Aihe: Virveligallup!
1 2 3 4 5 6 7 8 9
hollmi-5
24.04.2005 19:26:27 (muokattu 24.04.2005 19:34:55)
kuinka niissä on enemmän käsityötä? Otetaan esimerkki Sonorin Designer sarjasta ja verrataan sitä vaikkapa 2005-sarjaan. Miten rumpu voi olla viisi kertaa kalliimpi? No Jos voi valita kolmen eri rungon ja kolmen syvyyden välillä, täysin oman värityksen, kahden lugimallin (joista vielä tunesafe/tai ei ja kromi, mustakromi tai kultaus) jne. Sitten pintakäsittely tehdään todella monivaiheisesti ja huolella. Niplataan ja hiplataan niitä kantteja tarkastellaan ja touhutaan jokainen setti tilauksen mukaan, ei yhtään varastoon. Sitten sitä halpista vedetään tuutista muutamalla värillä ja periaatteessa aika vakio settejä. Siitä sitä käsityön eroa alkaa tulla aika paljon.

Tähän kommenttiin kyllä kiteytyy aika hyvin toi sun meininki. Aikuinen mies pätee kamoillaan 15-vuotiaiden seassa. Mulla oli kyllä jo 15-vuotiaana paljon paremmat kamat, kuin suurimmalla osalla täällä kirjoittelevista. Onko siinä jokin pielessä, jos minulla on ollut hyviä rumpuja ja paljon niitä? Itse olen kaikki työlläni maksanut. On ihan normaalia, että ajellaan kalliilla autolla tai moottoripyörällä. Sitten jos jollakin on laitettu rahaa rumpuihin kiinni, niin se onkin epäilyttävää, vaikka raha on niissä hyvin sijoitettuna ja turvassa. Itselleni hankinnat perustelen nykyisin sijoituksinakin. Vaikka mistään en oikein raaski luopua. Tämä on harrastukseni.

Kyllä tuossa omassa lausahduksessani oli sarkastista huumoriakin mukana. Anteeksipyytelevä asenne tyyllin -kyllä tämä minulle kelpaa - kertoo siitä, ettei se kuitenkaan kelpaa. Jotenkin sitä vain pitää selitellä, kun ei paremmasta tiedä tai ei "kynnet yllä".
Mika Hollström
Groovi
24.04.2005 19:40:21
Otetaan esimerkki Sonorin Designer sarjasta ja verrataan sitä vaikkapa 2005-sarjaan. Miten rumpu voi olla viisi kertaa kalliimpi? No Jos voi valita kolmen eri rungon ja kolmen syvyyden välillä, täysin oman värityksen, kahden lugimallin (joista vielä tunesafe/tai ei ja kromi, mustakromi tai kultaus) jne. Sitten pintakäsittely tehdään todella monivaiheisesti ja huolella. Niplataan ja hiplataan niitä kantteja tarkastellaan ja touhutaan jokainen setti tilauksen mukaan, ei yhtään varastoon. Sitten sitä halpista vedetään tuutista muutamalla värillä ja periaatteessa aika vakio settejä. Siitä sitä käsityön eroa alkaa tulla aika paljon.

Mulla oli kyllä jo 15-vuotiaana paljon paremmat kamat, kuin suurimmalla osalla täällä kirjoittelevista. Onko siinä jokin pielessä, jos minulla on ollut hyviä rumpuja ja paljon niitä? Itse olen kaikki työlläni maksanut. On ihan normaalia, että ajellaan kalliilla autolla tai moottoripyörällä. Sitten jos jollakin on laitettu rahaa rumpuihin kiinni, niin se onkin epäilyttävää, vaikka raha on niissä hyvin sijoitettuna ja turvassa. Itselleni hankinnat perustelen nykyisin sijoituksinakin. Vaikka mistään en oikein raaski luopua. Tämä on harrastukseni.

