bedlam 25.04.2005 12:36:59 (muokattu 25.04.2005 12:37:30) | |
---|
Kummastusta herättää nyt tämä. Ja nyt puhun siis analogisesta puolesta, digiboksin kautta kai anamorfinen kuva on ollut arkea jo pitkään. Esim. eilinen Spider-Man-leffa näkyi laajakuvateeveestäni anamorfisessa muodossa (eli ei mustia palkkeja, vaan lähetys tulee sivuiltaan litistetyssä 4:3-muodossa ja levittyy itsestään koko näytön leveydelle). Myös lähes kaikki muut Nelosen sarjat ja leffat ovat viimeisen viikon sisään tulleet samassa "oikeassa" muodossaan. Testasin tyttöystävän 4:3-töllöstä viikolla asian, ja kyllä: Cliffhanger-leffa täytti koko ruudun ja kuva oli litistetyssä muodossa. Mutta toisella palstalla jotkut kertovat, että kyseinen leffa näkyi heidän töllössään letterboksina (eli mustat palkit ylhäällä ja alhaalla). Miten helkutissa sama lähetys näkyy erilailla eri osotteissa? EN YMMÄRRÄ! http://www.mikseri.net/kiasma |
Bonham 25.04.2005 12:42:14 | |
---|
Liittyisikö siihen, että on eri digiboxi? Satelliitti, kaapeli tai antenni? Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
bedlam 25.04.2005 13:13:38 | |
---|
Liittyisikö siihen, että on eri digiboxi? Satelliitti, kaapeli tai antenni? Niinkuin viestin alussa sanoin, puhuin siis analogisista lähetyksistä. En omista digiboksia. http://www.mikseri.net/kiasma |
krushing 25.04.2005 13:18:14 | |
---|
Saattaa olla ilmeinen juttu, mutta ainakin mulla on telkkarissa (joku LG:n 28" laajis) semmoinen "zoom: auto" valinta, joka välillä sekoilee noiden kuvasuhteiden kanssa, ja sitä saa sitten käydä käsin vaihtamassa oikeaksi. Tiedä häntä, telkkarista se varmaan kuitenkin on kiinni ja siitä miten se sisääntulevan signaalin tunnistaa... |
Bonham 25.04.2005 13:20:44 | |
---|
Niinkuin viestin alussa sanoin, puhuin siis analogisista lähetyksistä. En omista digiboksia. Kato perkule, huonosti luettu... sori:) Tuli kai het tuo mieleen, kun niissä digilähetyksissä näkyy mm eri ohjelmia eri vastaanottotavoilla... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
persta 25.04.2005 13:20:49 | |
---|
Niinkuin viestin alussa sanoin, puhuin siis analogisista lähetyksistä. En omista digiboksia. Jep, saman asian olen huomannut. Vihdoinkin ovat tajunneet miten noi 16:9 ohjelmat pitää oikeasti lähettää. Jos jonkun mummon töllössä näkyy kuva hieman sivuttain litistyneenä niin ei paljon haittaa. Kai noita laajakuvatöllöjä alkaa olla ihmisillä niin paljon että anamorfista kamaa voi alkaa tuuttaamaan eetteriin. Muutenkin ihmiset katselee laajakuvatöllöjään kaikilla mahdollisilla venytyksillä ja ketään ei tunnu haittaavan. Possuhissi!!! |
persta 25.04.2005 13:25:06 | |
---|
Saattaa olla ilmeinen juttu, mutta ainakin mulla on telkkarissa (joku LG:n 28" laajis) semmoinen "zoom: auto" valinta, joka välillä sekoilee noiden kuvasuhteiden kanssa, ja sitä saa sitten käydä käsin vaihtamassa oikeaksi. Tiedä häntä, telkkarista se varmaan kuitenkin on kiinni ja siitä miten se sisääntulevan signaalin tunnistaa... Neloselta ainakin on alkanut tulla joku signaali mikä automaagisesti vaihtelee tota kuvasuhdetta. Perin ärsyttävää kun se kuvasuhde vaihtelee vaikka TV:stä pistää sen automaattisen kuvasuhteen pois. Tosin siinä vaihteessa ei enää haittaa kun oikeasti rupeavat lähettämään kaiken 16:9 ohjelman anamorfisena. Sitä päivää odotellessa kuitenkin katselen letterboxatut ohjelmat vaikka pienempikokoisena mustien kehysten kanssa. On vaan sellaista mössöä se zoomattu letterboxi. Ihan kun jotain netistä imutettua Divx:ää katselisi. Possuhissi!!! |
