Fingolfin 09.04.2003 11:09:59 (muokattu 09.04.2003 11:12:10) | |
---|
Joskus klassisen kitaran opettajani sanoi ohimennen, että se on sama käyttääkö otelaudan öljyämiseen varsinaista otelautaöljyä vai rypsiöljyä. Onko se sama? Kylmäpuristetulla rypsiöljyllä olen tuota öljyillyt tähän mennessä. Maksaako vaivaa ostaa oikeaa otelautaöljyä? Nyt puhun siis sähkökitaran otelaudasta, kun tuo klassisen soitto on jäänyt aika nollille. Strength and Honor |
zorro 09.04.2003 11:13:45 | |
---|
miksi sitä pitää öljytä?? Kannattaako sitä edes öljytä jos se et ole sinä.... se on joku muu! |
Juzzu 09.04.2003 12:05:31 | |
---|
miksi sitä pitää öljytä?? Kannattaako sitä edes öljytä Ruusupuuta voi öljytä muutaman kerran vuodessa kuivahtamisen ehkäisemiseksi - ei lähde ainakaan sen takia halkeilemaan tms. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Boge 09.04.2003 12:14:33 | |
---|
onko ruusupuu ja eebenotelaudoilla samat hoito-ohjeet? |
ChangeOfSeasons 09.04.2003 13:15:33 | |
---|
eikö rypsiöljy haise pahalle ? ..and I smile and I'll lurn to pretend... |
Fingolfin 09.04.2003 13:19:38 | |
---|
No ei se nyt pahalle haise. Itse syön sitä pari kolme ruokalusikallista päivässä, mutta ei puhuta siitä nyt. :) Strength and Honor |
weelie 09.04.2003 13:20:42 (muokattu 09.04.2003 13:21:18) | |
---|
Tämä on aika kiistelty asia. Ei ole yksioikoista että kannattaako öljytä, ja periaatteessa suositellut öljyt ovat sellaisia joissa on hyvä tuoksu, puhdistavia ainesosia (eikä sisällä "roskia") ja öljyä joka siis saa otelaudan kiiltämään ja luistamaan. Tai näin olen asian ymmärtänyt. Mutta miksi? Öljy kerää pölyä ja likaa. Ja ei kai puu ime öljyä? Tuntuu siltä että tarkoitus on a) puhdistaa -> kova hammasharja riittää tähän b) saada kiiltoa pintaan pariksi päivää -> jaa niin miksi? c) tehdä kitara hyvätuoksuiseksi (undohda pellavaöljy tässä tapauksessa...) ...Itse en siis ole öljynnyt... Keskustelua asiasta kävin aiemmin: http://www.fendertalk.com/message-b … p;highlight=lemon%20oil&start=0 |
dsp drv 09.04.2003 13:25:06 | |
---|
Tämä on aika kiistelty asia. Ei ole yksioikoista että kannattaako öljytä, ja periaatteessa suositellut öljyt ovat sellaisia joissa on hyvä tuoksu, puhdistavia ainesosia (eikä sisällä "roskia") ja öljyä joka siis saa otelaudan kiiltämään ja luistamaan. Tai näin olen asian ymmärtänyt. Mutta miksi? Öljy kerää pölyä ja likaa. Ja ei kai puu ime öljyä? Tuntuu siltä että tarkoitus on a) puhdistaa -> kova hammasharja riittää tähän b) saada kiiltoa pintaan pariksi päivää -> jaa niin miksi? c) tehdä kitara hyvätuoksuiseksi (undohda pellavaöljy tässä tapauksessa...) ...Itse en siis ole öljynnyt... Keskustelua asiasta kävin aiemmin: http://www.fendertalk.com/message-b … p;highlight=lemon%20oil&start=0 Mä ainakin öljyän ruusupuuoteleutaa siitä syystä, että se tahtoo kuivaa (varsinkin talvella). Ja kuiva otelauta on aika ikävän tuntuinen soittaa... |
Juzzu 09.04.2003 13:34:19 | |
---|
Ja ei kai puu ime öljyä? No kyllä todellakin imee. Ei tuolla öljyllä mikään kovin kummoinen puhdistusvaikutus ole, itse puhdistan otelaudan tärpätillä. Mutta öljy "voitelee" kyllä lautaaa ja pitää sen kosteana, ei pääse kuivumaan. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
weelie 09.04.2003 14:57:58 (muokattu 09.04.2003 15:00:02) | |
---|
No kyllä todellakin imee. Ei tuolla öljyllä mikään kovin kummoinen puhdistusvaikutus ole, itse puhdistan otelaudan tärpätillä. Mutta öljy "voitelee" kyllä lautaaa ja pitää sen kosteana, ei pääse kuivumaan. No joopa joo tietysti imee. Niinpä joo tyhmä minä. (tarkoitin tuolla kommentillani että mielestäni öljy pääasiassa jää puun pintaan tai ainakin pintaosaan, joten epäilen sen syvähoito-ominaisuuksia... mutta unohdetaan tuo) Mutta eikö se ole öljyä mitä sormenpäissä on muutenkin... mihin sitä lisäöljyä välttämättä tarvitsee ja miksi nimenomaan erikois-pellavaöljy tai lemon oil? En ymmärrä koko hommaa. EDIT: suluissa oleva kohta
|
Juzzu 09.04.2003 15:03:39 | |
---|
