Aihe: Absoluuttinen kuulokorva?
1 2 3 4 5 6 7
paavi
09.04.2003 08:17:30

mitä instrumenttia käytät? minulla on tämmöinen midipiano, ja soundit saattaa vaikuttaa aika paljon noihin assosiaatioihin. f# kuulostaa kyllä kitaralla erittäin "twangyltä". b kuulosti mielestäni lämpimältä, värinä tuli mieleen ruskeanpunainen, tumman puun värinen tavallaan.

Aika hauska juttu. Mulle B tuo ihan samanlaisen assosiaation! Nyt kaikki muut mukaan, tuleeko teillä samat fiilikset? :)
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
noir
09.04.2003 10:44:40
Nyt kaikki muut mukaan, tuleeko teillä samat fiilikset? :)

Tästähän sais jo oman hauskan topikin :P

Hoho.
Friend of the devil is a friend of mine.
geeta shredda
09.04.2003 10:50:20 (muokattu 09.04.2003 10:52:24)

Tästähän sais jo oman hauskan topikin :P

Hoho.

Eikun jatketaan tähän vaan. Musiikin psykologiaa. Tehdään tästäkin threadista ainakin 23 sivua pitkä.
Kyllä nuo assosiaatiot liittyy kuitenkin niin vahvasti absoluuttiseen kuulemiseen, että ne kuuluvat saman topikin alle
Jalle_l
09.04.2003 11:45:49
Mitä sitten jos joku tyyppi omaa sen sävelkorvan...
kuulee eka kerran musiikkia vasta kakskymppisenä...
Siis eikö sekin joudu opettelemaan ne ns. ulkoa kaikki...
siis niinkö me muutkin?
Vai mitä sanoo...
Mistä se lähtee...
Jäärä
09.04.2003 12:35:25
Kysymys niile (tässäkin keskustelussa ainakin 2kpl), joilta tämä ko. ominaisuus löytyy: miten te hahmotatte itsellenne sen äänen korkeuden, napsahtaako teillä vaan päässä jotta aha #d, näettekö "värejä" vai miten se tapahtuu ja kuinka laajoja sointuja pystytte käsittelemään?

Ei liity aiheeeseen:
Noista soinnuista tuli vaan mieleen, jos kokee jonkin äänen vaikkapa punaisena ja toisen sinisenä ja kolmannen jonain muuna jne. niin sekoitettu värituloshan voi olla ruskeata :o)
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
hörhö
09.04.2003 15:03:00

Ei liity aiheeeseen:
Noista soinnuista tuli vaan mieleen, jos kokee jonkin äänen vaikkapa punaisena ja toisen sinisenä ja kolmannen jonain muuna jne. niin sekoitettu värituloshan voi olla ruskeata :o)

Ei puhuta konkreettisista väreistä, vaan sävelen ominaissoinnista. Epävireen kuulee, kuin kahden konkreettisen värin sekoituksen näkee.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
PekKampela
09.04.2003 18:00:32 (muokattu 09.04.2003 22:17:48)

Tosiaankin.. Taidan olla tulossa hulluksi..
Pystyn kuulemaan aanet ja sanomaan, mitä ne ovat..
eihän tuossa sinäänsä mitään ihmeellistä ole, mutta olen alkanut kuuntelemaan jo liikennevalojen piipitystä ja tullut siihen tulokseen, että punaisena ne piipittävät dissiä ja siitä kvinttiä ylöspäin ( paapi..paapi) . Myös ohi menevistä autoista irtoaa joskus erikoisia ääniä ja niitäkin minä sitten arvuuttelen. Onko tällaiseen asiaan lääkettä( en pysty soittamaan epävireisellä kitaralla yms. soittimella laisinkaan)

AAAARGH!!

Grattis! Olet juuri päässyt rokkipoliisien kuumaan kastiin!

Jostain syystä huomasin tämän topicin vasta nyt ja heti rupesin pohtimaan, minkälaiset korvat sitä itsellä on. Ainakin ne on vähän eriparit, toinen höröttää vähän, ei kiva.

Monet vanhemmat ihmiset aina kertovat, etteivät he osaa laulaa nuotilleen,koska eivät ole pieninä harrastaneet musiikkia. Oliskohan siinä joku tietty ikäraja, missä vaiheessa osa musikillisista lahjoista kehittyy eniten?..professorit!

EDIT1&2: Emmä tiiä miks mä kirjotinkaan, ei ollu mitään sanottavaa, piti vielä jotain lisätä!
Tukka lähti ja valot sammui.
Kaitsu85
10.04.2003 19:32:32
faktaa tässä linkissä?

http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanha … 02/10/15/kulttuuri/juttu1/sivu.html

tuolta on noi samat tilastot
juini
10.04.2003 20:43:34
Sävelet eivät näy minulle väreinä, vaikka kohtalaisen korvaparin omaankin. Muita adjektiivija tulee kyllä mieleen.

C - tavanomainen, tylsähkö, luonteeton
C# - syvällinen, sointuva, monikerroksinen
D - arkinen, läpinäkyvä, selkeä
Eb - harras, juhlava
E - tekorankka, munaton, kylmä
F - harmooninen, ylistävä, suuri
F# - rankka, luonteikas, mahtipontinen
G - kirkas, kuulas, hienostunut
Ab - utuinen, tumma, kaukainen
A - teeskentelevä, tavallinen
Bb - lämmin, rauhallinen
H - kova, jäätävä, katu-uskottava

Olis pitänyt olla Kauppalehti Option viiniarvostelut esillä, niin olis löytäny jopa vielä parempia adjektiiveja.
samppa
12.04.2003 10:52:00
mua on alkanut häiritä kun mä pierasen, niin koko paska on epävireessä....! :)
afro
12.04.2003 11:01:52
mua on alkanut häiritä kun mä pierasen, niin koko paska on epävireessä....! :)

Ja jätkä omaa absoluuttisen sävelkorvan. Se on todistettu!!!
Hoho! ;)
http://www.afrotumza.cjb.net
Boldari
19.04.2003 00:58:41
Metallican fade to black lähtee h:sta ja se on helppo muistaa se, tiputtaa askeleen ja sitten onkin a:ssa
Ole puhdas, ole valpas...OLE IHMISIKSI!
Noku
02.05.2003 00:19:40
Mites toi niinku käytännössä toimii? Kuulet biisin radiosta ni voit heti sen sieltä ottaa ja soittaa kitaralla? Mult ei kyl tommonen onnistu, eka pitää hakemalla hakee se sävel mistä se alkaa ja ei aina päädy ekalla kerralla ees oikeaan, sen jälkeen kyl melodian rakentaminen intervallit tunnistamalla onnistuu... sanosin että 75% nuoteista menee heti kohdalleen ja loput sit tunnistaa jos meni liian ylös/alas... tosin melodian pitää olla hyvin mielessä ja ei mikään hirveen vaikee, 200bpm hammeri-pulli legato juttu menee ihan ohi =)
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
kikkomän
07.05.2003 01:41:03

kitaran soittajana en ikinä voi omata sävelkorvaa.
Itse viritän kitaran a-kielen mukaan huiluäänillä ja muilla mukavilla vippaskonsteilla , vaikka se kieli ei olisikaan A 440 hz mikälie vireessä.
konetta en jaksa käyttää. ehkä sitten kun pitää stemmata urkujen kanssa, tai yleensäkään jonkun bändikaverin kanssa.
" you shall taste the black sperm of my vengeance ! "
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)