Aihe: 28 tutkintapyyntöä nettipiratismista..
1 2 3 4 531 32 33 34 3540 41 42 43 44
Neljä Ruuvia
24.04.2005 22:40:38 (muokattu 24.04.2005 22:41:25)
Jep jep... muistaakseni Robbie Williams nettosi sievoisen summan rahaa sillä että ylipäätään signeerasi jollekin lafkalle. Oliko se sitten vain ennakkoa... taisi olla jonkun 20milj tms.

En minä sanonut että KAIKKI SAAVAT sopimuksistaan kauheat rahat... vaan on tapauksia esim. rap-artistit jotka nettoavat jo levytyssopimuksella suuria summia rahaa. Aika omituista jos ne kaikki miljoonat ovat pelkkää ennakkoa.

No, Suomessa tämä bisnes on niin pientä verrattuna esim. USA, UK, Japani jne jne. En minä ihmettel yhtään jollei Ebba Grönille makseta ennakkoon mitään :)

Toki, mutta on olemassa näitä artisteja (Esim. DR DRE) joka tuottaa julkaisunsa itse, omassa studiossaan. Sama juttu jossain electro-musiikin puolella missä ei aina tarvi olla 50 tyyppiä studiossa ja 400 markkinoimassa sitä. Esim. DJ-piireissä raha saadaan keikkailusta. Ei jossain Drum'n'Bass-piireissä valiteta p2p-jakamisesta... mistä tämä johtuu???

~~~~~~~~~~~~~~
Niin siis sun mielestä semmonen joka tienaa 1000 kertaa vähemmän kuin Dr.Dre ei ole sopiva saamaan jyväsiä tekijänoikeustuloa.
Johtuisko siitä että sen mp3.n soittamisessa ei oo hirveesti noita kuluja.Klubeissa on kilkket valmiina,ei muuta kuin Dat-nauha koneeseen ,toinen luuri korvalle ja mikserin taakse pyörähtelemään. Pidä nyt vähän suhteessa noita asioita. Eipä sen puoleen siellä on sen verran paljon toisten matskulla tehtyä musaa että ei niistä välttämättä kehtaaa Teostoon ilmoitella.

Kun minä taas syyllistetysti waretan, niin etsin hyviä artisteja joiden työtä voin tukea. Tietysti muusikolle musiikki on tärkeää, mutta etkö ole lainkaan huolissasi patenttien omistajia kohtaan tapahtuvista loukkauksista elektroniikan, soittovehkeiden tai vaikka vaatteiden saralta? Mitäs sen on väliä jos joku vähän plagioi marimekkoa tai vaikka iittalan lasin teoksia.? Emmä tiedä, aina jouluna kun mä saan Teostot mä ostan äitylille pari kippoo ja lautasta Marimekkoa. Niistä lasisista linnuista mä en oikein välitä ollenkaan.
McNulty
24.04.2005 22:48:19
Niin siis sun mielestä semmonen joka tienaa 1000 kertaa vähemmän kuin Dr.Dre ei ole sopiva saamaan jyväsiä tekijänoikeustuloa.

Tuo on taas sinun ihan oma johtopäätöksesi kirjoituksestani, mutta älä silti yritä laittaa sitä minun puheikseni. Katsos kun halusin vain osoittaa että artisteja ja yrittäjiä on monenlaisia. Laajensin vain tuota tarkastelua... mikään siinä ei mielestäni viitannut siihen että pieniä saisi polkea. Vai?

Johtuisko siitä että sen mp3.n soittamisessa ei oo hirveesti noita kuluja. Klubeissa on kilkket valmiina,ei muuta kuin Dat-nauha koneeseen ,toinen luuri korvalle ja mikserin taakse pyörähtelemään. Pidä nyt vähän suhteessa noita asioita. Eipä sen puoleen siellä on sen verran paljon toisten matskulla tehtyä musaa että ei niistä välttämättä kehtaaa Teostoon ilmoitella.

Yleistys kukoistaa ja rehottaa valtoimenaan. Toivottavasti jollain on sakset joilla tämäkin "rikkaruoho" saadaan nyhdettyä irti kukkamaasta.

Emmä tiedä, aina jouluna kun mä saan Teostot mä ostan äitylille pari kippoo ja lautasta Marimekkoa. Niistä lasisista linnuista mä en oikein välitä ollenkaan.

Hyvä homma... mutta voisit ostaa äiteelle levyjä ja tukea artisteja :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
kivi
24.04.2005 22:58:13 (muokattu 24.04.2005 23:00:13)
Nythän täytyy taas muistaa, että Suomessa ja maailmalla tulot tulee perinteisesti erilailla (vaikka kyllähän te kaikki tän tiedätte).