Ei edelleenkään faktaa käsityön suuremmasta osuudesta. Siis: rumpu tehdään edelleen käsin, valitaan materiaalit, liimataan vanerit jigissä rungoksi, hiotaan, tehdään viisteet jyrsimellä, porataan lugin reiät, pintakäsittellään ja lopuksi kootaan helat ja asennetaan vanteet kalvoineen. Mikä näistä käsityövaiheista on jätetty pois halvemmissa rummuissa?

Ja uuden halvimman sekä kalleimpien vintage-rumpujen hintaero ei ole 5 kertainen, vaan lähempänä 100 kertainen.

Se mitä tulee tuohon aikaisemmin mainitsemaasi "sijoittamiseen" tai hankintojen mitoittamiseen taloudellisiin resursseihin, on aika päivän selvää että tämänpäivän Suomessa jokainen tavallinen duunari on varmasti kykenevä sijoittamaan vaikkapa haluamaansa virveliin 3000 Euroa.
Se ei ole harrastuksessa raha eikä mikään. Ihmettelenkin että miksi et ole himoitsemaasi 20-luvun Ludaria sitten hankkinut?

En viitsinyt ottaa asiaan kantaa aiemmin, koska on aika junttimaista lähteä piikittelemään esimerkiksi minua, koska et todellakaan ole mitenkään tietoinen taloudellisesta tilanteestani.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Niskamies
24.04.2005 19:57:34
Ihmettelenkin että miksi et ole himoitsemaasi 20-luvun Ludaria sitten hankkinut?

Ehkä sen takia ettei Hollmi halua tai koe tarvetta 20-luvun Ludarille, Mikalle riittää ihan 60- ja 70-luvun Ludarit;) Ja se taisi olla Jazzmies joka alunperin halusi 20-luvun Ludaria.

Ja sanoisitkos Groovi että monestako 70-luvulla tehdystä tai vanhemmasta virvelistä sulla on kokemusta?

Mun mutsilla on 1700-luvulla tehty viulu ja tyttöystävällä 1700-luvulla tehty Alttoviulu. Kumpikaan ei kuulosta ruosteiselta kolinalta:(
Meitsi on meshissä.
hollmi-5
24.04.2005 20:02:42 (muokattu 24.04.2005 20:03:27)
En ole Groovi sinua tarkoittanut piikitellä. Lähinnä tuo drummin leikkaus väliin antoi tuon kommentin "kynsien yltämisestä".

Kone poraa reiät kaikkiin rumpuihin ja tekee ne viisteetkin. Sitten siinä viimeistelyvaiheessa se käsityön lisäys näkyy lopullisessa laadussa. Käsin viimeistelyhiotaan kantit paremmissa rummuissa. Pintakäsittely niissä hienoimmissa väreissä vie aikaa... Sulle tätä taitaa olla turha selittää. Kun olet oman kantasi muodostanut. Sitten kun joskus oikein hyvät kamat saat hommattua, sinäkin ymmärrät.
Mika Hollström
Groovi
24.04.2005 20:09:49
Ehkä sen takia ettei Hollmi halua tai koe tarvetta 20-luvun Ludarille, Mikalle riittää ihan 60- ja 70-luvun Ludarit;) Ja se taisi olla Jazzmies joka alunperin halusi 20-luvun Ludaria.

Ja sanoisitkos Groovi että monestako 70-luvulla tehdystä tai vanhemmasta virvelistä sulla on kokemusta?

Mun mutsilla on 1700-luvulla tehty viulu ja tyttöystävällä 1700-luvulla tehty Alttoviulu. Kumpikaan ei kuulosta ruosteiselta kolinalta:(

lue aikaisemmat viestini.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Groovi
24.04.2005 20:19:09
En ole Groovi sinua tarkoittanut piikitellä. Lähinnä tuo drummin leikkaus väliin antoi tuon kommentin "kynsien yltämisestä".

