Aihe: Sävellysprosessi
1 2 3
Nuages
08.04.2003 14:02:41
Elikkäs biisinkirjoittajat!

Kirjoitelkaapa omia keinojanne biisinteossa. Mistä se homma lähtee ja miten se etenee?
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
08.04.2003 18:56:59

Kirjoitelkaapa omia keinojanne biisinteossa. Mistä se homma lähtee ja miten se etenee?

Jos tuohon vastaisi kunnolla, sisällysluettelokin olisi jo pari A4:sta... :)

Mahdotonta kuitenkaan yrittää lyhyemmin sanoa mitään ... Tai voishan sitä yrittää tiivistellä...
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Wuf
08.04.2003 21:51:02

No mä vaan kokeilen kaikkea. Monesti keksin hienoja riffejä ja melodioita enemmän tai vähemmän sattumalta - usein kyllä tiedän suunnilleen mitä olen hakemassa. Nauhoitan ne muistiin, toistan niita 10 000 kertaa, muuttelen kaikkea, yritän soittaa eri soundeilla jne.

Jossain vaiheessa tuosta kehittyy raakile, joka on esimerkiksi intro ja pätkä säkeistöä tai teemaa tai ylipäänsä jotain, ja vähitellen keksin lisää ja lisää. Yleensä lopuksi hahmottelen rakenteen suunnilleen kasaan, ja viilaan yksityiskohdat paikalleen.

Pisteenä i:n päälle keksin biisille jonkun hienon, pseudotaiteellisen nimen :)

Joskus siis noin, joskus muuten. Tuolla lailla taisin saada viimeksi jotain aikaiseksi. Mutta tuo soundeilla, melodioilla ja ideoilla leikkiminen on se tärkein kohta, loput keksin milloin mitenkin. Ja kivaa pitää olla, muuten ei onnistu.
Nuages
08.04.2003 22:14:40
Mua häiritsee tuo termi "teema". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Wuf
08.04.2003 23:19:56
Mua häiritsee tuo termi "teema". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa?

Teema, eli aihe. Vähän kuin melodia, mutta voi esimerkiksi olla välillä taustalla ja välillä 'pinnalla'. Yleensä tuota toistetaan biisin aikana useampaan otteeseen, monesti eri äänissä tai jopa eri sävellajissa. Tai tätä ainakin tarkoitin, korjata saa jos palturia puhun :)
Notefix
11.04.2003 10:33:09

Aloitan tekemisen, silloin kun on tarvetta. Usein tilataan musiikkia johonkin tarkoitukseen ja se sinänsä määrää missä aikataulussa ja millaista tulee tehtyä. Sitten vaan kääritään hihat ja ryhdytään töihin.

Aika vähän tulee tehtyä varastoon. Toki jotain, mutta se ei vaan yleensä toimi mulla. Jos ei ole päämäärää ja tavoitetta, ei yleensä saa moottoria käyntiin.

Joitain rutiineja tulee aloittaessa olla. Yleensä nuottipaprua, hyvä kynä ja teroitin. Sitten mulla on MD yleensä vieressä, johon voi tallentaa joitain juttuja. Niin ja puhelin äänettömällä :)

Simppeleissä jutuissa menen suoraan studioon ja teen valmiin jutun kerralla valmiiksi. Se on ihan nopea ja tehokas tapa.
ten
23.04.2003 01:16:14
Pisteenä i:n päälle keksin biisille jonkun hienon, pseudotaiteellisen nimen :)

Juu tuo on kaikista tärkein juttu.

Mitä tulee tohon sävellysprosessiin, niin yleensä biisi lähtee rakentumaan jostain riffistä, jota on soitellu etu- ja takaperin vähintään sen miljoona kertaa. Sitten siihen vaan alkaa kelailemaan kivoja siirtymiä ynnä muuta mukavaa.
Toisinaan teen myös niin, että väännän jonkun rumpuloopin jollain trackerillä ja rupean soittelemaan siihen päälle ihan mitä sattuu. Toisinaan sieltä tulee kivojakin juttuja. On se sitten kiva, että ne voi nauhottaa heti.
Aika paljon tulee myös improvisoimalla treeniksellä vaikka rumpalin kanssa (basisti ei kovin usein käy treeneissä). Sitten niitä kehitellään kahestaan siinä treeniksellä niin, että kitara ja rummut toimivat keskenään. Yleensä valmiiksi saadaan korkeintaan kaksi riffiä tai vastaavaa.
Biisejä on myös tullut tehtyä sillä tavalla, että ottaa vaan kitaran käteen ja rupeaa soittamaan jotain aivan päätöntä. Räpeltää ja yrittää olla tosi pro vaikka ei olekaan. :)

Tuossa siis muutamia juttuja.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Tb
24.04.2003 15:42:24

kaikki lähtee fiiliksestä. homma etenee omalla painollaan jos on edetäkseen.

olipas taas ympäripyöreää..
mene siitä missä aita on matalin (tai jos haasteet pelottaa, niin siitä, missä aidassa on aukko)
Aerodactev
24.04.2003 20:50:41
Muutama sävellystapa, jota on tullut käytettyä:

1. Päässä alkaa pyörimään riffi tai laulumelodia joillain sanoilla. Kun oon sitä tarpeeksi mielessäni jauhanut, etsin vastaavan riffin kitaralla tai soinnutan sen laulumelodian taustat. Sitten alan säveltelemään siihen muita osia. Usein yhdistelen jo aikaisemmin keksimiäni käyttämättömiä juttuja samaan biisiin.

2. Kitaraa soitellessa tulee yleensä lähinnä improvisoitua, ja siitä rämpytyksestä voi tulla joku helkkarin hyvä juttu esille, ja siitä lennosta sitten yrittää väsätä biisiä. Jos ei onnistu, niin juttu muistiin ja kypsymään.

