marx 25.04.2005 18:58:42 | |
---|
Eli kun soitetaan etusormella, keskisormella ja nimettömällä samalta kieleltä niin, että etu- ja keskisormen väli on vähintään 1 sävelaskelta: pitääkö etu-ja keskisormen olla yhdessä, ikään kuin liimautuneena vai haarallaan. Tuntuu juurikin siltä, että etu- ja keskisormella on nämä kaksi vaihtoehtoa. Toivottavasti joku tajusi |
Jzci 25.04.2005 19:33:32 | |
---|
Toivottavasti joku tajusi Ainakaan minä en :) En kyllä ymmärä yhtään mitä tässä haetaan takaa? Jos etusormen ja keskisormen välillä on yksi sävelaskel niin miten ihmeessä ne voivat olla yhdessä? |
Ainakaan minä en :) En kyllä ymmärä yhtään mitä tässä haetaan takaa? Jos etusormen ja keskisormen välillä on yksi sävelaskel niin miten ihmeessä ne voivat olla yhdessä? Menee modernimman fysiikan puolelle. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
E.Q 25.04.2005 21:06:19 | |
---|
Ne pitää olla just niin että kaikki tarvittavat äänet soivat puhtaasti. K100#10 |
Heart Of Steel 25.04.2005 21:28:13 | |
---|
Yleensä kannattaa "fretata" mahdollisimman läheltä nauhaa koska se on kevyempää eikä tule niin helposti painettua epävireeseen. |
Krice 25.04.2005 22:42:52 | |
---|
Yleensä kannattaa "fretata" mahdollisimman läheltä nauhaa koska se on kevyempää eikä tule niin helposti painettua epävireeseen. Tuossa on kyllä joskus sellainen ongelma, että tulee painettua nauhan päältä vähän jolloin sustaini vähenee:) |
Heart Of Steel 25.04.2005 22:47:46 | |
---|
Paitsi että tosi kovilla tilu-heeroksilla on sormen päät niin kovat että voi melkein käyttää slidenä, nuotit niin lyhyitä että sustain ei ole koskaan ongelma ja armottoman sirkkelisärön, volumen ja feedbackin yhdistelmä takaa loputtoman pitkät vinkunat :-) |
marx 26.04.2005 11:31:50 | |
---|
Jzci:llä hyvä pointti. Soittakaa etu- ja keskisormella sekä nimettömällä samalta kieleltä esim. nauhoilta 3, 5 ja 6. Rullailkaa pikkueestä b:hen ja g:hen ja takaisin. Itselläni etu - ja keskisormen välinen asento on tällöin: ikään kuin "liimautuneena" tyvestä, mutta haarautuen lopusta. Tällöin sillä pystyy kyllä ottamaan otteita 1 tai useamman sävelaskeleen päästä. Onko tämä ote väärin vai pitääkö etu- ja keskisormen olla täysin "auki" eli haarautuneena? Eli siis 1. tapauksessa etu- ja keskisormi koskettavat tyvestä toisiaan, 2. tapauksessa sormet eivät kosketa toisiaan. Vaikea selittää, mutta ottakaa tuo ote ja sanokaa miten teidän sormet on niin katsotaan jos selviää. Osoitteesta: www.immortalvideos.com/store/images/johnpetrucci_guitardiscipline.jpg löytyy kuva, jossa nämä kaksi sormea "auki" eli haarautuneena. |
Heart Of Steel 26.04.2005 12:12:51 | |
---|
Itse en ole koskaan oppinut ottamaan tämän mallista sointua vaivatta, liekö sitten liian isot nakit tai liian pieni kitara:
e -3 b -5 g -5 d -5 a -3 e -
Oon koittanu sillain rimpuilla että 3. nauha barrena ja sitten nimetön lytyssä kaks ekaa 5. nauhalta ja kolmas pikkusormella vääntäen, huonolla menestyksellä. |
lxi 26.04.2005 12:33:20 | |
---|
Oon koittanu sillain rimpuilla että 3. nauha barrena ja sitten nimetön lytyssä kaks ekaa 5. nauhalta ja kolmas pikkusormella vääntäen, huonolla menestyksellä. Minulla on ainakin ihan rehellisesti neljä sormea käytössä noissa tilanteissa. Etusormella barré ja kolme muuta ääntä kolmella muulla sormella. Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee... ihme nakit teillä on, jos tyvestä ovat yhdessä ja sormenpäät silti erillään. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
leather rebel 26.04.2005 18:07:24 | |
---|
Minulla on ainakin ihan rehellisesti neljä sormea käytössä noissa tilanteissa. Etusormella barré ja kolme muuta ääntä kolmella muulla sormella. Sama täällä. Kitaramaikka käyttää puolibarré:ta noissa ja kovasti on yrittäny mullekin tyrkyttää, mutta se tuntuu mun mielestä ihan helvetin kömpelöltä. "I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
Artist 26.04.2005 18:15:20 | |
---|
Itse en ole koskaan oppinut ottamaan tämän mallista sointua vaivatta, liekö sitten liian isot nakit tai liian pieni kitara:
Oon koittanu sillain rimpuilla että 3. nauha barrena ja sitten nimetön lytyssä kaks ekaa 5. nauhalta ja kolmas pikkusormella vääntäen, huonolla menestyksellä. Itse otan tuon silleen, että kolmannelta nauhalta etusormella barre, ja nuo viidennen nauhan nuotit kaikki pikkurillillä. Helpompi vaihtaa nopeasti noita sointuja silloin. I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker!
*Bella Italia #10* |
Pande 26.04.2005 18:47:34 (muokattu 26.04.2005 18:52:05) | |
---|
Oon koittanu sillain rimpuilla että 3. nauha barrena ja sitten nimetön lytyssä kaks ekaa 5. nauhalta ja kolmas pikkusormella vääntäen, huonolla menestyksellä. Tässä yksi tapa vielä lisää (itse käytän milloin mitäkin tapaa): etusormi barrena kolmosnauhalla, nimetön painaa d kielen vitosnauhan, ja pikkurilli g ja b-kielten nuotit. Parempi mielestäni kuin tuo pelkän pikkurillin käyttö, mutta tuo 4-sormen menetelmä on kyllä yleensä paras valinta. Niin ja sitten tämmönen toimii kanssa: etusormi a-kielen 3 nauhalle, nimetön 2 seuraavaa kieltä, pikkurillillä b-kieli, keskisormella ylin kieli. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
pira 26.04.2005 18:54:32 (muokattu 27.04.2005 14:54:57) | |
---|
Niin ja sitten tämmönen toimii kanssa: etusormi a-kielen 3 nauhalle, nimetön 2 seuraavaa kieltä, pikkurillillä b-kieli, keskisormella ylin kieli. Mulla on semmoinen, että painan etusormella barren kolmannelle nauhalle ja nimettömällä barre viidennelle nauhalle (d-, g- ja b-kielet). edit. meni sormet sekasin..
Vibrato lähtee syrämmestä. |