Kone poraa reiät kaikkiin rumpuihin ja tekee ne viisteetkin. Sitten siinä viimeistelyvaiheessa se käsityön lisäys näkyy lopullisessa laadussa. Käsin viimeistelyhiotaan kantit paremmissa rummuissa. Pintakäsittely niissä hienoimmissa väreissä vie aikaa... Sulle tätä taitaa olla turha selittää. Kun olet oman kantasi muodostanut. Sitten kun joskus oikein hyvät kamat saat hommattua, sinäkin ymmärrät.

Mitkä on hyvät kamat? _Kallein_ setti mikä on mulla ollut, on Yamahan Dave Weckl-signature moposetti joka maksoi hinnaltaan varmasti ainakin tuplat mitä yksikään sinun profiilissasi olevista seteistä, eikä sitä edes saa ns. "kaupasta". Mutta mikä ihmeen juttu sulla on tämä hintaan rinnastaminen kokoajan?

En edelleen ymmärrä tuota sun lähtökohtaa ja jatkuvaa lähestymistapaa "sitten kun saat hommattua"??
Ja kuten jo aikaisemmin mielestäni osoitin ainakin jokseenkin tyydyttävästi etten ihan tyhjästä ole omaa mielipidettäni muodostanut, jaksat silti elää suppeassa näkökentässäsi ja pitää mielipidettäsi absoluuttisena totuutena ja oikeana.
Niskamies
24.04.2005 20:34:01
Mitkä on hyvät kamat? _Kallein_ setti mikä on mulla ollut, on Yamahan Dave Weckl-signature moposetti joka maksoi hinnaltaan varmasti ainakin tuplat mitä yksikään sinun profiilissasi olevista seteistä, eikä sitä edes saa ns. "kaupasta". Mutta mikä ihmeen juttu sulla on tämä hintaan rinnastaminen kokoajan?

Huh, kuinka hirveän kalliit ne oikein oli jos ne makso tuplasti sen verran mitä Mikan Hilite tuplasetti tai Designer setti, ne ei nimittäin ole halvimmasta päästä;)

Ja mikä toi Dave Weckl signature setti on? Linkkiä? En ole koskaan kuullutkaan.
Meitsi on meshissä.
Groovi
24.04.2005 20:34:23
HALOO !!

Tuossa kirjoituksessa puhuttiin nykypäivänä valmistettavista seteistä. Saman valmistajan eri hintaisista seteistä.

Jokaisella rumpuvalmistajalla on eri hintaisia settejä. Puulaji tietysti vaikuttaa, mutta käsityön osuus on kalliimmissa sarjoissa suurempi. Huippumallit on lisäksi aina tilaustavaraa. Mitään ei valmisteta varastoon pölyttymään.

Kannattaa myös huomioida se, että legendaarisissa vintage - rummuissa on myös muita arvoja, kuin soundi. Tämä sama arvo - määritelmä pätee kaikkiin vanhoihin laatusoittimiin. Sen lisäksi, että ne ovat häikäisevän loistavasoundisia soittimia, ovat ne myös kannattava sijoituskohde. Joku kerää taidetta, joku toinen vanhoja soittimia. Soittimienkeräilijä pääsee nauttimaan sijoituksestaan konkreettisemmin, kuin taiteenkeräilijä. Vanhan soittimen visuaalisen kauneuden lisäksi niissä on myös toiminnallinen funktio. Vanha soitin pysyy hyvässä kunnossa, kun sillä soitetaan.

"Soitin tykkää, kun sillä soitetaan". ( Lainaus: Jaakko Parantainen )

et selvästikkään ole lukenut tätä topiccia alusta.