Kyllähän sitä ajoittain näkee niin "käsiöljyttyjä" kauloja, ettei varmasti otelauta pääse kuivumaan sen eristävän kuonan alta. Mä kuitenkin puhdistan ruusupuun tärpätillä, joka itsessään jo kuivattaa otelautaa - ei tee öljyäminen pahaa sen jälkeen. Ja ei otelautojen öljyäminen ole mikään must-juttu, jonka laiminlyöminen tuhoaa universumin. Jos oma lauta näyttää ja tuntuu hyvältä ilman öljyä, ei sitä tarvitse sinne väkisin työntää. Ei mullakaan otelaudat kuivia ole, mutta kerran pari vuodessa öljyäminen kyllä takaa sen ettei pääsekään kuivumaan. Jos nyt teen turhaa "työtä", niin ei se mua haittaakaan. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
dsp drv 09.04.2003 15:03:58 (muokattu 09.04.2003 15:05:34) | |
---|
No joopa joo tietysti imee. Niinpä joo tyhmä minä. Mutta eikö se ole öljyä mitä sormenpäissä on muutenkin... mihin sitä lisäöljyä välttämättä tarvitsee ja miksi nimenomaan erikois-pellavaöljy tai lemon oil? En ymmärrä koko hommaa. Siis sormenpäissähän on erilaista öljyä (tai oikeastaan rasvaa) kuin mitä sitten vaikka sitruunaöljy on...tälleen tyhmänä vertauksena voisi heittää vaikka, miksi sitten huulirasvaa koskaan tarvitsisi jos sormenpäissä on öljy/rasvaa, ei muuta kuin sormenpäillä huulia pyyhkimään ;) Lähinnä kyllä mitä sormenpäissä on niin on likaa (no onhan ihossa tietysti aina rasvaa), mutta mulla ei ainakaan ole ollut sormenpäissä tarpeeksi rasvaa että otelauta pysyisi liukkaana ja sileänä. Edit: ja yleensäkkään ottaen tuo otelautaöljy ei maksa kuin noin 5-6€ purkki ja siitä riittää piiiiiiitkäksi ajaksi...on ehkä parempiakin säästökohteita...
|
kojones 09.04.2003 15:11:01 | |
---|
Joskus klassisen kitaran opettajani sanoi ohimennen, että se on sama käyttääkö otelaudan öljyämiseen varsinaista otelautaöljyä vai rypsiöljyä. Onko se sama? Kylmäpuristetulla rypsiöljyllä olen tuota öljyillyt tähän mennessä. Maksaako vaivaa ostaa oikeaa otelautaöljyä? Nyt puhun siis sähkökitaran otelaudasta, kun tuo klassisen soitto on jäänyt aika nollille. Mulla toimii ainakin aivan loistavasti, kun antaa vann imeytyä hyvin ennen viimeistä silausta. tulee sopivan kiiltävä pinta ja syyt menee umpeen. eikä kerää likaa. |
Fingolfin 09.04.2003 16:24:24 | |
---|
Edit: ja yleensäkkään ottaen tuo otelautaöljy ei maksa kuin noin 5-6€ purkki ja siitä riittää piiiiiiitkäksi ajaksi...on ehkä parempiakin säästökohteita... No jos se on nuin halpaa niin samahan tuo on sitten ostaa sitä aitoa tavaraa.
Strength and Honor |
Mika_o 09.04.2003 18:34:18 | |
---|
(tarkoitin tuolla kommentillani että mielestäni öljy pääasiassa jää puun pintaan tai ainakin pintaosaan, joten epäilen sen syvähoito-ominaisuuksia... mutta unohdetaan tuo)
Jos puuta ei ole lakattu, kuten ruusupuu-otelaudat, niin silloin puun suojaamiseksi laitetaan öljyä. Pintaan sen kuuluukin jäädä, estämään ettei kosteus pääse pintaa syvemmälle. Näin ovat isot pojat kertoneet. |
ForSakeN 10.04.2003 09:43:59 | |
---|
Itse ainakin käytän perinteistä rypsiöljyä ruusupuuotelautaan ja ei ainakaan haise juuri miltään. Rypsiöljy maksaa kaupassa euron tai pari pullo ja siitä riittää myös aika pitkäksi aikaa. Tosin itse kyllä käytän sitä myös ruoan laitossa... :) Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ!
(siis se plugi) :o |
SURf 10.04.2003 09:48:14 | |
---|
Itse ainakin käytän perinteistä rypsiöljyä ruusupuuotelautaan ja ei ainakaan haise juuri miltään. Rypsiöljy maksaa kaupassa euron tai pari pullo ja siitä riittää myös aika pitkäksi aikaa. Tosin itse kyllä käytän sitä myös ruoan laitossa... :) Menisköhän oliiviöljy? Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
guru 10.04.2003 10:36:10 | |
---|
entäs irakissa tuotettu länsimainen raakaöljy? anteeksi. oli pakko. - - - - - - - - - - - - - - -
- - - KISS MY bASS - - -
- - - - - - - - - - - - - - - |
p130 10.04.2003 12:57:00 | |
---|
Mieluummin öljyän kitarani kaulan samalla öljyllä jota käytän ruokiin kuin jollakin erikoisöljyllä jonka purkissä lukee "haitallista nieltynä". |
Mieluummin öljyän kitarani kaulan samalla öljyllä jota käytän ruokiin kuin jollakin erikoisöljyllä jonka purkissä lukee "haitallista nieltynä". Ei kae sitä kaulloo oo tarkotettu syötäväks! Onko tässä nyt kyse siitä jimi hendrixin tyylistä soittaa kielellä. Sori mut pakko oli pistää huono läppä :) Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ!
(siis se plugi) :o |