bedlam 25.04.2005 13:36:05 (muokattu 25.04.2005 13:37:36) | |
---|
Saattaa olla ilmeinen juttu, mutta ainakin mulla on telkkarissa (joku LG:n 28" laajis) semmoinen "zoom: auto" valinta, joka välillä sekoilee noiden kuvasuhteiden kanssa, ja sitä saa sitten käydä käsin vaihtamassa oikeaksi. Tiedä häntä, telkkarista se varmaan kuitenkin on kiinni ja siitä miten se sisääntulevan signaalin tunnistaa... Juu, mutta tähän asti (ja edelleen Ylen kanavilla ja kolmosella) laajakuvalähetykset ovat tulleet letterbox-muodossa ja tv on zoomannut kuvasuhteeksi 16:9, jolloin kuvan tarkkuus heikkenee. Mutta näissä nelosen lähetyksissä viikon sisään kuva on tullut siis anamorfisessa muodossa, jolloin mitään ei zoomata, vaan litistetty 4:3-kuva venytetään oikeaoppisesti laajakuvamuotoon. Jep, saman asian olen huomannut. Vihdoinkin ovat tajunneet miten noi 16:9 ohjelmat pitää oikeasti lähettää. Onnellinen minäkin olen asiasta ollut, mutta se tässä eniten ihmetyttää kun jotkut väittävät esim. eilisen Spider-Manin tulleen letterboxina. Eli tapahtuuko tuo kuvasuhteen muunto sitten useammassa eri lähetyspaikassa. Tällöin voisi ajatella, että ehkä kyseessä onkin ollut kuitenkin jonkinsortin vahinko. http://www.mikseri.net/kiasma |
persta 25.04.2005 13:40:18 (muokattu 25.04.2005 13:40:39) | |
---|
Onnellinen minäkin olen asiasta ollut, mutta se tässä eniten ihmetyttää kun jotkut väittävät esim. eilisen Spider-Manin tulleen letterboxina. Eli tapahtuuko tuo kuvasuhteen muunto sitten useammassa eri lähetyspaikassa. Tällöin voisi ajatella, että ehkä kyseessä onkin ollut kuitenkin jonkinsortin vahinko. Voi olla että eri alueiden alilähettimet lähettää kamat erilailla. Jonkin aikaa sitten juttelin yhden maikkarin teknikon kanssa ja se sanoi että ainakin heillä on yhtä alilähetintä lukuunottamatta valmius lähettää kaikki anamorfisena. Possuhissi!!! |
bedlam 25.04.2005 13:49:28 (muokattu 25.04.2005 13:49:46) | |
---|
Voi olla että eri alueiden alilähettimet lähettää kamat erilailla. Jonkin aikaa sitten juttelin yhden maikkarin teknikon kanssa ja se sanoi että ainakin heillä on yhtä alilähetintä lukuunottamatta valmius lähettää kaikki anamorfisena. Niin, toisaalta jos tarkoitus on ollut lähettää letterboksia ja vahingossa on lähtenyt anamorfista kuvaa, niin eikö tuon kuvasuhdesignaalinkin pitäisi käskyttää tv:tä siirtymään "zoom 16:9"-muotoon, eikä venyttää oikeaoppisesti kuvaa sivusuunnassa? Vai missä kohtaa tuo tv:tä komentava kuvasuhdesignaali sitten edes määritellään, mä en näistä tajua mitään...? http://www.mikseri.net/kiasma |
Heissi 25.04.2005 13:51:42 | |
---|
Onnellinen minäkin olen asiasta ollut, mutta se tässä eniten ihmetyttää kun jotkut väittävät esim. eilisen Spider-Manin tulleen letterboxina. Mulla on ihan normi 4:3-telkkari ja tuossa eilisessä Spider-manissa oli mustat palkit ylhäällä ja alhaalla. Eli letterboxina? |
bedlam 25.04.2005 13:56:41 (muokattu 25.04.2005 14:23:19) | |
---|
Mulla on ihan normi 4:3-telkkari ja tuossa eilisessä Spider-manissa oli mustat palkit ylhäällä ja alhaalla. Eli letterboxina? Ihmeellinen juttu. Pitääpä tarkistaa vielä muilta Oulun tutuilta, miten ohjelma heidän töllöissään näkyy. Selittäkääpäs muuten nyt samalla joku tietäväinen, kun anamorfinen laajakuva-dvd:hän näkyy automaattisesti mustien palkkien kanssa 4:3-töllössä koska dvd-soitin tuon muuntamisen tajuaa tehdä. Onko mahdollista että jotkut 4:3-telkkaritkin pystyisivät itse ja automaattisesti nuo palkit kuvaan taikomaan? Useissa värkeissähän nuo mustat palikat saa kyllä erikseen asetuksista laitettua. http://www.mikseri.net/kiasma |
