Aihe: Trumpetistit
1 2
Martso
21.04.2005 08:41:16
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia BobReevesin basic ja dynamics kapulan eroavaisuuksien suhteen? Eli onko järkeä maksaa tuosta jälkimmäisestä reilusti yli kaksinkertainen hinta? Mitä siinä on niin paljon parempaa?
Music from swamps.
El Condor
22.04.2005 09:30:41 (muokattu 22.04.2005 15:27:35)
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia BobReevesin basic ja dynamics kapulan eroavaisuuksien suhteen? Eli onko järkeä maksaa tuosta jälkimmäisestä reilusti yli kaksinkertainen hinta? Mitä siinä on niin paljon parempaa?

Ah, suukappaleet! Nuo trumpetistien pyhät lehmät, Graalin maljat ja p*niksen jatkeet! Minulla ei ole kokemuksia Bob Reevesin suukappaleista: olen viimeiset kahdeksan vuotta soittanut Latvan Ykän alelaarista 140 mk ostetulla Denis Wickillä. Nyt alkaa pinnoite olla kulunut, joten pitäisi vissiin viedä kultasepälle korjattavaksi.

Eikös nuo Reevesin Dynamicit ole jossain 300-400 euron hintahaarukassa? Minun on vaikea kuvitella, että mikään suukappale voisi olla tuon hinnan väärti, mutta kuten sanottua, en ole itse kokeillut.

Joskus aikoinaan tuli kokeiltua eri suukappaleita paljonkin (tosin ne olivat ihan perustason Bacheja, Schilkejä, Denis Wickejä ja sen sellaisia). Useimmiten kävi niin, että uusi hankinta tuntui kaupassa tosi paljon paremmalta kuin vanha, ja vieläpä pari viikkoa sen jälkeenkin. Sitten soitto alkoi taas pikkuhiljaa taantua normaalitasolleen.

Mutta eipä silti, jos esimerkiksi kitaristit ostelevat itselleen kymmeniä satojen eurojen hintaisia efektihärpättimiä, jotka jäävät parin kuukauden jälkeen komeroon lojumaan, niin pieniä ovat meidän trumpetistien kamamurheet ja -kulut. Eli ei muuta kuin kauppaan kokeilemaan, jos löysää rahaa vain on. Jos ei tuosta suukappaleesta muuta hyötyä ole, niin saapahan ainakin muut trumpetistit kateellisiksi.

EDIT: Niin, eipä minulla oikeasti ollut tähän aiheeseen mitään annettavaa. Pitää vain periaatteesta aina osallistua kaikkiin trumpetti- tai puhallinaiheisiin keskusteluihin...
Moni luulee trumpetinsoittoa tekniikkalajiksi, mutta kyllä se on voimalaji.
Hieroglyfi
08.06.2005 15:03:28 (muokattu 08.06.2005 15:03:44)
Sivuaa aihetta, mutta kauanko menee suunnilleen totutella uuteen suukappaleeseen, nimittäin tänään vaihoin Yamahasta Bachiin (molemmat 7C) eikä eroa ole suunnaton: bachissa vähän "terävämmät" reunat? Huomaa heti ekana päivänä, että ei jaksa soittaa sitä d2-g2 aluetta kovinkaan kauaa, ja äänet ei oo kovin puhtaita (jos ne nyt ennenkään oli). Meneekö siinä siis päiviä, viikkoja vai jopa kuukausia ennen kun pääse samalle "tasolle" kun ennen?
Koskaan ei ole tarpeeksi viisas oppiakseen jotain uutta
faith
12.07.2005 12:51:56
Meneekö siinä siis päiviä, viikkoja vai jopa kuukausia ennen kun pääse samalle "tasolle" kun ennen?

Kyllä siihen aika nopeasti tottuu. Jos oisit vaihtanu kokoa niin siihen ois menny (mun kokemuksen mukaan) vähän kauemmin, ku sitä hyvää tatsia pittää ettiä.
Please, try to understand.. I'm in love.
MC JayD
13.07.2005 07:57:08

Olen kans miettinyt naitä suukappaleita... Olis se kyllä hienoo, kun olis semmonen superkallis suukappale, ainut vika on siinä, ettei sen kalleutta ja hienoutta ymmärrä kuin toiset trumpetistit, joten se idea peniksen jatkeena ikäänkuin katoaa...

