen aina ja tulee soitettua tuota kitaraa useita tunteja päivässä ku on noita reenejä ja muita juttuja. Tuossa juttelin juuri bassonsoitonopettajan kanssa,jolle tuli jännetuppitulehdus soittamisesta ja on kokenut myös vastaavia oireita tosin nimettömässä sormessa. Meinas että menee ohi ajanmyötä ja oli kuulemma suotavaa,että myös reenaan sormea,tosin sillain,että ei ala sattumaan missään vaiheessa. Sitä tässä itseasiassa ihmettelenki,että kipeää ei ole sattunut koskaan sormiin,mut nyt yhtäkkiä tulee tällänen vaiva,että sormi vain ei löydä perille :)
Alias Tonza
Krice
26.04.2005 14:13:10 (muokattu 26.04.2005 14:14:17)

soitettua tuota kitaraa useita tunteja päivässä

Onko tullut mieleen, että fysiikka ei välttämättä kestä tuollaista? Ja tässä tarkoitan siis jatkuvaa rasitusta, joka lopulta johtaa siihen että varsinkin kyynärpää ja ranne ovat ihan tukossa.
Tuota vielä pahentaa se jos ei harrasta venyttelyä.
StJerky
26.04.2005 14:52:39
Tuota vielä pahentaa se jos ei harrasta venyttelyä.

Onneksi tulee harrastettua, varsinkin G-kielen,
Tony Narrows
26.04.2005 14:59:45
Joo tottahan on,että ei kädetkään loputtomiin kestä,mut ihmeelisintä on vain se että ei ole koskaan sattunut vasempaan käteen mihinkään,paitsi tietty jos olen pakkasesta tullut just ja koitan jotain vaikeita sointuja ottaa,jossa joutuu kutakuinkin itsekin venymään ihmeelisiin asentoihin :)
Alias Tonza
Strutsi
26.04.2005 15:15:12
Noh, menin sitten lääkäriin. Ensimmäinen lekuri määräsi Zyrtecia (kyllä, allergialääkettä). Toinen lekuri taasen antoi tulehduskipulääkettä (rasvaa, tyyliin Mobilat) mikä oli yhtä tyhjän kanssa. Kolmas lekuri sitten sormet kuvauttti mutta ei sieltä mitään löytynyt.
Sormet ovat lääkäreiden mielestä terveet.

Pidin reilun puoli vuotta paussia soittamisesta enkä muutenkaan rasittanut vasenta kättä. Noh, kitaran kun otti käteen niin sieltä ne samat oireet taas tulivat.

Pitäisi keksiä semmoinen erikoislääkäriala, kuin kitaristien sormi- ja nivelvauriolääkäri.
Nämä tarinat pelottavat minua. Voi vielä joskus sattua omalle kohdalle.
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Tony Narrows
26.04.2005 15:18:11
No se tässä kummaa onkin,että itse kans pelkäsin aina näitä tarinoita tai vastaavia tapahtumia,mut en koskaan uskonut,että se omalle kohdalle sattuu ja varsinkin tällaisia oireita joita ei ole oikeastaan vastaan tullut.
Alias Tonza
Strutsi
26.04.2005 15:37:33 (muokattu 26.04.2005 15:38:38)
No se tässä kummaa onkin,että itse kans pelkäsin aina näitä tarinoita tai vastaavia tapahtumia,mut en koskaan uskonut,että se omalle kohdalle sattuu ja varsinkin tällaisia oireita joita ei ole oikeastaan vastaan tullut.

nyt pelottaa vielä enemmän

E: En voinut olla huomaamatta, että sulla on aika loistavat kitarakamat. Anna ne mulle jos sun sormet tuhoutuu.
Tony Narrows
26.04.2005 15:45:55
En voinut olla huomaamatta, että sulla on aika loistavat kitarakamat
:D Joo no rahalla saa melkein mitä tahtoo,tietty on ollut hieman onneakin kamoja hankkiessa. Esim mesan mark IV:sia ei kovin paljoa ole liikkunut käytettynä
Alias Tonza
Strutsi
26.04.2005 15:58:20
:D Joo no rahalla saa melkein mitä tahtoo,tietty on ollut hieman onneakin kamoja hankkiessa. Esim mesan mark IV:sia ei kovin paljoa ole liikkunut käytettynä