Eiköhän lopeteta tämä viisastelu, jolle ei tule loppua niinpitkään kuin vastaväittelijät ovat täysissä sielun ja ruumiinvoimissa.
hollmi-5
24.04.2005 20:37:03
Mitkä on hyvät kamat? _Kallein_ setti mikä on mulla ollut, on Yamahan Dave Weckl-signature moposetti joka maksoi hinnaltaan varmasti ainakin tuplat mitä yksikään sinun profiilissasi olevista seteistä, eikä sitä edes saa ns. "kaupasta". Mutta mikä ihmeen juttu sulla on tämä hintaan rinnastaminen kokoajan? Vai niin. Mahtoi olla kallis. Vuonna -90 Hilite perus viiden rummun setti maksoi 29 500 mk. Se toinen, jonka ostin uutena vuonna -90 maksoi yli 50 tmk. Designer ei ollut ihan ilmainen sekään, mutta kalliimpi, kuin mikään Yamahan koskaan valmistama rumpusarja siitä riippumatta, kenen signeeraus siinä kyljen badgessa on. Miten sulla voi olla noin huonot tiedot ja kova halu haastaa riitaa ilman faktoja?
Mika Hollström
Groovi
24.04.2005 20:38:10 (muokattu 24.04.2005 22:37:58)
Huh, kuinka hirveän kalliit ne oikein oli jos ne makso tuplasti sen verran mitä Mikan Hilite tuplasetti tai Designer setti, ne ei nimittäin ole halvimmasta päästä;)

Ja mikä toi Dave Weckl signature setti on? Linkkiä? En ole koskaan kuullutkaan.

ei ole linkkiä, koska niitä ei tehdä sarjatyönä. Nykyään ei saa kuin niitä virveleitä. Setti oli samaa rautaa kuin nuo Weckl-virpat. Löytynee ainakin herran sivuilta uskoakseni, en tiedä osoitetta.
Maksoin niistä XXXXXfim, ilman hardwarea. Kaiken lisäksi olin vielä 17 vuotias kun ne ostin... omalla fyrkalla.
drum-monkey
24.04.2005 20:43:19
1. Pearl Chad Smith signature 14"x5"

2. Ehkä Yamaha Maple Custom??
Ollilla on Baolo
ddrum54
24.04.2005 20:48:11
et selvästikkään ole lukenut tätä topiccia alusta.

Olen lukenut. Luetun ymmärtäminen on tietysti hankalaa.

Mika kirjoituksessaan vertasi saman valmistajan eri sarjoja. Hän ei vertaillut sinun mainitsemaasi "uusi halpissetti / kallis vintagesetti". Sen sinä olet löytänyt sieltä tekstistä.

Olen syvästi pahoillani lukutaidottomuudestani. Osaan lukea vain kirjoitettua tekstiä.
2`n 4
Groovi
24.04.2005 20:53:51
Olen lukenut. Luetun ymmärtäminen on tietysti hankalaa.

Mika kirjoituksessaan vertasi saman valmistajan eri sarjoja. Hän ei vertaillut sinun mainitsemaasi "uusi halpissetti / kallis vintagesetti". Sen sinä olet löytänyt sieltä tekstistä.

Olen syvästi pahoillani lukutaidottomuudestani. Osaan lukea vain kirjoitettua tekstiä.

Rinnastin omia kommentteja koko jutun alkuun, eli siihen vastaako 3000 Euroa soundillisesti sijoitettua rahaa, ja onko vanha aina hyvä. Kyseisessä kirjoituksessa hän vertasikin tosiaan uusia settejä keskenään, ja minä vain vein asian takaisin juurilleen, eli vanha-vastaan-uusi.
ddrum54
24.04.2005 20:56:16
Rinnastin omia kommentteja koko jutun alkuun, eli siihen vastaako 3000 Euroa soundillisesti sijoitettua rahaa, ja onko vanha aina hyvä. Kyseisessä kirjoituksessa hän vertasikin tosiaan uusia settejä keskenään, ja minä vain vein asian takaisin juurilleen, eli vanha-vastaan-uusi.

