Tmp 22.04.2005 12:45:01 | |
---|
Tuli telkkarista eilen. Pitää sanoa että oli kyllä just elokuva minun makuuni. En yhtään ihmettelisi vaikka valamiesten asenne on jo ennen oikeudenkäyntiä että "joo toi on kyllä syyllinen mutta ootetaan nyt että saadan sit äänestää", ainakin jos on kyseessä joku huonoosaisempi kadun tallaaja. Minusta elokuvassa oli kaksi tärkeää pointtia mitkä kyllä pätee suomeenkin, mutta jotka voi helposti unohtuu: 1) Syytetyn ei tarvi todistella olevansa syytön vaan todistustaakka on kokonaan syyttäjän puolella. Tästä johtuen kohtuullinen epäillys että syytetty on syytön riittää vapauttavaan tuomioon. 2) Pääpointti oikeudenkäynnissä ei ole se onko henkilö syyllinen, vaan se onko sitä pystytty aukottomasti todistamaan. Kohta 2 on usein "tavallisille taviksille" sa vaikee, ja siks kuulee just niitä "No kai ny kaikki tietää että se on syyllinen!!". Syytetyn syyllisyyshän ei elokuvassa tullut esille. Sitten kritiikkiä. Jotkus hahmot oli kyllä vedetty vähän överiksi eikä ollu uskottavia. Jotkut sitten muutti kantansa aika kummallisissa kohdissa. Esimerkiksi se baseball-äijä. Olisi kiinnostavaa nähdä alkuperäinen versio vuodelta 1957. Onko kukaan nähnyt? "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
ydinaukio 22.04.2005 12:58:05 | |
---|
katselin tuota aina välillä. miten siinä kävi, tuomittiinko se kaveri vai ei? |
vexu 22.04.2005 13:02:33 | |
---|
Olisi kiinnostavaa nähdä alkuperäinen versio vuodelta 1957. Onko kukaan nähnyt? Alkuperäinen on kevyesti 10/10 eikä aika ole juuri vienyt sen tehoa ja toteutus on myös edelleen innovatiivinen. Tuota uudempaa remakea ei ole vielä tullut katsottua. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero. |
NHR 22.04.2005 16:52:26 | |
---|
En ole minäkään sitä alkuperäistä nähnyt, en ainakaan muista, mutta tästä uudesta versiosta tykkäsin kyllä kovasti. Taisi olla suoraan televisiolle tehty ohjelma, ainakin lopputekstit näyttivät niin "televisiomaiselta", mutta ei se ainakaan minun silmissäni tätä huonontanut tippaakaan. En minä näyttelijätyössäkään oikein mitään valittamisen aihetta huomannut. Tony Danzaa nyt en ole ikinä pitänyt oikein minään, mutta kyllä sekin jotenkin tuohon rooliin sopi ihan hyvin. Mä käsitin sen muuten niin, että se muutti mieltään sen jälkeen, kun huomasi joka tapauksessa myöhästyvänsä sieltä pallopelistä ja malttoi viimein keskittyä itse asiaankin. Muutamat hahmoista jäivät hiukan toisia ohuemmiksi, mutta niin kai sen pitää ollakin; eiväthän kaikki tyypit oikeassakaan elämässä jää yhtä voimakkaina mieleen... Hyvä vilimi tää oli, ja hyvä esimerkki myös siitä, ettei aina tarvita räjähdyksiä ja erikoistehosteita pitämään tunnelmaa tiiviinä ja katsojaa kiinnostuneena. Pellestä taikuriksi muuttuu aika hitaasti; ehkei siihen riitä elinaikani. |
Woc 22.04.2005 18:09:45 | |
---|
Vaikka tämmöiset leffat on mielestäni hauskoja, jotenkin tämä tuntui kuitenkin melko köyhältä. Syyllisyyden kannattajat kaikki oli jollain tavalla juntteja ja mulkkuja, eivätkä oikein mitenkään pystyneet perustelemaan mitään tai vastaamaan toisten epäilyihin. Joskus olen nähnyt vastaavan tyyppisen leffan, missä miehensä/mies-ystävänsä taposta syytettynä ollut nainen vetosi itsepuolustukseen ja valamiehistö sitten kamppaili siitä oliko kyseessä oikeasti itsepuolustus vai ei. Ainakin muistikuvien perusteella se tuntui vähän uskottavammalta ja loogisemmalta kuin eilinen leffa. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna |
sormunen 22.04.2005 18:22:43 | |
---|
katselin tuota aina välillä. miten siinä kävi, tuomittiinko se kaveri vai ei? No mä voin kertoa sulle, että siitä ei ollut kyse ollenkaan. Sen paremmin kuin syyllisyydestäkään. Tai siitä, että onko joku hyvä tai paha. |
En osaa muuta sanoa,kuin että oli vallan loistava lehva. En olisi uskonut että tykkään näin paljon tämäntyylisistä elokuvista. |
Tmp 23.04.2005 17:39:52 | |
---|
Vaikka tämmöiset leffat on mielestäni hauskoja, jotenkin tämä tuntui kuitenkin melko köyhältä. Syyllisyyden kannattajat kaikki oli jollain tavalla juntteja ja mulkkuja, eivätkä oikein mitenkään pystyneet perustelemaan mitään tai vastaamaan toisten epäilyihin. Pitää kuitenkin muistaa että tämäkin elokuva perustui 1957 valmistuneeseen aluperäisenen elokuvaan. Sitä kannattaa katsoa myös sillä silmällä. Ei ole mikään yllättys että 50-luvulla tehdyssä elokuvassa on noin selkeästi ja stereotyyppisesti kuvatut hahmot. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Kulkunen 24.04.2005 11:04:21 | |
---|
Olisi kiinnostavaa nähdä alkuperäinen versio vuodelta 1957. Onko kukaan nähnyt? Siitähän ei ole kauaa, kun tämä tuli Ylen kanavilla, muutama kuukausi takaperin. Molemmista jäi alku näkemättä. Alkuperäisestä tykkäsin, uusioversio oli yllättävän hyvä. Alkuperäinen vie pisteet paremmilla näyttelijäsuorituksilla (kun juoni on lähes 1:1 sama, muuta vertailukohtaa elokuville ei oikein löydykään). Tarina etenee molemmissa samalla tavalla, tosin uusioversiossa taisivat eri etnisyydet olla paremmin edustettuna (en muista tarkkaan alkuperäisestä). Molemmille ****. The downward spiral never ends. |