Ittellä on Schilken 12.
Semmosta se sitte tahtoo olla, sano.
El Condor
13.07.2005 08:56:47
Olen kans miettinyt naitä suukappaleita... Olis se kyllä hienoo, kun olis semmonen superkallis suukappale, ainut vika on siinä, ettei sen kalleutta ja hienoutta ymmärrä kuin toiset trumpetistit, joten se idea peniksen jatkeena ikäänkuin katoaa...

Ittellä on Schilken 12.

Minulla on parhaillaan kaverilta kokeiltavana Schilken 12b4. Vaikuttaa tosi hyvältä ainakin jazz/lead-soittoon. Perinteiseen puhallinorkkakäyttöön ehkä liian nasaali soundi, mutta se onkin vähän pienempi kuin tuo pelkkä 12.

Mites muuten on Martso, tuliko Bob Reeves hommattua ja mitkä on kokemukset?
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Martso
13.07.2005 09:01:54
Mites muuten on Martso, tuliko Bob Reeves hommattua ja mitkä on kokemukset?

En sitte hankkinu kuitenkaan. Edelleen on tuo perus-41M. Aattelin, että jos sitä saisi eka ittensä balanssiin, niin kattellaan sitte balanssoitua suukappaletta. ;) Lähinnä tuohon nyt vaikutti se, että olen turhan mukavuudenhakuinen ruveta tekemään mitään isompaa duunia vaihdon takia. Toisaalta näitä suukappaleiden kanssa leikkijiä on tarpeeksi ilman minun liittymistä kerhoon.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
El Condor
13.07.2005 14:25:21
Pannaanpa tähän aiheeseen liittyvä linkkivinkki:

www.mouthpieceexpress.com

Tuolta löytyy hyödyllistä suukappaletietoutta, ja mm. kätevä kokovertailutaulukko kohdasta mouthpiece specifications -> Trumpet mouthpiece comparison.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Martso
13.07.2005 14:31:35
Pannaanpa tähän aiheeseen liittyvä linkkivinkki:

www.mouthpieceexpress.com

Tuolta löytyy hyödyllistä suukappaletietoutta, ja mm. kätevä kokovertailutaulukko kohdasta mouthpiece specifications -> Trumpet mouthpiece comparison.

Hienoa! Kiitokset näppärästä linkistä.
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!!
isojussi
18.07.2005 08:34:44
...Nyt alkaa pinnoite olla kulunut, joten pitäisi vissiin viedä kultasepälle korjattavaksi....

Mitähän tommonen lysti mahtaa maksaa?

Mun tekis mieli kans pinnotuttaa oma rakas Bach:in 8

Pasuunnan suukappale tosin tulee jonniinverran kalliimmaks...
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
zale88
20.07.2005 22:09:44
Laskeyt vaikuttavat aika hyviltä. Itelläni täl hetkel testissä Laskey 65MC. Vastaa Bachin 3C:tä.
zale88
20.07.2005 22:26:11
Pistäkääs hyviä leadsuukappale merkkejä. Itellä ainoastaan hiukan tietoa näistä ns. soundillisista syvemmistä suukappaleistä mitkä soveltuu enemmän klassiseen musaan. Eli merkkejä tulemaan mitkä valmistaa hyviä lead:aukseen sopivia suukappaleita.?
isojussi
22.07.2005 12:18:19
...Nyt alkaa pinnoite olla kulunut, joten pitäisi vissiin viedä kultasepälle korjattavaksi....

Niin oliks sitä tietoo, mitä toi about kustantaa?
El Condor
22.07.2005 13:02:34
Niin oliks sitä tietoo, mitä toi about kustantaa?

Perhana ku ei oo saanu toimeks. On ollu hetken aikaa tuossa uusi pala kokeilla, joten tota vanhaa ei oo tarvinnu. Entinen opettajani pinnoitutti joskus aikoinaan suukappaleensa uusiksi, ja se ei muistaakseni ollut hirveän kallista, oisko ollu vanhaa rahaa joku sataviiskymppiä. Rimmihän siinä vain päällystetään ja jos ei isoja koloja ole, niin kultaa ei tarvita hirveän paljon. Pitääpä koittaa saada alkuviikosta vietyä pala sepälle, niin voin sitten kertoa teillekin, mitä maksaa. Eri äijät varmaan ottaa työstä vähän eri hintoja.
El Condor
22.07.2005 13:09:56
Pistäkääs hyviä leadsuukappale merkkejä. Itellä ainoastaan hiukan tietoa näistä ns. soundillisista syvemmistä suukappaleistä mitkä soveltuu enemmän klassiseen musaan. Eli merkkejä tulemaan mitkä valmistaa hyviä lead:aukseen sopivia suukappaleita.?