depe 25.04.2005 15:19:55 | |
---|
Sanokaahan nyt yksinkertaiselle ihmiselle, että mikä asetus tv:stä olisi pitänyt esim. eilen spidermania katsellessa laittaa, kun tuli katsottua sitä boxin kautta. 16:9? Välillä se kuvanlaatu ei vaan oikein ollut mikään paras mahdollinen... Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |
FatSam 25.04.2005 15:29:25 | |
---|
Täällä Turus tuli kans kaapelin kautta anamorfisena ainakin Spiderman ja Cliffhanger. Muistan ihmetelleeni asiaa. Ja olikohan tuo maikkarin Joeykin eilen anamorfinen, en muista? Joskus ilmestyy vuosisadan thrash-levy. |
Mulla on ihan normi 4:3-telkkari ja tuossa eilisessä Spider-manissa oli mustat palkit ylhäällä ja alhaalla not. Oulussa siis. "Tykkään musiikista josta ei saa mitään irti" IHKK #8
Biisi |
persta 25.04.2005 15:39:06 | |
---|
Täällä Turus tuli kans kaapelin kautta anamorfisena ainakin Spiderman ja Cliffhanger. Muistan ihmetelleeni asiaa. Ja olikohan tuo maikkarin Joeykin eilen anamorfinen, en muista? Kenties kanavat alkavat pikkuhiljaa kokeilla kepillä jäätä ja katsovat millaista reaktiota anamorfisiin lähetyksiin tulee. Peruskatsoja ei välttämättä edes huomaa että kuvasuhde on hieman erilainen. Toivottavasti jatkavat edelleen. Pitääpä pistää positiivista palautetta kanaville. Se olisikin ihme jos Yle lähtisi samaan mukaan. Sieltä tuskin anamorfista ulos lähetetään niinkauan kuin yksikin vanha 4:3 telkkari jossain on olemassa. Possuhissi!!! |
Robert 25.04.2005 15:54:54 | |
---|
Onkohan tuollaisessa 4:3 töllössä kuvalla yhtä suuri resoluutio mustien palkkien kanssa, kuin 16:9 telkkarissa? Juu, ja onhan se koomista kun jotkut ei laajakuvatelkkareidensa asetuksista tajua, vaan katselevat ties miten venytettyä kuvaa... :)
kalamies#4 >-)))>
Punttisika #4 |
bedlam 25.04.2005 16:07:16 | |
---|
Sanokaahan nyt yksinkertaiselle ihmiselle, että mikä asetus tv:stä olisi pitänyt esim. eilen spidermania katsellessa laittaa, kun tuli katsottua sitä boxin kautta. 16:9? Onko sulla laajakuvatöllö, siitähän se riippuu? Juu, ja onhan se koomista kun jotkut ei laajakuvatelkkareidensa asetuksista tajua, vaan katselevat ties miten venytettyä kuvaa... Kylässä oli pääsiäisenä vieraita ja jääkiekkoa katsoessa tokaisivat "Ai sääkin oot NIITÄ jotka kattoo tolleen että näkyy tollaset mustat palkit sivuilla". Voi jösses, että teki mieli murahtaa! http://www.mikseri.net/kiasma |
Peoplez 25.04.2005 16:29:34 | |
---|
Joo kyllä mullakin meinas menna kaljat väärään kurkkuun kun katoin tuota Cliffhangeria "normaalilla" telkkarilla ja ihmettelin että missäs mustat palkit on että tää kuvahan on ihan perseen näköinen. Sitten menin kattoon laajakuvatöllöllä ja hyvältä näytti. Mutta siis hyvä vaan jos alkavat enemmänkin hyödyntämään noita laajakuvatöllöjä. "Silence! You're in the presence of octopus royalty!" -Ultros |
juuso a 25.04.2005 17:36:10 | |
---|
Oonkin jo jonkin aikaa ihmetellyt että miksi ihmeessä kuvassa esiintyy jotain pikselimössöä. Ja meillähän ei mitään laajakuvateeveetä ole joten on lähinnä ihmetyttänyt "kuvanlaadunhuonontuminen". No, nytpä sitten tämäkin asia selvisi. Elämä on kivaa, jippii!!! |