Suomessa levymyynti vauhdittaa keikkailua
Maailmalla keikkailu vauhdittaa levymyyntiä

Tän takia suoria vertauksia esim anglosaksiseen populaarimusiikkikulttuuriin ei voi tehdä. Siellä on esimerkiksi ihan tavallista, että osa levyn mainosbudjetista menee kiertuetueksi, että artisti pääsee rundaamaan ja kiertuekaupungeissa levymyynti sit piristyy. Täällähän tää ei oo näin, vaan pienellä kielialueella levytulot on vähäisiä ja jos niistä haluaa kunnolliset, pitää olla joka toisen jampan levyllä mukana.

Toisaalta isossa maailmassa rahavirrat voi olla suurempia nakkikaupassakin. Mä en yhtään ihmettelis, jos joku stadioninomistaja Amerikassa sais Rolling Stonesin keikasta stadikallaan ainoana tulona parkkipaikkamaksut.

Mutta tää on pieni maa. jokainen penni on varmasti rakas sille, joka sen eteen on raatanut. Se kannattaa muistaa, että ei niitä niin paljon ole. Kun lehdessä kerrotaan, paljonko rahaa Ville Valo Oy tienaa, ja paljonko Heartagram Inc, niin kannattaa vain miettiä sitäkin, kuinka monen ihmisen liksat niistä maksetaan - myös sen Ville Valo Oy:n liksasta.

Ja kannattaa muistaa, että silloin kun 69 Eyes ei oo valloittamassa Saksaa ja Italiaa, jätkät saattavat ihan oikeasti olla työkkärin pakkokurssilla tms. rahattomien tilassa. Kotimarkkina-alueen rakentaminen kun ei oo ilmaista, päinvastoin, niin kauan kuin laajentumista tapahtuu, on helppo pyörittää isokin hittiorkesteri tappiolle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Neljä Ruuvia
24.04.2005 23:00:15
Tuo on taas sinun ihan oma johtopäätöksesi kirjoituksestani, mutta älä silti yritä laittaa sitä minun puheikseni. Katsos kun halusin vain osoittaa että artisteja ja yrittäjiä on monenlaisia. Laajensin vain tuota tarkastelua... mikään siinä ei mielestäni viitannut siihen että pieniä saisi polkea. Vai? Niin että Dre:lle ei mitään mutta ei mitään Ezkimollekkaan???

Hyvä homma... mutta voisit ostaa äiteelle levyjä ja tukea artisteja :)
Mä haen ne yleensä tuon paketin koristukses ilmaiseksi jostain levy-yhtiöstä.
sirdickyj
24.04.2005 23:16:42
Just se. Kiitos. Muistin vain, että siinä oli piste nimessä.

Kun alkaa oikeen ahistaa, niin katsoppas huvikses se leffa sen levyn tekemisestä, SE on naurettavaa. Täällä käyty polemiikki on kakantaputtelua siihen verrattuna, mitä sikarikkaat todellisuudentajunsa menettäneet loppujen lopuksi kovin lahjattomat muusikot vääntää.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
24.04.2005 23:23:06 (muokattu 24.04.2005 23:23:29)
Toisaalta isossa maailmassa rahavirrat voi olla suurempia nakkikaupassakin. Mä en yhtään ihmettelis, jos joku stadioninomistaja Amerikassa sais Rolling Stonesin keikasta stadikallaan ainoana tulona parkkipaikkamaksut.

Niin, Jagger on massijätkä, mutta on sekin toisinaan avokätinen; Steel Wheels kiertueella Stones otti Jenkkilässä lipputuloista 102%, mutta Euroopassa vain 98%. Se on jaloa toimintaa!
Mikael
25.04.2005 10:01:11

Nyt jos täällä on joku opiskelija miettimässä gradun/tutkielman aihetta niin tässä olis materiaalia niin että alkuun pääsis. Mä tipuin viikonloppuna kun olin tekemässä imuttajille ja jakajille lisää materiaalia. Samaa kehää tässä näköjään kierretään - samat paskat tulee säännöllisesti eri tuutista...
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
mr.muzak
25.04.2005 10:10:40
...Mä tipuin viikonloppuna kun olin tekemässä imuttajille ja jakajille lisää materiaalia. Samaa kehää tässä näköjään kierretään - samat paskat tulee säännöllisesti eri tuutista...

Toivottavasti sä et tehnyt sitä samaa paskaa jota tulee joka tuutista, hoho!:)
jäykkis
25.04.2005 11:29:50
Samaa kehää tässä näköjään kierretään - samat paskat tulee säännöllisesti eri tuutista...

Äläs sano, kyllä tämä n. viikon rupeama tässä keskustelussa on ainakin auttanut muodostamaan oman käsitysken tästä asiasta.

Luotan näihin tässä keskustelussakin mukana olleiden pitkänlinjan ammattilaisten asiantuntemukseen ja niiden ja vastaväitteiden mukaan (minusta) näyttäisi että tämä on nimenomaan moraalinen kysymys, eikä niinkään talodellinen.

Henk. koht. mielipide on se. Näin.