Sitten kolmas, joka lähinnä nyt liittyy sanoitukseen:

3. Joskus tapahtuu niin, että rumpali alkaa soitella jotain keksimäänsä juttua k tai kakkostavan mukaisesti saa tehtyä jotain hienoa kitaralla. Sitten siihen päälle alan minä lennosta heittelemään lyriikka, ja sitten ei kun koneen ääreen merkkaamaan muistiin, lisäilemään juttuja ja hiomaan improvisoitua sanoitusta. Pari loistobiisiä on näin tehty.
Veres! Ajaa sinun etsiä edelleen. Ajaa Google Kierrellä.
Ei eläinkokeille!
Nuages
24.04.2003 21:29:30

kaikki lähtee fiiliksestä. homma etenee omalla painollaan jos on edetäkseen.

olipas taas ympäripyöreää..

kuulostaa ihan joltain brittirokkibändin haastikselta..
PJS
24.04.2003 23:36:03

sain tässä juuri eilen jsostain kosmoksesta kivan melodian ja aion ruveta kehittelemään sitä. Ajattelin että vois kirjottaa sen tekelleen editymisestä tollasen "erään biisin tarina" tyyppisen stoorin, se olisi tietysti tuettu mp3 näytteillä ja muulla kivalla härpäkällä. Miltäs kuullostais?
Juuri kun luulit unohtaneesi....PJS
lxi
24.04.2003 23:50:51
Ajattelin että vois kirjottaa sen tekelleen editymisestä tollasen "erään biisin tarina" tyyppisen stoorin, se olisi tietysti tuettu mp3 näytteillä ja muulla kivalla härpäkällä. Miltäs kuullostais?

Mainio ideahan tuo on. Kunhan et anna yleisön mielipiteiden vaikuttaa lopputulokseen.

"Hei tohon muuten kävis tuplabasarit mainiosti!"

"IHA PASKA SAUNDI LIÄSÄÄ SÄRÖÖÄ!!!!1"

"tee tohon lisää sellasia zakc wylde vinkautuksia"
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
superfly
25.04.2003 23:52:24
Mulla on käytössä se helvetin tuskallinen metodi, että on pakko keskellä yötä alkaa päässään säveltämään kun pitäis nukkua. Sitten vaan ylös ja kitara ja kynä kouraan.
_tuomas_
27.04.2003 13:46:32
Yleensä homma lähtee siitä että saa hyvän idean rytmiin ihan vaikka sormia pöytään naputtelemalla. Siihen sitten alkaa muotoutua biisiin melodiat ja soinnutukset sekä kaikki muu.
Makuupussimies
27.04.2003 19:26:08
No ensin ajattelen millaisen laulun teen keksin vähän sointuja sanoja jne. Eli siis kuten Mozart teki:ensin päässä sitten paperille.
"Stay out of the road if you wanna grow old" -Pink Floyd
Peki
28.04.2003 08:33:02
hmm.. ei mulla kyllä oo mitään yhtä tiettyä tapaa mutta yleinen on se, että vaan jamittelen jotain ja sitten löytyy joku kiva melodia/sointukulku jota alan sitten kuljettelemaan ja kyllä niitä hikisiä kolmeminuuttisia aina sitten tulee. Just eilen olin kaverin luona ja soitin sille yhen sointukulun jonka olin tehny viikonloppuna ja se sanoi että "tehäänkö siitä biisi?". no alettiin siinä sitten sähläämään ja se kaveri laajensi sointuja ja teki siihen semmosen "teeman" ja toimi ikäänkuin sovittajana. ja kyllä siitä kiva tuli. harmi vaan ku ei keritty äänittämään sitä. pistän nettiin sitte ku saadaan valmiiksi vaikka.
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
ten
29.04.2003 15:42:11 (muokattu 29.04.2003 15:43:39)
Mulla on käytössä se helvetin tuskallinen metodi, että on pakko keskellä yötä alkaa päässään säveltämään kun pitäis nukkua. Sitten vaan ylös ja kitara ja kynä kouraan.

Toi on mullekin yks saatanan vitsaus!!! Argh!

Yks juttu on kanssa se, että tehään rumpalin kanssa biisiin rummut/rakenne träkkerillä ja sitten mä vaan sähellän siihen kitaralla jotain. :) Ei ehkä kaikista paras metodi, mutta hauskaa on ainakin.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
mastermikko
19.04.2005 15:53:40
Kitara puhtaalle... uusia harmonioita keksiä... niistä luo sointukiertoja... sitten mättöriffejä näistä ylläriharmoniaäänistä... laittaa niitä muistiin... sitten kun on n.6 toisiinsa sopivaa kohtaa valmiina niin niistä alan työstämään yhtä isoa tuotosta... sitten kliseiden välttämisvaihe... leipomista ja leipomista.
Kitarat: -Gibson Les Paul Standard (unelma) -OLP Petrucci Signature (hyvä) -Fender Stratocaster (Mexico) (stratot on surkeita) -Landola (akustinen) Rummut: Tama Swingstar (USA) Ziljian Rock HiHat (jees) Paiste 16' Crash (paska) Paiste 12' Spl
siiki
21.04.2005 19:22:48

No yleensä kun alan jotakin säveltämään niin mieleeni tulee jonkin näköinen kiva melodia jota aluksi vähän aikaa päässä "suunnittelen"
Sitten otan kynän ja paperia ja alan kirjoittamaan paperilla sointuja/tabuja. Sitten nauhoitan sen esimerkiksi mankalle ja siltä pohjalta alan korjailemaan ns. "virheitä"
Moon kovis! XD
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)