Schilke on paljon käytetty, etenkin koot 13a4 ja 14a4 ovat stankkuliidisuukappaleita. Minusta noin matalat kupit ovat oudon tuntuisia, mutta monet kovat äijät noita käyttävät. Soundi on kyllä sitten sitä itseään, eikä sovellu mihinkään klassista sivuavaankaan. Minulla on tosiaan ollut Schilken 12b4 kokeilla ja se vaikuttaisi olevan aika hyvä kompromissi liidisoundin ja yleiskäytettävyyden välillä. En kyllä lähtisi sillä mitään Hummelia soittamaan.
isojussi
22.07.2005 13:11:04
Perhana ku ei oo saanu toimeks...Eri äijät varmaan ottaa työstä vähän eri hintoja.

Oukkei.

Sorry, kun painostin. Luulin nääs että olit teettäny sen homman ennenkin.

Heikkisen Eskohan tekee sitä säännöllisesti, kun sillä on toi nikkeliallergia.

Mulla on lempisuukappaleen rimmissä pari ihan pikkuriikkistä naarmua ja sit kulta on kuulemma hivenen "luistavampi".

Siks toiseks onhan kultarimminen muuton hopeoitu suukappale pron näkönen - jaa minäkö turhamainen :D
zale88
22.07.2005 13:24:09
Schilken 12b4 kokeilla ja se vaikuttaisi olevan aika hyvä kompromissi liidisoundin ja yleiskäytettävyyden välillä. En kyllä lähtisi sillä mitään Hummelia soittamaan.

No ei kyl ehkä Hummelia. Paitsi jos meinaa sitä tasteebros versiota. No mutta kiitos tästä. Pistetään muistiin.. Niin ja mis hinnois ne schilket suurinpiirtein pyörii.?
El Condor
22.07.2005 13:25:55
Oukkei.

Sorry, kun painostin. Luulin nääs että olit teettäny sen homman ennenkin.

Juu en oo, vaikka ois kyllä pitäny. Yhden suuhisen oon kuluttanu täysin puhki ja sitten kun sillä soittaminen alko sattua liikaa ostin toisen samanlaisen. Nyt se toinenkin alkaa olla puhki.

Heikkisen Eskohan tekee sitä säännöllisesti, kun sillä on toi nikkeliallergia.

Tässä "raa´an metallin" sietokyvyssä on hirveästi henkilökohtaisia eroja. Minulla ei ole allergiaa, mutta kyllä tuo pinnan kuluminen vaikutti radikaalisti soittomukavuuteen ja sitä kautta soundiinkin. Vasta kun sai uuden palan huulilleen, niin tajusi, kuinka tuskaiseksi soittaminen oli vähitellen muuttunut.

Mulla on lempisuukappaleen rimmissä pari ihan pikkuriikkistä naarmua ja sit kulta on kuulemma hivenen "luistavampi".

Kulta on luistavampi, voin sanoa sen ihan kokemuksesta. Ero on kyllä loppupeleissä aika pieni, mutta itse vain tykkään kullasta jotenkin enemmän.

Siks toiseks onhan kultarimminen muuton hopeoitu suukappale pron näkönen

Näinhän on kyllä.
El Condor
22.07.2005 13:37:05
No ei kyl ehkä Hummelia. Paitsi jos meinaa sitä tasteebros versiota. No mutta kiitos tästä. Pistetään muistiin.. Niin ja mis hinnois ne schilket suurinpiirtein pyörii.?

Ostopaikasta ja vähän kai suukappaleestakin riippuen ovat siinä 50-70 euron haarukassa.

Joo, Tasteebros! Pannaanpa tähän poikien enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia neuvoja suukappaleen valinnasta:

"Play on the flattest rim you can find to allow for the use of the maximal amount of pressure possible."

"Monettes are for fags."

"Make it as easy as possible. There are no cheater mouthpieces."

Ja vielä virheiden varalle:

"Blame a stuck valve. It works every time."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)