No tuuria tosiaan. Paljo maksoit? Nyt lähtee vähän sivuaiheisiin keskustelu
Krice
26.04.2005 22:20:20

Joo tottahan on,että ei kädetkään loputtomiin kestä,mut ihmeelisintä on vain se että ei ole koskaan sattunut vasempaan käteen mihinkään

Juu, ei minullakaan, mutta kolmas kyynärpään tulehdus melko lyhyeen aikaan päällä (tennis/hiirikyynärpää). Kun ranne jäykistyy eikä pääse rentoutumaan niin ongelmat alkavat tulemaan pikkuhiljaa.
Olen omalta osaltani pohtinut, että kitaransoittoon ja hiiren vispaukseen pitäisi suhtautua kuin punttitreeniin, eli harjoitellaan tiettyinä päivinä ja sitten pidetään totaalisia lepopäiviä. Kitaran soitossakin voi tulla "ylikuntoa", ja sen monesti huomaa kun pitää muutamia päiviä taukoa ja sitten kokeilee uudestaan: hermotus on palautunut ja oppinut harjoittelusta, ja soitto sujuu kuin tyhjää.

Toinen juttu on sitten se miten omaa soittoa kannattaisi kehittää. Jos soittaminen on liian vaikeaa ja ranne jäykistyy niin se on heti merkki siitä, että soittaa väärällä tavalla. Soittamisen pitää olla rentoa ja sillä tasolla, että sen osaa sujuvasti. Ei ole mitään järkeä yrittää liikaa, koska se kehitys tulee joka tapauksessa viemään aikaa. Kehitys on itse asiassa soittamisen sivutuote, ei sen tarkoitus.
Tony Narrows
27.04.2005 13:04:50
Tänään on taas uusi päivä,mut ongelma sama :( Juttelin tuossa eilen toisen kitaramaikkani kanssa ja hänellä on ollut vastaav ongelma nimettömässä sormessa. Meinas,että voisi auttaa jos käyttäisin sellasita rannetukea vai mikä lämmitin onkaan. Oli itse käyttänyt 5 vuotta sellaista ja toimii kuulemma =) mut ei kyl tee mieli 5 vuotta käyttää,mut kai se on pakko,jos auttaa todella.
Alias Tonza
terone
27.04.2005 13:14:14
jos sulla on niska jumissa niin mene urheiluhierojalle, ei siitä haittaakaan ole. tosin voi olla ettei autakaan sormiin asti, mutta niskassa helpottaa.
a dj, a dj, let´s get out of here!!
Tony Narrows
27.04.2005 13:23:25
Joo no tähän saakka vaimoke on hoitanut tuon hieromispolitiikan :) ja ihan hyvin on toiminut,tosin ei sormeen =) Pitäis kyl varmaan käydä jossain fysioteraupeutilla,jospa he voisivat auttaa ongelmaan.
Eniten tässä tapauksessa pelottaa se,etä jos tämä on pysyvä vamma. Muutenkin olen elämän i suunitellut seuraavaksi seitsemäksi vuodeksi eteenpäin,johon kuuluu lähinnä kitaransoitto ja siihen liittyvä opiskelu ja muu homma,mut jos nyt joudunki lopettaan ni hienompi juttu.
No onneks olen innostunut viime aikoina trumpetista,jospa sit vaihdan siihe =) Ei tarvi ku kolme sormea =)
Alias Tonza
Tony Narrows
27.04.2005 15:01:35
Kävinpä tuossa terveydenhoitajan jutusilla. 3 päivää sairaslomaa sain tai tuomioni oli. Pitää kuulemma buranaa vetää kolme kertaa päivässä ja jos ei hellitä ni sit lekurille.
Enpä muista milloin olisin tällaiseen tilanteeseen joutunut,että ei saa soittaa. Hienoa
Alias Tonza
sunder
27.04.2005 23:01:51
Kävinpä tuossa terveydenhoitajan jutusilla. 3 päivää sairaslomaa sain tai tuomioni oli. Pitää kuulemma buranaa vetää kolme kertaa päivässä ja jos ei hellitä ni sit lekurille.
Enpä muista milloin olisin tällaiseen tilanteeseen joutunut,että ei saa soittaa. Hienoa

Kolme päivää on pieni uhraus verrattuna siihen, mitä tuollainen vamma voi hoitamatta aiheuttaa. Paranemisia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)