Okei. Lainaus oli kuitenkin tuosta em. kirjoituksesta. Hämäsit pirulainen. : )
2`n 4
Groovi
24.04.2005 21:07:13
Okei. Lainaus oli kuitenkin tuosta em. kirjoituksesta. Hämäsit pirulainen. : )

niin, lainauksellani oli oikeastaan tarkoitus vain osoittaa kirjoitus oikealle henkilölle.
drumm
24.04.2005 21:09:53
Mulla oli kyllä jo 15-vuotiaana paljon paremmat kamat, kuin suurimmalla osalla täällä kirjoittelevista. Onko siinä jokin pielessä, jos minulla on ollut hyviä rumpuja ja paljon niitä? Itse olen kaikki työlläni maksanut. On ihan normaalia, että ajellaan kalliilla autolla tai moottoripyörällä. Sitten jos jollakin on laitettu rahaa rumpuihin kiinni, niin se onkin epäilyttävää, vaikka raha on niissä hyvin sijoitettuna ja turvassa. Itselleni hankinnat perustelen nykyisin sijoituksinakin. Vaikka mistään en oikein raaski luopua. Tämä on harrastukseni.

Kyllä minäkin mielelläni hyvillä kamoilla soitan ja olen valmis niistä maksamaan, mutta ei minulla ole mitään pakottavaa tarvetta brassailla niillä tai väheksyä toisten soittimia saati sitten tuloja/varallisuutta. Rivien välistä voi aistia, että soittaminen on sinun tapauksessasi tainnut jäädä keräilyn varjoon.
J.Newkid
24.04.2005 21:14:45

1. Tama Rockstar Custom 14"x5.5"
2. Pearl Joey Jordison signature (ainakin just nyt)
____Dave Lombardo___ Kovin
Groovi
24.04.2005 21:15:34
Kyllä minäkin mielelläni hyvillä kamoilla soitan ja olen valmis niistä maksamaan, mutta ei minulla ole mitään pakottavaa tarvetta brassailla niillä tai väheksyä toisten soittimia saati sitten tuloja/varallisuutta. Rivien välistä voi aistia, että soittaminen on sinun tapauksessasi tainnut jäädä keräilyn varjoon.

Täytyy myöntää että itsekkin vähän pääsin lipsumaan vastaavaan suuntaan tämän topicin tiimoilta, mutta kysymys oli lähinnä siitä, että nimimerkkini takana oletettiin olevan ikänsä Maxtoneilla soitellut veijjari, jonka puheissa ja vertauksissa ei ole mitään totuuspohjaa. Lieneekö kuva muodostunut siitä, että olen herroihin verrattuna selvästi nuorempi, vai siitä että kehuskelin 200 Euron virveliä loistavaksi peliksi. Ja kehun edelleen.
hollmi-5
24.04.2005 21:52:09 (muokattu 24.04.2005 21:56:25)
Rivien välistä voi aistia, että soittaminen on sinun tapauksessasi tainnut jäädä keräilyn varjoon. Ei ole. Soitan mielelläni ja aika usein. Rummunsoiton opetusta on viisi tuntia viikossa (sivutoimisena) ja aina soitan samalla oppilaan tai pienryhmän mukana. Sitten pari kertaa viikossa soittelen itsekseni. Keikkaa tulee tehtyä noin 50 vuodessa. Ja muutenkin kavereiden kanssa soitellaan ja jammaillaan.

Muuten. Sitä Wecklin Signature rumpusarjaa ei Googlettamalla löydy. Ei Dave itsekään virallisilla sivuilla niitä mainitse. Virvelit kyllä. Recording ja Maple Customeillahan tuo on koko uransa soitellut.

Itse asiassa en yrittänyt brassailla omilla kamoillani ollenkaan. Yritin vain kertoa siitä, miksi olen hankkinut niitä vanhempiakin virveleitä. Sitten tietenkin homma karkasi ja meni tällaiseksi. Olen pahoillani, jos olen joitakuita suututtanut. Keskustelu on kuitenkin ollut mukava, vaikka wery off topic...
Mika Hollström
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)