Carlosjr 21.04.2005 21:30:49 | |
---|
Olen viimeaikoina huomannut olevani erittäin kiinnostunut pianosta ja sen soitosta. Olen soittanut noin kymmenisen vuotta klassita- ja rock-kitaraa harrastuspohjalta ja omaan mielestäni hyvät tiedot musiikin teoriasta ja osaan soitaa nuoteista. Kysymykseni teille muusikoiden.nettiläiset olisikin että onko pianoa mahdollisuus opetella soittamaan itsenäisesti vai olisiko mentävä opettajan tykö? Paljonko piano tunneista joutuu pulittamaan? Kiitos kaikille jo etukäteen! P.S jos jollain on ehdotuksia mistä kannattaa harjoittelu aloittaa(esim. joku kirja tai pianokoulu) niin laittakaa ihmeessä kommenttia niin pääsen hommassa alkuun. |
baron 21.04.2005 21:37:18 | |
---|
Kyllähän itseopiskellenkin johonkin pääsee, mutta tie on paljon helpompi ja suoraviivaisempi ja nopeammin pääsee päämäärään, oli se mikä tahansa, opettajan avulla. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Kyllähän itseopiskellenkin johonkin pääsee, mutta tie on paljon helpompi ja suoraviivaisempi ja nopeammin pääsee päämäärään, oli se mikä tahansa, opettajan avulla. Aivan näin. Minkälaisia kirjoja tarkoitat? Harjoituksia, kappaleita, klasaria, rokkia, jatsia? Esim. Bachin pienet pianopimputukset on ihan hyviä treenibiisejä. Jos on mahdollisuus, niin kannattaa hyödyntää kirjastoa ja käydä siellä pläräämässä kaikenlaisia pianonuotteja läpi. Vain ilmainen on kyllin hyvää. |
baron 22.04.2005 09:01:30 | |
---|
Aivan näin. Minkälaisia kirjoja tarkoitat? Harjoituksia, kappaleita, klasaria, rokkia, jatsia? Esim. Bachin pienet pianopimputukset on ihan hyviä treenibiisejä. Jos on mahdollisuus, niin kannattaa hyödyntää kirjastoa ja käydä siellä pläräämässä kaikenlaisia pianonuotteja läpi. Kun on Bachin "Inventionen und Sinfonien" soittanut läpi, pärjää melkein missä vaan. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
M.i.k.key 22.04.2005 09:02:58 | |
---|
Kun on Bachin "Inventionen und Sinfonien" soittanut läpi, pärjää melkein missä vaan. Joo, toi on hyvä. Mulla on sinfonia-osuus vielä vähän kesken, ilmankos en meinaa pärjätä Mä lopetan nää hommat! |
Carlosjr 22.04.2005 09:03:26 | |
---|
Jep pitänee etsiä sitä Bachia. Noilla kirjoilla tarkoitin kai jotain semmoista opusta jossa neuvotaan esim. miten sormet menee kun mennään yli viisi kosketinta peräkkäin vaikka oikealle eli siis soittamisen teknistä puolta. Onko näillä väliä vai voiko mennä miten haluaa vai tuleeko myöhemmin ongelmia jos tekee alussa väärin? |
U.Honey 22.04.2005 10:11:19 | |
---|
Kun on Bachin "Inventionen und Sinfonien" soittanut läpi, pärjää melkein missä vaan. Joo, toi on hyvä. Mulla on sinfonia-osuus vielä vähän kesken, ilmankos en meinaa pärjätä Ei ole mustan miehen musiikkia noi inventiot. Tuli joskus yritettyä opetella niitä 2-äänisiä inventioita - siksi minusta tuli tällainen. Luojan kiitos en edes yrittänyt opetella 3-äänisiä inventioita! My name is Baron, U.Honey Baron. |
baron 22.04.2005 10:30:31 | |
---|
Jep pitänee etsiä sitä Bachia. Noilla kirjoilla tarkoitin kai jotain semmoista opusta jossa neuvotaan esim. miten sormet menee kun mennään yli viisi kosketinta peräkkäin vaikka oikealle eli siis soittamisen teknistä puolta. Onko näillä väliä vai voiko mennä miten haluaa vai tuleeko myöhemmin ongelmia jos tekee alussa väärin? Tohon sitä opea tarvitsisi. Tietysti saa sormittaa aivan kuten haluaa, mutta ekaksi kannattaisi kokeilla sitä "oikeaa" tapaa ja vasta jos oma tapa on itselle parempi, siirtyä siihen. Pianoa (ainakin koskettimia) on soitettu 400 (?) vuotta, kannattaisi hyödyntää se kokemus eikä keksiä kaikkea uudelleen. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Haipuma 22.04.2005 12:28:09 | |
---|
Joo ihan totta, että ne oikeat tavat kannattaa opetella ensin. Opettajan avustuksella on helpompi oppia ja omaksua niistä virheistä, joita tekee. Mun opettaja on huomauttanut esim. muutamasta maneerista, joita soitossani huomaamatta viljelin, eli myöskin se ulkopuolinen kriittinen korva on tosi tärkeä. Vain ilmainen on kyllin hyvää. |
Cirya 22.04.2005 15:39:20 | |
---|
Jep pitänee etsiä sitä Bachia. Noilla kirjoilla tarkoitin kai jotain semmoista opusta jossa neuvotaan esim. miten sormet menee kun mennään yli viisi kosketinta peräkkäin vaikka oikealle eli siis soittamisen teknistä puolta. Onko näillä väliä vai voiko mennä miten haluaa vai tuleeko myöhemmin ongelmia jos tekee alussa väärin? Opettaja on tietty paras vaihtoehto ja tarpeeks pitkät tunnit. Jos välttämättä haluaa itseopiskella, niin Aaronin opukset on kivoja reenikavereita. Ei hyvä Jumala... |
Mertsi 22.04.2005 16:42:26 | |
---|
Ilman muuta opettajalle! Säästyt monelta vaivalta, kun heti opiskelet oikeaa klassista tekniikkaa kuntoon. Itse on tosi vaikea tajuta olevansa metsässä, varsinkin jos jättää vielä oppimateriaalin pois... Niin ja hinnoista, luulisi, että 20e/h irtoaa monenlaiselta opettajalta, enkä itse lähtisi maksamaan enempää ainakaan tällä tasolla... Kiittää pitää!
Ps.150
kalamies#21 >-)))> |
Kemppilä 23.04.2005 10:51:21 | |
---|
Ilman muuta opettajalle! Säästyt monelta vaivalta, kun heti opiskelet oikeaa klassista tekniikkaa kuntoon. Itse on tosi vaikea tajuta olevansa metsässä, varsinkin jos jättää vielä oppimateriaalin pois... Samaa mieltä. Omia kokemuksia: Pari vuotta nyt soittanu musiikkiopistolla ja tekniikka on kehittyny älyttömästi. Ongelmia oli lähinnä ranteen asennossa ja käsien käytössä, eli ne yleisimmät virheet mitä itseopiskelemalla tulee. -Ooksää Seinäjoelta? |
baron 23.04.2005 14:42:35 | |
---|
Samaa mieltä. Omia kokemuksia: Pari vuotta nyt soittanu musiikkiopistolla ja tekniikka on kehittyny älyttömästi. Ongelmia oli lähinnä ranteen asennossa ja käsien käytössä, eli ne yleisimmät virheet mitä itseopiskelemalla tulee. Mä oon ollut tunneilla viime syksystä alkaen ja tunne, että tänä aikana oppinut enemmän kuin edellisen 10 vuoden aikana. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |