Aihe: 28 tutkintapyyntöä nettipiratismista..
1 2 3 4 518 19 20 21 2240 41 42 43 44
jäykkis
22.04.2005 08:59:35
Teoiston asia ei myöskään missään tapauksessa oo ryhtyä musiikin levittäjäksi (kuten taisit ehdottaa). Se söisi siltä kaiken uskottavuuden, ja aiheuttaisi erittäin mielenkiintoisia intressiristiriitoja.

Mietipä vielä kerran.

Ensinnäkin, kiitos asiallisesta kommentistasi. Se osoittaa että on ainakin yksi henkilö joka on päässyt jyvälle hankalista sanakäänteistäni.

Pari kommenttia myös.

Teoston nimen vilahtaminen tämän hypoteettisen jakelukanavan yhteydessä tapahtui vain siksi, että se olisi minun ajatuksissa ollut lähinnä se taho jonka siunaus asialle tarvittaisiin hinnoittelumielessä. Kuka olisi käytännön operaattori olisi sitten aivan toinen asia.

En nyt lainkaan tarkoittanut että viittä vuotta vanhemman musiikin ainoa jakelukanava olisi P2P verkko. Oli aikamäärä tässä mielessä mikä tahansa, niin esim. levymyyntitilastoista on varmasti luettavissa se ajankohta jonka jälkeen tietty "koirankusetuspiisi" on tietyssä mielessä menettänyt kaupallisen kiinnostavuutensa.

Tämän kipukynnyksen jälkeen kappaleen (cd:n) soisin tuottavan vielä itse tekjöilleen jotain pätkäkkää, mutta myös niin, että kuluttaja saisi teoksen niin vaivattomasti kun se nyt tänä päivänä on mahdollista.

Tässä mielessä ainoat tahot joiden etua minun mielestä pitää lainsäädännöllä turvata on tekijät ja kuluttaja. Viihdeteollisuus kyllä pitää itsestään huolen.

Tämä keskustelu on kyllä avannut myös omia silmiäni. Olen mahdollisesti väärässä, kun oletan että nämä 4R:n kahtakymppiä hipovat vuotuiset rojalti- ja tekijänoikeustulot ovat varmasti vähintään hyvää keskitasoa, mutta onhan ne karkeasti ottaen summia jotka vastaa normaalipalkansaajan puolenvuoden bruttotuloa.

Kuten tässä taannoin joku minua fiksumpi jo osasi valistaa, niin ehkä tämä onkin osaltani vain aiheetonta hurskastelua ja sinisilmäisyyttä kun olen ymmärtänyt että tällä alalla "menisi nyt niin kovin huonosti" ja jokainen ropo - nimenomaan tekijäpuolella - on tarpeen.
Neljä Ruuvia
22.04.2005 09:09:57

Tämä keskustelu on kyllä avannut myös omia silmiäni. Olen mahdollisesti väärässä, kun oletan että nämä 4R:n kahtakymppiä hipovat vuotuiset rojalti- ja tekijänoikeustulot ovat varmasti vähintään hyvää keskitasoa, mutta onhan ne karkeasti ottaen summia jotka vastaa normaalipalkansaajan puolenvuoden bruttotuloa.
Mitä sitten? Onko tossa ny mitään kadehtimista?

Kuten tässä taannoin joku minua fiksumpi jo osasi valistaa, niin ehkä tämä onkin osaltani vain aiheetonta hurskastelua ja sinisilmäisyyttä kun olen ymmärtänyt että tällä alalla "menisi nyt niin kovin huonosti" ja jokainen ropo - nimenomaan tekijäpuolella - on tarpeen.
Kiitos arvostuksestasi. Kerro mulle mitä duunia teet että voin halveksua koko ammattikuntaa.
Mikael
22.04.2005 09:13:20 (muokattu 22.04.2005 09:16:07)

Täsmälleen. Taisipa meitsinkin yhtyeen pitkäsoitto Magamanialla olla Leevi & Leavingsin fanien ansiota. Levy-yhtiöiden toimintatapa, kuten Kivi jo selittikin, on etsiä jatkuvasti uusia lahjakkuuksia, jotka aikansa kypsyttyään nousevat koko kansan suosikeiksi.

Jotenkin luulisi, että just tällaisella palstalla missä iso osa väestöstä on musiikin harrastajia, ymmärettäisiin edes tämä: Joka kerta kun imutetaan ja levitetään - vaikka sitten sit briniä - kavennetaan omia ja kavereiden mahdollisuuksia saada se himoittu levytyssopimus.

On se vaan kumma, että vaikka kaikki tähän asti warespede-osaston esittämistä argumenteistä on jo moneen kertaan pätevästi osoitettu vääriksi niin silti monet itsekin musiikkia tekevät hahmot edelleen sahaavat itseään jalkaan. Tätä mä en tajua.

Eilen illalla tuli hyvähkö leffa valamiehistöstä, jonka perusajatus sopi mun mielestä hyvin tähän keskusteluun, vaikka näyttää siltä että lopputulos on tässä todellisuudessa hieman toinen. Joka tapauksessa siinäkin oli tilanne, jossa oli kaksi puolta, joista toinen järjestelmällisesti ja loogisten esimerkkien avulla kumosi toisen puolen järjettömästi heittelemät argumentit. Aina kun joku argumentti todettiin vääräksi, löytyikin uusi ja itseasiassa just se tärkeä ja oleellinen argumentti ja se kumottu unohdettiin täydellen joksikin aikaa. Sitten kun vähän aikaa oli kulunut niin taas se jo kumottu argumetti otettiin uudellen esiin ja syyteltiin vastapuolta vääristelystä ja asioiden kääntelystä. Mä mitetin koko leffan tätä waretus-keskustelua. Sama meno.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
Teijo K.
22.04.2005 09:15:34

Itsekin lukihäirikkönä ei ole paljon varaa naureskella. Mä ilahduin lähinnä tosta sun mainiosta analogiasta.

Siis siitä, että jos kuluttajilta odotetaan korkean moraalin mukaista toimimista, sitä pitäisi myös odottaa yrityksiltä?
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
PIM
22.04.2005 09:46:44
Teoiston asia ei myöskään missään tapauksessa oo ryhtyä musiikin levittäjäksi (kuten taisit ehdottaa). Se söisi siltä kaiken uskottavuuden, ja aiheuttaisi erittäin mielenkiintoisia intressiristiriitoja.

Eipä Teostolla tunnu olevan mitään vaikeuksia nykyiselläänkään esiintyessään sekä jäseniensä etujärjestönä että viranomaisena. Taitaapa vielä hamuta lainlaatijan, poliisin ja veronkantajan viittaakin harteilleen.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Mikael
22.04.2005 10:20:51 (muokattu 22.04.2005 10:33:40)

Siis siitä, että jos kuluttajilta odotetaan korkean moraalin mukaista toimimista, sitä pitäisi myös odottaa yrityksiltä?

Jep! Ja sama tietenkin myös toisinpäin. Tätä mieltä olen siis ma.

Nythän homma näyttäis menevän niin, että warespedet sekä rikkovat lakia, että vähät piittaavat moraalisesta vastuusta - vieläpä usein myös mielellään esittävät ilkkuen nimimerkkien suoman anonyymiyden takaa piittaamattoman asenteensa muille.

Samaan hengenvetoon esitetään peruusteettomia väitteitä siitä, että jonkun yrityksen tulkinta omista myynti- ja markkinaosuusluvuista on vääristeltyä tutkimustietoa ja tällä perusteella todetaan, että yrityskin toimii moraalittomasti ja väärin (vaikka ei siis edes tässä tapauksessa ainakaan todistettavasti tapahtunut). Näin ollen oma waretus on siis ihan ok koska yrityskin toimii väitteen - vaikkakin perättömän - mukaan epäilyttävästi.

Eli vielä kerran rautalangasta: Mä en missään vaiheessa sanonut että yritys saisi toimia väärin. Tarkoitin sanoa, että perusteeton epäily jonkin yrityksen tiedotustoiminnan epäilyttävyydestä ei ole mikään valtakunnan peruste rikkoa tekijänoikeuksia.

EDIT: Ja se ilahtuminen johtui siis siitä, että arvon Gypsy sai kätevästi pääteltyä mun olevat justiinkin täydellisesti päinvastaista mieltä mitä todella olen - kelpo suoritus.

EDIT2: Yleensäkin omien paskatekojen puolustelu muiden virheillä on raukkamaista ja lapsellista.
Mikael
22.04.2005 10:28:51 (muokattu 22.04.2005 10:44:39)

Mulla on mainio ehdotus: Järjestetään tän vuoden miittiin paneelikeskustelu aiheesta. Istutetaan waretuksen kannattajat ja vastustajat samaan pöytään keskustelemaan aiheesta. Viihdearvo olis taatusti korkeampi kuin yhdenkään tribuuttiesityksen (yhtään tribuuttia - varsinkaan humppatribuuttia - väheksymättä).

EDIT: ainii... eihän warettajat uskalla kuitenkaan naamaansa missään näyttää.
msdos464
22.04.2005 10:38:54
Gypsy
22.04.2005 10:45:44 (muokattu 22.04.2005 11:13:49)
EDIT: Ja se ilahtuminen johtui siis siitä, että arvon Gypsy sai kätevästi pääteltyä mun olevat justiinkin täydellisesti päinvastaista mieltä mitä todella olen - kelpo suoritus.

Ensinnäkin, homma meni näin: Sä lainasit punk s bloodilta tän: En hirveän eettisenä näe tämmöistäkään toimintaa, että hieman epäilyttävillä tutkimuksilla perustellaan omia tavoitteita ja mahdollisuuksia.

Ja vastasit siihen, että: Sano mulle yksikin suuryritys (tai vähän pienempikin kelpaa) joka ei tee näin.

Eli vastasit punk s bloodille siis: Sano mulle yksikin suuryritys (tai vähän pienempikin kelpaa) joka ei hieman epäilyttävillä tutkimuksilla perustele omia tavoitteita ja mahdollisuuksia.

No, tästä mä vedin päätelmiä.

------

Ja mistä sä nyt vedät nää puolustelujuttus tähän, ja nää, että samaan hengenvetoon? Kuka täällä on omia paskatekojaan puolustellu noilla yritysjutuilla, tai edes perustellu? Sanottiin vaan, ja vaan, että ei nähdä jotain asiaa kovinkaan oikeena.

LISÄYS: Ja tämähän ei sanojasta tee mitään helvetin piraattikeisaria.
kivi
22.04.2005 10:47:54 (muokattu 22.04.2005 10:49:43)
>>Tämä keskustelu on kyllä avannut myös omia silmiäni. Olen mahdollisesti väärässä, kun oletan että nämä 4R:n kahtakymppiä hipovat vuotuiset rojalti- ja tekijänoikeustulot ovat varmasti vähintään hyvää keskitasoa, mutta onhan ne karkeasti ottaen summia jotka vastaa normaalipalkansaajan puolenvuoden bruttotuloa.

>Mitä sitten? Onko tossa ny mitään kadehtimista?

Eipä oo, ei. Nuo tulot ovat aivan sieltä parhaasta päästä, kaukana keskimääräisten musiikin tekijänoikeusansioiden yläpuolella, ja niiden tienaamiseen tarvitaan kovasti työtä ja hyvää tuuria vielä - ja siltikään ei olla "kuin tavallisen palkansaajan puolen vuoden bruttotuloissa" - eli puolella palkalla mihin tahansa vakiduuniin verraten.

>>Kuten tässä taannoin joku minua fiksumpi jo osasi valistaa, niin ehkä tämä onkin osaltani vain aiheetonta hurskastelua ja sinisilmäisyyttä kun olen ymmärtänyt että tällä alalla "menisi nyt niin kovin huonosti" ja jokainen ropo - nimenomaan tekijäpuolella - on tarpeen.

>Kiitos arvostuksestasi. Kerro mulle mitä duunia teet että voin halveksua koko ammattikuntaa.

Alalla menee huonosti, ja sama ongelma on kaikilla luovan työn tekijöillä - jotta saa tehdä haluamaansa työtä, pitää hyväksyä, että palkka on keskimäärin huono ja aina satunnainen.

Kyllä mua järkytti, kun tajusin, että nuoret odottaa saavansa kesätöistä parempaa palkkaa kuin mä saan tekemällä 16 tunnin päivää (tosin itse valitsemallani alalla). Ja kyllä, mua myös loukkaa, jos mun ansioitani aletaan sitten kaiken lisäksi vähätellä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jäykkis
22.04.2005 10:48:26
Mitä sitten? Onko tossa ny mitään kadehtimista?

Kiitos arvostuksestasi. Kerro mulle mitä duunia teet että voin halveksua koko ammattikuntaa.

Eiköhän meidän ole viisainta lopettaa.

Loppukaneettina omalta puoleltani se, että olen yrittänyt löytää kaikille siedettävää kultaista keskitietä, jossa sekä keskivertokuluttajan että vastaavan tuottajan edut tulisi jollain viisiin otettua huomioon ja musiikin saatavuus laajenisi ja helpottuisi.

Ehdotukseni olisi minun kohdalla tuonut uutta rahaa tälle alalle, ei varmaankaan taivaita, mutta jotain kuitenkin.

Jos ymmärrät tämän mielestäni rakentavan ajatuksen ammattikunnan halveksintana, niin empä kadehdi heitä jotka näitä asioita joutuvat työnsä puolesta teidän kanssanne pohtimaan.

Niin, teollisuushan maksaa palkkani ja siellä erikoisalanani on IT. Jos tämän keskustelun perusteella niin haluat, niin nähden päälle sitten vain kylillä syljeskelemään.
Mikael
22.04.2005 10:49:03 (muokattu 22.04.2005 11:01:19)

No, tästä mä vedin päätelmiä.

Ymmärrän päättelysi ja siksipä selvitinkin oikean kantani. Kiitos oikaisustasi.

EDIT: Pahoitteluni myös punk s bloodille, jonka kommentin siivittämänä äidyin viemään keskustelun esimerkkiä hieman yleisemmälle tasolle, siitä miten yleisesti ottaen warettajilta saadut perusteet yritysten moraalittomuudesta ovat jonkinmoinen oikeutus waretukseen. En tarkoittanut että punk s blood itse olisi warettaja tai puolustelisi tekojaan.
kivi
22.04.2005 10:53:57

Jos ymmärrät tämän mielestäni rakentavan ajatuksen ammattikunnan halveksintana, niin empä kadehdi heitä jotka näitä asioita joutuvat työnsä puolesta teidän kanssanne pohtimaan.

Jäykkis - ymmärrä se, että tulit tarkoittamattasi loukanneeksi aika pahasti toisten toimeentuloa. Toi huonohko palkkaus on aika arka asia, eikä sitä voi muuksi muuttaa.

Se on nääs niin, että vaikka kaikki maailman soittajat ja säveltäjät ja taiteilijat ja kirjailijat ym. päättäisivät tänä päivänä mennä lakkoon, ehtisi koko porukka kuolla nälkään kolmessa polvessa ennenkuin yhteiskunta heräisi huomaamaan mikä menetys on kyseessä. Sen takia meillä ei oo vahvoja ammattiliittoja samalla tavalla kuin vaikka raksaduunareilla tai metallilla,
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jäykkis
22.04.2005 11:05:06
Alalla menee huonosti, ja sama ongelma on kaikilla luovan työn tekijöillä - jotta saa tehdä haluamaansa työtä, pitää hyväksyä, että palkka on keskimäärin huono ja aina satunnainen.

Kyllä mua järkytti, kun tajusin, että nuoret odottaa saavansa kesätöistä parempaa palkkaa kuin mä saan tekemällä 16

Näin olen ymmärtänyt ja tähän ymmärrykseen ehdotukseni perustuikin.

Minua sitten taas puolestani järkytti vastareaktion voimakkuus ja ehkä myös pahimman luokan warettajaksi leimautuminen.

Joista kummalaakaan nyt ei sinällään ole sen suurempaa merkitystä, mutta oppipahan olemaan panematta nokkaansa toisten asioihin.
Neljä Ruuvia
22.04.2005 11:29:07 (muokattu 22.04.2005 11:29:53)

Loppukaneettina omalta puoleltani se, että olen yrittänyt löytää kaikille siedettävää kultaista keskitietä, jossa sekä keskivertokuluttajan että vastaavan tuottajan edut tulisi jollain viisiin otettua huomioon ja musiikin saatavuus laajenisi ja helpottuisi.

Ehdotukseni olisi minun kohdalla tuonut uutta rahaa tälle alalle, ei varmaankaan taivaita, mutta jotain kuitenkin.

Niin, teollisuushan maksaa palkkani ja siellä erikoisalanani on IT. Jos tämän keskustelun perusteella niin haluat, niin nähden päälle sitten vain kylillä syljeskelemään.

Musta toi sun viestin viimeinen kappale kertoo kaiken millä arvoilla sä pelaat. Sano vielä että sä oot Jippiin hallituksen jäsen tai pj. ja oot kirjoittanut lukuisia PC aiheisia kirjoja. Tosin sen teksti ei oo noin "kryptistä"
jäykkis
22.04.2005 11:36:43
Jäykkis - ymmärrä se, että tulit tarkoittamattasi loukanneeksi aika pahasti toisten toimeentuloa. Toi huonohko palkkaus on aika arka asia, eikä sitä voi muuksi muuttaa.

...huomaamaan mikä menetys on kyseessä. Sen takia meillä ei oo vahvoja ammattiliittoja samalla tavalla kuin vaikka raksaduunareilla tai metallilla,

Seurauden alan vähitellen ymmärtää, vaikka syytä en ihan vielä käsitäkkään. Kiitos sinulle välittäjänroolissa olemisesta - olin todella ulkona tuossa äskettäin!

Tuohon toiseen lainaukseen olisi kommentti, mutta tällä hetkellä en kyllä uskalla sanoa yhtään mitään. Eiköhän tämän homman pitäisi kuitenkin pääsääntöisesti olla hauskaa ja parhaimmillaan ehkä rakentavaakin.
jäykkis
22.04.2005 11:43:32
Musta toi sun viestin viimeinen kappale kertoo kaiken millä arvoilla sä pelaat. Sano vielä että sä oot Jippiin hallituksen jäsen tai pj. ja oot kirjoittanut lukuisia PC aiheisia kirjoja. Tosin sen teksti ei oo noin "kryptistä"

En tiedä mihin arvoihin mahdat viitata mutta PC kirjoja en ainakaan kirjoittele.

En ymmärrä PC:stä juuri tuon taivaallista ja sanakaan ei ole silleen hallussa. Uskon että Sinä olet kyllä huomattavan paljon ammattitaitoisempi omalla alallasi kun minä omallani.
sormunen
22.04.2005 11:53:28
Uskon että Sinä olet kyllä huomattavan paljon ammattitaitoisempi omalla alallasi kun minä omallani.

Älä nyt Jäykkis heittäydy marttyyriksi. Vastaa sen sijaan siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että mikset osta niitä taideteoksia, mistä haluat nauttia?

Sä olet pari kertaa viitannut siihen, että jos olisi semmonen palvelu jne, niin sitä sä käyttäisit. Mutkun sitä ei ole, niin
(1) mikset sitten osta haluamiasi tavaroita muualta?
(2) tai sitten mikset perusta sitä palvelua tai lobbaa jotain vertaisverkkoasiantuntijaa perustamaan semmosta? Tehkää diilit, mistä artisti hyötyy, hoitakaa maksut niinkuin pitääkin ja saatte ihan vapaasti jakaa vaikka ilmaiseksi niitten artistien juttuja, joitten kanssa teillä on diili. Tarjotkaa artistille paremmat ehdot, mikä sillä nyt on, niin ihan varmaan riittäisi talliin tulijoitakin.

Ei siinä sen kummempaa.
kivi
22.04.2005 12:23:28
Ainakin minulla olisi oikeasti vaikeuksia päättää kumpaan pöytään istua. Tässä on aika vahvaa "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan" -henkeä ilmoilla.

Niinno, kiitos Erkko-konsernin ja kumppaneiden aktiivisen ja tilaa säästämättömän mustamaalauskampanjan, ollaan nyt tultu siihen pisteeseen, jossa Väiski Vemmelsääri sanoo: "Of course you realize this means war!" ja sitten on no holds barred.

Se hetki, jossa voi turvallisin mielein liikkua omien univormussa ei-kenenkään-maalla (saati toisella puolella) on takana, kunnes tilanne selviää. Nyt se on viidennen kolonnan meininkiä.

Kannattaa miettiä tarkkaan, kummalla puolella leipää se voi on. Mulla ei siitä asiasta ainakaan ole epäselvyyksiä, ja omat ristiriitani etujärjestöjeni kanssa ovat tällä hetkellä sivussa.
(Handsome Dick Manitoba)    
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)