Risto Mustalisä
25.04.2005 11:49:01
Steel Wheels kiertueella Stones otti Jenkkilässä lipputuloista 102%

Miten voi jostakin ottaa 102%?

Esimerkki:

Lipputulot:100 000$

102% => 100 000$ X 1,02 = 102000$

Eli esimerkiksi 100 000$ lipputuloista otettiin itselle 102000$?

Taitaa olla legendaa...
Born to be wild - paitsi kotona
Mikael
25.04.2005 11:53:44

Esimerkki:

Taitaa olla legendaa...

Ko. tapauksesta ei ole tietoa, mutta keikkajärjestäjähän saa mestalleen aika paljon muutakin liikevaihtoa kuin vain liput, joten ei mikään mahdoton kela kun ajattelee niitä ihmismääriä mitä Stones saa liikenteeseen.
sirdickyj
25.04.2005 12:09:09

Esimerkki:

Taitaa olla legendaa...

No ei välttämättä ole legendaa. Ottaa kaikki lipputulot+ osan sen järkkärin keräämistä nakkimyynti- ym. provikoista. Silti kaikki rikastuvat, paitsi konserttiyleisö.
Mikael
25.04.2005 12:11:43

kaikki rikastuvat, paitsi konserttiyleisö.

Yleisö rikastuttaa kokemuksiaan - kaikkea ei voi mitata rahassa.
Risto Mustalisä
25.04.2005 12:12:02
No ei välttämättä ole legendaa. Ottaa kaikki lipputulot+ osan sen järkkärin keräämistä nakkimyynti- ym. provikoista. Silti kaikki rikastuvat, paitsi konserttiyleisö.

Niin ,mutta eikös kyse ollut nimenomaan lipputuloista?

Suora lainaus tekstistäsi:
"Stones otti Jenkkilässä lipputuloista 102%"

Nakinmyynti yms. sitten erikseen.Ei yli sataa prosenttia voi mistään tuloista ottaa.

Off-topic.Pahoitteluni.
Leikari
25.04.2005 12:12:06
Silti kaikki rikastuvat, paitsi konserttiyleisö.

tsot tsot!!

älä unohda sitä henkistä rikkautta, jonka yleisö saa kokemuksestaan - maksuhalukkuuden perusteella voidaan arvella näiden rationaalisten kuluttajien hyvinkin arvostavan tätä puolta.
joopa joo
kivi
25.04.2005 12:13:37 (muokattu 25.04.2005 12:15:16)

Aivan hyvin, kuten on jo selitettykin.

Joutuihan Astrid Lindgrenkin Peppi Pitkätossun ja muiden lastenkirjojensa menestyksen jälkeen maksamaan veroja 160% veroprosentilla, mistä nousi melkoinen haloo kun asia julkistettiin.

Niin ,mutta eikös kyse ollut nimenomaan lipputuloista?

Noinhan se sanotaan, kun lipputulot ovat laskennan lähtökohta. Stadionkiertuemaailmassa lienee jopa räikeämpiäkin esimerkkejä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Risto Mustalisä
25.04.2005 12:21:28
Aivan hyvin, kuten on jo selitettykin.

Lipputulot on kuitenkin aina summa X ja tuo X=100%.Jos siihen päälle tulee muuta niin ne eivät ole lipputuloja.

Astrid Lingrenin tapaukseen en ota kantaa ,mutta monesti kyse on siitä ,että kun menestys paukahtaa päälle niin verot unohtuu maksamatta/muutenkin talouspuoli hoitamatta ja verottaja joutuu toimimaan arvioperustein.Tämä lienee useimpien artistienkin verovaikeuksien takana.
Leikari
25.04.2005 12:25:07
Lipputulot on kuitenkin aina summa X ja tuo X=100%.Jos siihen päälle tulee muuta niin ne eivät ole lipputuloja.

sä nyt vaan haluat vängätä selvää asiaa so. jos joku selittää kolmen rivin mittaisen asian puolessa rivissä niin jotain ilmaisun täsmällisyydestä jätetään jo tulkitsijan ymmärryksen varaan.

ymmärrän jo, että et halua ymmärtää - ja vitsinäkin kerrattuna vanha
joopa joo
kivi
25.04.2005 12:25:40 (muokattu 25.04.2005 12:26:28)

Käkkä käkkä.

Jos laskuttaja ilmoittaa haluavansa 102% lipputuloista, niin sille on aivan sama mistä ne 2% revitään, mutta jostain ne on revittävä.

Ei realistiset lipputulot muutenkaan voi olla 100% koska niissä on aina tulonhankkimiskuluja ja muita vähennyksiä, joten tuo 100% on sellainen veteen piirretty viiva. Laskuperusteena ja matemaattisena suureena taas 100% on aivan yhtä hyvä kuin 102%, ja tästä on kysymys.
(Handsome Dick Manitoba)    
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)